۷ سال پیش

مشاغل خانگی تکیه گاهی برای اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی
اطلاعات بیشتر

 

مشاغل خانگی با توجه به امکانات، فضا و اعتبار کمی که برای راه اندازی نیاز دارد، امروز می تواند به بهبود شاخص تولید ناخالص ملی کمک کند.

جهت ورود به صفحه اصلی اخبار مشاغل خانگی اینجا کلیک کنید


به گزارش ایرنا، مشاغل خانگی آندسته از فعالیت هایی را شامل می شود که از سوی عضو یا اعضای خانوار در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اختلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می گیرد و تولید کالا یا خدمات قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی همراه دارد.
قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در سال ۱۳۹۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که بر اساس آن اگر اشخاصی فعالیت های منطبق بر تعریف این مشاغل را داشته باشند به عنوان پشتیبان چند نفر ار زیر پوشش قرار داده و در منزل مشغول کار کنند تا سقف یک میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه می گیرند.
خوشبختانه با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در سال های اخیر مبنی بر حمایت و پشتیبانی از تولیدات داخلی و لزوم توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی، مشاغل خانگی می توانند به عنوان تکیه گاهی برای این دو بخش عمل کرده و علاوه بر مزایای کلان آن به درآمدزایی و استقلال خانواده نیز کمک کنند.
** صدور بیش از ۲۲ هزار مجوز مشاغل خانگی در استان یزد
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد درباره وضعیت راه اندازی مشاغل خانگی در این استان به خبرنگار ایرنا گفت: مشاغل خانگی مزیت های زیادی دارد که می توان کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی، آسان تر کردن فعالیت ها، کاهش قوانین دست و پاگیر، پایین بودن هزینه راه اندازی، کاهش میزان ریسک سرمایه گذاری و حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه اشاره کرد.
فریبا آیت اللهی افزود: حذف هزینه ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و امکان کار کردن به صورت پاره وقت از دیگر مزیت های مشاغل خانگی است که می تواند مورد توجه واقع شود.
وی درباره فعالیت های انجام شده استان در بخش مشاغل خانگی هم اظهار کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری دستگاه های مجری این طرح ۲۲ هزار و ۲۷۹ مجوز مشاغل خانگی در ۳۷۳ رشته صادر کرده است.
به گفته مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون استان، بیشترین رشته هایی که برای آنها مجوز صادر شده شامل قالیبافی، پرورش دام، خیاطی، سرمه دوزی، گلیم بافی، بسته بندی غلات و پرورش قارچ است.
آیت اللهی اضافه کرد: این طرح با اعتباری معادل یک هزار و ۹۹ میلیارد ریال در استان موفق شده تا ۲۰ هزار و ۸۴۰ نفر از دارندگان مجوز فعالیت را برای دریافت ۷۲۸ میلیارد ریال تسهیلات به بانک های عامل معرفی کند.
این مسئول ادامه داد: از این تعداد مشاغل خانگی ۱۴ هزار و ۵۴۲ طرح موفق به دریافت ۵۰۶ میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال تسهیلات شده اند.
وی درباره روند واگذاری مجوز مشاغل خانگی خاطر نشان کرد: باید متقاضیان ورود به این عرصه فرم‌های تکمیلی متناسب با نوع فعالیت مورد نظرشان را به دستگاه اجرایی تحویل داده تا در صورت تائید طرح مجوز مربوطه برایشان صادر شود.
مدیرکل تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی یزد نیز با بیان اینکه از سال ۹۰ تا ۹۲ نیز ۸۹۰ میلیارد ریال در این زمینه به این استان اختصاص یافت، گفت: ۶۲ میلیارد ریال از این مبلغ در اختیار بهزیستی استان قرار گرفت و متقاضیان به بانک های عامل معرفی شدند که فقط ۳۱ میلیارد ریال از سوی بانک ها به متقاضیان پرداخت شد.
محمدحسین ریاحی افزود: سهم بنیاد شهید استان ۵۵ میلیارد ریال بود که از این مبلغ ۳۲ میلیارد ریال به بانک های عامل معرفی و ۲۹ میلیارد ریال آن توسط بانک ها به متقاضیان پرداخت شده است.
به گفته وی، بخش عمده ای از این تسهیلات به بخش های صنایع دستی، صنعت و معدن، جهادکشاورزی، فنی و حرفه ای، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق مهر امام رضا(ع) تعلق گرفته و توسط بانک های عامل پرداخت شده است.
ریاحی، سهم کمیته امداد امام خمینی (ره) استان را ۳۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این مبلغ ۲۵۵ میلیارد ریال به بانک های عامل معرفی که ۲۰۰ میلیارد ریال آن به مددجویان کمیته امداد پرداخت شد و زمینه اشتغال چهار هزار و ۹۰۰ نفر را در این سه سال فراهم کرد.
وی اضافه کرد: میزان تسهیلات تخصیص یافته در سال ۹۳ برای مشاغل خانگی در استان یزد نیز ۱۲۷ میلیارد ریال بوده است.
** ۹۰درصد بانوان یزدی شاغل نیستند
نکته جالب توجه در اجرای این طرح آن است که بیشتر شاغلان حوزه مشاغل خانگی بانوان هستند که نیمی از جمعیت استان را تشکیل می دهند و با توجه به اینکه ۹۰ درصد بانوان یزدی شاغل نیستند، توسعه اینگونه مشاغل می تواند کمکی به اشتغال بیشتر این قشر کند.
درباره وضعیت اشتغال بانوان استان مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد بانوان یزدی شاغل نیستند، می گوید: لازم است گروه‌های اجتماعیِ فعال در حوزه زنان برای حضور فعال بانوان بویژه بانوان خانه‌دار در عرصه‌های اجتماعی تلاش کنند.
فخرالسادات خامسی مشکل اقتصادی و معیشتی زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست یزدی را یکی از مهمترین دغدغه‌های استان خواند و تاکید کرد: باید برای آگاهی‌رسانی به بانوان یزدی و آشنایی آنان با حقوق خود تلاش کرد.
** اختصاص ۹۰ درصد تسهیلات مشاغل خانگی استان به بانوان
در این خصوص مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد نیز گفت: هم اکنون زنان حدود ۶۸ درصد ظرفیت دانشگاهها را در مقطع کارشناسی به خود اختصاص داده‌اند و باید از این ظرفیت‌ به عنوان سرمایه‌ کشور برای توسعه اقتصادی استفاده شود از این ‌رو مشاغل خانگی بستری مناسب برای توسعه اشتغال زنان محسوب می‌شود.
آیت‌اللهی افزود: اکنون ۹۰ درصد تسهیلات مشاغل خانگی در این استان به بانوان اختصاص یافته که این امر زمینه مساعدی را برای تناسب و توازن شغلی بانوان فراهم می‌سازد.
این طرح با حمایت صندوق کارآفرینی امید گام های خوبی در کشور و بویژه مناطق محروم و حتی روستایی برداشته با این حال امیدواریم نیل به سمت اشتغال پایدار هدف همه مدیران دستگاه های اجرایی باشد تا بتوانیم در این راستا اقدامات در خور توجهی انجام دهیم.
از سوی دیگر باید با فرهنگ سازی مناسب و با توجه به افزایش نیروی کار در بازار، جوانان را ترغیب کرد تا در حوزه مشاغل خانگی و صنعتی گام بردارند و با احیای کسب و کارهای خرد و ایجاد مشاغل خانگی زمینه مقابله مناسب و مفید با معضل بیکاری برای خود و خانوده هایشان فراهم کنند.

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=592117
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد