۷ سال پیش

بیکاری ۲۵ هزار کارگر در صنعت سنگ کشور

منقضی شده
اطلاعات بیشتر
بروزرسانی

 

 رئیس هیئت‌مدیره کانون سنگ ایران با بیان اینکه حدود ۲۵ هزار کارگر در صنعت سنگ کشور بیکار شده‌اند گفت: شرایط فعلی را برای اجرای سیاست درست اقتصاد مقاومتی مناسبی نمی‌بینیم مگر اینکه قدم‌های عملی برداشته شود.

جهت ورود به صفحه اصلی اخبار مرتبط با کارگران و کارفرمایان اینجا کلیک کنید


محسن غیاثوند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد اظهار داشت: صنعت سنگ ارتباط مستقیمی با پروژه‌های عمرانی و ساختمانی دارد به‌طوری‌که وقتی صنعت ساختمان در کشور تعطیل می‌شود صنعت سنگ و مصالح نیز دچار آسیب می‌شوند متأسفانه اکنون علی‌رغم اینکه بزرگ‌ترین و دومین تولیدکننده سنگ دنیا هستیم اما در بازار جهانی جایگاهی نداریم.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران دومین مصرف‌کننده سنگ در دنیا است افزود: هر زمانی که در بحث ساخت‌وساز اتفاقی می‌افتد و شرایط برای رونق ساخت‌وساز مهیا می‌شود، صنعت نیز جان می‌گیرد در غیر این صورت متأسفانه شرایط خیلی خوبی در صادرات نداریم و این صنعت زود متوقف می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره کانون سنگ ایران با بیان اینکه در کشور نگاه برون‌گرایی به صنعت سنگ نشده است عنوان کرد: بازار داخلی  سنگ با رکود مواجه شده و متأسفانه با بازار خارجی نیز ارتباطی زیادی نداریم.

وی با بیان اینکه اکنون بیش از پنج هزار واحد سنگ‌بری در کشور وجود دارد بیان کرد: از دو سال گذشته تاکنون حدود 30 درصد واحدهای سنگ‌بری کشور تعطیل‌ شده و مابقی نیز زیر ظرفیت یعنی کمتر از 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند.

غیاثوند تصریح کرد: از دو سال گذشته تقریباً به‌ طور میانگین ماهیانه حدود هزار نفر در حوزه سنگ‌بری تعدیل نیرو داشته‌ایم به طوری که طی این دو سال حدود 25 هزار نفر تعدیل نیرو شده است.

وی دو مشکل اساسی صنعت سنگ را رکود و قوانین مالیاتی برشمرد و اظهار داشت: ارزش‌افزوده و نحوه دریافت آن، جرائم تصاعدی، عدم دسترسی به بازارهای جهانی، نبود پایانه‌های صادراتی، خام فروشی، نبود آموزش، نبود سرمایه در گردش و مشکلات گشایش اسناد اعتباری LC سبب شده تا صنعت سنگ با رکود مواجه شود.

رئیس هیئت‌مدیره کانون سنگ ایران بیان کرد: با توجه به رکودی که در حوزه سنگ وجود دارد تا وقتی شرایط عمومی اقتصاد درست نشود هیچ امیدی به رفع مشکل این صنعت نداریم چراکه مشکلات باید به‌ صورت اساسی حل شود.

وی گفت: اگر قرار باشد تحولی در عرصه سنگ اتفاق بیفتد باید اصل کار درست شود و اصل کار نیز زمانی درست می‌شود که واقعاً یک برنامه کامل، جامع و راهبردی دقیقی برای این کار مدنظر قرار گیرد چرا که با حرف، کمیته و کمیسیون تا الآن به ‌جایی نرسیده پس می‌توان گفت یا این حرف‌ها کارایی ندارند یا آدم‌ها اهل عملیاتی کردن آن نیستند.

غیاثوند اظهار داشت: هدفمند کردن یارانه‌ها کار بزرگ و لازمی بود که عموم اقتصاددانان نیز نظر مثبتی روی آن داشتند اما متأسفانه دولت گذشته و این دولت نتوانست آن را به شرایط خوبی برساند از طرفی هم بنا بود تولید در رأس اقتصاد قرار گیرد اما متأسفانه تولید له و از آن ظرفیت حداقلی نیز افتاد.

وی افزود: متأسفانه چون برنامه هدفمندی یارانه‌ها به ‌صورت کامل اجرا نشد تبعاتش بیشتر گریبان‌گیر اقتصاد و تولید شد بنابراین اگر در آن طرح، ایجاد و افزایش تولید در کشور انجام می‌شد به‌ طور یقین طرح موفقی بود و حتی می‌توانست در این تحریم‌ها کشور را تا حد زیادی بیمه کند اما این اتفاق نیفتاد و فقط پول به‌ صورت عمومی بین مردم تقسیم شد و هیچ‌وقت نه دولت گذشته و نه این دولت سهم تولید را پرداخت نکردند.

رئیس هیئت‌مدیره کانون سنگ ایران با بیان اینکه وقتی تولید آسیب می‌بیند همه اجرای اقتصاد آسیب می‌بیند گفت: اقتصاد پویا اقتصادی است که تولید قابل‌قبول است و می‌تواند کشور را اداره کند اما متأسفانه الآن این شرایط در کشور وجود ندارد.

وی عنوان کرد: دولت بعد از دو سال و نیم اکنون دارد حرف‌های روز اولش را میزند یعنی قول‌هایی که سه سال پیش داده امروز مجدداً همان‌ها را برای سال 95 تکرار می‌کند یعنی پذیرفته‌اند که باید هم چرخ سانتیفیوژ بچرخد و هم چرخ صنایع اما این اتفاق نیفتاده و صنایع یکی پس از دیگری وارد ورشکستگی می‌شوند که این روند نیز عموماً به خاطر رکود بی‌سابقه‌ای است که بر کشور حاکم شده است.

غیاثوند بیان کرد: این وضعیت چارچوب اصلی تولید را دچار مشکل اساسی کرده و ادامه آن خطرات بسیار زیادی برای بنگاه‌های اقتصادی و در نهایت اقتصاد کشور ایجاد می‌کند و اکنون نیز متأسفانه همه به‌ صورت تشریحی نسبت به فرمایشات مقام معظم رهبری موضع می‌گیرند و همین برخوردهای شعاری به درخواست‌ها و فرمان‌های رهبری سبب شده تا بحث‌ها در حد چند بنر، جلسه و سمینار بماند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی باید بزرگ‌تر از جلسه، کمیته و کنفرانس دیده شود گفت: اقتصاد مقاومتی یک کار بنیادی است که نیاز به قانون، اجرای درست، ارکان تعریف‌شده و ساماندهی دارد و باید به این بپردازیم که گفتن حرف جایگاه قابل‌قبولی برای مردم ندارد و بعد از سال‌ها شعار، مردم به دنبال اقدام عملی در این زمینه هستند.

رئیس هیئت‌مدیره کانون سنگ ایران تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یک‌چیز نو و تازه نیست بلکه قبلاً کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا و ژاپن که در جریان جنگ جهانی دوم مورد هجمه قرارگرفته بودند توانستند با استفاده از اقتصاد مقاومتی شرایط را مجدداً احیاء کنند.

وی اظهار داشت: کشورهای ذکر شده با سیاست‌های دقیق و ایجاد مشارکت عمومی در خط تولید توانستند همه آحاد مردم را از صفر تا 100 پای‌کار بیاورند که با بازسازی و راه‌اندازی تولید در نهایت به شرایط ایده‌آل رسیدند.

غیاثوند افزود: اقتصاد مقاومتی بحث کوتاه‌مدتی نیست و نباید انتظار داشته باشیم در یک سال اقتصاد مقاومتی همه مشکلات را حل کند بلکه اقتصاد مقاومتی یک مسیر نسبتاً طولانی است که در فرایند خاص خودش باید طی شود و اگر بتوانیم میزان مشارکت اقتصادی را بالا ببریم به‌ طور یقین می‌توانیم اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم.

وی عنوان کرد: زمانی که مردم به عنوان صاحبان فرایند دیده نمی‌شوند و شرایط برای آن‌ها آماده نمی‌شود اصلاً اقتصاد مقاومتی معنا و مصداقی پیدا نمی‌کند بنابراین شرایط فعلی را برای اجرای سیاست درست اقتصاد مقاومتی مناسبی نمی‌بینیم مگر اینکه قدم‌های عملی برداشته شود.

رئیس هیئت‌مدیره کانون سنگ ایران گفت: با توجه به تأکیداتی که مقام معظم رهبری طی سال‌های گذشته بر حوزه اقتصاد داشتند، اکنون باید این حوزه سروسامانی می‌گرفت اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و  چرا که مدیران ما با نفت مدیریت کرده‌اند و بر نفت مدیریت نکرده‌اند یعنی هرجایی چاله مدیریتی بوده با پول نفت آن را پرکرده و درنتیجه ضعف مدیریت کمتر به چشم آمده و منابع کشور هدر رفته است.

وی بیان کرد: اکنون که قیمت فروش نفت در دنیا کاهش پیداکرده مشخص است که چه کسی اهلیت دارد و چه کسی اهلیت ندارد، چه کسی واقعاً مدیر است و چه کسی مدیر نیست.

غیاثوند تصریح کرد: اگر مردم کشورمان می‌توانند جنگ را اداره و مشکلات را تحمل کنند پس به ‌طور یقین می‌توانند اقتصاد مقاومتی را نیز انجام دهند اما در این راستا باید بسترها آماده شود.

وی اظهار داشت: اکنون ما در کشور یک و نیم برابر میانگین جهانی کارآفرین داریم اما متأسفانه معظل بیکاری از همه معضلات بیشتر است بنابراین این سؤال پیش می‌آید که چرا کارآفرین هست اما کار نیست؟

رئیس هیئت‌مدیره کانون سنگ ایران افزود: کارگر نیاز به کارآفرین دارد و کارآفرین نیز به بستر نیاز دارد پس اگر بستر قابل‌قبولی در اقتصاد شکل بگیرد کارآفرین نیز به تکالیف خود عمل می‌کند و می‌تواند کارگران بیشتری به‌کار گیرد.

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=576362
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد