۸ سال پیش

قراردادهایی از نوع زیرپوستی پیش روی بانوان

منقضی شده
اطلاعات بیشتر
بروزرسانی

 

توقع کم بانوان و رغبت کارفرمایان برای استخدام بانوان در بخش خصوصی و بازار، قراردادهایی از نوع زیرپوستی را ازسوی کارفرما پیش روی بانوان برای ورود به بازارکار قرار داده است.

جهت ورود به صفحه اصلی اخبار اشتغال بانوان اینجا کلیک کنید


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – مریم یاوری: این روزها حضور چشمگیر بانوان با پوشش نامناسب و چهره‌های غیر متعارف در فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های تجاری، بنگاه‌های فروش ملک و خودرو، آژانس‌های هواپیمایی، دفاتر وکالت دادگستری و مطب پزشکان شهر و … به وفور مشاهده می‌شود.
اما باید توجه داشت که این گونه رفتارها که هر روز بیش از روز گذشته نیز رشد می‌کند اقدامی مغایر با ارزش‌های دینی است و بارها از سوی کارشناسان به عنوان یک دغدغه مطرح شده‌اند.
کشور ما انگار در برخی مسائل دارای سرپرست و متولی نیست، نباید اینجور باشد که دختران رشته‌های مهندسی معدن بروند اما کمبود پزشک و پرستار زن داشته باشیم
رسانه‌ها نیز در این میان سهامداری بزرگ هستند چرا با نگاهی اجمالی به بخش نیازمندی رسانه‌ها می‌بینیم که بخش عظیمی از فرصت‌های شغلی به بانوان با روابط عمومی بالا و آشنا به فنون جذب مشتری اختصاص داده شده است.

باید فعالیت زنان در مغازه‌ها و ادارات و شرکت‌ها ممنوع باشد
در این راستا آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در دیدار با مسئولان و سرمربیان حلقه‌های شجره طیبه صالحین استان اصفهان اشتغال بانوان در برخی از مراکز را از دغدغه‌هایش عنوان می‌کند و با تاکید بر اینکه حجب و حیا نعمت است، می‌گوید: اگر حیا و خجالت از بین برود مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد و موجب فساد خواهد شد، باید فعالیت زنان در مغازه‌ها و ادارات و شرکت‌ها ممنوع باشد، به جای آن اسباب و لوازم حضور زنان در کارهای تخصصی بانوان فراهم شود.
وی با اشاره به کمبود پزشک و پرستار زن نیز اضافه می‌کند: به وزیر علوم هم در جلسه‌ای تذکر دادم که کشور ما انگار در برخی مسائل دارای سرپرست و متولی نیست، نباید اینجور باشد که دختران رشته‌های مهندسی معدن بروند اما کمبود پزشک و پرستار زن داشته باشیم، معدن جای مناسبی برای کار بانوان نیست و حضور دختران در این رشته‌ها برخلاف اسلام است.

تخلف اصناف درخصوص استخدام بانوان با شرایط خاص و سلیقه‌ای نادر است
اما محمدرضا پاک‌نژاد، رئیس اتاق اصناف استان اصفهان در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر که معتقد است تخلف اصناف در خصوص استخدام بانوان با ویژگی‌ها و شرایط خاص سلیقه‌ای در استان اصفهان به صورت نادر مشاهده می‌شود، می‌گوید: باید توجه داشته باشیم که بینش و سطح سواد مشتریان برای مراجعه به اصناف مختلف بالا رفته و از این رو باید فروشندگان و عرضه کنندگان محصولات در اصناف مختلف به گونه‌ای رفتار کنند و در سطحی آموزش‌های لازم را فراگرفته‌ باشند که امکان جذب مشتری را داشته باشند.
اما باید توجه داشته باشیم که برخی از اصناف و یا حتی کارمندان و کارگران آنها نسبت به قوانین اطلاع کافی را ندارند و این امر زمینه ساز ایجاد چنین رفتارهایی می‌شود
وی با اشاره به اینکه در برخی از موارد در هنگام اعلام شرایط داشتن روابط عمومی بالا سوء تعبیرهایی صورت می‌گیرد، ادامه می‌دهد: این در حالی است که اتاق اصناف آموزش احکام کسب و کار حلال را به همه فعالان اصناف استان اصفهان ارائه می‌دهد.
رئیس اتاق اصناف استان اصفهان در ادامه به انجام بازرسی‌های مختلف از واحدهای  صنفی در خصوص ارائه خدمات به مشتریان اشاره می‌کند و می‌افزاید: باید توجه داشت که بازدید‌های بازرسی اصناف، بازرسی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، بازرسی‌های تعزیرات حکومتی و …به صورت روزانه و ماهانه انجام می‌شود.

وقتی بازرسی نگرانی و دغدغه اصناف است
وی به انتقاد فعالان اصناف استان اصفهان از تعداد بازرسی‌های صورت گرفته از واحدهای صنفی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: برخی از اصناف نسبت به تعدد بازرسی‌های شکایت دارند و این امر را موجب نگرانی و دغدغه خود برای جذب مشتری می‌دانند.
پاک نژاد در ادامه با اشاره به اینکه همه توان خود را برای برخورد با موارد محدود اخلاقی و استفاده ابزاری از بانوان در اصناف به کار گرفته‌ایم، اضافه می‌کند: اما باید توجه داشته باشیم که برخی از اصناف و یا حتی کارمندان و کارگران آنها نسبت به قوانین اطلاع کافی را ندارند و این امر زمینه ساز ایجاد چنین رفتارهایی می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده چنین تخلفاتی در اصناف موضوع به بازرسی اصناف اطلاع دهند تا برخورد و پیگیری لازم انجام شود.

آمار واقعی بیکاری عنوان نمی‌شود
کوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایرانی نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار مهر که معتقد است شرایط اقتصادی کشور زمینه‌ساز استفاده ابزاری از زنان در واحدهای صنفی، تجاری و … شده است، می‌گوید: باید توجه داشته باشیم که بیکاری به صورت خزنده و پنهان در جامعه ما در حال حرکت است و آمار واقعی بیکاری خیلی متفاوت تر از آمارهایی است که ازسوی مراجع رسمی اعلام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در قانون کار کشور ایران به فردی که در طول هفته کمتر از دو ساعت اشتغال داشته باشد، بیکار می‌گویند، اضافه می‌کند: این قانون توجیهی برای وضع نامناسب اشتغال در کشور و به ویژه استان اصفهان است.
در جامعه ما امنیت شغلی به معنای واقعی وجود ندارد و قراردادها بین کارفرما و به ویژه کارگردان خانم به گونه‌ای تنظیم می‌شود که کارفرما هر زمان که اراده کند می‌تواند کارگر خود را اخراج کند
رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران همچنین به سطح سواد  و تحصیلات بانوانی که به عنوان ابزاری برای فروش بهتر و جذب مخاطب بیشتر شرکت‌ها و اصناف اشاره می‌کند و می‌گوید: بسیاری از این افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بوده که به دلایلی همچون نبود شرایط ازدواج، فشار خانواده، مشکلات اقتصادی خانواده‌ها و برخی نیز به منظور سرگرمی به حضور در این دست مشاغل با شرایط خاص تن می‌دهند.

نبود دسترسی به واحدهای تولیدی در داخل شهر دلیل حضور در موسسات خصوصی
وی نبود دسترسی مناسب بانوان به مراکز تولیدی در استان اصفهان به دلیل استقرار آنها در خارج از شهر را از دیگر دلایل حضور  بانوان به عنوان منشی در شرکت‌ها و دفاتر مختلف و به عنوان فروشنده و بازاریاب در اصناف می‌داند و اضافه می‌کند: این امر زمینه ساز اشتغال بانوان در موسسات خصوصی شده است.
محمدی که معتقد است قانون نامناسب کار در کشور ایران به ایجاد روابط نابسامان کارفرما و کارگر کمک می‌کند، توضیح می‌دهد: در جامعه ما امنیت شغلی به معنای واقعی وجود ندارد و قراردادها بین کارفرما و به ویژه کارگردان خانم به گونه‌ای تنظیم می‌شود که کارفرما هر زمان که اراده کند می‌تواند کارگر خود را اخراج کند.
وی همچنین از دریافت تضمین‌های مالی  از بانوان  در هنگام استخدام توسط کارفرمایان پرده برمی‌دارد و اضافه می‌کند: این تضمین‌های مالی که مبالغ سنگینی نیز دارند و از این رو ابزاری برای جلوگیری از هر گونه اقدام و پیگیری کارگران از حق و حقوقشان از مراجع قانونی هستند.

قانون کار تسهیل گر انتخاب سلیقه‌ای کارگران توسط کارفرمایان
رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران که معتقد است قانون کار فعلی کشورمان انتخاب سلیقه‌ای کارگران توسط کارفرمایان را تسهیل کرده و به دلیل عدم نافذ بودن از امنیت شغلی کارگران کاسته است، ادامه می‌دهد: همچنین وضعیت به گونه‌ای است که کارگران خانم بیشترین کار را در بازه زمانی بیشتر انجام می‌دهند و کمترین حقوق را دریافت می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی کارگران باید پوشش و برخوردی مطابق با سلیقه کارفرمایان داشته باشند، اضافه می‌کند: این در حالی است که بسیاری از این کارگران علی‌رغم میل باطنی به چنین رفتاری تن می‌دهند.
نزدیک کردن قانون کار به ارزش‌های اسلامی و حمایت از زنان را اصلی‌ترین راهکار برای کاهش چالش استفاده ابزاری از بانوان در بازار کار است
محمدی  کاربردی نبودن آموزش‌ها و دروس ارائه شده در دانشگاه‌ها را نیز از دیگر دلایل عمده ایجاد چنین شرایط شغلی در کشور عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: وقتی مسئولان آموزش عالی به صورت توده‌ای مدرک غیر کاربردی صادر می‌کنند و دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی آواره می‌شوند چنین شرایطی را پیش رو خواهیم داشت.
وی زمان کم تعیین شده در قانون برای شکایت کارگران از کارفرمایان را نیز از دیگر ضعف‌های قانونی عنوان می‌کند و می‌گوید: تنها سه ماه زمان برای شکایت از کارفرمایان توسط کارگران پس از اخراج از کار تعیین شده و این در حالی است که کارفرمایان حق و حقوق کارگران را پس از گذشت این بازه زمانی به کارگران پرداخت می‌کنند تا زمانی برای طرح شکایت نداشته باشد.
رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران حمایت از کارآفرینان و نزدیک کردن قانون کار به ارزش‌های اسلامی و حمایت از زنان را اصلی‌ترین راهکار برای کاهش چالش استفاده ابزاری از بانوان در بازار کار عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: در این زمینه تخصیص واقعی یارانه‌ها به تولید و کارآفرینی باید مورد توجه ویژه دولت باشد.
ساماندهی وضعیت بازار کار بانوان در اصفهان به خصوص از نظر فرهنگی یکی از ضروریاتی است که توسط مسئولان فرهنگی و مذهبی مورد توجه ویژه قرار دارد و متولیان امر باید در این خصوص راهکار عملی ارائه دهند.

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=581847
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد