۷ سال پیش

اعتبار ۱۰۰ میلیاردی دولت برای اشتغال روستاییان
اطلاعات بیشتر

 

سرپرست معاونت امور دهیاری‌ها سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: سازمان شهرداری‌ها با همکاری یکی از بانک‌های معتبر کشور در سال جاری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های درآمدزای روستایی که منجر به تولید و اشتغال می‌شود اختصاص می‌دهد.

جهت ورود به صفحه اصلی اخبار استخدام روستائیان اینجا کلیک کنید


به گزارش ایسنا، سعید رضا جندقیان در نشست خبری که امروز در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برگزار شد، اظهار کرد: این وام اشتغال با نرخ سود ۸ درصد اختصاص پیدا می‌کند و قزوین نخستین استانی است که این طرح در آن اجرا می‌شود.
وی تاکید کرد: اشتغال اولین مسئله ای است که منجر به ثبات جمعیت روستایی می‌شود و پایداری توسعه روستایی را در پی دارد. در این شرایط سازمان دهیاری‌ها با همکاری یکی از بانک‌های معتبر قصد دارد به طرح‌های درآمدزای روستایی که منجر به تولید می‌شود مبالغی را اختصاص دهد.
سرپرست معاونت امور دهیاری‌ها درباره برنامه‌های سال ۹۵ معاونت دهیاری‌ها اظهار کرد: قرار است ۱۵ اقدام اجرایی با رویکرد اقتصاد مقاومتی داشته باشیم که از جمله آنها می‌توان به راه اندازی انجمن خیریه برای اجرای پروژه‌های شهری و روستایی، برگزاری جشنواره حامی طرح‌های برگزیده، تکمیل سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) دهیاری‌ها و توسعه پوشش مدیریت روستایی به ۳۵۰۰ روستا اشاره کرد.
لایحه دهیاری‌ها یکی دیگر از اقداماتی است که جندقیان به آن اشاره کرد و گفت:‌ این لایحه در ۱۷ ماده تنظیم شده و اکنون در کمیسیون کلان‌شهرهای هیئت دولت در حال بررسی است و تا کنون نیز هفت ماده لایحه دهیاری‌ها به تصویب رسیده است.
به گفته وی، کاهش میزان دفن غیر بهداشتی پسماند عادی از ۷۵ درصد به ۴۵ درصد از طریق ساماندهی ۵۰۰ محل دفن غیر بهداشتی شهری و روستایی از جمله اقدامات در نظر گرفته شده برای سال جاری است. چرا که در حال حاضر ۷۵ درصد از پسماند روستایی به صورت غیر بهداشتی دفن می‌شود.
افزایش بازیافت پسماند عادی در مناطق روستایی استان‌های ساحلی از طریق توسعه واحدهای بیوکمپوست خانگی و متمرکز و کمک به اجرای تفکیک پسماندهای خشک از مبدأ در ۳۳۰ روستای کشور از دیگر برنامه‌های معاونت دهیاری‌هاست. یکی از رویکردهای ما کاهش تولید زباله است که بهترین راه برای این کار کاهش تولید و مدیریت زباله از مبدأ است.
وی با بیان اینکه کمک به توسعه مناطق کمتر توسعه یافته از طریق اجرای ۵۰۰۰ پروژه عمرانی و خدماتی روستایی از دیگر برنامه‌های معاونت دهیاری‌هاست، گفت: علاوه بر آن قرار است جمعیت بهره‌مند از بوستان‌های چندمنظوره روستایی را از ۱۴ درصد به ۱۶ درصد از طریق ایجاد ۳۲۰ بوستان روستایی و ۲۰۰ پارک کودک افزایش دهیم. توسعه زیرساخت‌های گردشگری در ۱۰۰ استان هدف یکی دیگر از برنامه‌های ماست.
سرپرست معاونت امور دهیاری‌ها در ادامه گفت: افزایش نسبت جمعیت روستایی تحت پوشش، جمع‌آوری پسماند از ۶۵ درصد به ۷۰ درصد از طریق خرید ۲۰۰ دستگاه خودروی حمل زباله نیمه سنگین، افزایش جمعیت تحت پوشش خدمات ایمنی و آتش نشانی روستایی از ۱۶ درصد به ۲۰ درصد از طریق احداث ۲۰۰ پایگاه آتش نشانی و خرید ۱۰۰ دستگاه خودرو آتش‌نشانی از دیگر برنامه‌ها برای سال ۹۵ است.
وی با اشاره به ساماندهی حمل و نقل روستایی به عنوان دیگر برنامه در دستور کار  معاونت دهیاری‌ها، اظهار کرد: در این راستا ۵۰۰ سامانه که ۱۰۰۰ روستای واقع در حریم شهرها را تحت پوشش قرار می‌دهد، ایجاد می‌شود.
جندقیان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۹۷۷ روستا واقع در حریم شهرها هستند که اغلب دهیاری دارند، افزود:‌ ما برای ساماندهی حمل و نقل روستایی واقع در حریم چند اقدام انجام می‌دهیم که کمک گرفتن از حمل و نقل شهری، ایجاد هماهنگی برای واگذاری ناوگان جدید و فعال کردن بخش خصوصی از جمله آن است. همچنین قصد داریم پایانه‌های روستایی نیز در حریم شهرها ایجاد کنیم.
ارائه لایحه مدیریت یکپارچه ایمنی شهر و روستا به دولت
وی در ادامه گفت: لایحه مدیریت یکپارچه ایمنی شهر و روستا تا یک ماه آینده تقدیم دولت می‌شود.
سرپرست معاونت امور دهیاری‌ها سازمان‌شهرداریها با اشاره به بار مالی طرح‌های معاونت دهیاری‌ها اظهار کرد: بار مالی این طرح‌ها از بند ۹ تبصره ۶ بودجه سال ۹۵ دیده شده است. در واقع بودجه لازم از محل مالیات بر ارزش افزوده تخصیص داده می‌شود. بنابراین مشکل اعتباری برای انجام برنامه‌های خود نداریم.
جندقیان درباره تبیین نقش کنونی دهیاری‌ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: شکل گیری و استقرار نهاد دهیاری‌ها در ۳۲ هزار و ۵۰۰ سکونت‌گاه روستایی کشور را می‌توان مصداقی از نهادسازی در سطح محلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست. واگذاری امور محلی به نهادهای محلی (شورا و دهیاری) نقش بسزایی در کوچک سازی و کاهش هزینه‌های دولت و کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی دارد. علاوه بر آن شورا و دهیاری از طریق جلب مشارکت عمومی و خیرین نقش مؤثری در کاهش هزینه‌های اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی روستا دارد.
وی اضافه کرد: استقرار ۳۵ هزار شورا و ۳۲ هزار و ۵۰۰ دهیاری، راهبردی برای برنامه ریزی محلی، درونی و از پایین به بالاست که از مشخصه‌های اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود. نقش شورا و دهیاری در شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های توسعه محلی با بهره گیری از دانش بومی و دانش زیست در محیط قابل تامل است. علاوه بر آن دهیاری‌ها نقش موثری در هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و پیگیری امور آنها و تسهیل فرآیند انجام امور در سطح محلی دارند.
سرپرست معاونت امور دهیاری‌ها درباره نقش قابل پیش بینی دهیاری‌ها در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی نیز اظهار کرد: مدیریت و کاهش هزینه‌های مدیریت روستا، بهره گیری از کالاهای ایرانی و مصالح بومی و نیروهای محلی در فرآیند عمران و آبادانی روستا، ترویج فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی در میان مردم روستا ، بسترسازی برای توسعه مشاغل IT محور و دانش بنیان در روستا، بسترسازی و برندسازی محصولات و تولید روستا از جمله نقش‌های قابل پیش‌بینی دهیاری‌ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
به گزارش ایسنا جندقیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در حال حاضر ۳۲ هزار و ۹۵۴ دهیاری و ۶۱ هزار و ۷۲۴ آبادی دارای سکنه در کشور داریم که از میان آنها ۳۸ هزار و ۱۱۴ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند. با توجه به آمار سرشماری سال ۹۰، حدود ۲۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در روستاها زندگی می‌کنند که به نظر می‌رسد این آمار در سال ۹۵ به ۲۴ تا ۲۶ میلیون نفر افزایش یابد. نسبت جمعیت روستایی به جمعیت کل کشور متاسفانه با شیب معناداری در حال کاهش است و به ۲۸.۴۳ درصد رسیده است. این آمار در حال حاضر در استان اصفهان ۱۶ درصد است. بالاترین نرخ جمعیت روستایی در استان‌های خراسان رضوی و کرمان (بالای ۴۰ درصد) زندگی می‌کنند. ۸۷ درصد از جمعیت روستایی کشور صاحب دهیاری هستند.
وی با بیان اینکه دهیاری‌های کشور در ۶ رتبه طبقه بندی می‌شوند اظهار کرد: دهیاری‌ها بر اساس سه شاخص وسعت، جمعیت و درآمد در رتبه یک تا شش تقسیم بندی می‌شوند. در حال حاضر درجه ۱۵ هزار و ۴۴۳ دهیاری تعیین و ابلاغ شده است. شرط گرفتن درجه گذشتن دو سال از زمان تأسیس دهیاری است. از سوی دیگر دهیاران دهیاری‌های رتبه یک و دو باید مدرک دیپلم، دهیاران دهیاری‌های رتبه سه و چهار مدرک فوق دیپلم به بالا و دهیاری‌های رتبه‌های پنج و شش دستکم مدرک کارشناسی داشته باشند.
سرپرست معاونت امور دهیاری‌ها درباره اقدامات این معاونت در سال ۹۴ اظهار کرد: در حال حاضر سیستم توسعه و مدیریت پسماند در ۷۵۰۰ روستا وجود دارد. در این سیستم مرحله جمع آوری، انتقال و دفن زباله به صورت بهداشتی انجام می‌شود.
وی با اشاره به راه اندازی ۶۲۰ پایگاه آتش نشانی در روستاها گفت: در دولت یازدهم نزدیک به ۴۰ درصد از این پایگاه‌ها (۲۵۰ پایگاه) تجهیز و ساخته شده است. از سوی دیگر تا پایان سال ۹۴ تعداد بوستان‌های روستایی و پارک کودک به ۵۰۰۰ بوستان رسید. تا پایان سال گذشته تعداد ماشین آلات خدماتی و عمرانی به ۱۵ هزار و ۴۴۳ دستگاه افزایش یافت که ۳۳۵۰ دستگاه در دولت یازدهم اختصاص پیدا کرده است.
جندقیان اضافه کرد: تا کنون ۲۵۰۰ ساختمان دهیاری احداث شده است و ۸۳۹ شرکت تعاونی دهیاری‌ها داریم که ۲۵ شرکت در دولت یازدهم راه اندازی شده است. علاوه بر آن ۱۶۰ طرح گردشگری اجرا و ۲۷ تفاهم نامه با دستگاه‌ها و نهادهایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ورزش و جوانان و نیروی انتظامی منعقد شد.
وی با بیان اینکه از اقدامات مهم ما راه اندازی سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) برای دهیاری‌ها بوده است، گفت: در حال حاضر ۶۳ هزار رکورد را ثبت کرده‌ایم. یکی از تکنیک‌ها برای برنامه ریزی این است که بانک اطلاعاتی را به صورت مکانی ایجاد کنیم تا اطلاعات بانک قابل رویت روی نقشه باشد. بنابراین ما راه اندازی سامانه اطلاعات جغرافیایی را پیش از سال ۹۴ آغاز کردیم. اولین شرط ما برای این کار پایش اطلاعات بود که این مرحله یک سال به طول انجامید.
سرپرست معاونت امور دهیاری‌ها در ادامه اظهار کرد: در فاز اول در سال گذشته ۹ بخش را ایجاد کردیم که از جمله این لایه‌ها می‌توان به پایگاه‌های آتش‌نشانی، روستاهای هدف گردشگری و وضعیت پسماند اشاره کرد. قرار است این سامانه را در سال ۹۴ تکمیل کنیم. از سوی دیگر قرار است شهریور ماه پنجمین جشنواره ملی طرح‌های برگزیده دهیاری‌ها برگزار شود.
جندقیان در پایان گفت: کل اعتبارات متمرکز از بدو تأسیس دهیاری‌ها تا پایان سال گذشته، ۸۱۴۴ میلیارد تومان بود که ۵۰۹۳ میلیارد تومان در دولت یازدهم تخصیص یافت که شامل ۶۲.۵ درصد اعتبارات دهیاری‌ها می‌شود. این امر نشان‌دهنده عزم دولت برای کوچک شدن و تقویت نهادهای مدنی است.

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=627816
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد