۸ سال پیش

توسعه مشاغل خانگی میانبری برای تحقق اقتصاد مقاومتی
اطلاعات بیشتر

 

کارآفرینی در مقیاس کوچک در قالب کسب و کار در منزل و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می گردد و در ایران نیز می تواند مسیری میانبر برای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

جهت ورود به صفحه اصلی اخبار مشاغل خانگی اینجا کلیک کنید


به گزارش ایرنا، مشاغل خانگی دارای مزایای بسیاری برای شاغلین آنها می باشد که از جمله می توان به همراستایی فرهنگی این ایده در جامعه ایران، ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، انتقال تجربه و آموزش غیررسمی بین اعضای خانواده و حذف بخشی از هزینه های سربار اشاره نمود.
فن آوری های نوین نیز به کمک کسب و کار در منزل شتافته و این امکان را برای بسیاری از افراد فراهم ساخته تا روزانه در سراسر جهان تعداد زیادی در محیط خانه به کارهای مختلف بپردازند.
به نظر می رسد تحقق بخشی از ایده اقتصاد مقاومتی که بر استفاده از ظرفیت ها و داشته های درونی و داخلی حوزه اقتصاد توجه دارد و مورد تاکید مسئولان ارشد نظام از جمله مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری نیز می باشد، در گرو تقویت مشاغل خانگی است.
کمک به کاهش نرخ بیکاری، افزایش تولید، نیاز به سرمایه های اندک و زود بازده بودن از مزایای مشاغل و کسب و کارهای خانگی است و همه موارد با وضعیت فعلی اقتصاد کشور ما همخوانی دارد.
و خلاصه اینکه مشاغل خانگی به آن دسته از فعالیت هایی که توسط عضو یا اعضای یک خانواده در فضای مسکونی در قالب طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل گرفته و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی شده، اطلاق می شود.
بسیاری از افراد در جامعه که جزو جمعیت فعال شناخته می شوند به دلایل مختلف امکان کار و فعالیت در بیرون از منزل را ندارند اما با برخورداری از یک حرفه و هنر، قابلیت اشتغال در خانه را دارند.
خیلی از این افراد با داشتن مجوز و دریافت وام می توانند یک شغل خانگی پررونق برای خود دست و پا کرده و کمک حال خود و معیشت خانواده باشند.
در این میان دولت نیز با صدور مجوز فعالیت به فعالان مشاغل خانگی و ارایه تسهیلات به افراد متقاضی می کوشد تا زمینه رونق کسب و کارهای خانگی را فراهم کرده تا از این راه نیز به توسعه اشتغال و اقتصاد کمک کرده باشد.
در قزوین که استانی با ظرفیت های متنوع و بالا در حوزه تولید است، مشاغل و کسب و کارهای خانگی از اهمیت بالایی در اقتصاد خانوارهای روستایی و آن دسته از خانوارهای ساکن در شهرهای کوچک دارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین در گفت و گو با ایرنا به تشریح وضعیت شغل های خانگی در این استان پرداخت و از ثبت نام ۲۸ هزار و ۳۱۶ نفر در این استان در سامانه حمایت از مشاغل خانگی خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۶ هزار و ۵۴۴ نفر با عنوان متقاضی مستقل، یک هزار و ۵۱۸ نفر در قالب زیر پوشش و ۲۴۴ نفر نیز در قالب پشتیبان ثبت نام کرده اند.
مسعود بابایی به تعریف عناوین مستقل، زیر پوشش و پشتیبان در طرح حمایت از مشاغل خانگی پرداخت و یادآور شد: نفرات مستقل به افرادی که به طور شخصی دارای شغل خانگی هستند اطلاق می شود، افراد زیرپوشش به آن دسته از اشخاص که متقاضی کار در منزل برای پشتیبان هستند گفته می شود و پشتیبان نیز شخصی است که خواهان به خدمت گرفتن افراد زیر پوشش است.
*** بانوان، ۷۶ درصد از دارندگان مشاغل و کسب و کارهای خانگی در استان قزوین
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین با بیان اینکه درصد بالایی از فعالان مشاغل خانگی در این استان را بانوان تشکیل می دهند، افزود: در بین افراد مستقل ۲۰ هزار و ۱۸۳ نفر و در بین نفرات زیر پوشش یک هزار و ۳۱۹ نفر را بانوان تشکیل می دهند که این بدین معنا است که درصد فعالان مشاغل خانگی در استان قزوین زنان هستند.
مسعود بابایی با اشاره به نقش مشاغل خانگی در کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهارکرد: با رونق کسب و کارهای خانگی، می توان جمعیت بیکار در کشور را کاهش داد و با افزایش تولید و ایجاد فرصت های شغلی غیرمستقیم به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کرد.
این مسئول گفت: دولت با ارائه مجوز و تسهیلات مالی به فعالان مشاغل و کسب و کارهای خانگی به آنها از تداوم فعالیت، کمک به اقتصاد و معیشت خانواده و اشتغال زایی حمایت می کند.
وی یادآور شد: سقف تسهیلات در نظر گرفته شده برای حمایت از مشاغل خانگی برای افراد حقیقی ۵۰ میلیون ریال و برای پشتیبان ها به عنوان جذب کنندگان نیروی کار یک میلیارد ریال درنظر گرفته شده است.
بابایی با بیان اینکه تعدادی از افرادی که خواهان دریافت مجوز فعالیت در زمینه مشاغل خانگی هستند، برای دریافت تسهیلات بانکی نیز درخواست داده اند، افزود: با پرداخت تسهیلات مربوط به مشاغل خانگی در استان قزوین تاکنون برای اشتغال یک هزار و ۳۲۶ نفر اقدام شده است.
این مسئول گفت: تسهیلات بانکی مربوط به مشاغل خانگی یا به شکل انفرادی به متقاضیان دریافت وام اعطاء می شود و یا به افراد پشتیبان که خواهان جذب افراد فعال در زمینه مشاغل خانگی هستند، اختصاص می یابد.
*** صدور مجوز مشاغل خانگی برای ۲۶ هزار نفر در استان قزوین
وی از ساماندهی ۲۶ هزار فعال در زمینه مشاغل خانگی در این استان خبر داد و گفت: این تعداد متقاضیانی هستند که پس از ثبت نام در پایگاه مشاغل خانگی و بررسی مدارک و مشخصات آنها، برایشان مجوز اشتغال صادر شده است.
این مسئول به تسهیلات اختصاص داده شده به مشاغل خانگی استان قزوین از ابتدا تاکنون اشاره کرد و ادامه داد: از محل اعتبارهای مربوط به صندوق کارآفرینی تاکنون ۱۳۶ میلیارد ریال تسهیلات به ۲۴ طرح به شکل پشتیبان ارائه داده شده است که زمینه اشتغال زایی برای ۲۷۴ نفر را در زمینه مشاغل خانگی فراهم کرده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین اضافه کرد: از محل اعتبارات سال ۹۲ نیز ۹۱ میلیارد ریال اعتبار به ۲۲۷ طرح در حوزه مشاغل خانگی به استان قزوین اختصاص یافت که برای ۲۲۷ نفر اشتغال ایجاد کرد.
بابایی همچنین گفت: از محل اعتبارات سال ۹۳ نیز ۲۷۱ میلیارد ریال تسهیلات اختصاص یافت که زمینه اشتغال زایی برای ۶۷۱ نفر را در زمینه مشاغل خانگی فراهم کرد.
این مسئول اضافه کرد: از محل اعتبارات بانک ملی نیز در سال گذشته ۷۷ میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغال زایی ۱۵۴ نفر ارائه شد.
بابایی بیشترین میزان ثبت نام کنندگان در طرح حمایت از مشاغل خانگی در استان قزوین را مربوط به حرفه های بخش کشاورزی و دامداری، کشت گلخانه ای، خیاطی، شیرینی پزی و قالی بافی خواند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با بیان اینکه در سامانه مشاغل خانگی قابلیت ثبت نام و درخواست دریافت تسهیلات برای ۲۱۴ حرفه و رسته شغلی وجود دارد، یادآور شد: متقاضیان برای نام نویسی و آگاهی از جزئیات بیشتر باید به پایگاه ww.mashaghelkhanegi.ir مراجعه کنند.

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=584222
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد