• ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
  • 1k نظر «نمایش»

جزوه آموزشی چگونه استخدام شویم؟

جزوه آموزشی چگونه استخدام شویم؟

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۱۰۶ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

تکنیک های مصاحبه

ایران استخدام: مطلب زیر توسط یکی از پذیرفته شدگان سایت ایران استخدام در استخدامی بانک ملت جمع آوری و ارسال شده است. ضمن تشکر از ایشان، امیدواریم که مطالعه ی این مطلب برای شما همراهان گرامی ایران استخدام مفید واقع شود.

فهرست مطالب مهم

جهت مشاهده مطالب روی لینک های زیر کلیک کنید

فرصت‌های شغلی را از دست ندهید!

با فعال‌سازی این سرویس، آگهی‌های استخدام سازمان‌های دولتی و خصوصی و همچنین بانک‌ها را به محض انتشار از طریق پیامک و ایمیل دریافت خواهید کرد.

فعال‌سازی

بخش اول

مقدمه اگر تاکنون شغل مورد نظر خود را پیدا نکردید تنها یک دلیل دارد…

قوانین استخدام شدن را نمیدانید. استخدام شدن یک مساله ساده است.ولی اگرفرمولی که حتی ساده ترین مسائل با آن حل میشود را بلد نباشیم چی؟ آن وقت ساده ترین مسائل هم برای ما تبدیل به مسائل”لاینحل خیام” می شود. اگر تیز باشید تا کنون یک سوال ذهن شما را شکا گرفته است. فرمول استخدام شدن چیست؟ قبل از اینکه فرمول استخدام شدن را به شما بگوییم میخواهم مطلبی مربوط به سالها پیش را برایتان یادآوری کنم.دورانی بود که ما درس ریاضی یا فیزیک داشتیم.در آن زمان اکثر فرمول های آن درس را بلد بودیم ولی آیا همه مسائل را حل میکردیم؟ منظور من این است که علاوه بر این که باید فرمول را یاد بگیریم باید بدانیم هر فرمول کجا استفاده میشود و در جای مناسبش چطور استفاده کنیم.

پس اگر به دنبال کار هستید سه چیز را بدانید:

۱-فرمول استخدام

۲-چه زمانی ار آن استفاده کنیم

۳-چگونه از آن استفاده کنیم.

 دودوتا چهارتا:

فرمول استخدام خیلی ساده است مهمترین قدم دانستن اصل طلایی استخدام است.بیشتر از اینکه شما به دنبال کار هستید کارفرما به دنبال کارجوی مناسب است. این قضیه هم شرکت های دولتی مصداق دارد هم در شرکت های خصوصی مصداق دارد و شک نکنید درست است.حتما تا کنون ده ها کارمند بی استفاده را دیده اید؟ یا شاید بارها کارفرمایانی دیدید که از کارمند یا عده ایی از کارمندانشان می نالند…کمر خیلی از کارفرماهه زیر استخدام کارمندتا می شود.چون در نهایت شخص مناسب را پیدا نمی کنند و با خوشون میگویند.”جهنم مجبورم فلان شخص را استخدام کنم بین این افرادی که آمدند لاقل فلانی بهتر بود”حال تصور کنید شما فرمول استخدام شدن را بلد باشید میدانید کارفرماوسط جلسه چی به ذهنش میاد؟”زدم تو خال همینه” یکی دو روز هم برای کلاس کاری ماجرا را کش میدهد و بعد از آن تبریک میگویم شما شغل مورد نظر خود را پیدا کردید.بد نیست اگر تجربه یک کارفرما که درگیر استخدام کردن بوده را با شما درمیان بگذارم. اینکه کارفرما چه فکرهایی در سر دارد.چقدر طول میکشه تا به نتیجه برسد و…

 در مغز کارفرما چیست؟

مسلما داخل جمجمه کارفرما هم مخ است.چرا این را گفتم؟چون باید این نکته را درک کرد که کارفرماهم آدمیست مانند همه ما.با این تفاوت که دنبال چیزی است.آیا راز کارفرما را به شما گفتم؟ کارفرمایی که به دنبال استخدام کردن است دقیقا مثل فردی می ماند که دنبال خرید چیزی است. فرض کنید شما برای خرید یک دستگاه خنک کننده روانه ی فروشگاهها هستید.مبلغ دویست هزار تومان هم برای خرید آن کنار گذاشتید. حال اینجا هنر فروشنده مطرح میشود. اولا باید دستگاهیی که دنبال آن هستید را به شما نشان دهد کمی راجع به آن هم به شما بگوید مزیت های آن را بشمارد راجع به گارانتیو اطمینان کار آن با شما صحبت کند بعد از آن راجع به امکانات فرعی آن حرف بزند.به عبارتی مخ شما رادرست همانجور که مایلید شست و شو دهد خدا را چه دیدید؟ اگر درست عمل کند شاید علاوه بر اینکه یک دستگاه خنک کننده به مبلغ۴۰۰هزار تومان خریدید یک دستگاه آبمیوه گیری هم به شما فروخت. حال بد نیست بدانید در مغز کارفرما چه میگذرد؟

 قبل مصاحبه:

قبل از اینکه شما وارد جلسه مصاحبه شوید قبل از اینکه کسی رزومه شما را دیده باشد یا حتی تصوری از شما در ذهن داشته باشد این حرف ها در ذهن کارفرما بارها و بارها مرور میشود کاش این همان کارمندی باشد که می خواهم کاش مثل قبلی ها نباشد کاش گیج نباشد امیدوارم از این جوان های قرطی نباشد کاش آدم پر رویی نباشد نکند از این آدم هایی باشد که بدون توقف حرف میزند نکند از آدم هایی باشد که فکر کند که عقل کل است و همه را مثل گله گوسفند میداند یعنی ممکن است این همان فرد مورد نظر باشد تا من بتونم با خیال راحت به بفیه کارها برسم؟ واقعا از این مصاحبه های مزخرف خسته شدم….

 هنگام مصاحبه:

همه فکر میکنن کارفرما کمین کرده تا کوچکترین سوتی شما را تو هوا بقاپد اگر یک سری آدم عقده ایی را کنار بگذاریم۹۰درصد کارفرمایان سوتی های کوچیک شما را نادیده میگیرند دلیل آن را میدانید؟

کارفرما دائم با خودش میگوید”زود باش یه چیزی نشون بده تا تورا استخدام کنم.دیگر سوتی نده” اما چقدر وقت دارید تا خود را به کارفرما ثابت نمایید؟۱ساعت؟۲ساعت؟ اگر راستش را بخواهید به جز یک سری مصاحبه های بسیار جدی شغلی که برای تعیین مسول یک پست کلیدی سازمان است در۹۹درصد مصاحبه در ۵دقیقه اول شما یا انتخاب شدید یا رد شدید بعد از آن کارفرما دنبال اتلاف وقت خود و شماست.درست دیدید۵دقیقه.در این ۵دقیقه شما آینده شما برای چندین سال مشخص خواهد شد.دقت کنید مصاحبه دقیقا مثل کنکور می ماند…شما روزها وقت گذاشتید و برای کنکور آماده شدید برای هر سوال کمتر از دو دقیقه وقت دارید.در لحظه جواب دادن باید همه مطالب مرتبط با ان سوال را به خاطر بیاورید. فرمولهل و مسائل مشابه و نحوه حل و….. اما مصاحبه یک کنکور است. یک کنکور تشریحی که در آن یک سوال مطرح میشود و برای آن۳تا۴ دقیقه به شما وقت میدهند. و آن سوال این است:چرا من باید شما را استخدام کنم؟

 کدام را می پسندید؟

شخصی که اصلا حرف در کله اش نمی رود یا فردی که انعطاف دارد؟ کارفرما اگر حس کند شما آدم خود رای یا یک کلامی هستید هر چقدر هم لایق باشید هیچ وقت شما را استخدام نمی کند اما اگر تقریبا نشان دهید که شخص مورد نظر هستید(حتی کمی از حداقلی که در ذهن وی است ضعیف تر) ولی بداند که ایرادات کوچک شما قابل اصلاح است شما را استخدام می کند و بعد ها کمی تغییر در شما ایجاد می کند> انعطاف داشتن به معنی تزلزل یا ضعف شخصیتی نیست حتی برعکس.یک هدیه است و نشان از هوش بالای شما دارد. همانطور که می دانید در علم روانشناسی روز تعریف قدیم آی کیو عوض شده وجای خود را به تعریف جدید داده است.آی کیو:”قدرت تطبیق با محیط اطراف”. پس اگر در امور خود انعطاف دارید و با محیط اطراف تطبیق پیدا می کنید شما آی کیو بالایی دارید و روراست باشم من خودم به دنبال استخدام فردی مثل شما هستم. پس یادتان باشد اگر سوتی وحشتناکی ندهید در آن ۵ دقیقه طبق فرمول استخدام شدن رفتار کنید و انعطاف پذیری خود را نشان دهید کارفرما شما را استخدام می کند.

الان شاید میگویید: پس فرمول استخدام چیست؟ یا دارید در تیترها به دنبال تیتر فرمول استخدام شدن میگردید. کارجویان عزیز این شما و این فرمول استخدام

 فرمول استخدام:

فرمول استخدام شدن ساده است:

۱-رزومه:قبل از اینکه کارفرما شما را ببیند از شما خوشش بیاید

۲-ظاهر:وقتی کارفرما شما را دید از دیدن شما لذت ببرد

۳-حرف زدن:وقتی حرف های شما را شنید از شنیدن آن لذت ببرد

۴-القا:با تکنیک هایی که به شما یاد میدهیم کارفرما را به خود علاقه مند میکنید

۵-نبایدها:تو ذوق کارفرما نزنید به عبارتی مثل یک لکه سیاه روی یک دیوار سفید به چشم نیایید.

حتما این جمله را در ابتدای بحث به یاد دارید مهمتر ازفرمول پنج گانه استخدام شدن این است که اولا این پنج مورد را درک کنیم.مهمتر از آن کی و چگونه استفاده کردن آن است. پس قدم اول میشود درک فرمول استخدام شدن:در این جزوه سعی میکنیم به کارجویان تمام نکات را در قبلو هنگام و بعد از مصاحبه بیاموزیم و در نهایت به کارفرمایان آموزش می دهیم چگونه کارجوی مناسب خود را پیداکنند. پیشنهاد میکنم چه کارجو هستید چه کارفرما حتما کل این جزوه را بخوانید.

بخش دوم

درک فرمول استخدام شدن:

خیلی سریع به فرمول پنج گانه استخدام شدن نگاه می کنیم

۱-رزومه:قبل از اینکه کارفرما شما را ببیند از شما خوشش بیاید

۲-ظاهر:وقتی کارفرما شما را دید از دیدن شما لذت ببرد

۳-حرف زدن:وقتی حرف های شما را شنید از شنیدن آن لذت ببرد

۴-القا:با تکنیک هایی که به شما یاد میدهیم کارفرما را به خود علاقه مند میکنید

۵-نبایدها:تو ذوق کارفرما نزنید به عبارتی مثل یک لکه سیاه روی یک دیوار سفید به چشم نیایید

گام اول رزومه

رزومه چیست؟ رزومه معرفی نامه ایی شامل خلاصه ایی از تجربیات کاری و سوابق تحصیلی و مهارت های فرد جویای کار است. این معرفی نامه میتواند به صورت تایپ شده در حداکثر یک یا دو صفحه در قالب اوراق چاپ شده و یا نسخه الکترونیکی در غالب فایل های pdf,docاز سوی کارجو به کارفرما ارائه گرد در برخی کشورهای اروپایی و آسیایی به رزومه عنوان سی وی cvکه مخففی از عبارتcurriculum vitaeاست نیز اطلاق میگرد. با گسترش روز افزون بازار کار در زمینه های گوناگون و نیز افزایش شمار متقاضیان مشاغل مختلف رزومه نویس به غیر از یک ضرورت به یک فن و مهارت در کاریابی تبدیل گشته است و ارائه درست و هوشمندانه آن توسط کارجو میتواند وجه تمایزات بارزی را در عرصه رقابت کاریابی بین وی و سایر رقبایش ایجاد نماید از طرفی کارفرمایان مایلند تا قبل از مصاحبه تلفنی و یا حضوری با متقاضیان ضمن صرفه جویی در وقت خو.د کارجویان را از روی تجربیات و توانایی هایشان گروه بندی یا اصطلاحا غربال کنند. این کار به آن ها این امکان را میدهد که با رتبه بندی رزومه های وارده افراد مورد نیاز خود را که دارای انگیزه و توانایی کافی هستند به مصاحبه دعوت و نهایتا بهترین ها را استخدام کنند.برسی رزومه متقاضیان ضمت ایجاد صرفه جویی در وقت کارفرمایان در مرحله گزینش باعث میشود تا معیارهای سنجشی آنها به شکل موثرتری انجام پذیرفته و از پرداختن به تماس ها و مصاحبات غیر مرتبط با موضوع کار اجتناب گردد.

اگر به عنوان کارجو به دنبال کار هستید هوشیار باشید که ارائه رزومه فرصت مناسبی برای عرضه و تبلیغ توانایی و مهرت های شما به کارفرما است.هدف نهایی رزومه این است که ملاقات با کارفرما را برایتان تضمین نموده و در نهایت شما را به سوی میز مصاحبه استخدامی هدایت نماید. به یاد داشته باشید که رزومه شما نماینده و معرف شما نزد کارفرمایی است که هنوز شما را ندیده و نمیشناسد.پس نحوه طراحی آن به گونه ایی که معرف قابلیت ها و شایستگی های شما باشد از اهمیت ویژه ایی برخوردار است. به یاد داشته باشید که همیشه و در هر ارتباطی اولین برخورد نقش کلیدی و موثری در ادامه و بقا رابطه ایفا می نماید و رزومه شما اولین برخورد شما(هرچند غیرحضوری)با کارفرما بوده که نمایانگر شناخت یا تعبیر وی از قابلیت های شما خواهد بود.لذا دقت داشته باشید که نوع انتخاب کلمات و ساختار جمله بندی شما در ذهن کارفرما می تواند بیانگر سطح دانش و تحصیلات و تجربیات اجتماعی شما باشد.رزومه تان باید شما را فردی مشتاق و همچنین تجربیات کاریتان را مرتبط و جذا ب نشان دهد حال رهنمونهایی در خصوص نحوه صحیح نگارش رزومه به شما کمک می نماید تا با ساختار استاندارد رزومه نویسی و نکات مرتبط با آن بیشتر آشنا شده و بتوانید با به کارگیری تکنیک های بسیار ساده رزومه خود را به شکل موثرتری ویرایش و ارائه نمایید.

ساختار استاندارد رزومه:

هر رزومه از ساختار و قالبی مشخص برخوردار است.این بدین معنی است که محتویات مندرج در رزومه می بایست در قسمت های مجزا و به ترتیبی معین نوشته شود.توصیه میشود قبل از توضیح هر قسمت عنوان آن را با یک تیتر از سایر محتویات جدا و مشخص نمایید.این امر سبب میشود تا چشم خواننده به سهولت و سرعت مطالب دلخواه را بیابد در زیر به برسی ساختار رزومه می پردازیم.

۱- اطلاعات شخصی:

این قسمت شامل اطلاعلت اولیه کارجو بوده و به عنوان اولین بخش رزومه قرار می گیرد اطلاعات این قسمت شامل نام کامل شماره شناسنامه شماره کارت ملی تلفن تماس آدرس ایمیل یا پست الکترونیک سال تولد و محدوده سکونت کارجو می باشد.نام باید به صورت کاما(نام و نام خانوادگی)بوده و با سایزی بزرگتر (bold)درج شود.سال تولد صرفا جهت اطلاع کارفرما از سن شماست و لذا درج دقیق ماه و روز آن غیر ضروری است. توصیه میشود به دلیل حفظ حریم اطلاعات شخصی از ذکر آدرس به طور کامل پرهیز نموده و صرفا به مشخص نمودن محدوده سکونت اکتفا ورزید

۲-علائق حرفه ایی:

این قسمت از رزومه مبین توضیح مختصری از علائق و خواستگاه حرفه ایی کارجو می باشد. لطفا توجه فرمایید که این بخش از رزومه جنبه اختیاری داشته و در صورت تمایل به درج پس از اطلاعات شخصی قرارذ میگیرد درج مطالب در این قسمت باید صریح و کوتاه باشد یعنی چیزی در حدود دو یا سه خط. باصراحت و صداقت زمینه هایی که در آن علاقه مند به کار و فعالیت هستید را توضیح دهید. توجه داشته باشید که علاقه شما امریست جدا از تواناییتان ئ در این بخش نیازی به اشاره به توانایی و مهارت ها یتان نیست. دقت کنید که رابطه ایی بین علائق شما و کاری که برایش درخواست می دهید برقرار باشد در غیر این صورت شاید کارفرما چنین بیاندیشد که شما درک درستی از نیاز وی و یا وظایف سمت مربوطه نداشته اید. این بخش مربوط است به نمایشی از شخصیت کاری خودتان در ذهن کارفرما. این نکته که کارفرما با خواندن این بخش از رزومه تان شما را راسخ در جایگاهی که خودتان را در آینده می بینید حس نماید . تصویر بسیار موثری از شخصیت مصمم و با انگیزه شما در ذهن وی ایجاد خواهد نمود.

۳- مدارک و سوابق تحصیلی:

ذکر سابقه تحصیلی کارجو از نکات مهم در نگارش رزومه می باشد و وجود آن ضروری است. لیستی از تحصیلات علمی و دانشگاهی خود تهیه کنید وآنها را به ترتیب ازآخر به اول در این قسمت درج کنید. دلیل اینکار اینست که کارفرمایان تمایل دارند تا ابتدا به روز ترین وآخرین سوابق شما را بررسی کنند. برای هر مورد در لیست نام رشته تحصیلی نام دانشگاه یا موسسه و در نهایت تاریخ شروع و اتمام دوره تحصیلی را قید کنید در زیر هر کدام از این موارد میتوانید به گرایش رشته مربوطه دروس اصلی یا مرتبط گذرانده شده موضوع پروژه یا پایان نامه و در صورت تمایل معدل فارغ التحصیلی خود اشاره کنید. البته ذکر این موارد تنها در صورت مرتبط بودن با کار و سمت درخواستی پیشنهاد میشود و در صورت اشاره از نوع ارتباط آن ها با کار مطمن شوید. توصیه میشود در صورتی که آخرین مدرک تحصیلی شما کمتر از کارشناسی یا لیسانس است به معرفی رشته دبیرستانی خود نیز بپردازید.

۴- سوابق حرفه ایی:

این قسمت یکی از مهمترین و ضروری ترین بخش های رزومه کارجو بوده و محل توجه ویژه ایی برای بسیاری ار کارفرمایان محسوب میشود. جهت تکمیل این بخش از رزومه خود لیستی از سوابق کاری و سمت های خود در گذشته تهیه نموده و آنها را مانند سوابق تحصیلی به ترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید هر کدام از موارد ذکر شده درلیست این قسمت باید شامل جزییات زیر باشد

۱- سمت و عنوان شغلی:مثال: کارشناس کنترل پروژه کمک حسابدار منشی و مسول دفتر محقق و پژوهشگر ناظر چاپ و یا غیره

۲- نام شرکت موسسه یا محل کار: مثال شرکت خدمات فروش ایرانسل- چاپ و انتشارات سرمدی و یا غیره

۳- مدت زمان فعالیت: مثال:از آبان۱۳۸۵ تا شهریور۱۳۸۸

۴- مسولیت های سمت و کارهای مهم انجام شده:مثال:”مدیریت تیمی ار تحلیل گران و برنامه نویسان جهت پیاده سازی پروژه نرم افزاری قیمت تمام شده”یا”مسول هماهنگی و اجرای سمینارها یآموزشی در شهرستان ها”یا”عضو فعال تیم تولید محتوا و ویرایش کتاب تست کنکور….”یا”عضو تیم حسابداری و مسول ثبت سندهای خرید در سیستم مالی و تهیه گزارش از مغایرت های بانکی در مقاطع از پیش تعیین شده” ذکر تمام یا نیمه وقت بودن مشاغل قبلی بهتر است در قسمت۴(مسولیت های سمت) انجام شود. در این قسمت از رزومه نیازی به ذکر مقدار حقوق دریافتی در کارهای قبلی نیست. پیشنهاد میشود چنانچه سوابق کاری گذشته شما در شهر دیگری انجام شده نام آن شهر را نیز در قسمت۲ و بلافاصله بعداز نام محل کار ذکر نمایید.

چناچه درصدد تغییر زمینه شغلی خود هستید و بر این گمانید که مسولیت های اخیرتان ربط چندانی به موضوع کار جدید ندارد میتوانید عنوان این بخش از رزومه را به نام سوابق مرتبط تغییر داده و در آن تنها به ذکر سمت ها و مسولیت های مرتبط(با همان ترتیب جدید به گذشته) بپردازید. در این صورت بخش دیگری تحت عنوان سایر سوابق کاری اضافه نموده و مواردی که دارای ارتباط کمتری هستند را دراین قسمت بگنجانید. اگر دانشجو یا کار آموزی هستید که سابقه حرفه ایی در کارنامه خود ندارید نگران نباشید انجام هر کار یا قبول هر مسولیتی که در گذشته و بدون استخدام انجام داده اید و حتی انجام کارهای فوق برنامه در دانشگاه نیز می تواند سابقه ایی از کار و فعالیت شما محسوب شود. لذا از اینکه تازه کار هستید و قبلا استخدام کسی یا جای نبوده اید نا امید نباشید. به خاطر داشته باشید که هر کارمند با سابقه و مجربی یک نقطه آغاز در کارنامه حرفه ایی خود دارد.کارفرمایان در رزومه شما به دنبال پیدا کردن ارتباط بین توانایی شما و نیازهای شغل کنونی هستند و مایلند بداند که چگونه توانسته اید از تئانایی های فردی خود در امور مختلف کاری بهره گرفته و یا اینکه چطور آنها را در موقعیت های مختلف کاری توسعه و رشد داده اید.

هنگام توضیحات مسولیت های پیشین خود در انتخاب نوع کلمات دقت کنید. کلمات نوشته شده باید بیانگر انگیزه جدیت و خلاقیت شما در اداره امور محوله باشد. نوع نگارشتان باید تا آنجا که ممکن است مثبت و انرژی بخش باشد. سعی کنید از دامنه افعال و کلمات بیشتری استفاده نمایید تا رزومه تان جذاب تر گرد و از ذکر کلمات یا افعال دارای معانی منفی اجتناب نمایید. به تفاوت بین “عنوان سمت” و “توضیح مسولیت” توجه کنید. سمت الزاما بیانگر روش کار نیست از پرداختن به افکار کلیشه ایی نظیر”همه میدانن مهندسی صنایع چه کار انجام می دهد”یا “خب هر کارفرمایی که میداند بازاریاب یعنی چی” بپرهیزید و نگذارید این افکار باعث شومد تا در ارائه توضیح دچار کم گویی شوید و وظایفی را که انجام میدادید به روشنی توضیح دهید بهتر است توضیحات شما با اختصار ولی کامل انجام گیرد و به جای استفاده از جمله از عبارت استفاده کنید

۵- تجربیات و دوره های تخصصی:

درج این قسمت در رزومه جنبه اختیاری دارد چناچه در حال ارسال درخواست برای یک کار تخصصی هستید می توانید اطلاعاتی در باره گذراندن دروره های آموزشی مرتبط و یا تجربیات مهم در پروژه های مرتبط به صورت لیستی از عبارت خلاصه شده آماده نموده و آنها را برحسب تاریخ (از آمروز به گذشته)مرتب نمایید.برای هر مورد نام دوره تاریخ و محل برگذلری آن طول دوره و نوع گواهینامه اعطایی آن را مشخص نمایید. توجه کنید بیان کارهای یا پروژه های گروهی که در دوران مدرسه دانشگاه یا دوران فراغت از تحصیل انجام داده اید بسیار موثر می باشد زیرا شما قرار است وارد یک مجموعه شوید ار آنجا که مجموعه کار گروهی انجام می دهد و سابقه شما در کار گروهی می تواند امتیاز مثبتی تلقی شود

۶- مهارتها:

توصیه میشود پس از ذکر تحصیلات و سوابق حرفه ایی بخشی از رزومه خودتان را به توضیح مهارت هایتان اختصاص دهید. این مهارت ها می تواند هم شامل مهارت های فنی و تکنولوژیکی مانند کار با نرم افزار یا سخت افزار های مختلف باشد و هم شامل مهارت های فردی مانند کار گروهی و مسولیت پذیری و خلاقیت نظم پذیری میزان آشنایی بازبان های خارجه و نظایر آن. هنگام ذکر مهارتها میزان آشنایی خود با هر مورد را صادقانه قید نمایید یعنی مشخص کنید تا چه اندازه با زبان انگلیسی آشنا هستید(مثال:آشنا به مکالمه در حد متوسط و تسلط بر مکاتبات اداری در حد پیشرفته)یا میزان تسلط خود با نرم افزاری مانند اکسل را توضیح دهیدمثال:تسلط کامل در طراحی صفحات گسترده و نمودارگیری از داده ها و آشنا به فرمول نویسی در سطح ساده استفاده از واژه های زیر می تواند مفید باشد:

۱- به جای تسلط کامل از واژه تسلط کافی استفاده کنید

۲- به جای واژه متوسط از عبارت در حد توان خود استفاده کنید

۳- به جای واژه متوسر از عبارت مطالعه و آشنایی اولیه استفاده نمایید.

۷- حضور در کنفرانس ها:

اگر در حال ارسال درخواست کار جهت انجتم کارهای علمی و تحقیقاتی هستید ذکر تجربیات شرکت در کنفرانس های علمی و تخصصی از اهمیت ویژه ایی برخوردار است لیستی از این فعالیت ها تهیه کرده و آنها را برحسب تاریخ(از امروز به گذشته)مرتب نمایید.برای هر مورد هم نام سمینار یا کنفرانس را به همراه تاریخ و محل برگذاری قید نمایید.

نکاتی درباره نگارش موثر:

۱- گرداوری کلمات کلیدی:لیستی از علایق و مهارت های خود به صورت کلمات کلیدی یا تخصصی تهیه کرده و به این بیاندیشید که چطور و در کجای رزومه می توانید از این کلمات استفاده کنید سپس هنگام نگارش رزومه از این لیست استفاده نمایید.

۲- از هر عکسی استفاده نکنید فقط عکس پرسنلی: اینکار به دلیل جلوگیری از قضاوت های اشتباه توصیه می گردد چرا که گاهی بعضی از خوانندگان رزومه از روی عکس اقدام به قضاوت عجولانه در مورد ویژگی های فردی متقاضی جویای کار نموده و به اصطلاح خود سعی بر روانشناسی چهره دارند.این نوع قضاوت ها در بسیاری از موارد سطحی و نادرست می باشند. به طور مثال عکسی که از دید صاحب آن چهره عادی وی محسوب میشود از دید کارفرمای ناشناس چهره ایی شاد بیخیال و شوخ طبع شناسایی میشوددر نتیجه تصمیم میگیرد که از این شخص برای انجام اموری که به جدیت وقاطعیت نیازمند است استفاده نشود.چرا که کارفرما به غلط اینطور می پنداردکه شخص متقاضی بیش از حد چهره ایی شاد و دوستانه داشته و احتمالا نمی تواند به اندازه کافی قاطع بوده و یا سایر قضاوت های سطحی از این دست پس بی دلیل خود را درمعرض قضاوت های اشتباه قرار ندهید. درکنار این قضیه کارفرمایانی را دیده ام که رزومه های بدون عکس را حتی نگاه هم نمی کنند پس حتما از عکس پرسنلی استفاده نمایید توجه کنید در عکس مورد نظر ظاهر آشفته یاخسته یا خندان یا با اخم یا….نداشته باشید.

۳- رزومه باید مرتبط و هدفمند باشد: یک رزومه موثر و کارا به طور هدفمند و برای شغلی خاص طراحی شده است رزومه را مرتبط بنویسید و از نگارش به شکل کلی و ارسال دسته ایی رزومه به کارفرمایانی که نیازهای متفاوتی دارند بپرهیزید. برای پیدا کردن شغل هایی که نیاز به تجربه یا تخصص ویژه دارند باید رزومه را مرتبط با نیاز آن شغل نوشت و معمولا کلی گویی شما را از مرتبط گویی دور خواهد نمود.کارفرمایان مایلند ببینندکه متقاضی جویای کار فقط به دنبال نوع خاصی از مشاغل بوده و تجربیات وی مرتبط با همان شغل هست. مسلما یک مدیر مالی جویای حسابدار رویکرد بهتری نسبت به یک حسابدار با سابقه دارد تا یک کارمند اداری-حتی با سابقه بیشتر-که حاظر به انجام هر نوع شغل اداری از جمله حسابداری بوده و هست.اگرآمادگی لازم را برای انجام مشاغل مختلف و غیر مرتبط را دارید بیش از یک رزومه تهیه کنید ور هرکدام از آن ها بر روی سوابق کاری مرتبط با هر شغل تاکید کنید.سپس هرکدام از رزومه ها را برای کارفرمای مربوطه ارسال نمایید.

۴- مسولیت های خود را درست شرح دهید:این مهم است که در قسمت سوابق کاری به جای بسنده کردن به لیستی از وظایف و مسولیت های پیشین به ذکر نوع همکاری و سایرین و نحوه تعامل خود با سمت یا مسولیت محوله بپردازید. یعنی بگویید که چطور در انجام مسولیت خود موفق بوده اید و اینکه از انجام امور محوله چه چیزی عاید کارفرمای شما گردید. به طور مثال به جای ذکر”طراحی و پیاده سازی وب سایت برای شرکت” می توانید اینطور توضیح دهید که”انجام خلااقانه پروژه احداث وب سایت برای شرکت که به دلیل طراحی موثر و کاربرپسندانه و امکان فروش آنلاین سبب بالا رفتن آمار فروش محصولاتشرکت گردید” در جمله بندی از کلمات کلیدی مد نظر کارفرمایان و هم چنین افعال پویا استفاده نمایید.قطعا کارفرمایان در قسمت توضیحات مربوط به شغل مورد نیاز از کلماتی استفاده نموده اند که میتوان از آن ها برای مرتبط ساختن سوابق پیشین خود با نیاز کارفرمای جدید به عنوان کلمات کلیدی و طلایی بهره جست.

۵- رزومه تان را بازخوانی کنید: رزومه تان را ده ها بار خوانده و چک کنید و از عدم وجود غلط املایی و نگارشی در آن مطمن شوید.از دوستان و همکاران جهت بازخوانی رزومه تان کمک بگیرید و از آنها بخواهید تامنتقدانه برداشت خود را در زمینه نوع انتخاب کلمات املا و انشا رزومه بیان کنند

۶- شفاف و موجز بنویسید: شفاف و صریح بنویسید و از جملات کوتاه برای بیان مطالب استفاده کنید.کارفرمایان معمولا فزصت زیادی برای خواندن حجم انبوهی از کلمات را ندارند و ترجیح می دهند به شکلی سریع و موجز از توانایی و سوابق متقاضیان آگاه شوند. دقت داشته باشید که مرحله رزومه خوانی توسط کارفرمایان در واقع اسکن نمودن رزومه یا مرور کلی از بالا تا پایین صفحه است آن ها فقط مطالب را با دقت بیشتر میخوانند که نظرشان را به طور خاص جلب کرده باشد.

۷- گرافیست رزومه خود باشید:رزومه باید از لحاظ بصری مرتب و خوانا جلوه کند پس از نوشتن مطالب رزومه آن را صفحه بندی و ویرایش نمایید.جملات را شلوغ و درهم ننویسید. استفاده از فضای سفید بین پاراگراف ها و جداول نامرئی و هم چنین بالت پوینت(توپ نشان) نویسی به چشم خواننده این فرصت را می دهد که مطالب را بهتر و هر چیز را در جای خود ببیند.استفاده از نرم افزارهای ویراستاری کامپیوتری نظیر microsoft office wordامکانات بسیاری را در این زمینه در اختیارتان قرار می دهد.

۸- رزومه را با نرم افزار تایپ کنید:برای نوشتن رزومه از نرم افزار و کامپیوتر استفاده نمایید ودقت داشته باشید نوع فونت های به کار رفته یکسان و اندازه آن استاندارد و برای هر نوع چشمی خوانا باشد. اندازه فونت ۱۱ ال۱۴مناسب توصیه میشود.فونت هایی مانند میترا و نازنین و… برای رزومه توصیه میشود.

۹- انتخاب فونت یا قلم مناسب: در هنگام ارسال یا انتقال فایل الکترونیکی رزومه دقت داشته باشید که از فونت و یا قلم های متداول استفاده نمایید زیرا که در صورت عدم موجود بودن فونت به کار گرفته شده بر روی کامپیوتر مقصد نوشته جور دیگر و با فونت یا قلم پیش فرض نمایان میشود. برای رهایی از این تغییر ناخواسته پیشنهاد میگردد پس از اتمام نگارش رزومه آنرا به صورت فایل غیر قابل تبدیل به pdfدرآورده و سپس انتقال دهید.

۱۰- صادق باشید: در هنگام تنظیم و نگارش رزومه در بیان حقایق مربوط به توانایی ها و سوابق تان اغراق ننمایید. دقت داشته باشید که موارد ذکر شده در رزومه اساس سوالاتی است که کارفرما ممکن است در مصاحبه از شما بپرسد و لذا بهتر و حرفه ای تر این است که نسبت به هریک از موارد مورد ادعا اشراف کافی داشته باشید.

۱۱- عناوین درست و مرتبط انتخاب کنید: درنوع انتخاب تیتر برای هرمورد از آیتم های سوابق کاریتان دقت کنید عناوین باید تا جای ممکن به شغل جدیدی که به دنبالش هستید مرتبط باشند.

گام دوم: ظاهر

نیازی به داستان پردازی و بلند گویی نیست. چیزی که واضح است ظاهر مناسب امتیاز مثبت است. اما جا دارد چندین نکته در رابطه با آن بگوییم. این نکات را چندین بار بخوانید آن را ملکه ذهن خود نمایید.

شیک ترین باشیم:

-پیش از جلسه: قبل از جلسه مصاحبه حتما دوش بگیرید. اینکار باعث تمیزی شما شده و به اصطلاح روحتان را جلا می دهد. یک نکته را از الان بدانید اگر روز مصاحبه کوچکترین بوی عرقی بدهید به شما قول می دهم استخدام نمی شوید. یک نکته برای افراد تنبل می گویم بوی عرق با اسپری یا عطر و اودکلن از بین نمی رود فقط با آن ترکیب میشود و کارفرما حداکثر تلاش خود را برای اتمام جلسه انجام می دهد. حتما دستشویی بروید در غیر این صورت به طور معمول این امر موجب افزایش استرس در جلسه میشود. آقایان حتما تاخن های خودرا کوتا نمایند و خانم ها هم حتما آن را تمیز نمایند. قبل از ورود به جلسه هم حتما یکبار دست هایتان را بشوییید.

-چند نکته برای آقایان: حتما موهای اضافی گوش و بینی خود را اصلاح نمایید. هیچ تصوری ندارید یک مساله به این کوچکی چه تاثیری در نتیجه دارد. به طور کلی در نگاه اول به یک مرد مغز به صورت ناخوآگاه۷مکان را برسی می نماید. دو نقطه از این هفت نقطه گوش و بینی هستند قبل از جلسه مصاحبه حتما آرایشگاه رفته باشید یا اگر موهایتان به اندازه کافی بلند نشده حتما ازکسی بخواهید که پشت گردنتان را تمیز کند. درمورد صورتتان اگر کل صورت را اصلاح می کنید و پوست صورتتان حساس است طوری که نمی توانید هرروز اصلاح کنید جوری برنامه ریزی کنید که حتما روز مصاحبه اصلاح کنید تا به عبارتی روز مصاحبه بدرخشید. اگر ته ریش دارید حتما روز مصاحبه آن را ماشین کنید حتی اگر دیروز این کار را انجام داده اید امروز دوباره تکرار کنید. اگر ریش یا سبیل دارید هم حتما آن را مرتب کنید.

-چند نکته برای خانم ها: حالا نوبت خانم هاست. تنها مطلب خاص خانم ها این است که در حد معمول آرایش کنید.آرایش درحد معمول بسیار زیبا است.آرایش زیاد اگر در همان دقایق اول تو ذوق کارفرما نزده باشد حداقل پیامد آن این است که باعث شود کارفرما بیشتر از آن که به توانایی یا سابقه شما بپردازد به تحلیل ظاهر شما بپردازد.در پایان جلسه هم می گوید”از دیدن شما خوشحال شدم” و در واقع راست می گوید. از دیدن شما خوشحال شده است ولی از مصاحبه با شما چطور؟در نهایت اگر برای وی توانایی کارجو مهم باشد(که در رابطه با نتوانست آن توانایی ها را برسی کند)یا با این دید به قضیه نگاه کند که ظاهر شما حواس وی را پرت کرده است و این قضیه ممکن است باعث افت کارایی سایر کارمندان هم بشود در نتیجه متاسفانه شما پیشاپیش در طول جلسه همان موقع با کارفرما صحبت می کردید و او نیز با دقت گوش می داد رد شدید. اگر در مقابل کارفرمایی هستید که کارش و محیط شرکت برایش در اولویت است بهتر است با ظاهری آراسته و با آرایشی معمول برای مصاحبه بروید.درمورد کارفرمایی که کارش در اولویت دوم است بحث طبیعتا فرق می کند.

مسواک زدن:

-نکات مشترک برای خانم ها و آقایان:

آیا می دانید وقتی حرف میزنید و مخصوصا وقتی لبخند می زنید مغز طرف مقابل ناخودآگاه دهان شما را برسی می کند؟ به خاطر داشته باشید حتما قبل از جلسه یکبار دیگر مسواک بزنید. مخصوصا اگر ناهار سبزی پلو با ماهی با سیر ترشی خورده اید. تحت این شرایط خاص چند بار مسواک بزنید ولی به شما پیشنهاد میکنم هرگز قبل ازجلسه پیاز و سیر و امثال آن را نمصرف نکنید.باورکنید هیچ کس امکان ندارد بخواهد با کسی که در اولین برخورد دهانش بوی بد می داد همکار شود.توجه کنید که مساله فقط این نیست که ازخوردن یک سری از موتد غذایی مثل سیر و پیاز پرهیز کنیم . مساله این است که دهان بوی بد ندهد و دندان ها تمیز باشد. پس هیچ گاه با معده خالی هم سر جلسه نروید.حتما۳۰تا۴۰ دقیقه قبل از جلسه اصطلاحا ته بندی کنید. سیگار: افرادی که سیگار می کشند پیشنهاد می کنم قبل جلسه به هیچ عنوان سیگار نکشید حتی اگر کارفرما خود سیگاری باشد بوی عطر و ادکلن را به بوی سیگار ترجیح می دهد. خود را با تکنیک ساده ی سیگار سپس اودکلن گول نزنید.برای چندساعت تحمل کنید. بعد از جلسه آزادید اگر به هر دلیلی مثلا بیماری دهان دندان یا معده دهان شما بوی بد می دهد حتما از خوشبو کننده های دهان استفاده نمایید.این خوشبو کننده می تواند یک آدامس باشد. البته باید توجه کنید معمول ترن و رایج ترین توهین در هر جلسه ایی جوییدن آدامس است اگر آدامس دارید به خاطر داشته باشید به محض دیده شدن آن شانس قبولی شما به نصف کاهش می یابد پس فقط اگر مجبورید آدامس بجویید و باور کنید این قضیه مهمترین چیزی است که باید از دید کارفرما مخفی کرد. حس روباه: آیا می دانید کدامیک از حواس شش گانه بدن به “روباه”تشبیه می شود؟احتمالا الان می پرسید روباه؟ بله روباه نماد زیرکی و مخفیانه کار کردن است. منظور خود را با چند مثال کوتاه توضیح میدهم. مثلا وقتی دست ما به یک جسم داغ برخورد می کند سریعا آن را به عقب می کشیم(حس لامسه).یعنی حس لامسه زیر زیرکی کاری انجام نمی دهد.عکس العمل آن کاملا مشهود و سریع است.وقتی یک داروی بسیار تلخ می خوریم کافیست یک عکس از لحظه خوردن آن از ما بگیرند. شدت عکس العمل ما آن قدر واضح است که لازم به توضیح نیست.یا وقتی یک شیرینی بسیار خوشمزه می خوریم می توان در آن لحظه آرامش دنیا را در صورت ما دید. پس حس چشایی هم عکس العمل زیر زیرکی ندارد. می توان چندین صفحه مثال برای تمام حس ها نوشت. شنیدن آهنگ یا صوت دلنشین یا صدای گوش خراش منظره زیبا صحنه ترسناک و….. ولی در این میان روباه کدام است؟ بله حس بویایی. شاید پیش آمده است که در جایی هستید که ناگهان بوی نا مطبوعی مانند بوی فاضلاب را برای چند لحظه استشمام کردید.شما وسایرین عکس العملی نشان نمی دهید ولی در اعماق وجود برای چند لحظه ار آنجا حس تنفر داشتید. یا درمقابل وقتی نم باران در حیا ط یا پارکی است و بوی خاک بلند شده است. شاید حس شما در چهره شما دیده نشود ولی یک حس لطیف و غلاقه در شما القا شده و شما مدهوش زیبایی می شوید.همانطو.ر که فهمیدید بحث سر حس روباهی یا همان حس بویایی است. حس بویایی حسی است که اگر خیلی شدید تحریک نشود با ناخوآگاه شما صحبت می کند.

-عطر و ادکلن: منظور از بحث بالا در یک جمله کوتاه خلاصه می شود: قبل جلسه عطر بزنید ولی با عطر دوش نگیرید. عطر مادامی که بوی معتدلی بدهد با ناخودآگاه کارفرما حرف می زند. اگر زیا باشد مستقیم با فریاد به مغز کارفرما می گوید ببین من چقدر خوشبو هستم حتما دقت کردیدی در مهمانی یا مجالس فرد حبوب کسی است که موقع رو بوسی یا دست دادن مدهوش بوی خوب او می شود نه کسی که از چند متری بوی عطرش شما را خفه کرده است.پس یکی از کارهای که باعث می شود شما جلسه مصاحبه راحت تری داشته باشید بوی خوب در حد معمول است. به خاطر داشته باشید شما انسان هستید نه یک گلدا خوشبو. البته این جزوه عطر فروشی نیست ولی بد نیست جند نکته هم راجع به عطر زدن بگویم. هیچ گاه عطر را روی لباس خود نزنید جدا از این مساله که باعث لک شدن لباس می شود شما باعث می شوید عطر حیف شود. ساختار عطر به گونه ایی است که قرار است با چربی روی پوست ترکیب شود تحت این شرایط به مدت و مقدار بیشتر پایدار است و متصاعد می گردد.پس عطر را باید روی پوست زد.مصرف عطر در چند نقطه از بدن به دلیل نوع غدد و نوع چربی های آن منطقه توصیه می شود. مچ دست(روی رگ) و گلو و پشت گردن و پشت زانو.آموزش بیشتر در رابطه با عطر را به عطر فروش ها واگذار می کنیم.

لباس:

تا کنون چند نکته برسی شد اما وقتی بحث ظاهر می شود مهمترین چیزی که در ذهن شما است چیست؟ لباس. لباس نماد شخصیت یک نفر است. حتما دیده اید افراد ژولیده که به لباس خود اهمیت نمی دهند در جواب این جمله می گویند:دل باید صاف باشد یا می گویند آدم باید باطنش درست باشد ظاهر مهم نیست در جواب این عزیزان باید عرض کنم ما ایرانیان از قدیم می گوییم ظاهر انسان خبر از درون وی می دهد ثاتیا ظاهر خوب چه تناقصی با باطن خوب دارد؟ کمال انسان در این است که هر دو را رعایت کند. اما منظور ما از ظاهر خوب کت شلوار یا کیف تمام پوست تمساح نیست. لباس آراسته کفایت می کند. چند نکته را به صورت تیتر می گویم. لباس نباید چروک لک کثیف یا به اصلاح چرک مرک باشد. واکس کفش فراموش نشود اگر کفش شما واکس خور نیست آن را کاملا تمیز نمایید. از لحاظ روانشناسی رنگ در لباس نشان از اعتماد به نفس فرد دارد.پیشنهاد می کنم از پوشیدن لباس سراسر مشکی پرهیز کنید هم چنین لطفا تجلی رنگین کمان روی زمین هم نباشید از پوشیدن رنگ های قسفری یا بسیار خوش رنگ مانند قرمز یا نارنجی که دیدنشان با اعصاب آدم بازی میکند پرهیز کنید رنگ های معقولی مانند آبی سرمه ایی سبز خاکستری و…در نگاه اول بسیار به دل می نشیند. اما با یک مثال منظور خود را از لباس آراسته بیان می کنم. فرض کنید شما کارفرما هستید در طی چند روز مصاحبه که برای استخدام یک آقا وقت گذاشته اید۳نفر با شرایط تقریبا مساوی از لحاظ کاری برای مرحله نهایی یعنی تصمیم گیری انتخاب شده اند و یک نفر قرار است استخدام شود. این سه نفر به طرح زیر است

۱-ظاهر خیلی اسپرت

۲-ظاهری ساده

۳-کت وشلوار کروات یا اصطلاحا لباس پلو خوری نظر شما کدام است؟مهمترن اصل زندگی را به خاطر دارید؟ نه افراط نه تفریط.ظاهر خیلی اسپرت در همان لحظه اول در مقایسه رد می شود.در برسی دوم فرد کت شلوار کرواتی هم رد می شود کارفرما به دنبال یک فرد نرما ل است. توجه کنید یک شلوار کتان یا جین ساده به معنی ظاهعر خیلی اسپرت نیست(هرچند پیشنهاد می کنم آقایان در جلسه مصاحبه شلوار جین نپوشند) اما یک شلوار جین پاره با تی شرت طرح دار با طرح کارتونی یا مانتو کوتاه ظاهر خیلی اسپرت است. توجه کنید تی شرت طرح دار یا….غیر نرمال نیست. کت شلوار پلو خوری هم غیر نرمال نیست.اتفاقا هر دو نرمال هستند ولی اولی برای خیابان و دومی برای مجلس عروسی. در جلسه مصاحبه کاملا غیر نرمال است. به خانم ها پیشنهاد میکنم که برای جلسه مصاحبه با مقنعه بروند حتی اگر در آن شرکت شال هم مجاز باشدیا اصلا محیطی کاملا زنانه باشد. فراموش نکنید جلسه مصاحبه با موقعی که استخدام شدید تفاوت دارد.بعد از آن می توانید طبق الگو شرکت رفتار کنید. هارمونی لباس:هارمونی داشته باشید بعضی ترکیب رنگ ها بسیار قشنگ می شوند. مثلا پیراهت آبی آسمانی با شلوار کرم. اما باز خود را جای کارفرما بگذارید خانمی بسار شیک وارد اتاق شود که شلوار جین خوش رنگ با مانتو ومقنعه قهوه ایی روشن به همراه کیف کفش و کمربند قهوه ایی سوخته پوشیده است وقتی می نشیند ناگهان جوراب های قرمز وی که طرح های کوچک گل زرد دارد می پوشد در آنجا آرزو می کنید کاش این صحنه را نمی دیدید پس تکرار میکنم هارمونی داشته باشید مخاطب این پاراگراف جوان ها هستند پیشنهاد می کنم از پوشیدن لباس های تنگ یا کوتاه هم پرهیز کنید.پسر جوانی را در نظر بگیرید که تمام مراحل مصاحبه را به خوبی طی کرده است خود را در دل کارفرما جا کرده و رزومه خوبی نیز ارائه داده است کارفرما هم از این که هم چین گنجی را پیدا کرده است خوشحال است. موقع خداحافظی است جوان دم در ایستاده برای خداحافظی دست خود را تا پیشانی بالا می آورد و آن را به سمت جلو برای نشان دادن ارادت و خداحافظی کردن تکان می دهد. کارفرما در این مدت دارد به ناف پسر جوان نگاه می کند و در دل خود به جوان می گوید”چرا این کار را بامن کردی؟” ظاهر شلوغ نداشته باشید.به طور مثال روزی که قرار است به جلسه مصاحبه بروید را با روزی که قرار است خرید کنید یکی نکنید کدام ظاهر را می پسندید؟کسی که به همراه یک کیف کوچک برای مصاحبه آمده است یا کسی که یک کیف یک زونکن و یک کیسه در دست دارد که حتی نمی توتند در را باز کند و شما باید برای وی در را بازکنید؟

همراه در جلسه:

حال قدری با وضعیت ظاهری و نکات مربوط به آن آشنا شدیم لازم است با نکات جزیی تر جلسه آشنا شویم.این بحث را با یک سوال شروع می کنیم. چه کسی را با خود به سر جلسه مصاحبه ببریم؟

اولین سوالی که توی ذهن شما پیش می آید این است:مگر باید کسی را با خود به جلسه ببریم؟ مسلما خیر این مساله ضعف شما را نشان می دهد. نه دوست نه خانواده هیچ کس را با خود سر جلسه نبرید حتی با خود برای همراهی هم کسی را نیاورید که در سالن انتظار صبر کند. اگر با خانواده به جلسه بروید سوالاتی یا جملاتی از این قبیل در ذهن کارفرما شکل می گیرد؟ -یعنی انقدر به اطرافیانش وابسته است که برای ۲۰دقیقه هم نتوانست تنها جایی برود؟ -(اگر با خانواده باشید)شاید به وی اعتماد ندارند که تنها باشد. مشکلش چیست؟ به شما پیشنهاد می کنم اگر کسی شما را تا شرکت همراهی کرده است را نیز ذکر نکنید. فراموش نکنید ما انسان ها وقتی در جایگاه قضاوت یا انتخاب هستیم همگی شرلوک هلمز می شویم. در شرایط قضاوت و انتخاب مسائل را پیچیده ترازچیزی که هست می بینیم. برای روشن شدن مطلب فرض کنید کارفرما هستید بعد از مصاحبه هایی که برای استخدام یک خانم انجام داده اید دونفرکاندید شده اندکه شرایط کانلا مساوی دارند اولی شخصی بود که به همراه نامزد خود آمده است و دومی خانمی بود که خود برای مصاحبه آمده است شما کدام را انتخاب خواهید کرد؟

چه وسایلی را به جلسه ببریم:

۱- حتما یک کیف کوچک هراه خود به جلسه ببرید توجه کنید که گفتیم کیف کوچک آقایان بعضا کیف های بزرگ دارند که حکم چمدان را دارند به شدت از این کار پرهیز کنید از چمدان بدتر شرایطی است که آقایان دو کیف همراه خود به جلسه می برند که یکی از آن ها کیف لپ تاپ است.توجه بفرمایید که همانطور که قبلا گفتیم ظاهر شما نباید شلوغ باشد از شما قویا خواهش می کنم که فقط یک کیف به همراه خود ببرید اگر در جلسه از شما نمونه کار قبلی خواسته اند برای نمایش آن حتما باید لپ تاپ به همراه داشته باشید کیف دستی را فراموش کنید.

۲- موبایل: توجه کنید اگر من شخصی باشم که با شما مصاحبه می کند و گوشی شما زنگ بخورد در همان لحظه شما رد شده اید حتی اگر در ادامه جلسه بدرخشید. دلیل واضحی برای این قضیه دارم. کسی که اولین و واضح ترین اصل حضور در یک جلسه را نمی فهمد چگونه می توان انتظار داشت مسائل پیچیده تری که در آینده باید انجام دهد را به او فهماند؟ حال فرض کنیم که موبایل وی زنگ نزند صرفا صدای ویبره موبایل وی به گوش من برسد نمی گویم وی رد شده است ولی بازهم در ذهن من یک امتیاز منفی برای او در نظر گرفته شد.خلاصه موبایل خود را در جلسه خاموش کنید ثانیا خاموش کردن را در جلوی چشم کارفرما انجام ندهید این کار را قبل از ورود به جلسه انجام دهید

۳- حتما می دانید که از اصول اولیه حرف زدن قطع نکرده حرف طرف مقابل است سوالی برایتان پیش آمد؟حتما مطالبی بابد گفته شود؟ یک قلم و کاغذ همراهتان باشد اگر لازم بود یادداشت کنید بعدا مطرح کنید.

۴- یک خودکار همراهتان باشد آن را درجایی قرار بدهید که راحت آن را پیدا کنید یعنی وقتی آن را خواستید لازم نباشد دست در کیفتان و شروع به هم زدن مایحتوی داخل کیف کنید تا خودکار به دستتان برخورد کند. هیچ وقت در جواب درخواست کارفرما مبنی بر پر کردن فرم نوشتن چیزی و….نگویید: می بخشید خودکار خدمتتان هست؟

۵- اگر مدارکی مانند کپی شناسنامه کارت ملی و….خواستند حتما در یک پوشه آماده باشد توجه کنید هیچ کس از کاغذهای تاشده یا مچاله شده خوشش نمی آید. ۶-در نهایت حتما رزومه چا÷ شده را در پوشه یا طلق یا سیمی شده همراه داشته باشید به عنوان یکی از فنون”تکنیک ماندگاری”که بعدا بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد شما در پایان جلسه رزومه خودرا به کارفرما ارائه دهید توجه شود که اگر رزومه شما سیمی است چه بهتر اگر درون پوشه یا طلق است ممکن است بعدا مورد استفاده دیگری از آن پیدا شود لذا اسم خود را روی پوشه یا طلق آن بنویسید.

به جلسه خوش آمدید:

خب الان مقدمات ظاهر در جلسه را آموختیم.حال وارد اتاق جلسه مصاحبه میشویم.چند مطلب را سرجلسه برسی می کنیم.نحوه ورود، نشستن،خوردن وخروج.

۱- ورود: حتی اگر در باز است برای وارد شدن به اتاق در بزنید.باعملکرد ساده شما یک نیاز غریزی را در انسان اغنا می کنید نیاز به احترام به حریم.قبل از ورود به درون اتاق سلام نکنید.سلام کردن برای وقتی است که پایتان را به اتاق گذاشتید.درهنگام ورود و هنگامی که در اتاق هستید از چک کردن در و دیوار و دکوراسیون اتاق پرهیز کنید.این عملکرد در ناخودآگاه انسان مقابل حس«مورد تجسس قرار گرفتن»را تحریک می کند و باعث مقابله به مثل، یعنی تجسس عمیق در شما می شود و شما به اصطلاح دنبال گیر الکی نیستید. با یک لبخند ملایم وارد شوید این کار آرامشی را به طرف مقابل القا می کند.توجه کنید شما با کارفرما دست نمی دهیدفقط درصورتی که کارفرما دست خود را جلو آورد، شما به این امر پاسخ می دهید.در نهایت برای نشستن روی صندلی که برای شما در نظر گرفته شده است حتما اجازه بگیرید.توجه کنید درتمام مدت جلسه له هیچ عنوان دستتان درون جیبتان نباشد.

۲- نشستن: شاید ندانید ولی طرز نشستن بیشترین تاثیر را در ذهن طرف مقابل دارد.از پا شروع می کنیم.در صورتیکه هر دو پا را روی زمین قرار دهید سه حالت وجود دارد.پاها به سمت داخل متمایل باشند-پاها به سمت خارج متمایل باشند و پاها به صورت معمولی روی زمین قرار گیرند.پاهای متمایل به سمت داخل نشان دهنده افراد درون گرا و بعضا افراد افسرده یا مظطرب است.پاهای متمایل به بیرون نشان دهنده افراد برون گرا و بعضا افراد پرحرف یا افراد بیخیال است.پس سعی کنید پاهایتان نه به داخل و نه به بیرون متمایل نباشد.توجه کنید که کارفرما یک روانشناس رفتاری قهار نیست که با دیدن نوع نشستن بتواند در مورد شخصیت طرف مقابل قضاوت کند.دیدن نوع نشستن باعث شروع قضاوت در ضمیر نا خودآگاه کارفرما می شود. بدون اینکه خود فرد بداند به طورکلی مکانیزم رفتار و قضاوت مغز انسان از نوع مقایسه ایی است که با دیدن ظاهر افراد می تواند در ناخودآگاه خود بسیار قضاوت کند برای جلوگیری از حاشیه رفتن از توضیح نحوه عملکرد مغز صرف نظر می کنیم.تاکن.ن به این نتیجه رسیدیم که اگر می خواهید هر دو پا را روی زمین بگذارید بهتر است در راستای هم باشند اما حتما می دانید که ایدهآل نحوه نشستن خانم ها و آقایان متفاوت است. چه خانم هستید چه آقا به هیچ عنوان غوز نکنید.غوز کردن از بارزترین نشانه های اعتماد به نفس پایین یا خستگی است.در هر دو حالت باعث میشود جلسه سخت تری در پیش رو داشته باشید.هم چنین به طرز اغراق آمیزی هم صاف نباشید یا به عبارت بهتر سینه کفتری نشینید این کار نیز به طور ناخودآگاه حس برتری شما را به طرف مقابل القا می کند . اما به تفاوت ایدهآل حالت نشستن خانم ها وآقایان اشاره کردیم. بدن آقایان در حالتی که دو پا را روی زمین میگذارند باید کاملا در یک راستا باشد یعنی سینه کمر باسن زانو و مچ پا در امتداد هم باشند فاصله دو مچ از هم باید حدود ۵تا۱۰ سانتی متر باشد. اما کار خانم ها کمی دشوارتر است. ایده آل خانم ها به شرح روبه رو است. سینه کمر باسن در راستای هم و صاف هستند به نحوی که اصطلاحا شما تمام رخ روبه روی کارفرما هستید.این قسمت با آقایان مشترک است اما پاهای خانم ها باید با بدن آنها زائیه ایی حدود۱۰ تا۱۵ درجه داشته باشد.به عبارت بهتر برای تمرین ابتدا مانند حالت ایدهآل آقایان صاف بشینید.حال بدون این که سینه و کمر شما بچرخد پاهای خود را۱۰ تا۱۵ درجه به سمت چپ یا راست منحرف کنید.این نوع نشستن یک حس متانت و لطافت زنانه را در کارفرما القا می کند. تا این جا فهمیدیم ایده آل حالت نشستن وقتی هر دوپا روی زمین است چیست. اما عده ایی حالت دیگری را ترجیح می دهند که یک پا را روی دیگری بگذارند.توجه کنید دراین حالت هیچ وقت روی صندلی لم ندهید یا در آن فرو نروید همانطور که می دانید ارتفاع انواع صندلی ها با هم متفاوت است.اگر ارتفاع صندلی کوتاه یا بلند است این روش نشستن را انتخاب نکنید.فقط اگر ارتفاع آن استاندارد است این گونه بنشینید . مراقب تیک های حرکتی خود باشید افرادی که عادت دارندپاهای خودرا تکان دهند یا با ناخن خود بازی کنند یا…….تمرین کنید در جلسه اینکار را انجام ندهید.

۳- دست: دست ها می توتند به حالت متفاوتی باشند. در صورتی که صندلی شما پشت میز کنفرانس یا میز کارشناسی است(میزهایی با ارتفاع۷۵تا۸۰سانتی متر) دستتان را روی میز بگذارید تا دیده شود از پنهان کردن آن زیر میز پرهیز کنید.حاقل پیامد این کار افتادگی شانه های شماست . به صندلی خود تکیه بدهید تحت این شرایط دستتان را روی لبه میز خواهید گذاشت.توجه فرمایید که دست ها می توانند جلوتر هم باشند ولی یک خط قرمز داریم.در اصول آداب معاشرت یاد گرفتیم که آرنج ها نبایدروی میز باشد.هم چنین خود را روی دستتان نیندازید.دستان شما صرفا روی میز هستند و تکرار میکنم که شما باید تکیه دهید.حال به انواع حالت های دست می پردازیم. دست ها از هم جدا باشند:در این حالت دست می تواند باز باشد یا آن را مشت کرده باشید. دست های مشت کرده نشان دهنده آدم های با انگیزه و قاطع است. دست های باز نشان دهنده روحیه بالای تیمی می باشد. دست های به هم چسبیده:اگر یک دست را روی دست دیگر قرار داده اید نشانگر روحیه ی حمایت کننده و پیگیری شماست که این حالت توصیه می شود. ولی اگر انگشتانتان را درهم کردید نشان دهنده قاطع بودن و عدم پذیرش نظرات دیگران است.

۴- گردن:از خم کردن گردن به سمت جلو خودداری فرمایید و صاف باشید.توجه کنید که صاف کردن گردن به معنی بالا گرفتن سر نیست.صورت باید به سمت روبه رو باشد نه بالا. حالتی که جاو شما میز با ارتفاع استاندارد قرار داشت را کامل توضیح دادیم. اما به حالتی می پردازیم که میز جلوی شما نبود. انواع حالت برای دست وجود دارد که توضیح آن صرف نظر می کنیم چون وقتی میز نیست فقط یک حالت دست در دست است. حالت درست این است که شما یک دست را روی دست دیگر قرار دهید. توجه کنیدکه دو حالت نشستن داشتیم دو پا روی زمین و یک پا روی دیگری. اگر دو پا روی زمین است دست ها باید زیز شکم باشد و اگر یک پا روی دیگری است دست ها باید روی پا باشد. در این حالت می توانید دستتان را زیر شکم بگذارید یا جلوتر یا نرسیده به زانو. توجه کنید از گرفتن زانوی پای فوقانی توسط دست ها پرهیز کنید. حال شما درست نشسته اید. توجه کنید که نگاه شما مهم است.پایین کف زمین یا در و دیوار را نگاه نکنید.این کار نشان دهنده بی غلاقه بودن یا سر رفتن حوصله است.شما کارفرما را نگاه می کنید.ضمنا به لبان کارفرما زول نزنید نگاه خود را بین چشم ولب وی تقسیم کنید(توجه کنید بنده خودم د ر سه تا از مصاحبه بانک ملت این کار را کردم. واقعا این کار جادو میکنه)مغز کارفرما را گول بزنید. نگاه شما به طور ناخودآگاه می تواند باعث ترشح نوعی “هورمون علاقه” در وی شود. به این نحو که اگر شما ۹ ثانیه به چشمان او نگاه می کنید و حدود ۳ ثانیه به لب. تمرین کنید و نتیجه را ببینید.

۵- خوردن: متاسفانه یکی از مشکلات رفتاری نحوه خورن ماست.اگر درجلسه از شما با چای (معمول ترین حالت) آبمیوه یا شیرینی و کیک پذیرایی شد به خودتان مسلط باشید.قبل تر گفتیم قبل از ورو به جلسه حتما کمی تغذیه کنید تا گشنه نباشید. در آنجا برای جلوگیری از بوی بد دهان این نکته را عرض کردیم.در اینجا برای حفظ ظاهر شما کسی که گشنه باشد با ولع میخورد.غرق در خوردن نباشید. ار آبدارچی در حد یک کلمه”ممنونم” تشکر کنید. غرق در جبران زحمات وی با تشکر کلانی نشوید. اگر برای شما شیرینی آوردند که سایز آن بزرگ بود اگر می تو.انید تکه کوچک از آن را با دست (نه با دهان) جدا کنید. اگر جدا کردن آن سخت است از خوردن آن صرف نظر کنید فقط دوسوم نوشیدنی را بخورید۲سوم. حتما لازم نیست که کف لیوان را ببینید اگر نوشیدنی شما داغ است کمی صبر بکنید تا خنک شود. داغ بودن باعث به اصطلاح هورت کشیدن میشود.از خوردن..موادی مانند شکلات سفت یا آجیل یا میوه هایی مانند خیارو…. که چه موقع گاز زدن و چه موقع جویدن ایجاد صدا می کند نیز پرهیزکنید . اگر عادت دارید چای را با قند زیاد بخورید اشکالی ندارد ولی این یکبار را رعایت کنید خلاصه اینکه بدون سر و صدا کمی از خود پذیرایی کنید.

۶- خروج:در هنگام خروج با یک تشکر ساده و یک جمله ایی مثل از دیدار شما خوشحال شدم و یک خداحافظی اتاق را ترک نمایید فقط یک نکته می ماند. القا حس احترام به حریم. اگر جلسه مصاحبه گروهی نیست و شما تنها فردی هستید که از اتاق خارج می شوید قبل از خروج یک سوال بپرسید: در باز بماند یا آن را ببندم؟ تبریک عرض می کنم گام دوم فرمول استخدام شدن یعنی ظاهر را کامل آموختید.

گام سوم: حرف زدن

شما برای استخدام شدن باید ۵گام جلسه استخدامی را رعایت کنید. هر کدام از این گام ها به اندازه خودش مهم و تاثیر گذار هستند.ولی گام سوم(حرف زدن) مهمترین بخش است. زیرا می تواند انقدر قوی باشد که ضعف سایر قسمت ها را پوشش دهد یا می تواند انقدر ضعیف یا اشتباه باشد که اثر خوب سایر گام ها را تخریب کند. در حرف زدن باید نکاتی را رعایت کنیم که سعی شده مهمترن آن ها را برایتان بیان کنیم.

۱- چه شما شخصی هستید که تند صحبت می کنید چه شمرده حرف می زنید یک نکته را رعایت کنید. زیاده گویی نکنید. هر چه تعداد جملات شما کمتر باشد به نفع شماست البته این نکته را اشتباه متوجه نشوید. اینجور نشود که مصاحبه گر مجبور بشود ۲۰سوالی راه بیاندازد تا به جواب یک سوال برسد یا شما جواب تمام سوالات را با بله یا خیر جواب بدهید. سعی کنید در جواب هر سوال نهایتا یک یا دو جمله توضیح بدهید مگر اینکه مصاحبه کننده از شما بخواهد راجع به سوالی که کرده است کامل توضیح دهید. حتی در این حالت هم توضیح شما باید شامل موارد کلیدی باشد و از توضیح ریز مطالب اجتناب کنید.

۲- در فصلی که برای کارفرمایان آماده کرده ایم به آن ها گفته ایم که حتما یک مصاحبه را طراحی کنند.یعنی یک مسیر برای سوالات داشته باشند.زیرا مسیر بحث باید در دست کارفرما باشد تا بتواند به دنبال آنچه هست برسد. لذا شمایی که به عنوان کارجو وارد اتاق مصاحبه شدید نباید موضوع بحث رامنحرف کنید.اگر بحث را منحرف کنید کارفرما خودآگاه یا ناخودآگاه با اینکار شما مقابله می کند. منحرف کردن بحث یک هنر است و افرادی که مذاکره کنندگان حرفه ایی هستند باید آن را بیاموزند ولی برای جلسات مصاحبه استخدامی این کار به شدت ممنوع می باشد. منحرف کردن موضوع یعنی بیان جملات بی ربط. مثال زیز را نگاه کنید جملاتی که داخل گیومه است باعث انحراف بحث می شود. کارفرما: به چه علت محیط کار قبلی خود را ترک کردید؟ کارجو: با مدیریت به مشکل پیدا کردم.” البته اون شرکت خیلی شرکت قوی بود و در سطح جهانی اقدام به صادرات ۱۸قلم جنس می کرد و آقای ایکس که مدیرش هم بود فوق العاده مرد با شعور و با درایتی بود. در واقع دلیل اصلی و پیشرفت شرکت هم مدیریت ایشون بود. به طور کلی به نظر من مدیریت صحیح در یک سازمان حرف اصلی را میزند و……” کارجو با هدف اینکه نشان میدهد به طور کلی برای مقام مدیریت احترام ویژه ایی قائل هست(یعنی به عبارتی چاپلوسی می کند) و اینکه نشان میدهد با وجود آنکه با مدیریت مشکل داشته ولی واقعیت ها را نادیده میگیرد و از وی تعریف می کند(یعنی خیلی ظریف و با سیاست در حال تعریف اخلاق خوب خود است) چند جمله بیان کرد. ولی معمولا کارفرما انقدر ظریف به تحلیل نکات نمی پردازد وی مساله را اینگونه نگاه می کند” من پرسیدم چرا اومدی بیرون؟ اون داره راجع به شرکت قبلیش توضیح میده.ثانیا۱۰ دقیقه ایی شده و داره از درایت مدیریتش حرف میزنه ولی دلیل خروجش رو مشکل با مدیریت میدونه”

۳- فراموش نکنید حضور شما در جلسه مصاحبه دلیل خاصی دارد. علت آن آشنایی کارفرما با شماست. لذا قرار است کارفرما از شما سوال بپرسد.پس دائم از وی سوال نپرسید. البته طبیعتا چون شما وارد یک محیط و شرکت جدید شدید سوالاتی دارید و حق با شماست که سوالاتی هم بپرسید ولی پا به پای کارفرما سوال نپرسید.

۴- الکی حرفی را که نمی دانید تایید نکنید. بسیاری از افراد به اشتباه عادت دارند دائما حرف های دیگران را تایید کنند.مثلا کارفرما می گوید” از دیگر فعالیت های شرکت ما فروش تابلو برق است و جزو بزرگترین فروشندگان تابلو برق های ایران هستیم و کارمان بی رقیب است” کارجو با اینکه تا حالا این شرکت را ندیده است و نام آن را نشنیده در تایید می گوید:” بله نام شرکت شما در این زمینه کاری زبانزد است” کارجو با هدف خوشنود کردن و یا چاپلوسی کردن کارفرما و اینکه نشان میدهد که اتفاقا در این زمینه هم بی اطلاع نیست و شاید در آنجا هم بشود از وی استفاده کرد و وی می تواند انتخاب خوبی باشد این جمله را گفت. ولی کارفرما ممکن است متوجه این چاپلوسی یا دروغ وی شود.دلایل زیادی می تواند داشته باشد. مثلا اینکه فروش تابلو برق را به اسم یک شرکت دیگر که زیر مجموعه خودش است انجام می دهد و کارجو امکان ندارد اسم شرکت دوم را شنیده باشد چون هنوز نام آن را نگفته است” یا ممکن است به دلایل دیگر بفهمد. یا اینکه چون کارجو هر چه وی می گوید را تایید میکند مه وتضحا نشانه چاپلوسی است و… در هر صورت این قضیه امتیاز منفی به حساب خواهد آمد.

۵- از این جمله به شدت پرهیز کنید” البته تعریف از خود نباشد….” وقتی این جمله را می گوییم قطعا بعد از آن می خواهیم از خود تعریف کنیم.اگر لازم می دانید در جایی از خود تعریف کنید این کار را بکنید البته کوتاه و مختصر و بدون اغراق. ثانیا لطفا خودشیفته نباشید اگرفردی هستید که با عنوان بیان واقعیت دائم به توضیح شخصیت و منش و تفکر بالای خود می پردازید و دیگران و اطرافیان نیز دائم این نکته را به شما تذکر میدهند باید در رفتار خود یک بازنگری جدی نمایید. نه فقط برای جلسه استخدامی بلکه به طور کلی در زندگی. مشکل اصلی افراد خود شیفته این است که باور دارند از خود تعریف نمی کنند بلکه صرفا در حال بیان یک اخلاق یا واقعیت خیلی معمولی از خود هستند و اطرافیان به اشتباه برداشت می کنند که این افراد دائم در حال تعرف از خود می باشند. اگر شما نیز اینگونه هستید پیشنهاد ما این است که روز مصاحبه حتی المقدور اخلاق و واقعیت های خیلی معمولی خود را بیان نکنید(به عبارت بهتر حتی المقدور از خود تعریف نکنید)

گام چهارم : القا

در این بخش به معرفی شش تکنیک متافیزیکی برای موفقیت بیشتر شما می پردازیم. بعضی از تکنیک ها از اصول روانشناسی روز هستند و جواب خود را پس داده اند بعضی دیگر به نقل از کتاب فوق طبیعت نوشته لیال واتسن که ۲۸ پدیده فوق تعاریف علم بشری را برسی کرده است و با آزمایشات مختلف نشان داده است که با این که ریشه و دلیل این مطلب مشخص نیست ولی واقعا درست است. بعضی دیگر از تکنیک ها در کتاب معروف راز بیان شده است. این تکنینک ها در علم روانشناسی تکنیک های متافیزیکی تست شده ای هستند که در حقیقت رابطه بین شخص مصاحبه کننده و مصاحبه شونده را مدیریت می کند و باعث میشود شما از لحاظ روانی در موقعیت قوی تر و بالاتری نسبت به حالت فعلی خود قرار بگیریر. مخصوصا اگر شما فردی هستید که کلا احساس بدشانسی می کنید. پیشنهاد می کنم که حتما این شش تکنیک را اعمال کنید. حال به بیان این تکنینک ها می پردازیم در بیان این تکنیک ها از پرداختن به ریز و جزییات و نحوه عماکرد این مطالب در ذهن و تفکر ما می گذریم و مطالعات بیشتر را به خودتان واگذار می کنیم. در اینجا صرفا بیان تکنیک و نحوه عمل به آن بسنده می کنیم.

تکنیک متافیزیکی

۱- احساس موفقیت:قبل از حضور در جلسه باور داشته باشید وبه خود بگویید و تکرار کنید که حتما در این مصاحبه قبول می شوید. وبه خود بگویید که شما برای این موقعیت شغلی بهترین هستید. تکنیک متافیزیکی

۲- ورود به ساختمان: بزرگان دین و علوم روانشناسی هموراه توصیه کردند هنگام ورود به یک ساختمان جدید به آن سلام کنید. حتی از آن ساختمان محترمانه بخواهید شما را قبول کند. تکنیک متافیزیکی

۳- همراه داشتن پول: همراه خود مقدار زیادی پول به جلیه ببرید اینکار باعث میشود که شما اعتماد به نفس بالاتری برای بیان دستمزد و سایر بحث های مالی داشته باشید. تکنیک متافیزیکی

۴- دوست داشته شدن: هنگامی که وارد جلسه شدید یک نکته خیلی مثبت در کارفرما پیدا کنید و در دل خود به او آفرین بگویید مثلا چه تیپ زیبایی و چه لباس شیکی و چه ظاهر قشنگی و… این کار باعث میشود شما به وی علاقه مند بشوید و این کار باعث علاقه مند شدن متقابل او به شما می شود. تکنیک متافیزیکی

۵- آرزوی موفقیت برای کارفرما: در دل خود برای کارفرما آرزوی موفقیت کنید مثلا خداوند به شما ثروت دهد. خداوند به شما برکت دهد و…. اینکار را مانند تکنیک قبلی عمل کنید.تکنیک متافیزیکی

۶- اعتماد به نفس: کمی این تکنیک را توضیح می دهیم. ماهمیشه افراد را با تصویر ذهنی برسی می کنیم و باخودمان مقایسه می کنیم. بعضی افراد در ذهن ما بزرگتر هستند. مثلا کودکان در ذهن خود پدرشان را بسیار بزرگتر از بقیه تصور می کنند لذا پدرشان در ذهن وی از همگان بزرگتر است و پدر الگوی فرزند میشود.زمانی که ما اعتماد به نفسمان در مقابل یک نفر کم است به این دیل که تصویری که از خود ساختیم درمقابل تصویری که از او در ذهن ماست کوچک تر و کم رنگ تر می باشد. کافیست در جلسه مصاحبه درون ذهنمان قد و اندازه خودمان را خیلی بزرگتر از مصاحبه کننده تصور کنیم.

گام پنجم : نباید ها

تاکنون بسیاری نبایدها را در ظاهر و نحوه حرف زدن و…. بیان کردیم. در این قسمت سایر نباید ها که زیر مجموعه قسمت های قبل نبوده است بیان خواهیم کرد.

۱- مدیریت نکردن جلسه : همانطور که قبلا ذکر شد اکثر کارفرمایان برای سیر ادامه جلسه برنامه ای دارند و روندی برای جلسه طراحخی کرده اند. در صورتیکه بخواهید جلسه را مدیریت کنید کارفرما با شما مقابله خواهد کرد و در ذهن وی شما یک فرد جسور خواهید شد.

۲- جدل نکردن و قبول راحت مشکلات: فرض کنید شما وارد شرکتی عمرانی شده اید و به تازگی فترغ التحصیل شده اید و هیچ تجربه ای در زمینه ی کارهای علمی ندارید. هنگامی که کارفرما رزومه شما می بیند می گوید” شما هیچ تجربه عملی در زمینه کارها ی اجرایی ساختمانی ندارید.” حال شما می توانید به سادگی حرف وی را تایید کنید ولی در ادامه بگویید” البته تمام تلاش خود را برای یادگیری هر چه سریعتر کار انجام خواهم داد.” یا جدل کنید و شروع به تعریف از استعداد و نزدیک بودن سطح علمی خود به کارهای عملی و… بگویید که همه می دانیم که احتمالا نتیجه آن چه خواهد بود.

۳- دیر رسیدن به جلسه: سعی کنید به هیچ عنوان به جلسه دیر نرسید. خیلی هم زود نیایید. مثلا اگر قرار شما ساعت۸:۳۰صبح است ۵ دقیق زودتر در شرکت باشید. اگر ۸ به شرکت بیایید محاسبات کارفرما را به هم خواهید زد.وی ممکن است برای۳۰دقیقه ی قبل از مصاحبه برنامه ریزی کرده باشد. وقتی ۳۰ دقیقه زودتر می یایید به هیچ عنوان کارفرما در ذهن خود به سحر خیز بودنتان آفرین نمی گوید تنها چیزی که در ذهن وی است این جمله است:”کجای جمله ی ۸:۳۰شرکت باشید پیچیده و غیر قابل فهم بود که ۸ آمد؟” از خیلی زود آمدن بدتر دیر آمدن است. نمی خواهیم بگوییم اگر دیر رسیدید حتما در مصاحبه رد می شوید ولی با قاطعیت می گوییم این قضیه از ذهن کارفرما پاک نمی شود. از شما خواهش می کنیم اگر دیر رسیدید به هیچ عنوان ترافیک و…. را بهانه نکنید. تنها جملهه ایی که خواهید شنید “پس احتمالا بعد از این هم دائما می خواهید برای دیر رسیدن ترافیک را بهانه کنید” یا ” خب شما توی این شهر زندگی می کنید اگر کمی منظبط بودید حساب ترافیک را می کردید”و یا جملات طعنه آمیز دیگری که به شما نشان دهد حرفتان بسیار بچه گانه بوده است. اگر دیر رسیدید خیلی محترمانه مسولیت اشتباه خود را بپذیرید و به کارفرما بفهمانید که از اشتباه خود درس گرفتید و آن را تکرار نخواهید کرد. چگونه؟ کافیست جمله ایی مانند این را بیان کنید:” به خاطر تاخیر شرمنده ام. ترافیک بود ولی من باید زودتر حرکت می کردم و حساب این ترافیک سنگین را نیز می کردم. از این پس دیگر تکرار نمی شود”

۴- خود را نمک نشناس جلوه ندهید: اگر درباره شرکت یا سازمان قبلی صحبت شد در مورد رییس یا سازمان قبلی بد گویی نکنید. اگر هم با آن محیط مشکل داشتید واقعا در آنجا به نا حق شما را اذیت کردند برای یک ساعت این قضیه را فراموش کنید. اگر با هدف تعریف از مقام مدیریت (جهت چاپلوسی مدیر جدید) در حال کوبیدن مدیر قبلی خود هستید بدانید که مدیر جدیدی که با شما مصاحبه می کند این قضیه را کاملا درک خواهد کرد و هیچ انسانی این کار شما را دوست نخواهد داشت.

۵- در هنگام مصاحبه بی حوصله نباشید: خواهشا شب درست بخوابید تا سرجلسه خمیازه نکشید. درجلسه هم اخم نکنید. لبخند به لب باشید.

۶- بحث در مو.رد حقوق درخواستی:آخرین مطلبی است که معولا بیان می شود. از مطرح کردن آن مخصوصا در ابتدای جلسه به شدت خودداری فرمایید. هم چنین از بیان حقوق درخواستی فرار نکنید. عده ایی با این امید که شاید مبلغی که در ذهن کارفرماست بیشتر ازمبلغ پیشنهادی من باشد در خیال خود با سیاست عمل نموده و می گویند ” هر چه شما بفرمایی” و یا جملاتی ار این نظیر. اینکار اصلا خوشایند نیست.شما برای خود یک حداقل حقوق در نظر بگیرید که می دانید با کمتر ازآن حاضر به آمدن به شرکت و کار کردن نیستید. در جواب سوال”حقوق در خواستی شما چقدر است؟” یک مبلغ حداقلی و یک حداکثری بگویید.بیان یک حقوق حداکثری نیز تاثیر روانی دارد.زیرا اولا نشان دهنده قانع بودن شماست ثانیا از لحاظ روانی فشاری به کارفرما می آورد که عدد حداقلی شما را به عنوان حقوق در نظر نگیرد.

۷- از پرسیدن سوال “آیا شما من را استخدام خواهید کرد ؟” پرهیز کنید. چون این سوال علاوه بر آنکه اعتماد به نفس پایین شما را از نتیجه مصاحبه نشان می دهد با عث می شود در جواب بشنوید:اجازه بدید بررسی کنیم خبرتان می کنیم.”

۸- معمولا در انتهای جلسه می پرسند:”آیا سوالی دارید؟” در جواب آن نگویید خیر. حتما سوالی دارید بپرسید. مثل فعالیت های جانبی هم در شرکت دارید؟ چند نفر پرسنل در این جا کار می کنند؟ این شرکت چند سال سابقه دارد؟ اگر استخدام شوم چه کارهایی از من انتظار دارید و ….

بخش سوم- پیگیری بعد از جلسه (تکنیک ماندگاری)

در مواردی نحوه اعلام نتیجه این گونه است که در انتهای جلسه به شما اعلام می کنند استخدام شده اید یا خیر. اما در اغلب موارد کارفرما خودشان با کارمند مورد نظرشان تماس میگیرند و نتیجه را به وی اطلاع می دهند اما در خیلی از موارد دیده شده است که پیگیری یک نفر باعث استخدام وی شده است. به عنوان مثال یک شرکتی برای استخدام در پست مامور خرید احتیاج به یک فرد پیگیر داشتیم. افرادی مناسب این شغل بودند و از بین آنان دو نفر بهترین مصاحبه را داشت. مدیران راجع به انتخاب یکی از دو نفر فوق الذکر بحث می کردند که منشی اطلاع داد فرد دیگری(از مجموعه افرادی که مناسب بودند) تماس گرفتند و این پیغام را گذاشتند:”سلام تماس گرفتم بدانم هنوز شخص مورد نظر استخدام شده است یا خیر؟ آیا برای کار در شرکت شما انتخاب شده ام؟ آیا لازم می دانید برای یک جلسه تکمیلی و توضیحات بیشتر خدمت برسم؟”آنها نیر به منشی گفتند بفرمایید فردا ساعت۹ صبح کپی شناسنامه خود را به شرکت بیاورند و برای کار آماده باشند. زیرا در آن لحظه وی با یک پیگیری اولا د رصدر جدول در ذهن مدیران آمد و ثانیا نشان داد فرد پیگیر و مودبی است.

فصل دوم: کارفرما

بخش ۱- مقدمه (انواع مصاحبه):

بسیاری از مردم علاقه دارند که در ارتباط با دیگران رابطه ی شفاهی و زنده داشته باشند و ارتباطات کتبی را کنار بگذارند. با توجه به ویژگی انعطاف پذیری مصاحبه می توان این روش را بنیادی ترین و بهترین روش برای جمع آوری اطلاعات کاری برای کارفرمایان دانست. ار تباط و تماس نزدیک میان صاحبه کننده و مصاحبه شونده فضای مناسب و سرشار از همکاری ایجاد می کند و مصاحبه گران می توانند اطلاعات واقعی و حقیقی خود را به دست آورند اهمیت مصاحبه در ایجاد فضایی آزاد و صمیمانه است که در آن مصاحبه شونده احساس اطمینان کند. شروع مصاحبه با صحبت از موضوع مورد علاقه مصاحبه شونده می تواند سبب ایجاد محیطی آرام و مناسب برای به دست آوردن اطلاعات مفید تر باشد. مصاحبه را می توان به دو نوع عمده زیر تقسیم بندی نمود.

۱- مصاحبه منظم : در این نوع مصاحبه مصاحبه گر از قبل سوال های ضروری و مورد نظر را تنظیم میکند و در زمان مصاحبه آنها را دراختیار مصاحبه شونده قرار می دهد. در واقع در این نوع مصاحبه تمامی مصاحبه شوندگان موقعیت مشابهی از نظر سوالات دارند. مشخص بودن سوال ها و طبقه بندی و تجزیه و تحلیل پاسخ ها را بسیار آسان می سازد و روش را علمی تر جلوه می دهد.

۲- مصاحبه آزاد: مصاحبه آزاد و یا غیر رسمی بسیار انعطاف پذیرتر است. بدین معنی که اگر لازم باشد مصاحبه گر می تواند در حین انجام آن تغییراتی در موقعیت به وجود آورد. به این ترتیب جوانب کار مناسب حال مصاحبه شونده بوده و در اغلب موارد اطلاعات واقعی تری ارائه می شوند. نگرش ها توانایی ها و تجربیات حرفه ایی کارجو و عقاید و سایر ویژگی های او آزادانه تر ارائه خواهند شد. اگر نکته ای قابل بحث و بررسی بیشتر برای مصاحبه گر باشد می تواند جهت مصاحبه را عوض کرده به بررسی و مطالعه دقیق تر آن بپردازد.

بخش ۲- شیوه های مصاحبه استخدامی:

مصاحبه برای گزینش افراد دارای انواع متعددی است که مهمترین آن ها عبارتند از:

۱- مصاحبه غیر هدایتی: درا ین نوع مصاحبه هیچ چارچوب ویژه ایی برای اجرای مصاحبه وجود ندارد. مصاحبه گر مختار است موضوع بحث را به هر سویی بکشاند و سوالاتی از مصاحبه شونده بنماید. در این شیوه مصاحبه گر نکات مورد نظر را همچنان که مصاحبه پیش میرود انتخاب می نماید.

۲- مصاحبه ساختاری: در این نوع مصاحبه همانند مصاحبه های الگو دار سوالات از قبل تعیین می شوند ولی پرسش ها بیشتر در باره شغل و حرفه فرد می باشند. در این نوع مصاحبه پاسخ های قابل قبول شناسایی شده و از اعتبار بیشتری بر خوردار خواهند بود.

۳- مصاحبه های سری یا مرحله ایی: در این نوع مصاحبه چند نفر مصاحبه گر وجود دارد که هر کدام بر اساس نظرات خود پرسش هایی از مصاحبه شونده می پرسند. شکل رسمی تر این مصاحبه مصاحبه سری می باشد متقاضی شغل توسط افراد متعدی مصاحبه می شود و هر مصاحبه گر براساس یک فرم استاندارد متقاضی را مورد ارزشیابی قرار می دهد و با توجه به مجموع نمرات به دست آمده تصمیم گیری می شود.

۴- مصاحبه گروهی: در این شیوه متقاضی شغل توسط گروهی مصاحبه گر مورد ارزیابی قرار می گیرد در این روش مصاحبه گران مختارند براساس پاسخ های افراد مصاحبه شونده سوالات جدیدی را مطرح نمایند بنابراین می توان پاسخ های عمیق تر و پر معنی تری نسبت به مصاحبه های یک نفره به دست آورد. نوع دیگر در این روش مصاحبه دسته جمعی به صورت همزمان با متقاضیان شغل می باشد در این شیوه مصاحبه گر مساله ایی را مطرح می کند و از کارجویان می خواهد که آن را حل کنند. او خود را کنار کشیده و به مشاهده افراد می پردازد که کدام یک از مصاحبه شوندگان در پاسخگویی رهبری مصاحبه شوندگان را به دست می گیرند و به کار گروهی سازمان انسجام می بخشند.

۵- مصاحبه تحت فشار: معمولا توصیه می گردد که در هنگام مصاحبه با ایجاد جوی مناسب اظطراب و نگرانی مصاحبه شونده کاهش داده شود ولی در نوعی مصاحبه که تحت فشار خوانده می شود عملا وضعیت دشواری را برای مصاحبه شونده به وجود می آورند تا میزان تحمل فرد و چگونگی عکس العمل وی را در مقابل فشار بسنجند. برای مثال مصاحبه کننده ممکن است مصاحبه ایی را که در جوی دوستانه انجام می گیرد ناگهان قطع کند و به مصاحبه شونده اعلام نماید که حائز شرایط نیست و نمی توان اورا استخدام کرد و ادامه مصاحبه بی فایده است. نوع مشاغلی که کارجویان را از راه مصاحبه همراه با فشار عصبی بر می گزینند مشاغلی است که در آن ها حفظ آرامش شاغل در زیر فشار کار بسیار مهم است. در مصاحبه همراه با فشار عصبی کارجو را می توان از روی عمد آزار دادو پریشان یا دلسرد کرد تا واکنش های وی آشکار شود.

بخش ۳- مراحل آماده سازی مصاحبه:

در انواع مختلف مصاحبه به منظور مفید بودن باید پنج مرحله زیرمراعات گردد

۱- مرحله اول: طراحی مصاحبه: نحوه اجرای مصاحبه را باید از پیش طراحی کرد و تقاضای استخدام کارجو را مورد ارزیابی قرار داد. هم چنین نقاط قوت و ضعف متقاضی را شناسایی نمود و با توجه به ویژگی های شغل مورد نظر تصویر روشنی از یک متقاضی شغل مطلوب را در نظر مجسم کرد. علاوه براین باید مکان خاصی برای مصاحبه در نظر گرفت که کم ترین مزاحم را داشته باشد و حتی المقدور مکالمات تلفنی قطع گردد.

۲- مرحله دوم : ایجاد تفاهم: در ابتدای مصاحبه باید به متقاضی خوش آمد گفت و با استقبال از وی اورا در وضعیت راحتی قرارا داد. اتاق مصاحبه باید خصوصی و خلوت و آرام و بدون رفت و آمد باشد که باعث کاهش تنش های روانی متقاضی گردد. سپس باید با پرسیدن سوالات غیر مباحثه ای شخص را قادر ساخت که کاملتر و هوشیارانه تر به پرسش ها پاسخ دهد. در این مرحله باید سعی شود که از متقاضی یک دوست ساخته شود حتی اگر پذیرفته نشود. این کار نه تنها از لحاظ انسان دوستی بلکه به خاطر ایجاد شهرت و اعتبار شرکت باید با تمام متقاضیان رفتاری دوستانه و مودبانه داشت.

۳- مرحله سوم : انجام مصاحبه: با توجه به مرحله اول و براساس یکی از انواع مصاحبه پرسیدن سوالات شروع می گردد سوالات را باید قبلا در ذهن مرور کرد . از پرسدن سوالاتی که جواب آن بلی یا خیر است خود داری نمایید سوالاتی باید پرسیده شود که پاسخ آن ها مفصل باشد و از الغا پاسخ به کارجو خودداری گردد. با متقاضی طوری رفتار شود که احساس آرامش و امنیت داشته باشد. سعی کنید فقط شما مصاحبه کنید و ازپاسخ دادن پرهیز نمایید. به پاسخ های متقاضی گوش فرا دهید و اورا تشویق کنید که به طور کامل پاسخ خود را بیان نماید.

۴- مرحله چهارم : ختم مصاحبه: باید بدون توجه به زمان سعی شود که به تمام پرسش های متقاضی پاسخ داده شود و در خاتمه مصاحبه بخواهید که اگر ابهامی در زمینه شغل دارد بیان نماید. چنان چه فرد متقاضی قبول نیست و قصد اعلام نظر بلا فاصله دارید باید به صورت محترمانه و با سیاست مطلب را بیان نمود. چنان چه قرار است بعدا تصمیم گیری شود باید نتیجه را ظرف چند روز بعد از مصاحبه به صورت کتبی به متقاضی اعلام نمود.

۵- مرحله پنجم: مرور مصاحبه: بعد از ترک متقاضی باید مصاحبه گر یاد داشت های خود را مورد مطالعه و برسی قرار دهد و با در نظر گرفتن اشتباهات رایج در مصاحبه نظر خود را در باره متقاضی به صورت کتبی بنویسد.

علاوه بر رعایت مراحل پنج گانه مذکور موارد زیر را نباید مورد توجه قرار داد:

۱- از یک فرم ساختار یافته و آماده استفاده شود۲- عجولانه تصمصم گیری نشود.۳-به نکات مثبت متقاضی توجه بیشتری شود.۴- مصاحبه شونده را دعوت به صحبت کرد.۵- باهمه متقاضیان یکسان مصاحبه شود.

بخش ۴- آنچه لازم است مصاحبه گر قبل از مصاحبه بداند:

مصاحبه گر و مصاحبه شونده باید هم زبان و فرهنگ باشند. اگر مصاحبه گر احتمال دهد که ممکن است مصاحبه شونده به هر دلیلی در باره او به گونه ایی نا مناسب تصمیم گیرد بهتر است مصاحبه را به شخص دیگری واگذار نماید. مصاحبه گر باید هدف و منظور مصاحبه را به خوبی بداند تا بتواند جهت و مسیر مصاحبه را هدایت کند. مصاحبه گر هم چنین باید از روش ارزش گذاری و طبقه بندی پاسخ ها آگاهی داشته باشدتا بتواند روش مشابهی را برای تمامی مصاحبه شونده ها در نظر بگیرد. مصاحبه گر باید شرایطی آرام برای مصاحبه شوندگان فراهم نماید. مصاحبه گر باید در تمام مراحل مصاحبه از اعمال نظرها و تمایلات شخصی خود پرهیز کند و هرگز در مقام بحث و جدل و مخالفت با نظرات مصاحبه شونده برنیاید. مصاحبه کننده باید مراقب باشد که شرایط برای تمامی مصاحبه شونده ها یکسان باشد.

بخش ۵- چند توصیه به مصاحبه گران:

۱- قبل از شروع مصاحبه و برخورد با مصاحبه شونده در صورت امکان اطلاعاتی از روحیات نحوه زندگی و خصوصیات روانی او کسب گردد وجود چنین اطلاعاتی کار مصاحبه را بسیار آسان می کند.

۲- چنان چه میسر باشد قبل از شروع مصاحبه مقدمه ایی ارائه کنید که مصاحبه شونده متوجه شود نظراتش مهم است. به این ترتیب موجبات همکاری مصاحبه شونده فراهم می نماید.

۳- سعی در مطرح نمودن تدریجی سوالات داشته باشید و در به پایان رساندن مصاحبه عجله نداشته باشید. حتی اگر مصاحبه شونده مطالبی اضافه بر آنچه مورد نیاز است مطرح می کند با صبر حوصله به وی اجازه دهید حرف هایش رابزند. در غیر این صورت از گفتن مطالب بعدی طفره خواهد رفت.

۴- مصاحبه کننده باید قادر بااشد در همان دقایق اول مصاحبه اعتماد مصاحبه شونده را به خود جلب کرده و در هر مورد بسته به ذوق و علاقه مصاحبه شونده محیطی را فراهم نماید که مطالبش آزادانه بیان شود.

۵- در طرح سوالات مربوط به مصاحبه باید دقت شود که نظرات شخصی مصاحبه گر در نحوه بیانش منعکس نگردد. در غیر اینصورت مصاحبه شونده برای احراز شغل در جهت علائق مصاحبه گر سخن خواهد گفت.

۶- ممکن است مصاحبه کننده ضمن مصاحبه متوجه شود تعدادی از جواب های مصاحبه شونده درست نیستند. در اینگونه موارد باید بدون اشاره به این آگاهی مطالب را به صورت دیگری مطرح کند و جواب صحیح را دریافت کند.

۷- کاربرد مصاحبه آزاد به مراتب بیشتر از مصاحبه منظم است. زیرا در مصاحبه منظم محقق ناچار است از کلیه افراد همان سوالاتی را که نوشته شده است بپرسد ولی باتوجه به تعریف مصاحبه آزاد می توان جای سوالات را متناسبا عوض کرد و به بهترین طریق ممکن جواب کلیه سوالات را به دست آورد.

۸- هرگز نباید با مصاحبه شونده مخالفت کرد حتی اگر مطالبی که می گوید مخالف میل مصاحبه گر باشد. باید توجه داشت که مخافت با مصاحبه شونده عدم همکاری ایشان را موجب می شود.

۹- اگر مصاحبه با افراد زیادی انجام می گیرد باید مصاحبه گر سعی کند حتی الامکان از همه آنان در شرایط یکسان و مشابهی سوال نماید تا جواب ها قابل مقایسه با یکدیگر باشند.

۱۰- حسن ختمام مصاحبه هم از نظر رعایت ادب و هم تامین همکاری آتی مصاحبه شونده از ضروری ترین نکات فنی مصاحبه است.

۱۱- مصاحبه گرانی که اطلاعات کافی در مورد شغلی که قرار است برای آن فردی استخدام شود ندارند استنباطهای نادرستی نسبت به کارجویان خواهند داشت. به عبارت دیگر چون مصاحبه گران درک درستی از این که موسسه به دنبال چه فردی و با چه مشخصاتی می گرد ندارند ارزیابی دقیق از مصاحبه شوندگان نخواهند داشت. در تحقیقاتی که در این باره انجام گرفته است روشن شده که مصاحبه گرانی که اطلاعات بیشتری از شغل مورد نظر را داشتند موفقیت بیشتری در انتخاب فرد مناسب داشته اند.

۱۲- چنانچه مصاحبه گران برای استخدام کارکنان بیشتری تحت فشار باشند در مصاحبه خود دقت کمتری خواهخند نمود. نتیجه این امرنیز خطای درجه بندی متقاضیان شغل خواهد بود.

بخش۶- مزایا و معایب مصاحبه: مزایای مصاحبه:

پاره ای از مردم به ایجاد ارتباطات شفاهی و رو دررو علاقه دارند و درصورتی که مصاحبه گر در زمینه مصاحبه مهارت کافی داشته باشد به سادگی می تواند با فراهم نمودن شرایط مناسب اطلاعات مفیدی کسب کند. حضور داشتن مصاحبه گر در موقعیت مصاحبه سبب می شود که مصاحبه شونده منظور و هدف او را از طرح سوالات مصاحبه بهتر درک کند و متناسبا پاسخ های موثری ارائه نماید در مصاحبه میتوان مصاحبه شونده را در مسیر واقعی تحقیق رانمایی و ارشاد نمود. مطالب محرمانه را غالبا نمی توان از طریق پرسشنامه و به صورت کتبی از مصاحبه شوندگان به دست آورد. حال آنکه در مصاحبه میتوان به مصاحبه شونده اطمینان داد که گفته های تو در جای دیگری منعکس نخواهد شد. چنان چه مصاحبه کننده مجرب باشد می تواند سوالات را در مسیر مورد نیاز قرار دهد و به هدف برسد. معایب مصاحبه: روش مصاحبه وقت گیر است و نمی توان افراد زیادی را در مدت کوتاهی بررسی نمود. تجزیه و تحلیل و تعبیر اطلاعات حاصل از مصاحبه مشکل است. با توجه به فشاری که روی مصاحبه شونده خواهد بود ممکن است نظرات ابراز شده تا حدودی دور از واقعیت باشند. برای انجام مصاحبه به افراد مجرب و ماهر ی نیازاست که بتواند اطلاعات را طبقه بندی شده و قابل استفاده جمع آوری نمایند.

بخش۷- نمونه سوالاتی که در مصاحبه می پرسند وهدف از آن سوالات:

در اینجا نمونه هایی از سوالاتی که معمولا در مصاحبه های استخدامی مطرح می شوند ارائه گردیده و منظور مصاحبه کننده از مطرح کردن هریک ار آن ها بیان شده است.

۱- فکر می کنید بزرگترین نقطه قوت شما چیست؟(منظور از سوال: تا چه اندازه می توانید چهره موفقی از خود ترسیم نمایید؟ و واکنشی که باید نشان داد: کلی صحبت کردن و و ریز صحبت کردن و بیان موارد متعد نشان دهنده ی افراد خود شیفته است.)

۲- فکر می کنید بزرگترین نقطه ضعف شما چیست؟(منظور از سوال :آیا استخدام شما کار اشتباهی است؟ و اکنشی که باید نشان داد: باید به عنوان نقطه ضعف خود چیزی را بیان کنید که از نظر سازمان نقطه قوت باشد. مثلا وسواسی هستم چون دوست دارم کارم همیشه بهتر ازهمه باشد.)

۳- درباره خودتان بگویید؟(منظور از سوال: سنجیدن وقار و متانت و تواضع و طرز بیان شما. و واکنشی که باید نشان داد: باید به طور شمرده خلاصه ایی از مهارت های خود را شرح دهید.

۴- آینده خود را در این سیستم چگونه می بینید؟(منظور از سوال: آیا در باره پیشرفت و ترقی خود در سازمان واقع بین هستید. و واکنشی که باید نشان داد: با مطالعه و شناختی که از سازمان باید داشته باشد انتظارات خود را درباره پیشرفت و طی مدارج ترقی در سازمان به طور واقع بینانه ایی بیان نمایید.

۵- به چه دلیل شغل قبلی خود را ترک کرده اید؟(منظور از سوال : سنجش راستگویی و درستکاری شما. و واکنشی که باید نشان داد: بدون عصبانیت از تصمیم خود درباره ترک شغل قبلی دفاع کنید.)

۶- اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانید؟(منظور از سوال :بررسی تنوع فکری و علائق شما. و واکنشی که باید نشان داد: فهرستی از سرگرمی های مختلفی را بدهید که نشان دهد آدمی تک بعدی نیستید.)

۷- چه جنبه ای از شغل قبلی خود را دوست داشته ای؟(منظور از سوال:دنبال چه هستید و چه جور محیطی را می پسندید. و واکنشی که باید نشان داد: صریح باشید.)

۸- فکر می کنید سرپرستتان چه تعهدی در قبال شما دارد؟(منظور از سوال:متکی به سرپرست هستید یا مستقل. و واکنشی که باید نشان داد: واقعیت را بگویید.)

۹- آیا به غیر از این شغل در این سازمان برای مشاغل دیگری نیز در خواست کار کرده اید؟(منظور از سوال: تا چه اندازه در باره تغییر شغل فعلی خود جدی و مصمم هستید. و واکنشی که باید نشان داد: باید خاطر نشان سازید که تخصص و مهارت های شما می تواند در انواع سازمان ها و مشاغل مختلف کاربرد داشته باشد.)

۱۰- فکر می کنید حقوق شما باید درچه حدی باشد؟(منظور از سوال: آیا سازمان استطاعت استخدام شما را خواهد داشت. و واکنشی که باید نشان داد: به جای یک رقم دقیق حداقل و حداکثری را به عنوان حقوق مناسب تعیین نمایید.)

۱۱- مصاحبه کننده ناگهان سکوت می کند؟(منظور از این حرکت: آیا تحمل فشار را دارید؟ و واکنشی که باید نشان داد: دستپاچه نشوید ساکت و منتظر بمانید تا او دوباره صحبت را آغاز کند.)

۱۲- مصاحبه کننده سوالات خصوصی از شما می پرسد.(منظور از سوال: زمینه اصلی فکر و انگیزه شما. و واکنشی که باید نشان داد: با آرامش و متانت پاسخ دهید و از کوره در نروید.)

لینک های مرتبط و مفید

کتاب راهنمای مصاحبه حضوری و گزینش ایران استخدام آرشیو تجربیات کارجویان از گزینش و مصاحبه آزمون های استخدامی
صفحه راهنمای جامع مصاحبه های استخدامی سوالات مصاحبه تخصصی و روانشناسی آزمون های استخدامی
گلچین مهمترین سوالات استخدامی مصاحبه حضوری لیست رویداد های مهم شمسی و قمری ویژه مصاحبه استخدامی

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=190311
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد
نظرات کاربران 1k