کارجومعرفی مشاغل

چگونه بهیار شویم؟ (معرفی شغل های رشته بهیاری)

زمان مطالعه: 7 دقیقه

شرایط ورود به رشته بهیاری چیست؟

بهیار یعنی چه؟ بهیار یا کمک پرستار (Nurse Aide) عضوی از تیم پزشکی است که زیر نظر پرستاران در مراقبت و درمان بیماران نقش دارد. وظایف بهیار در سطح پایین‌تری نسبت به پرستار قرار دارد. محل کار بهیار بیمارستان، درمانگاه، آسایشگاه، اورژانس، مراکز توان‌بخشی و مراکز بهداشت است بنابراین باید با بیماری‌ها و روش‌های درمان آشنا باشند اما از آن‌ها بیشتر در خدمات اورژانس و سیار استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب یک بهیار ترکیبی از دانش پرستاری، تخصص و اخلاق انسانی است. در این نوشته شما را با شرایط ورود به رشته بهیاری آشنا میکنیم.
اگر بپرسید کار بهیار چیست باید بگوییم بهیاران کارهایی مثل چک کردن علائم حیاتی بیمار، افزایش روحیه و کمک به آرامش دهی به او، بررسی علائم حیاتی، رسیدگی به نظافت بیمار و تخت، غذا دادن به بیمار، کمک به بیمار در کارهای شخصی و مواردی ازاین‌دست را انجام می‌دهند.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

فرق پرستار و بهیار چیست؟

پرستاران علوم مراقبت‌های ویژه بهیاری و بیمارستانی را که یک شاخه از پزشکی است آموزش می‌بینند باید صبور و مهربان باشند. پرستاران می‌توانند در منزل نیز خدمات پرستاری بدهند.
اما بهیار کیست؟ بهیاران همه علوم بهیاری و بیمارستانی را آموزش نمی‌بینند. دروس تخصصی رشته بهیاری بیشتر روی مهارت‌های اورژانس و سیار تمرکز دارند و به‌نوعی دستیار پزشک و پرستار محسوب می‌شوند. آن‌ها نمی‌توانند خدمات پرستاری در منزل را ارائه کنند.

رشته بهیاری

چگونه بهیار شویم؟

برای مشغول شدن در شغل بهیاری باید اول بدانیم که چگونه مدرک بهیاری بگیریم. دو روش تحصیل در دبیرستان و آموزش در دوره‌های بهیاری وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

1 – شرایط ورود به رشته بهیاری

افراد زیادی علاقه‌مند به تحصیل در رشته بهیاری هستند اما ورود به این رشته‌ تحت شرایطی امکان‌پذیر است. بهترین راه ورود به رشته بهیاری چیست؟
بسیاری از کسانی که به پرستاری علاقه دارند اما شرایط ورود به این رشته‌ را ندارند وارد حوزه بهیاری می‌شوند. به دلیل وجود شرایط کاری خوب و احتمال بالای استخدام، این رشته‌ موردعلاقه افراد زیادی است.
ورود به رشته بهیاری چگونه است؟ این رشته‌ در هنرستان‌های محدودی در سراسر ایران تدریس می‌شود و افراد پس از اتمام تحصیلات، مدرک دیپلم کاردانش در رشته بهیاری دریافت می‌کنند.

رشته بهیاری در دبیرستان

دانش آموزان از سال دهم متوسطه می‌توانند وارد رشته بهیاری شوند. از شرایط ثبت نام بهیاری داشتن شرایط عمومی برای ورود به این رشته است اما درباره اینکه معدل برای رشته بهیاری باید چند باشد؟ باید بگوییم هر یک از هنرستان‌های بهیاری شرط خاصی برای معدل سال نهم دارد که باید آن را در نظر گرفت. درنهایت دانش آموزان ملزم به گذراندن آزمون ورودی و مصاحبه عملی هستند. در طی این آزمون‌ها سطح علمی فرد، گرایش عقیدتی و سیاسی و نیز وضعیت روانی فرد تحت بررسی قرار می‌گیرد و درصورتی‌که نمره قبولی بگیرد می‌تواند در هنرستان بهیاری مشغول به تحصیل شود.

نکته:
لازم به ذکر است برخی هنرستان‌های بهیاری مربوط به ارتش هستند و با عنوان رشته بهیاری ارتش شناخته می‌شوند که افراد بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند با داشتن شرایط خاصی وارد ارتش شوند.

دوره آموزش بهیاری دبیرستان سه سال است و وزارت بهداشت تعهدی برای پرداخت کمک‌هزینه تحصیل و خوابگاه ندارد. این رشته‌ دارای تعهد رسمی کاری است که طول آن دو برابر مدت تحصیل است.

ادامه تحصیل در رشته بهیاری

ادامه تحصیل رشته بهیاری در دانشگاه در رشته پرستاری امکان‌پذیر است. بهیارانی که حداقل سابقه سه سال کار مرتبط در شغل بهیاری را داشته‌ باشند می‌توانند با شرکت در آزمون سراسری و کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فردی که با سهمیه آزاد در رشته پرستاری محل موردنظر قبول شده، وارد این رشته شوند و در دوره کارشناسی پرستاری تحصیل کنند.

2 – تحصیل در رشته بهیاری بدون کنکور (شرکت در دوره بهیاری)

تحصیل در رشته بهیاری بدون کنکور هم امکان‌پذیر است. دوره بهیاری جهاد دانشگاهی هرساله برگزار می‌شود و در پایان به شرکت‌کنندگان، مدرک معتبر وزارت بهداشت را می‌دهد. این افراد می‌توانند به‌عنوان بهیار جذب بازار کار شوند. رشته بهیاری جهاد دانشگاهی با شهریه همراه است که امکان پرداخت قسطی آن نیز وجود دارد. زمان ثبت نام بهیاری جهاد دانشگاهی هرساله به صورت فراخوان کشوری اعلام می‌شود و زمان مقرری ندارد.
دروس رشته بهیاری این دوره سه بخش نظری، عملی و بالینی دارد که در 300 ساعت آموزش تئوری و عملی در طی دو ماه و نیز 1080 ساعت کارآموزی در طی 9 ماه آموزش داده می‌شود. درنهایت از افراد آزمون گرفته‌ می‌شود؛ اما اینکه برای امتحان بهیاری چه کتابی بخوانیم؟ مواردی که باید مطالعه شود شامل کتاب های رشته بهیاری، دروس تخصصی و عمومی نظیر ریاضی، آمار، زبان، داروشناسی، آناتومی، بهداشت عمومی و سایر دروس است.
لازم به ذکر است رشته بهیاری در دانشگاه علمی کاربردی تدریس نمی‌گردد اما مجموعه‌ای از رشته‌های پیراپزشکی در این دانشگاه وجود دارد که مدرک آن‌ها از سوی وزارت علوم صادر می‌گردد و وزارت بهداشت تعهدی نسبت به پذیرش آن‌ها ندارد.

معرفی شغل های رشته بهیاری

همان‌طور که اشاره کردیم بهیاران می‌توانند در مراکز مراقبتی، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آسایشگاه‌ها، توان‌بخشی و غیره مشغول به کار شوند. به‌این‌ترتیب می‌توانند شغل‌های متنوعی داشته‌ باشند که از آن بین می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌ کنیم:

  • انجام تزریقات و سرم تراپی در مراکز خصوصی و بیمارستان‌ها
  • آماده‌سازی افراد برای معاینات پزشکی
  • مراقبت از بیماران سرپایی و بستری در مراکز درمانی
  • کار در بخش پذیرش و کمک به روند تسریع این فرآیند
  • کار در مراکز مراقبت بارداری و بررسی وضعیت مادر و کودک از زمان بارداری تا تولد و هشت‌سالگی
  • شرکت در زایمان‌های طبیعی و مراقبت از مادر و کودک
  • مراقبت‌های دوران سالمندی
  • مراقبت‌های جسمی دانش آموزان و مسائل آن‌ها
  • بهداشت حرفه‌ای کارگاه‌های شغلی
  • کنترل بهداشت مواد غذایی و غیره.

رشته بهیاری

بهیار در چه سازمان‌هایی استخدام میشود؟

1 – استخدام بهیار در سازمان های دولتی

هرساله شغل بهیاری جز مشاغلی است که در آزمون‌های استخدامی دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف دولتی اعلام می‌گردد.

از جمله نهاد های دولتی که هنرجوی بهیار استخدام می‌نمایند، می‌توان به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که در ادامه به بررسی برخی شرایط استخدام بهیاری در این سازمان ‌ها می‌پردازیم:

شرایط استخدام بهیاری در نیروی انتظامی، ارتش و سپاه پاسداران

  • داشتن مدرک تحصیلی پایه نهم
  • داشتن حداقل معدل 17 فارغ‌التحصیلی
  • داشتن حداکثر سن برای بهیاری 16 سال تمام می‌باشد
  • پذیرش در آزمون ورودی و کسب نمره لازم
  • داشتن حداقل 160 سانتی متر قد
  • قبولی در مرحله مصاحبه استخدامی و معاینات پزشکی
  • تعهد خدمت پس از دانش آموختگی

استخدام بهیار در بیمارستان

استخدام بهیاران در بیمارستان‌ها تنها برای افرادی میسر است که دوره‌های معتبر را گذرانده و مدرک مورد تأیید وزارت بهداشت دارند. جذب نیرو از طریق استخدام سراسری وزارت علوم یا جذب نیروهای شرکتی در هر استان انجام می‌شود. کارجویان باید اخبار مربوط به این موارد را دنبال کنند.

شرایط استخدام بهیاری در بیمارستان دولتی

استخدام بهیاری با مدرک دیپلم نیز در بیمارستان ها امکان پذیر است. از شرایط استخدام بهیاری در بیمارستان ها می‌توان به داشتن مدرک دیپلم بهیاری یا گواهینامه بهیاری از جهاد دانشگاهی اشاره کرد.

استخدام بهیار در تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی نیز هر سال در آزمون استخدامی خود، بهیاران زیادی را استخدام می‌کند. این افراد باید مدرک تحصیلی دیپلم بهیاری و حداکثر 30 سال سن داشته باشند؛ اما شرط معدل خاصی برای آن‌ها درج نشده است. بهیاران تنها با گذراندن آزمون عمومی می‌توانند استخدام شوند و دروسی که باید در آن آزمون دهند، ریاضیات، زبان انگلیسی، ادبیات فارسی، مهارت‌های icdl، معارف اسلامی، اطلاعات عمومی، شناخت تامین اجتماعی و استعداد هوش است. بقیه رشته‌های بالاتر از دیپلم (به جز بهیاری) باید آزمون تخصصی را هم بگذرانند.

2 – استخدام در سازمان های خصوصی

بسیاری از سازمان‌های خصوصی نظیر درمانگاه‌ها، مراکز توان‌بخشی، مراکز اورژانس و غیره با انتشار آگهی‌های استخدام در روزنامه یا وبسایت‌های کاریابی نظیر کاریابی آنلاین ایران استخدام و درج شرایط استخدام در آن‌ها اقدام به جذب نیروی موردنظر خود می‌کنند. با جستجو در وبسایت‌های ایران استخدام با حجم زیادی از آگهی‌های استخدام بهیار در سراسر کشور مواجه خواهید شد که مثلاً تحت عنوان استخدام بهیار خوزستان یا استخدام بهیار در درمانگاه یا استخدام کمک پرستار و موارد مشابه آن منتشر شده‌اند.

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام بهیار

برای جستجوی آگهی‌های استخدام بهیار وارد وبسایت‌های ایران استخدام شوید. در بالای صفحه محل جستجوی شغل را می‌بینید در باکس مربوط به «انتخاب موقعیت شغلی» عبارت استخدام کمک بهیار یا بهیار را انتخاب نمایید. درصورتی‌که استان خاصی مدنظرتان است مثلاً دنبال آگهی‌های استخدام بهیار در کرج هستید از قسمت «انتخاب استان» کرج را انتخاب کنید و دکمه «جستجو» را بزنید. به‌این‌ترتیب وارد صفحه نتایج جستجو می‌شوید.
در سمت راست این صفحه فیلترهای استان، جنسیت، رشته‌تحصیلی و غیره را می‌بینید که می‌توانید با تنظیم آن‌ها، آگهی‌هایی را ببینید که به شغل موردنظر شما نزدیک‌تر هستند.

با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام میتوانید آگهی های استخدام را متناسب با حرفه خود بصورت روزانه از طریق پیامک و ایمیل دریافت نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای تنظیم رزومه بهیار و حضور در جلسه مصاحبه شغلی

برای ارسال درخواست شغلی به‌منظور استخدام در شغل بهیاری، مثلاً برای ارسال تقاضا به کارفرمایی که به دنبال استخدام بهیار در ترکیه یا استخدام بهیار در کارخانه یا موارد مشابه است، نیاز به یک رزومه حرفه‌ای دارید. سیستم رزومه ساز حرفه‌ای ایران استخدام این فرصت را در اختیار کارجویان قرار میدهد تا یک رزومه عالی و رایگان داشته‌باشند.

برای تنظیم رزومه ابتدا در وبسایت‌های کاریابی ایران استخدام عضو شوید. پس از طی کردن روند عضویت وارد پروفایل کاربری خود می‌شوید. در منوی سمت راست صفحه گزینه ساخت رزومه آنلاین را مشاهده می‌کنید. با کلیک روی این گزینه وارد روند ساخت رزومه میشوید و با ورود اطلاعاتی که در هر گام از شما درخواست می‌شود نظیر اطلاعات شخصی، اطلاعات تماس، سابقه تحصیلی، تحصیلات، مهارت‌ها و غیره درنهایت می‌توانید یک رزومه حرفه‌ای داشته‌باشید.
امکان ارسال مستقیم رزومه برای کارفرما و نیز دانلود آن در قالب pdf نیز وجود دارد.

جهت استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام و ساخت رزومه رایگان کلیک نمایید.

چگونه بهیار استخدام کنیم؟

اگر در بخش خصوصی فعالیت می‌کنید و نیاز به استخدام بهیار دارید ایران استخدام به شما کمک می‌کند تا آگهی استخدام خود را مثلاً با عنوان استخدام بهیار در بیمارستان همدان و کرمانشاه به مخاطبان میلیونی در سراسر ایران برسانید.
برای این کار کافیست وارد وبسایت‌های ایران استخدام شوید و روی دکمه درج آگهی استخدام در گوشه سمت چپ بالای سایت کلیک کنید. در صفحه‌ای که ظاهر می‌شود پلن‌های مختلف درج آگهی را می‌بینید که برخی از ویژگی‌های آن‌ها با هم متفاوت است. پس از مطالعه پلنی که مناسب شماست با کلیک روی دکمه «درج آگهی استخدام» اقدام به ثبت آگهی خود و درج شرایط موردنظر برای استخدام کنید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

اگر شهر برایتان اهمیت دارد می‌توانید عنوان آگهی را چیزی شبیه استخدام بهیار در لرستان قرار دهید و اگر تاکید بیشتری روی شرایط متقاضی مثلاً سن او دارید می‌توانید عنوان آگهی خود را شبیه استخدام بهیار بازنشسته یا ترکیبی از اینها مثل استخدام کمک بهیار در شهریار و … بنویسید که هم به سمت شغلی و هم شهر استخدام اشاره نمایید.
آگهی شما به محض انتشار در وبسایت‌های در دید هزاران مخاطب سایت قرار می‌گیرد و از طریق ایمیل، پیامک و رسانه‌های اجتماعی به اطلاع بهیارهایی که جویای کار هستند می‌رسد.

سخن پایانی

بهیاری یکی از شغل‌هاییست که همیشه در سیستم بهداشت و درمان به آن نیاز است. بهیاران به پزشکان و پرستاران در خدمت‌رسانی بهتر کمک می‌کنند. بهیاری هم در دبیرستان و هم دوره‌های جهاد دانشگاهی تدریس می‌گردد. امکان ادامه تحصیل در رشته پرستاری نیز برای بهیاران وجود دارد. کارجویان می‌توانند با استفاده از خدمات کاریابی آنلاین ایران استخدام می‌توانند آگهی‌های موردنظر خود فقط آگهی‌های مربوط به استخدام بهیار در شهر قدس را از طریق پیامک یا ایمیل دریافت کنند و با ارائه یک رزومه حرفه‌ای شانس استخدام خود را افزایش دهند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام بهیار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

8 دیدگاه

  1. سلام من میخواستم بدونم جهاددانشگاهی بهتره یادانشکده پرستاری مدرک کدوم معتبروحتی بین الملی هستش چون همسرم المانه وچندوقت دیگه هم من میرم میخوام بدونم دوره کدوم معتبره وچطوربرم که توالمان به دردم بخوره واسه کار؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. درود دوست عزیز
      قطعا مدرک تحصیلی دانشگاه‌های معتبر که رنکینگ مشخصی دارن معتبرتر هستن. اما در مورد مهاجرت بهتره از مشاور حقوقی خودتون اطلاع بدونید.
      با آرزوی موفقیت.

  2. خواهشاً اگه قراره در مورد رشته ها اطلاع رسانی کنید لطفا این کارو درست انجام بدین.
    اول اینکه این رشته ای که شما داری میگی اسمش کمک پرستاریه که وزارت بهداشت برای اینکه پول بیشتری از مردم بگیری با اسم بهیاری برگزار می‌کنه که وظایف کمک پرستار اینه که کیسه ادرار رو‌ تخلیه کنن ترالی و تخت بیمار رو تمیز کنن ملحفه عوض کنن و… کسی که در رشته ی بهیاری تحصیل می‌کنه کارش مثل پرستاره با این تفاوت که پرستار کارشناسی داره و بهیار دیپلم داره اما به دلیل اینکه پرستارا گفتن که بهیار جای ما رو میگیره (به این دلیل که بهیار می‌تونه تمام کارای پرستاریو انجام بده) اعتراض کردن و متاسفانه بهیار از چارت بیمارستانی حذف شده اما مدارس بهیاری همچنان دارن کار میکنن و باعث تباه شدن آینده ی بهیار میشن و وزارت بهداشت و جهاد دانشگاهی برای اینکه پول بیشتر بگیره دوره ب کمک پرستاریو با اسم بهیاری برگزار میکنن. اونایی که قصد دارید در رشته ی بهیاری تحصیل کنید لطفا این کارو انجام ندین چون بهیار حذف شده و چندین هزار نفر بهیار بیمار توو کشور هست که هیچکس جوابگو نیست البته پرستاران بیکار زیادی هم وجود دارن که الان خونه نشین شدن

    1. البته بنده خودم بهیار هستم و در اکثر بیمارستان‌ها کار پرستاری بطور حرفی انجام داده ام و در طول چندین سال هیچ مشکلی ندیدم البته بگم بنده در تمام واحدهای بیمارستانی و بخش‌ها ودرمانگاه و غیره کار کردم و آشنای خیلی بالای با روش کار همه رشته ها را دارم و اینگه مگن بهیار فرقی با پرستار دارد کذب است چون شما چند وقتی در یک بخش کار کنید آشنا میشوید و برای پرستار لیسانس هم فرقی نمی‌کند ایشان هم باید با بخش مثل شما اورینت شود و در مورد در آمدهم باز آن چنان تفاوتی ندارید فقط وجدان کاری و احترام به بیمار و طبق پرو توکل هر بیمارستان و درمانگاه باید عمل نماید در کل شغل پر مسولیتی هست با یا خدا و با توکل به حق موفق می‌شود. بنده در حال بازنشته شدن هستم و راضی از نوع انتخاب کار در گذشته می‌باشم انشالاه دوستان در رشته پرستاری و بهیاری که واقعا تمام مسولیت درمان بر گردن این عزیزان هست موفق باشند .یا علی مدد.

      1. سلام و عرض ادب
        خیلی ممنون از اینکه نظرتونو با ما به اشتراک گذاشتید.
        سلامت و برقرار باشید.

        1. دوست عزیز باید شرایط ثبت نام در دوره آموزشی رو داشته باشید. شرایط دوره آموزشی هم با توجه به سازمان یا نهادی که بخواین ثبت نام کنید میتونه متفاوت باشه.
          لطفا قبل از ثبت نام شرایط رو از نهاد مربوطه بپرسید یت خوب مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا