کارجومعرفی مشاغل

آشنایی با شغل کارشناس امور اداری (وظایف و مهارت ها)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

وظایف و مهارت های کارشناس امور اداری چیست؟

کارشناس امور اداری(به انگلیسی Administrative affairs expert) تحت نظارت مقام مافوق عهده دار مطالعه، بررسی و سرپرستی فعالیت‌های مربوط به امور اداری و استخدامی در وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و یا خصوصی می‌باشند. اما تحصیلات و شرایط ورود به شغل کارشناس امور اداری چیست؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با وظایف و مهارت های کارشناس امور اداری آشنا شوید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

چگونه کارشناس امور اداری شویم؟

علاقه‌مندان تصدی شغل کارشناس اداری می‌توانند در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای یا کارودانش رشته‌ امور اداری‌ را انتخاب نمایند. پس از تکمیل تحصیلات متوسطه می‌توانند تحصیلات آکادمیک خود را در رشته کاردانی و رشته کارشناسی امور اداری ادامه دهند. در مطلب “شغل های رشته امور اداری و بررسی درآمد آن‌ها” به معرفی کامل این رشته‌تحصیلی پرداختیم. جهت مطالعه این مقاله اینجا کلیک نمایید.

الزامات شغلی کارشناس امور اداری چیست؟

برخی از الزامات شغلی کارشناس امور اداری عبارتند از:

  • دقت در ضوابط و دستورالعمل‌های اداری
  • مطالعه قوانین و مقررات و آئین نامه های اجرایی
  • توجه کافی و تجزیه و تحلیل قوانین استخدامی و شیوه‌های اجرایی و امور اداری
  • داشتن علاقه در کار و اعتماد به نفس
  • یادداشت برداری امور و عدم تکیه بر حافظه

شرایط ارتقاء شغلی 

با شناسایی و انجام بهتر کارهای محوله، دقت و نظم، پشتکار و کسب تجربه حقوق و مزایای فرد شاغل در سازمان مربوطه قابل ارتقا می‌باشد.

کارشناس امور اداری

مهارت ها و شرح وظایف کارشناس امور اداری

مهارت های کارشناس امور اداری و شرح وظایف آن با توجه به سازمان و یا شرکتی که در آن استخدام می‌شوند متغیر و متفاوت است. در حالت کلی کارشناس امور اداری وظایف و مهارت های زیر را بر عهده دارد:

  • شناسایی مشاغل سازمان شرکت
  • توانایی راهنمایی پرسنلی امور اداری
  • شناسایی گردش کار امور اداری و کار گزینی
  • توانایی همکاری در برنامه ریزی سیستم جاری
  • شناسایی تشکیلات و نظام اداری سیستم جاری
  • شناسایی منابع تامین نیروی انسانی و ضوابط آنها
  • شناسایی مقررات تحویل و تحول اسناد و امور اداری
  • شناسایی شیوه های مطالعاتی اجرایی قوانین اداری
  • شناسایی اصول تهیه و تنظیم آگهی های استخدامی
  • شناسایی روش های مصاحبه و آزمون های استخدامی
  • توانایی بررسی شرایط احراز پست براساس قوانین جاری
  • شناسایی مراحل عملیات استخدام نیروی انسانی مورد نیاز
  • شناسایی علایم گردش کار در تشکیلات سازمانی،عمل،انتقال
  • تهیه شرح وظایف پستهای سازمانی با همکاری واحدهای ذیربط
  • آشنایی با قوانین و مقررات استخدامی کشوری و تامین اجتماعی
  • شناسایی ضوابط و دستورالعمل های گردش کار در سیستم جاری
  • شناسایی اصول انتخاب و گزینش نیروی انسانی براساس ضوابط جاری
  • هماهنگ نمودن فعالیت واحدهای تابعه با برنامه ها و هدفهای مورد نظر
  • آشنایی با قوانین و مقررات و آیین نامه های اجرایی استخدامی شرکت
  • توانایی جمع آوری و بررسی نیازهای پرسنلی سیستم جاری و تامین آنها
  • توانایی مطالعه و بررسی قوانین استخدامی و شیوه های اجرایی امور اداری
  • توانایی تجزیه و تحلیل و ارزیابی مشاغل سیستم جاری و تهیه مستندات لازم
  • شناسایی اصول استعلام و بررسی سوابق نیروی انسانی،بررسی،تاخیر و توقف
  • شناسایی اصول بکارگیری روش های استخدامی واحدها براساس مقررات مربوطه
  • توانایی تهیه آمار و گزارشات پرسنلی براساس گزارشات ارسالی و مستندات مربوطه

کارشناس امور اداری

بررسی بازار کار شغل کارشناس امور اداری

کارشناسان امور اداری در ایران می‌توانند در سازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی استخدام شوند. برخی از این سازمان‌ها عبارتند از:

  • سازمان‌های دولتی مرتبط با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اجرایی مختلف مانند وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سایر سازمان‌های دولتی مرتبط با امور داخلی و خارجی.
  • بانک‌ها و مؤسسات مالی
  • شرکت‌های خصوصی در صنایع مختلف مانند خودروسازی، فولاد، نفت و گاز، صنایع غذایی و …
  • شرکت‌های مشاوره و خدماتی

لازم به ذکر است که این فهرست صرفا مثالی از سازمان‌هایی است که کارشناسان امور اداری می‌توانند در آن‌ها استخدام شوند.

بررسی درآمد و حقوق کارشناس امور اداری

برای این رده شغلی در سازمان‌های مختلف حقوق و مزایای مختلفی تعریف شده است. این حقوق و مزایا بسته به نوع سازمان و نوع قرارداد استخدامی ممکن است متفاوت باشد. حقوق و مزایای سازمان‌ها و ادارات دولتی براساس قانون خدمات کشوری تعیین می‌شود. در حالیکه دفاتر و شرکت‌های خصوصی معمولا بر اساس قوانین اداره کار مزایا و حقوق افراد را مشخص می‌کنند. برخی از این حقوق و مزایا عبارتند از:

  • حقوق پایه و مزایای وابسته به آن مانند بیمه‌های اجتماعی، بیمه سلامت، بیمه حوادث کاری و…
  • مزایای تحصیلی و تعلیمی مانند بورس تحصیلی، ارائه تسهیلات برای ادامه تحصیل و…
  • مزایای خدماتی مانند مرخصی سالیانه، مرخصی استثنایی، نوبت کاری و…
  • مزایای مالی مانند پاداش، سود سهام، تخفیفات خرید و…
  • بسته‌های تامین‌سلامتی و درمانی مانند بیمه تکمیلی سلامت و…
  • ارائه تسهیلات مسکن مانند وام مسکن با شرایط ویژه و…

چگونه به عنوان کارشناس امور اداری استخدام شویم؟

به دلیل نیاز بالا برای استخدام این رده شغلی در واحد اداری بسیاری از سازمان‌ها، شاهد اخبار و اطلاعیه‌های بسیاری جهت جذب این رده شغلی هستیم. فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط می‌توانند پیگیر اخبار و اطلاعیه‌های استخدام سازمان‌های دولتی از سایت ایران استخدام باشند. ایران استخدام تمامی اخبار و اطلاعیه‌های مربوط به استخدام سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی را از لحظه انتشار خبر برگزاری آزمون، انتشار دفترچه آزمون تا برگزاری آزمون و اعلام نتایج پوشش می‌دهد. متقاضیان استخدام در مراکز دولتی می‌توانند اخبار و اطلاعیه‌های مربوط به سازمان مدنظر خود را در صفحات اختصاصی ایران استخدام پیگیری نمایند. فقط کافیست عبارت “استخدام (نام سازمان مربوطه) ایران استخدام” را در فیلد جست‌وجوی گوگل وارد نمایید. سپس وارد صفحه مربوطه شوید.

روش بعدی عضویت در پنل کارجویی و فعالسازی سیستم دریافت ایمیل و پیامک است. برای این کار کافیست با جست‌وجوی عبارت “ایران استخدام” در موتورهای جست و جو وارد صفحه اصلی سایت شده و به عنوان کارجو در این سایت عضو شوید. در صورتیکه سرویس پیامک و ایمیل اطلاع رسانی سازمان مورد نظر خود (بانک‌ها، شرکت‌های خصوصی و دولتی) را فعال کنیدف بدون اینکه پیگیر اخبار و اطلاعیه های استخدامی باشید، می‌توانید از طریق پیامک یا ایمیل اطلاعیه‌ها را دریافت کنید.

جهت عضویت در پنل کارجویی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

برای استخدام در شرکت‌های خصوصی نیاز به ارائه یک رزومه مناسب دارید. رزومه علاوه بر قالب مناسب، باید تمامی ویژگی‌های مثبت و توانمندی‌هایتان را بصورت کامل دربر داشته‌باشد. سایت ایران استخدام این امکان را فراهم کرده‌ تا رزومه خود را در 10 قالب انتخابی، بصورت کاملا رایگان و آنلاین ایجاد نمایید. با دانلود رزومه خود در قالب فایل PDF می‌توانید آن را برای استخدام در مجموعه‌ها ارسال نمایید. همچنین با مشاهده آگهی‌های استخدام شرکت‌های خصوصی می‌توانید رزومه ایجاد شده خود را تنها با یک کلیک برای مجموعه مورد نظر ارسال نمایید.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده ار سیستم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام کلیک نمایید.

چگونه کارشناس امور اداری استخدام کنیم؟

کارفرمایانی که به دنبال استخدام کارشناس امور اداری در مجموعه خود می‌باشند، می‌توانند آگهی استخدام خود را در کاریابی مجازی ایران استخدام منتشر نمایند. برای این کار کافیست در پنل کارفرمایی سایت ایران استخدام عضو شده‌ و با انتخاب گزینه “درج آگهی استخدام” شروع به درج آگهی نمایند. آگهی‌ها علاوه بر اینکه در سایت منتشر می‌شوند، در اپلیکیشن ایران استخدام نیز انتشار پیدا کرده‌ و از طریق پیامک و ایمیل نیز برای کاربران هدف ارسال می‌شوند.

جهت عضویت در پنل کارفرمایان و درج آگهی استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

سایت ایران استخدام در این صفحه اطلاعات مفیدی در رابطه با “معرفی شغل کارشناس امور اداری” خدمت عزیزان علاقه‌مند به این شغل ارائه نموده است. امید است مورد پسند شما واقع شود. مجموعه مباحث آشنایی با رشته‌های شغلی و تحصیلی در سایت ایران استخدام جهت آشنایی کلی با مباحث کلی و پیرامون هر عنوان شغلی و یا رشته‌تحصیلی توسط گروه نویسندگان ایران استخدام تهیه، تنظیم و ارسال میگردند. به خاطر داشته باشیم که وظایف شغلی و شرایط احراز و تعاریف مختلف به کار برده شده در این مباحث میتواند به صورت نسبی از سازمانی به سازمان دیگر و از موسسه ای به موسسه دیگر متفاوت باشد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته مدیریت امور اداری در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا