اطلاعات بیشتر

ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۹۷


خبر ۲۵ دی ۹۶: تخصیص اعتبار دو هزار میلیارد تومانی برای اشتغال مددجویان در سال ۹۷ (منبع: خبرگزاری ایرنا)

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور مجلس گفت: با تصویب این کمیسیون بانک مرکزی دو هزار میلیارد تومان برای اشتغال زایی مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی اختصاص می دهد که از این میزان هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن سهم کمیته امداد امام(ره) و ۶۰۰ میلیارد تومان سهم سازمان بهزیستی می شود.

جهت مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید


خبر ۲۳ دی ۹۶: پیش بینی ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار شغل در لایحه بودجه سال ۹۷ (منبع: خبرگزاری ایرنا)

لایحه بودجه ۱۳۹۷ در تاریخ ۱۹ آذر ماه توسط رییس جمهوری به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که یکی از محورهای مهم آن ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار شغل با سه میلیون و ۲۷۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری است.

جهت مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید


خبر ۶ اردیبهشت ۹۶: پرداخت پاداش یک ماه حقوق به کارمندان و کارکنان دولت در سال ۹۶ (منبع:خبرگزاری واژه نیوز)

مطابق با ماده ۱۱ ضوابط اجرای قانون بودجه ۹۶ در سال ۱۳۹۶ دستگاههای اجرایی می توانند حداکثر معادل یک ماه حقوق و مزایای مندرج در احکام کارگزینی را در صورت وجود اعتبار در سقف اعتبارات تخصیص یافته دستگاه اجرایی به عنوان پاداش پرداخت نمایند.

جهت مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید


خبر ۱۷ فروردین ۹۶ : آغاز بررسي ضوابط اجرايي بودجه سال ٩٦ (منبع: خبرگزاری ایسنا )

ھیات وزیران در جلسه روز چهارشنبه به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمھوری، بررسی ضوابط اجرایی بودجه سال ۱۳۹۶ را در دستور کار خود قرار داد.

جهت مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید


خبر ۱۲ اردیبهشت ۹۵ : شورای نگهبان به لایحه بودجه سال ۹۵ کشور ایراد گرفت (منبع : خبرگزاری تسنیم)

 شورای نگهبان نظر خود را در مورد لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور اعلام کرد.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور مصوب جلسه مورخ سی و یکم فروردین ماه یک هزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی، در جلسه مورخ ۱۳۹۵/۰۲/۰۸ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نظر شورا به شرح زیر اعلام می‌گردد:

۱_ در تبصره ۱

۱_۱_ در بند (ب)

۱_۱_۱_ بر اساس بند ۱۸ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی،‌ باید سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت، سالانه افزایش یابد؛ از آنجا که مشخص نیست عدم افزایش سهم صندوق نسبت به سال گذشته با مجوز بوده یا خیر ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۱_۱_۲_ به موجب بند ۱_۲۲ سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه، واریز سالانه حداقل ۲۰% درصد از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی به صندوق توسعه ملی به صورت مطلق ذکر گردیده است؛ از آنجا که مشخص نیست آیا در این بند کسر ارزش واردات گاز از ارزش صادرات آن شامل مواردی غیر از معاوضه صادرات و واردات (سوآپ) نیز می‌گردد یا خیر، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۱_۱_۳_ از آنجا که بند ۱_۲۲ سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه، واریز سالانه حداقل ۲۰% درصد از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی به صندوق توسعه ملی را مقرر نموده است، ‌حذف واریز منابع حاصل از «صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی» واجد اشکال بوده و مغایر بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شد.

۱_۱_۴_ از این حیث که مشخص نیست واریز مبالغ به حساب صندوق توسعه ملی نیز از ماه یازدهم انجام می‌شود یا خیر، ابهام دارد؛‌ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۱_۲_ در بند (هـ)، با عنایت به اینکه شرکت مذکور فاقد اساسنامه مصوب مجلس شورای اسلامی یا هیأت وزیران است، شناسایی و اعطای صلاحیت به شرکت مذکور دارای ابهام معموله شورای نگهبان می‌باشد.

۲_ در تبصره ۲،

۲_۱_ در بند (الف)، از آنجا که جدول شماره ۱۸ مشتمل بر مواردی است که مغایر مصارف مذکور در جزء ۲ بند (د) سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است، لذا مغایر بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شد.

۲_۲_ در بند (د)، از آنجا که افزایش سرمایه بانک‌های دولتی و پست بانک ایران، ‌مغایر مصارف مذکور در جزء ۲ بند (د) سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است، لذا مغایر بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شد.

۳_ در تبصره ۳، از آنجا که اطلاق استفاده از تسهیلات خارجی در طول برنامه پنجم توسعه از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای پنج سال به تصویب رسیده بود، ‌تمدید آن برای یک سال دیگر اشکال دارد. همچنین بند الحاقی این تبصره از حیث نامشخص بودن محدوده جابجایی اعتبارات ابهام دارد؛‌ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۴_ در بند الحاقی ۲ به تبصره ۵، از آنجا که روشن نیست مقصود از دارایی‌ها و اموال دولت چه نوع اموالی است و آیا شامل اموالی مانند انفال نیز می‌گردد یا خیر و همچنین آیا دستگاه‌های اجرایی مورد نظر شامل نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی و نیز دستگاه‌های غیر قوة مجریه می‌شود یا خیر ابهام دارد. علاوه بر اینکه مشخص نیست این اموال در آثار انتشار صکوک اسلامی چه نقشی دارند؟ به علاوه باید روشن شود آیا وزارت اقتصاد و دارایی به تنهایی اختیار نقل و انتقال و تغییر بهره‌بردار را دارد یا خیر، پس از رفع ابهامات مذکور اظهارنظر خواهد شد.

۵_ در تبصره ۱۴، اطلاق بند الحاقی ۵ نسبت به خانوارهای با هر درآمد، تبعیض ناروا و مغایر بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی شناخته شد.

۶_ در تبصره ۱۸، از آنجا که اطلاق فروش اموال غیرمنقول شامل موارد واگذاری اموال دستگاه‌های دولتی می‌شود، از حیث مصرف منابع حاصل از واگذاری، مغایر جزء ۲ بند (د) سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم ۴۴ قانون اساسی شناخته شد. همچنین در این تبصره، عبارت «اموال غیرمنقول در اختیار وزارت راه و شهرسازی» از این جهت که مشخص نیست آیا شامل مواردی غیر از مالکیت اموال مذکور می‌شود یا خیر ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۷_ تبصره‌های الحاقی ۹، ۱۲، ۱۵ و ۱۷ از حیث نامشخص بودن سقف و ردیف، مغایر اصل ۵۳ قانون اساسی شناخته شدند.

۸_ تبصره الحاقی ۱۶، از این حیث که مشخص نیست اصلاح‌ قانون مذکور دائمی است یا یک ساله، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.


خبر ۳۱ فروردین ۹۵ : لایحه بودجه سال ۹۵ تصویب شد (منبع : خبرگزاری ایلنا)

 نمایندگان مجلس با تصویب ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل‌کشور، بودجه ۹۹۸ هزار میلیارد تومانی سال آینده را برای بررسی به شورای نگهبان ارسال کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور، دخل و خرج سال آینده را تعیین و تصویب کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده واحده بودجه سال جاری را در صحن علنی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور از حیث منابع بالغ بر ۹۹۸۵۵۲۹۹۷۴۰۰۰۰۰۰ ریال و از حیث مصارف بالغ بر ۹۷۸۵۵۲۹۷۷۴۰۰۰۰۰۰ به شرح زیر است:

الف- منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمد‌ها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه‌ عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ ۳۳۵۴۸۹۵۱۴۵۰۰۰۰۰۰ شامل:

۱- منابع عمومی بالغ بر ۲۹۴۳۹۳۷۹۹۱۰۰۰۰۰۰

۲- درآمدهای اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ بر ۴۱۰۹۵۷۹۴۶۰۰۰۰۰۰

ب- بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمد‌ها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر ۶۶۲۸۱۷۱۸۶۳۰۰۰۰۰۰ و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر ۶۸۲۸۱۵۱۸۶۳۰۰۰۰۰۰.

به گزارش ایلنا، بدین ترتیب نمایندگان پس از ۸ روز و ۱۱ جلسه بررسی مستمر، بخش‌های هزینه‌ای و درآمدی لایحه بودجه ۹۵ کل کشور را به تصویب رساندند.


خبر ۲۴ فروردین ۹۵ : آغاز سومین روز بررسی لایحه بودجه سال ۹۵ در مجلس (منبع : خبرگزاری ایلنا)

سومین روز بررسی جزئیات لایحه بودجه کل کشور برای سال ۹۵ دقایقی قبل به ریاست علی لاریجانی در مجلس آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، سومین روز بررسی لایحه بودجه آغاز شد و از دقایقی پیش ۱۹۴ نفر از نمایندگان مجلس، بررسی ردیف‌های درآمدی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل‌کشور را آغاز کردند.

در نوبت عصر دیروز نمایندگان تا بند ۱۲ لایحه بودجه را مورد بررسی قرار دادند و هم‌اکنون بند ۱۳ این لایحه در مورد یارانه کشاورزی را به بحث گذاشته‌اند.

مشروح جلسات پیشین مجلس در بررسی بودجه را از لینک‌های زیر دریافت کنید.

جلسه اول بررسی بودجه

جلسه دوم بررسی بودجه


خبر ۲۲ فروردین ۹۵ : کلیات لایحه بودجه سال ۹۵ تصویب شد (منبع : خبرگزاری تسنیم)

 نمایندگان مجلس کلیات لایحه بودجه سال جاری را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان، کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وکلای ملت پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه سال جاری در نهایت، با ۱۳۵ رأی موافق، ۳۷ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر در صحن علنی، کلیات لایحه بودجه ۹۵ را تصویب کردند.

قرار است بهارستان‌نشینان در جلسه علنی عصر امروز بررسی جزئیات این لایحه را آغاز کنند که در گام نخست، ابتدا بخش درآمدهای این لایحه بررسی و تصویب می‌شود و سپس رسیدگی به بخش هزینه‌ای لایحه بودجه در دستورکار قرار می‌گیرد.

به گزارش تسنیم، در جلسه امروز ۱۰ نفر از نمایندگان به‌عنوان مخالف و ۱۰ نفر وکلای ملت در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل‌کشور صحبت کردند.

همچنین محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز به‌عنوان نماینده دولت پشت تریبون قرار گرفت و به دفاع از لایحه بودجه پرداخت.


خبر ۲۲ فروردین ۹۵ : بودجه ۹۵ برای «ارتش بیکاران جوان کشور» ظرفیت شغلی ایجاد می‌کند (منبع : خبرگزاری تسنیم)

ماینده مردم اردبیل در مجلس گفت: ایجاد ظرفیت‌های شغلی برای «ارتش بیکاران جوان کشور» از جمله ویژگی‌های بودجه ۹۵ است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران تسنیم “پویا”، کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی که صبح امروز در موافقت با کلیات بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۳۹۵  در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت، اظهار داشت: لایحه بودجه مهمترین سند “سیاست مالی” است که در مجلس به اجرا در می‌آید. لایحه بودجه ۹۵ از بعد اثرگذاری بر متغیرهای کلان و میزان تحقق مصارف آن در پساتحریم برخوردار است.
وی افزود: وضعیت کاهش قیمت نفت و چشم‌انداز مبهم واگذاری‌ها مسئله ای بود که اعضای کمیسیون تلفیق و دولت به آن توجه داشتند.
پیرموذن خاطرنشان کرد: تاخیر در ارائه سند بودجه به خاطر زمان‌بر شدن اجرای برجام و تاثیرات آن بر اقتصاد ایران اجتناب‌ناپذیر بود.
وی مهمترین تاثیرات اجرای برجام بر اقتصاد ایران را افزایش صادرات نفتی، آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده مانند ۴۰۰ میلیون دلار اموال رژیم گذشته و ۳۰۰ میلیون افزایش بهره آن، سهولت در روابط تجاری و سرمایه‌گذاری خارجی دانست و ادامه داد: بودجه تقدیمی دولت با نگاه توسعه متوازن به کشاورزی و توجه به اقتصاد مولد راهگشا و عملیاتی است.
نماینده اردبیل در خانه ملت با اشاره به محدودیت منابع مالی و ارثیه خسران‌آور بدهی‌ها و طرح‌های به جامانده از دولت قبل، نقش مردم در توسعه
پایدار را بیشتر از دولت دانست و متذکر شد: توجه دولت به صندوق محیط زیست، ضرورت مشارکت مستقیم مردم در این امر را به اثبات می‌رساند و شاه بیت ویژگی این بودجه تدوین آن در دوره پساتحریم و عصر شتاب تاریخی است.
پیرموذن ویژگی‌های بودجه ۹۵ را مقاوم‌سازی اقتصاد ایران، کاهش آسیب‌پذیری آن و بهبود فضای کسب و کار  برشمرد و خاطرنشان کرد: بسترسازی برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی، خروج از رکود و رشد اقتصادی و ایجاد ظرفیت‌های شغلی برای ارتش بیکاران جوان کشور از جمله ویژگی‌های آن است.
نماینده مردم اردبیل در مجلس اظهار داشت: باید به انذارهای مقام معظم رهبری و مطالبات ملت بهاء داده شود و احدی نباید فرصت طلایی پسابرجام را در راستای رشد اقتصادی از دولت بگیرد.
وی در پایان تصریح کرد: معتقدم افزایش اعتبار بانک مسکن برای خروج از مشکل پروژه‌های مسکن مهر، بازپرداخت بدهی‌های دولت و رفع مشکل منابع مالی به کمک ۵۰ میلیارد دلار فاینانس و توجه به توسعه علم و فناوری از جمله ویژگی‌های این بودجه است.


خبر ۲۲ فروردین ۹۵ :مخالفان و موافقان لایحه بودجه در مجلس چه گفتند (منبع : خبرگزاری ایلنا)

مخالفان و موافقان لایحه بودجه سال جاری به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند تا پس از آن بررسی جزییات بودجه آغاز شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نادر قاضی‌پور، مهرداد بائوج لاهوتی، علیرضا سلیمی،‌ حسن کامران، میرقسمت موسوی، سیدمحمدحسین میرمحمدی، محسن علیمردانی، عبدالرحمان رستمیان و سیدمهدی موسوی‌نژاد به عنوان مخالفان لایحه بودجه سال جاری سخن می‌گویند.

همچنین محمدرضا تابش، سیدناصر موسوی لارگانی،‌ عبدالرضا مصری،‌ موسی‌الرضا ثروتی،‌ علی سبحانی‌فر،‌ رضا صابری،‌ محمدقسیم عثمانی، محمدحسین قربانی، اسماعیل جلیلی،‌ کمال‌الدین پیرموذن و نگهبان سلامی به عنوان موافقان بودجه دفاع خواهند کرد.

مخالف) میرقسمت موسوی: در لایحه بودجه به مشکل بیکاری توجه نشده است

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، میرقسمت موسوی که به عنوان مخالف با لایحه بودجه سخن می‌گفت، با بیان اینکه یکی از معضلات اصلی کشور بیکاری است، تصریح کرد: در لایحه بودجه به مشکل بیکاری جوانان توجه نشده است.

او همچنین به موضوع واحدهای تولیدی اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر واحدهای تولیدی یا تعطیل و یا نیمه‌تعطیل هستند و با این شرایط نمی‌شود با کالاهای دنیا رقابت کرد چراکه اکثر این واحدها ورشکسته صاحبان آنها در زندان‌ هستند.

موسوی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۹۵ به توازن منطقه‌ای توجه نشده است؛ خاطرنشان کرد: ابتدا باید مشخص شود برای رونق تولید داخلی چه راهکاری در نظر گرفته شده است.

مخالف) نادر قاضی‌پور: بودجه ۹۵ بودجه تورمی است

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه که به عنوان مخالف دیگر لایحه بودجه سخن گفت، با بیان اینکه بودجه و اقتصادی مقاومتی، بودجه و تولید ملی، بودجه و تورم، بودجه و اشتغال، بودجه و قدرت خرید مردم، بودجه و توسعه، بودجه و رشد اقتصاد ملی، بودجه و محرومیت و بودجه و آینه اقتصادی کشور در کنار هم معنا پیدا می‌کنند، گفت: در این لایحه برخی از آنها مغفول مانده است ضمن اینکه اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری مطرح کرد نباید در حد شعار و تبلیغات باقی بماند.

او با بیان اینکه هیچ ردپای آشکاری از حمایت از تولید در لایحه بودجه نیست؛ متذکر شد: بودجه ۹۵ بودجه تورمی است و یک خانواده ۴ نفره کارگر نمی‌تواند با ۸۰۰ هزار تومان خانواده خود را بچرخاند.

موافق) پیرموذن: فرصت طلایی پسابرجام در بودجه دیده شده است

به گزارش ایلنا، کمال الدین پیرموذن به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه سال ۹۵  با اشاره به تاخیر ارائه بودجه از سوی دولت گفت: تاخیر در زمان ارائه بودجه از سوی دولت به دلیل مسائل برجام بود و تاثیرات آن اجتناب‌ناپذیر است. تاخیر بودجه به عوامل دیگری نیز ارتباط داشت و افزایش صادرات نفتی، آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده که براین اساس ۴۰۰ میلیون دلار برگردانده شد و یک میلیارد و ۳۰۰ هزار میلیارد نیز افزایش بهره را به دنبال داشت، سهولت در روابط تجاری بین المللی، توجه به مسائل انتظارات مصرفی، توجه به توسعه متوازن اقتصاد مولد، بخش کشاورزی، عملیاتی بودن، شفافیت، عادلانه بودن، پروژه های عمرانی که از دولت قبل باقی مانده بود و… موضوعاتی بوده که در بودجه به آن توجه شده است.

وی تصریح کرد: نقش مردم نیز علاوه بر دولت در زمینه بودجه مهم است. شاه بیت و ویژگی بودجه سال ۹۵ این است که از فرصت طلایی پساتحریم استفاده شده و دولت تمامی شعارها و برنامه ها و مقاوم سازی اقتصاد ایران را لحاظ کرده و موضوعاتی مانند بهبود فضای کسب و کار، عدم وابستگی به نفت و… مورد توجه قرار گرفته شده است و این در حالی است که دولت های قبلی موفقیت ها و نارسایی های خود را با لحاظ درآمدهای نفتی سامان می دادند.

پیرموذن با بیان اینکه با رعایت فرصت طلایی پسابرجام دولت تلاش خود را در زمینه بودجه انجام داده است، اضافه کرد: در دولت قبل با وجود فرصت‌های طلایی که حاصل از درآمدهای افسانه‌ای نفت بود به صورت مطلوب کشور پیشرفت نداشت، اما دولت یازدهم با نگاه توسعه‌ای بودجه را لحاظ کرده و افزایش توان مالی بانک مسکن در رابطه با ساماندهی پروژه مسکن مهم و دیگر پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی، توجه به مطالبات فرهنگیان، بازپرداخت بدهی های دولت به بخش خصوصی، رفع مشکل در منابع مالی دولت از دیگر نکات مورد توجه قرار گرفته در بودجه ۹۵ بوده است. اختصاص ۵۰ هزار میلیارد دلار در بخش فاینانس، توجه به اقتصاد مقاومتی، توجه به توسعه علمی کشور و شرکت های دانش بنیان و اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار برای صندوق‌های حمایت از دیگر نکاتی است که در بودجه سال ۹۵ لحاظ شده است.

مخالف) رستمیان: مالیات یک‌درصدی بر کالاهای مصرفی ۳۰۰۰ میلیارد برای کشور درآمد دارد

عبدالرحمان رستمیان که به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال ۹۵ کل کشور سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: کاهش سهم درآمدهای نفتی از ویژگی‌های مثبت لایحه بودجه ۹۵ کل کشور است، اما این موضوع باید به سمت سرمایه‌گذاری و انجام پروژه‌ها پیش برود.

او با بیان اینکه دریافت مالیات‌ به عنوان یکی از منابع درآمدی‌ به ویژه در خصوص مالیات کالاهای آسیب رسان می‌تواند برای دولت درآمد داشته باشد اما در این مورد کوتاهی شده است، گفت: به عنوان مثال درباره‌ نوشابه‌های گازدار، سیگار و خرده‌فروشی آن قرار شد جلسه‌ای با مسئولان وزارت اقتصاد برگزار شود که در این مورد هم مالیات آن را دریافت نکردند.

رستمیان با یادآوری اینکه مالیات ما پلکانی نیست؛ اظهار داشت: اگر به همین منوال پیش رود اختلافات و تبعیض‌های طبقاتی زیاد می‌شود.

او با بیان اینکه یکی از بهترین راهکارهای کاهش حجم دولت کاهش ساختمان‌های اداری و مدیران کل است، تصریح کرد: آموزش عالی ما اشباع شده و جالب است که وزارت آموزش و پرورش ما، از دیپلم بورسیه می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، همچنین با بیان این که متاسفانه گاهی اوقات بخشی از اختیارات مجلس در اختیار دولت گذاشته می‌شود، گفت: به طور مثال حقوق گمرکی کالاهای خارجی باید افزایش یابد که این مهم عملیاتی نشده است. در حالی که مالیات یک‌درصدی بر کالاهای مصرفی ۳۰۰۰ میلیارد برای کشور درآمد دارد.

موافق) مصری: لایحه بودجه با توجه به برجام مورد توجه قرار گیرد

به گزارش ایلنا، عبدالرضا مصری در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۵ گفت: تدوین لایحه بودجه ۹۵ با توجه به شرایط ویژه کشور در وضعیت تصویب برجام، کاهش شدید قیمت نفت، رکود اقتصادی و لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی اقدام مثبتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. فاصله بین انتظارات و توقعات با منابع در اختیار دولت قابل توجه است. با تدوین و تنظیم ده برنامه بودجه دیگر نیز نمی‌توان فاصله بین توقعات و انتظارات را پر کرد.

او با بیان اینکه کلیات لایحه بودجه ۹۵ در واقع مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی است، اظهار داشت: مخالفت با بندهای لایحه ارائه شده حق نمایندگان است و باید اصلاحات مدنظر نمایندگان صورت گیرد، اما کلیات آن باید توسط نمایندگان ملت تصویب شود.

عضو کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس گفت: متاسفانه نظام بودجه‌ریزی کشور دچار نقاط ضعف زیادی است، ملت، دولت و مجلس از روند نظام بودجه ریزی کشور رضایت ندارند. سیستم نخ نما شده بودجه نویسی در کشور باید به شکل جدی اصلاح شود. بزرگترین اشتباه این است که برخی گمان می‌کنند با اصلاح بودجه می‌توان نظام اقتصادی کشور را اصلاح کرد. در حالی که لایحه بودجه تنها دخل و خرج دولت را مشخص می‌کند. مشکل اساسی اقتصاد ایران نظام‌های مختلف اقتصادی است. نظام بانکداری، نظام مالیاتی، نظام گمرک و نظام اداری کشور دارای ایرادات اساسی است. موفق‌ترین افراد در کشور کسانی هستند که فرار مالیاتی می‌کنند. با نرخ نجومی سود بانکی، توسعه اقتصادی غیر ممکن است. نرخ نجومی قاچاق کالا و نقص نظام گمرکی کشور مسئله‌ای است که منجر به اشتغال زایی در کشورهای دیگر می‌شود.

مصری گفت: نظام بودجه‌ریزی کشور براساس برنامه است اما این روند تاکنون موفقیت آمیز نبوده است. تاکنون ۵ برنامه توسعه، تدوین و اجرایی شده است اما فاصله مناطق محروم و توسعه یافته تاکنون برداشته نشده است. استان کرمانشاه با ۲۳ درصد بالاترین نرخ بیکاری را در کل کشور داشته است. نظام بودجه‌ریزی کشور به گونه‌ای است که ده‌ها هزار پروژه در نقاط مختلف کشور به صورت نیمه کاره رها شده‌اند. متاسفانه ۸۰ درصد بودجه دولت به هزینه‌های جاری اختصاص یافته است. تعداد کارکنان دولت و نهادهای دولتی نسبت به کشورهای توسعه یافته جهان بسیار زیاد است و این موضوع از اختصاص بودجه در جهت توسعه اقتصادی و عمرانی کشور جلوگیری می کند.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، اصناف گرفتار رکود هستند بنابراین نباید به آن‌ها با افزایش مالیات فشار مضاعف وارد کرد. دولت باید از افرادی که با فرار مالیات ثروت اندوزی می‌کنند برخورد کند. توجه به مطالبات کشاورزان موضوعی است که باید دولت به صورت جدی‌تری آن را محقق کند.


خبر ۲۲ فروردین ۹۵ : بررسی بودجه سال ۹۵ در مجلس آغاز شد (منبع : خبرگزاری ایلنا)

جلسه علنی مجلس به منظور بررسی بودجه سال ۹۵ با حضور اکثریت نمایندگان دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، در جلسه علنی امروز به ریاست علی لاریجانی، بودجه سال ۹۵ بررسی خواهد شد و جلسات به صورت صبح و بعدازظهر ادامه خواهد داشت.

محمدحسین فرهنگی عضو هیأت رئیسه مجلس با اعلام اینکه کمیسیون‌های تخصصی امروز برگزار نمی‌شود، دستور کار امروز مجلس را به این شرح قرائت کرد:

– گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور
– ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون مشترک در مورد لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه های توسعه کشور
– گزارش کمیسیون قضایی و حقوق در مورد طرح جرم سیاسی اعاده شده از شورای نگهبان
– گزارش کمیسیون قضایی در مورد اصلاح ماده ۲۴۱ لایحه قانونی قسمتی از قانون تجارت
– گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح جلوگیری از پرداخت خسارت تاخیر به کشتی‌ها


خبر ۱۶ اسفند ۹۴ : ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۹۵ (منبع : خبرگزاری میزان)

در شرایطی که تنها دوهفته تا پایان سال باقی مانده است، دولتی‌ها کماکان از امکان تصویب بودجه سال ۹۵ تا پایان سال ۹۴ سخن می‌گویند.

مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میزان درباره اینکه آیا بررسی بودجه سال ۹۵ در مجلس پیش از شروع سال به اتمام خواهد رسید، اظهار کرد: دولت تمام تلاش خود را بر این محور قرار داده که به‌رغم برگزاری انتخابات بودجه سال ۹۵ پیش از پایان سال در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. به گزارش دنیای اقتصاد ، از این رو تمام رایزنی‌های خود را در این مدت پیرامون این موضوع انجام داده است. او افزود: در مدت تعطیلات مجلس به‌دلیل برگزاری انتخابات، دولت و به‌خصوص سازمان برنامه و بودجه و محمدباقر نوبخت جلسات مکرری را با هیات‌رئیسه کمیسیون تلفیق درباره بررسی بودجه سال ۹۵ پیش از اتمام سال برگزار کردند که امیدواریم این جلسات نتایج خوشایندی داشته باشد. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تاکید کرد: درخواست و انتظار دولت از مجلس این است که نمایندگان با توجه به اتمام روند برگزاری انتخابات تمام تلاش خود را به‌کار ببندند تا لایحه بودجه ۹۵ را به تصویب برسانند؛ زیرا از نظر ما عملیاتی شدن این موضوع امکان‌پذیر است. انصاری با اشاره به اینکه در دولت قبل لایحه بودجه دو ماه دیرتر از موعد قانونی به مجلس ارائه شد، تاکید کرد: در این مقطع نمایندگان توانستند لایحه بودجه را پیش از اتمام سال بررسی کنند. از این رو امکان بررسی لایحه بودجه سال ۹۵ نیز پیش از پایان سال وجود دارد. وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم امسال بسیاری از تبصره‌های مربوط به بودجه را قبلا در قالب قانون دائم تقدیم مجلس کرده است، گفت: لایحه بودجه ۹۵ به لحاظ و جود تبصره‌ها از کمیت کمتری برخوردار است؛ بنابراین امکان تصویب آن تا پایان سال وجود دارد.

احتمال بررسی بودجه در هفته پایانی سال
از سوی دیگر سیداحمدرضا دستغیب، نماینده مردم شیراز در مجلس و نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه از احتمال بررسی لایحه بودجه ۹۵ در هفته پایانی سال ۹۴ در صحن علنی مجلس خبر داد. احمدرضا دستغیب در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، از تلاش اعضای کمیسیون تلفیق برای اتمام بررسی لایحه بودجه در هفته جاری خبر داد.

احتمال ارائه تنخواه به دولت
با این همه غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از احتمال ارائه تنخواه به دولت برای اداره کشور در سه ماه ابتدایی سال ۹۵ خبر داد. مصباحی مقدم به خبرگزاری مهر با تاکید بر اینکه ما برای تصویب بودجه ۹۵ نیازمند برنامه هستیم، گفت: برنامه ششم دیر به مجلس ارائه شد و مجلس فرصت لازم برای بررسی آن را ندارد. علاوه‌بر این چیزی که تحت عنوان برنامه به مجلس داده شد، تنها احکامی برای اجرای برنامه است. نیاز داریم که دولت یک‌سال اجرای برنامه پنجم را تمدید کند تا بودجه ۹۵ در قالب برنامه پنجم بررسی شود. او با بیان اینکه مجلس نمی‌تواند برای ارائه بودجه چند دوازدهم طرح بدهد چون بودجه بدون پیشنهاد دولت امکان بررسی ندارد، گفت: اگر دولت لایحه بودجه را به‌صورت چنددوازدهم ندهد، ممکن است مجلس تحت عنوان تنخواه مطابق با عملکرد بودجه دو ماه آخر سال، بودجه‌ای را در اختیار دولت قرار دهد.



اگر دیدگاهی در باره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خودتون رو در سایت درج کنید.


لطفا کمی صبر کنید...

لطفا کمی صبر کنید...

از تاریخ:
تا تاریخ:

لطفا کمی صبر کنید...

لطفا کمی صبر کنید...

لطفا کمی صبر کنید...