کارجومعرفی مشاغل

آشنایی با شغل کارشناس آمار (آمارگیر) و وظایف آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

کارشناس آمار کیست؟ (شرح وظایف کارشناس آمار)

در پاسخ به این سوال که کارشناس آمار یا همان آمارگیر کیست؟ میتوانیم بگوییم کارشناس آمار (به انگلیسی: Statistician)، یک فرد متخصص است، که در زمینه تحلیل و تفسیر داده‌ها، جمع‌آوری اطلاعات و تحقیقات آماری، در هر دو بخش خصوصی و دولتی فعالیت می‌کند. آمارشناسان معمولا از آزمایش‌ها و نظرسنجی‌ها، برای جمع آوری داده‌ها استفاده می‌کنند و جهت تجزیه‌ تحلیل و تفسیر این داده‌ها از تکنیک‌های ریاضی، بهره‌ می‌برند.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

کارشناس آمار کیست؟

کارشناس آمار فردی است که در حوزه‌ جمع‌آوری، تجزیه‌، تحلیل و تفسیر داده‌ها فعالیت می‌کند. در واقع، این شغل به شما این امکان را می‌دهد که از اطلاعات و اعداد برای ارائه‌ روش‌ها و راه حل‌های بهینه‌ بهره‌برداری کنید. یک کارشناس آمار مهارت‌های تحلیلی قوی دارد و از ابزارهای مختلف آماری و روش‌های تحلیل داده‌ استفاده می‌کند.
آمارگیران با استفاده از روش‌های آماری، اطلاعات را تحلیل و تفسیر می‌کنند تا الگوها و روابطی را کشف نمایند، و پیش‌بینی‌های دقیق و قابل اعتماد از رویدادها و پدیده‌ها ارائه دهند. همچنین این کارشناسان ممکن است در طراحی نمونه‌برداری، انتخاب نمونه‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها، نتیجه‌گیری‌های آماری، و تدوین گزارش‌های تحلیلی فعالیت نمایند.
اگر به دنبال انتخاب این حرفه هستید، باید مهارت‌های تحلیلی قوی، دانش آماری و ریاضی، و توانایی استفاده از نرم‌افزارهای تحلیل داده‌ را داشته باشید.

وظایف کارشناس آمار چیست؟

وظایف کارشناس آمار بسیار متنوع و جذاب هستند. در ادامه به چند مورد از وظایف اصلی کارشناس آمارمیپردازیم.

  • توسعه مکانیزاسیون نظام آماری از طریق بکارگیری نرم‌افزارهای مناسب آماری به منظور ارتقاء کیفیت خدمات آماری
  • تدوین گزارش‌های تحلیلی به شکل‌های گراف، نمودار و جدول برای مدیران و تصمیم‌گیرندگان سازمانی
  • توسعه و ارتقای نرم‌افزارهای کاربردی یا برنامه‌نویسی برای مدل‌سازی آماری و تجزیه و تحلیل گرافیکی
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری مختلف (وظیفه اصلی کارشناس آمار)
  • طراحی، استانداردسازی و بازنگری فرم‌های مربوط به جمع آوری آمار و اطلاعات
  • نظارت‌ و ارائه دستورالعمل برای کارکنان جمع آوری و جدول بندی داده‌ها
  • پیگیری و کنترل روش‌های آماری مورداستفاده‌‌ در به دست آوردن داده‌ها
  • تهیه و تنظیم سالنامه‌‌های آماری و نشریات بر اساس اطلاعات موجود
  • شناسایی روابط و روندها در داده‌های آماری و عوامل موثر بر نتایج
  • بارگذاری کلیه‌ داده‌های آماری جمع‌آوری شده‌ در سایت‌های آماری
  • همکاری و مشاوره در زمینه‌ تهیه گزارشات و شاخص‌های آماری
  • برنامه‌ریزی جهت جمع آوری داده‌ها برای پروژه‌های خاص
  • صحت سنجی و بررسی داده‌های آماری جمع‌آوری شده‌
  • جمع‌آوری داده‌های موردنیاز از منابع مختلف
  • ایجاد انبارهای داده‌ جهت ذخیره‌ داده‌ها
  • مطالعه‌ و پیشنهاد طرح های آماری
  • پیش‌بینی‌ و مدل‌سازی آماری

هرچند که کلیت کار آمارگیران یکسان است و به گردآوری داده‌های آماری و تحلیل آنها میپردازند، اما در ادامه به شرح وظایف این کارشناسان در بخش‌های مختلف می‌پردازیم.

کارشناس آمار کیست؟

شرح وظایف کارشناس آمار مرکز بهداشت

ازجمله وظایف آمارگیران در مرکز بهداشت عبارت است از:

  • تهیه‌ گزارش و ارائه‌ اطلاعات و آمار مورد نیاز ارگان‌ها، سازمان‌ها و افراد درخواست کننده‌
  • همکاری در طرح‌های آماری و پژوهشی با کارشناسان مختلف ستادی
  • تهیه جداول، نمودارها وشاخص‌های بهداشتی
  • تحلیل و مدیریت اثرات برنامه‌های بهداشتی
  • برنامه‌نویسی برای فعالیت‌های واحد
  • گردآوری آمار مرگ و میر شهرستان
  • سرشماری جمعیت شهر و روستا
  • گردآوری آمار از واحدهای محیطی
  • پژوهش و تحقیقات علمی

شرح وظایف کارشناس آمار بیمارستان

ازجمله وظایف آمارشناسان در بیمارستان عبارت است از:

  • گردآوری آمار روزانه، از طریق فرمهای گردآوری آمار ۲۴ ساعت گذشته
  • گردآوری آمار عملکرد کلیه واحدها جهت ارائه‌ به مدیریت بیمارستان
  •  کنترل صحت آمارهای گردآوری شده‌ از بخش‌های مختلف
  • تحلیل و پیش‌بینی ظرفیت و منابع بیمارستان
  • تحقیقات علمی و پروژه‌های تحقیقاتی
  • ارائه گزارش‌ها و تحلیل‌های آماری
  • ارزیابی کیفیت خدمات درمانی

بررسی بازارکار و درآمد کارشناس آمار

اطلاعات بازارکار همواره دستخوش تغییرات است و منبعی قطعی برای درآمد این کارشناسان‌ وجود ندارد اما در حال حاضر آمارشناسان در ایران بازارکار پرتقاضا و حقوق مناسبی دارند.
با توجه‌ به رشد و توسعه‌‌ حوزه‌های مختلف اقتصادی، نیاز به تحلیل داده‌ها و اطلاعات به شکل دقیق و حرفه‌ای افزایش یافته‌ است، بنابراین کارشناسان آمار با تخصص در این حوزه‌ می‌توانند در بسیاری از صنایع و سازمان‌ها فرصت‌های شغلی مناسبی داشته باشند.
با در نظر گرفتن عواملی مانند سابقه‌ کار، تحصیلات، مهارت‌ها و محل کار، میزان حقوق کارشناسان آمار متفاوت خواهد بود.
کارشناسان آمار معمولاً در بخش‌های عمومی همچون دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، سازمان‌های آماری و… حقوق بیشتری نسبت به بخش‌های خصوصی مانند شرکت‌ها و سازمان‌های خدمات مالی، بازارهای مالی و شرکت‌های تحقیقاتی و… دارند.
لازم به ذکر است که درآمد کارشناسان آمار به طور کلی در ایران در سال‌های اخیر در حال افزایش بوده است. با توجه به اهمیت تحلیل داده‌ها و نیاز روزافزون به تخصص در این زمینه، انتظار می‌رود بازارکار برای کارشناسان آمار در آینده نیز در وضعیت خوب باقی بماند.

چگونه یک کارشناس آمار موفقی شویم؟

برای تبدیل شدن به یک کارشناس آمار، شما می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. تحصیلات: شروع کنید با تحصیل در رشته‌های مرتبط مانند آمار، ریاضیات، علوم کامپیوتر، یا روش‌های تحقیق و آماری. این رشته‌ها بستری محکم را برای درک اصول و روش‌های آماری فراهم می‌کنند. می‌توانید در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز تخصص خود را در این رشته‌ها توسعه‌ دهید.
  2. یادگیری ابزارهای آماری و نرم‌افزارهای مرتبط: تسلط بر نرم‌افزارهای آماری مانند R، Python، SPSS، SAS و STATA بسیار مهم است. این ابزارها به شما امکان تحلیل داده‌ها و اجرای روش‌های آماری را می‌دهند. با آشنایی و تسلط بر این ابزارها، می‌توانید به راحتی از آنها در تحلیل و تفسیر داده‌ها استفاده نمایید.
  3. تجربه‌ عملی: تجربه کاری و عملی در زمینه‌هایی مانند تحقیقات علمی، تحقیقات بازار، تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها و یا آمار بالقوه‌،به شما کمک می‌کند در انجام روش‌های آماری و تحلیل داده‌ ماهرتر باشید.
  4. آموزش مداوم: اطلاعات و تکنیک‌های آماری روز به روز در حال تغییر هستند، بنابراین حضور در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مرتبط با آمار و تحلیل داده‌، مطالعه کتب تخصصی و دنبال کردن منابع آموزشی آنلاین، بسیارمهم است.
  5. توانایی‌های ارتباطی و تحلیلی: توانایی‌های ارتباطی، تحلیلی و کار تیمی نیز برای یک کارشناس آمار حائز اهمیت است. این مهارت‌ها به شما کمک می‌کنند تا نتایج آماری را به طور کامل و قابل فهم به دیگران منتقل کنید.

لازم به ذکر است که داشتن مدرک، برای این شغل الزامی نیست، اما می‌تواند شما را در تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها یا تحصیل در مقاطع بالاتر قوی‌تر کند.

آشنایی با شغل کارشناس آمار (آمارگیر) و وظایف آن

راهنمای مشاهده آگهی استخدام کارشناس آمار

همانطور که گفته‌شد، یکی از رشته‌های مرتبط با این شغل، رشته‌ آمار می‌باشد. افرادی که خواستار استخدام و فعالیت به‌عنوان کارشناس آمار هستند، می‌توانند آگهی‌های استخدام رشته آمار را در سایت‌های کاریابی مجازی جست‌وجو کرده‌ و آنها را مشاهده نمایند.
سایت کاریابی مجازی ایران استخدام از بهترین سایت‌های کاریابی است که با پوشش انواع آگهی‌های استخدامی، زمینه‌ یافتن بهترین شغل را برای کارجویان فراهم کرده‌ است. از جمله آگهی‌های مرتبط با این شغل و رشته‌ که در سایت ایران استخدام وجود دارد، میتوان به مواردی همچون استخدام رشته آمار در اصفهان، استخدام با مدرک لیسانس آمار، استخدام کارشناس ارشد آمار،استخدام کارشناس آمار خانم و… اشاره کرد.
کارجویان همچنین می‌توانند فرم خام رزومه‌ را از سایت ایران استخدام دانلود کرده و پس از تکمیل، آن را به‌طور رایگان به کارفرما ارسال نمایند. البته کارجویان برای مشاهده آگهی‌ها و استفاده از مزایای این سایت، باید ابتدا به عنوان کارجو در سایت عضو شوند.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام کارشناس آمار

کارفرمایانی که خواستارجذب و استخدام کارشناسان آمار هستند،می‌توانند با عضویت در سایت ایران استخدام به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام نیروی مورد نظر خود را طبق شرایط موردنظر خود در سریعترین زمان جذب نمایند.
کارفرمایان جهت درج آگهی استخدامی در سایت ایران استخدام، باید ابتدا وارد سایت ایران استخدام به نشانی iranestekhdam.ir شوند و به‌عنوان کارفرما ثبت نام نمایند. در مرحله بعد آیکون درج آگهی جدید  و سپس نوع درج آگهی(سنتی – جدید) را انتخاب کنند و پس از تکمیل فرم آگهی طبق شرایط موردنظر خود، میتوانند آگهی استخدامی خود را منتشر نمایند.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدامی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

کارشناس آمار فردی است که در حوزه‌ جمع‌آوری، تجزیه‌، تحلیل و تفسیر داده‌ها فعالیت می‌کند. یک کارشناس آمار مهارت‌های تحلیلی قوی دارد و از ابزارهای مختلف آماری و روش‌های تحلیل داده‌ استفاده می‌کند. در واقع، این شغل به شما این امکان را می‌دهد که از اطلاعات و اعداد برای ارائه‌ روش‌ها و راه حل‌های بهینه‌ استفاده نمایید. کارشناس آمار در بسیاری از صنایع و سازمان‌ها مورد نیاز است. برای مثال، در صنایع تحقیقاتی و علمی، این شخص می‌تواند به عنوان کارشناس آمار در تحلیل داده‌های آزمایشگاهی و تجربی کمک کند. همچنین در شرکت‌ها و سازمان‌های مالی، آمارشناس می‌تواند به ارزیابی عملکرد و تحلیل داده‌های مالی کمک کند؛ بنابراین بازارکار و درآمد این کارشناسان وضعیت خوب و مناسبی دارد.

جهت مشاهده آگهی استخدام رشته آمار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا