۷ سال پیش

مشاغل خانگی ؛ هر خانه یک کارخانه

منقضی شده
اطلاعات بیشتر

 

بانویی کارمنداست و می گوید همینکه به امورخانه سر وسامان دهد هنر کرده،می گوید نمی تواند مانند خواهرانش فصل به فصل ترشی و مربا بیندازد، سبزی قورمه و پلویی برای فریز کردن آماده کند و رب گوجه فرنگی بپزد، همه اینها را برای او شخص دیگری انجام می دهد، بانویی که خانه داری است با شغلی خانگی.

جهت ورود به صفحه اصلی اخبار مشاغل خانگی اینجا کلیک کنید


به گزارش ایرنا، امروزه کسب و کارهای خانگی راه کاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان شده اند و می توان گفت 15 تا 80 درصد نیاز اشتغال 150 کشور جهان را همین مشاغل خانگی تامین می کند.
قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در ایران هم در سال 1390 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
قانونی که بر اساس آن اگر اشخاص فعالیت های منطبق بر تعریف این مشاغل را داشته باشند و به عنوان پشتیبان چند نفر را زیر پوشش قرار داده و در منزل مشغول کار کنند ، تا سقف یک میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه می گیرند.
اشتغال رویکرد برنامه برنامه پنجم توسعه هم بود. رویکرد مهم برنامه ای که بر اساس ماده 80 آن حمایت از زنجیره تولید ، ارتباط با بنگاه های اقتصادی و کمک های هدفمند به این بنگاه ها ضروری خوانده شده بود .
با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در سال های اخیر مبنی بر حمایت و پشتیبانی از تولیدات داخلی و لزوم توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی، مشاغل خانگی توانست خودی نشان دهد و به درآمدزایی و استقلال خانواده نیز کمک کند.
طیبه هاشم پور یکی از همین بانوان است. بانویی در سمنان که با پختن و درست کردن مواد خوراکی در منزل ، برای خود و دو خواهرش کسب و کاری راه انداخته و از درآمدش راضی است.
شوید و نعنای خشک شده ، باقالی و نخود فرنگی های بسته بندی شده ، پیاز و سیر سرخ شده ، لیمو ترش های آب گرفته ، بادمجان های سرخ و کبابی شده ، بسته های سبزی پلویی ، خورشی ، کوکویی و آشی ، شیشه های رب گوجه فرنگی و انواع ترشی و مربا در زیر زمین کوچک خانه او خودنمایی می کنند .
او می گوید : همه اینها سفارش خانم های کارمند است که وقت ندارند برای آشپزخانه شان این مواد خوراکی را تهیه کنند ، حتی خیلی از خانه دارها هم شاید بلد نباشند چطور رب بپزند و می آیند و از اینجا خرید می کنند .
این بانوی کار آفرین می گوید : اوایل برای خودم و همسایه هایم این مواد را درست می کردم ، یکی از همسایه ها درباره مشاغل خانگی اطلاعاتی به من داد ، از تسهیلات بانکی استفاده کردم ، دستگاه خرد کن سبزی و سرخ کن خریدم و الان با کمک 2 خواهرم از همین سبزی هایی که هر روز در بازار تره بار سمنان فراوان است ، می خریم ، می شوییم ، می پزیم و سرخ می کنیم و در نهایت پول حلال به خانه مان می بریم .
خانم توانگر هم بانویی است که در دامغان با هنر جواهر سازی که دارد از تسهیلات مشاغل خانگی استفاده کرده و در خانه دستنبد ، گردنبند ، گوشواره و سایر و سایر تزئینی با سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی می سازد .
این بانوی 36 ساله دارای 2 فرزند دوقلوی سه ساله است و می گوید : خانگی بودن مزیت مهم این شغل هاست که می تواند بین مسئولیت مادری و خانوادگی زنان و اشتغال آنها تعادل ایجاد کند .
وی می افزاید : هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و رفت و آمد به آن زیاد است ولی با همین تسهیلات مشاغل خانگی توانستم دستگاه سنگ تراشی تهیه و کار را در یکی از اتاق های خانه ام انجام دهم و در عین حال به فرزندان و زندگی ام هم رسیدگی کنم .
مدیرکل کار ، تعاون و رفاه اجتماعی استان سمنان هم معتقد است دوران مشاغل پشت میز نشینی سر آمده و جوانان باید با کشف توانمندی٬ مهارت و عزم عالی به کارآفرینی و نو آوری تا علاوه بر ایجاد اشتغال برای خود ، برای دیگران هم فرصت شغلی درست کنند .
اسماعیل غنیان به ایرنا گفت : بر اساس آخرین آمار در استان سمنان بیش از 17 هزار و 340 مجوز مشاغل خانگی صادرو به همین تعداد هم به افراد تسهیلات پرداخت شده است .
سقف تسهیلات مشاغل خانگی 50 میلیون ریال با کارمزد چهار درصد است که البته برای توسعه مشاغل خانگی تسهیلات مشاغل پشتیبان هم تا سقف یک میلیارد ریال به این مقوله اضافه شده است .
به گفته مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان سمنان ، در راستای توسعه و گسترش فرهنگ مشاغل خانگی ؛ متقاضیان استفاده از این تسهیلات می توانند برای گسترش کار خود وارد مشاغل پشتیبان شوند.
غنیان خاطرنشان کرد: سقف اختصاص تسهیلات یک میلیارد ریال است به این صورت که به ازای هر نفر ایجاد شغل 50 میلیون ریال تسهیلات تعلق می گیرد و این ایجاد اشتغال تا سقف 20 نفر قابل پشتیبانی است.
وی با بیان اینکه متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت مشاغل خانگی مراجعه کنند ، گفت : در این طرح فرد پشتیبان موظف است مواد اولیه و ابتدایی شغل و فعالیت مورد نظر را برای افراد تحت پوشش در منازل فراهم کند و محصولات آن ها را برای بازاریابی و عرضه در بازار تحویل بگیرد. ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
با تمام این حمایت ها هنوز افرادی هستند که به فعالیت در مشاغل خانگی روی خوش نشان نمی دهند.
بر اساس اعلام اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، تعداد کارجویانی که در مراکز کاریابی استان سمنان ثبت نام کرده اند 15 هزار نفر بوده اند.
افرادی که می توانند با کمی دقت و حوصله در یکی از 400 شغل خانگی که در سامانه مشاغل خانگی گنجانده شده فعال شود .
ابوالقاسم صمیمی آسیب شناس اجتماعی می گوید : بیشترین مشکل اشتغال در همه استان های کشور ، برای تحصیل کرده هاست .
صمیمی در گفت و گو با ایرنا افزود : تحصیل کرده ها هستند که مشاغل موجود را در شأن خود نمی­بینند و این به خاطر آن است که متأسفانه فرهنگ کارآفرینی و مولد بودن در عرصه کار و اشتغال در جامعه ما نهادینه نشده است .
این کارشناس می افزاید : ما هم نمی گوییم کسی که کارشناسی ارشد دارد به طور مثال برود در یک کارگاه خیاطی ، دم کنی و پیش بند ظرفشویی بدوزد ولی همین فرد می تواند با تحقیق بیشتر در مشاغل خانگی ، شغل های متناسب در زمینه IT که تعداد و تنوع آن ها هم روز به روز در حال افزایش است را پیدا و در این زمینه ها مشغول کار شود .
صمیمی ادامه داد : درست است که پیدا کردن شغل مناسب به خصوص برای گروه های تحصیل کرده سخت است ولی به نظر می رسد نگاه کارجویان و متقاضیان اشتغال به مقوله خود اشتغالی و مشاغل خانگی هم بسیار سطحی، گذرا و بدون اعتقاد ریشه ای است که متأسفانه حتی اگر شرایط و بستر حمایتی هم فراهم باشد با این نگاه محکوم به شکست است.
شاید' پرویز ض ' یکی از معدود دانش آموختگان دانشگاهی باشد که از این وام برای ایجاد اشتغال برای خودش استفاده کرده است.
او 26 ساله است و با وامی که گرفته یک دستگاه رایانه ، مودم و خط اینترنت پر سرعت خریداری و به شغل مترجمی مشغول شده است.
او می گوید : با پیشرفته‌تر شدن تکنولوژی و تغییر روندها در اقتصاد، مستقل کار کردن، بیشتر از گذشته رایج شده و یکی از این مشاغل مترجمی است .
آقای ض که دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان انگلیسی است ، می افزاید : مترجمی شغلی ساده است که شما می توانید در خانه هم انجام دهید شاید شغلی باشد که گاهی خسته‌کننده به نظر برسد اما اگر مدیریت زمان را چاشنی کار خود کنید و متون را با دقت و سرعت ترجمه کنید و تحویل دهید می توانید سفارش های بیشتری حتی به صورت اینترنتی ، گرفته و موفق باشید .
این رویکرد در مهناز شادفر و حمیدرضا معتبری هم وجود دارد .
زوج جوانی در گرمسار که یکی فارغ التحصیل رشته چرم سازی و دیگر مهندس کشاورزی است و در حقیقت خانه 80 متر مربعی شان کارگاه چرم سازی و پرورش قارچ هم هست .
آقای معتبری می گوید : با همفکری همسرم 2 تسهیلات مشاغل خانگی گرفتیم ، من با جلب رضایت ساکنان مجتمع ، انباری خانه را که در پارکینگ قرار دارد به محل تولید قارچ تبدیل کردم و به تولید قارچ دکمه ای می پردازم و همسرم با خرید دستگاه چرم دوزی ، کیف دستی ، کیف پول و لباس های چرمی یا دارای تزئینات چرم می دوزد .
با این حال معتبری معتقد است نداشتن بیمه و نبود شرکت های تخصصی که برای معرفی مشاغل خانگی و راهنمایی متقاضیان مشاوره بدهند از مشکلات این طرح است .
خانم شادفر هم می گوید : نبود مراکز دائمی فروش محصولات یکی از موانع توسعه کسب و کارهای خانگی است .
او با بیان اینکه چند بار نمایشگاه های خانگی دایر کرده و یا محصولاتش را در یکی دو مغازه خرازی برای فروش عرضه می کند ،گفت : چون جایی متمرکزی برای فروش محصولات و دست ساخته هایم ندارم ، کانال تلگرام راه اندازی کرده ام و برخی محصولاتم را از این طریق به فروش می رسانم .
رئیس ستاد مشاغل خانگی وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم حمایت از شاغلان در این کسب و کارهای خانگی را از اهداف سال 95 این وزارتخانه اعلام کرده است.
مهناز امامدادی می گوید : پایدار سازی کسب و کارهای خانگی٬ خرد وکوچک از طریق تکمیل و توسعه زنجیره ارزش، توسعه ظرفیت های اشتغالزائی از برنامه های امسال در توسعه مشاغل خانگی است.
وی با بیان اینکه مشاغل خانگی ظرفیت بسیار خوبی در اشتغالزایی دارد ، از برنامه ریزی برای گسترش مشاغل خانگی در بازارچه های شهرداری خبر داد و افزود : شهرداری ها مکلفند امکان عرضه مشاغل خانگی را فراهم کنند. در این زمینه در حال رایزنی هستیم.
وی در بیان جزئیات اعطای تسهیلات به مشاغل خانگی ،گفت: برای افراد پشتیبان تا سقف یک میلیارد ریال تسهیلات ارائه می‌کنیم و برای افراد انفرادی تا سقف 50 میلیون ریال است. اما هدف ما توسعه مشاغل پشتیبان است .
توانمندی اقتصاد خانواده با توسعه مشاغل خانگی یک روی سکه این طرح اقتصادی است .
با توجه به پایین بودن هزینه راه اندازی و استفاده از امکانات منزل در این نوع مشاغل و به تبع آن مقاوم بودن در برابر رکود اقتصادی این نوع کسب و کارها از موفقیت بالایی برخوردار است اما روحیه کمک رسانی جمعی که با اجرای این طرح در خانواده ایجاد می شود ، رشته زندگی اعضای خانواده را بیشتر به هم گره خواهد زد .
ملیحه ساجدی کارشناس خانواده می گوید : علاوه بر منافع مادی که مشاغل خانگی برای خانواده به ارمغان می آورد ، این دسته کسب و کارها بر روی روحیه اجتماعی و جامعه پذیری فرزندان هم موثر است و بر روی شخصیت آن ها اثر می گذارد .
وی ادامه داد : والدینی که در خانه کار می کنند ، به عنوان الگوی تلاشگر و تولید کننده در ذهن فرزند کودک و نوجوان خانواده نقش می بندند و حتی در مواردی دیده شده فرزند خانواده هم با استفاده از تکنولوژی های فناورانه نظیر اینستاگرام ، محصولات تولیدی مادر و پدر خود را در معرض فروش گذاشته و خود او هم نقشی در درآمدزایی خانوادگی شان داشته است .
به نظر می رسد حمایت از بازاریابی ، بازار شناسی و تبلیغات گسترده ، نیاز امروز توسعه و پایداری شغل کسانی است که به کارآفرینی خانگی روی آورده اند و با تکنیک های سنتی و مدرن سعی دارند گلیم خود را از آب در بیاورند و این موضوع علاوه بر اینکه خود می تواند رشته ای جدید در مشاغل خانگی بیافریند ، حمایت بالادستی ها از تلاشگران نوپای اقتصادی را نیز می طلبد .
برای توسعه همه جانبه این نوع کسب و کار خانگی به تاکید کارشناسان باید موانع ساختاری و قانونی آن از سوی مسئولان امر برطرف شود تا هرچه زودتر با فرهنگ سازی و نهادینه کردن این نوع مشاغل در سطوح مختلف جامعه، بتوانیم مشکلات بیکاری در کشور را کمتر کنیم.

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=597631
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد