• ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
  • 0k نظر «نمایش»

کارآفرینی چیست؟ +مقاله

کارآفرینی چیست؟ +مقاله

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۰ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

کارآفرینی

دانلود مقاله کارآفرینی

كارآفريني چيست ؟

كارآفريني چيست ؟ كارآفريني مفهومي است كه تا كنون از ديدگاههاي مختلف مورد بررسي قرار گرفته است و همه بر اين باورند كه كارآفريني موتور محركه توسعه اقتصادي كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه است . سه دليل مهم كشورها براي توجه به مقوله كارآفريني ، توليد ثروت ، توسعه تكنولوژي و اشتغال مولد است . در حالي كه در كشور ما به اشتباه اين مفهوم صرفاً با شتغال زايي مترادف شده و فقط براي حل مشكل اشتغال به سمت كارآفريني پيش مي رويم .در اواخر دهه 70 در بسياري از كشورهاي پيشرفته به علت تغيير در ارزشها و گرايشها ي جامعه و البته تغييرات جمعيت شناختي ، موجي از كسب و كارهاي كوچك و افراد خود اشتغال به وجود آمد . به علت تاثيرات عميق اين پديده مطالعات زيادي از چهار ديدگاه اقتصاد ، مديريت ، جامعه شناسي و روان شناسي انجام شده است . با وجود قدمت بررسي كارآفريني و تلاش محققين فراوان ، مانند ساير مفاهيم علوم انساني ارائه تعريفي قطعي و مشخص براي آن ، كاري دشوار و حتي غيرممكن است . توجه به سير تكاملي اين مفهوم ، خود شامل نكات جالبي است . در سير تكاملي مفهوم كارآفريني ، عوامل زيادي مانند ريسك پذيري ، نوآوري و ..... به اين مفهوم اضافه شده است . در بخش حاضر ، براي درك بهتر كارآفريني ، سير تاريخي تعريف كارآفريني و تغيير نگرش به آن از ابتدا تا كنون مورد بررسي قرار مي گيرد.

كارآفرين كيست ؟

هرکس برای خود رؤيا و آرزويی دارد. همگی ما وقتی در خواب هستيم رؤيا می بينيم. گاه آن را به خاطر می آوريم و گاه نه. رؤياهای کارآفرينان تنها به رؤيا محدود نمی شود بلکه راهی است به سوی واقعيت.

زمان زيادی نيست که کلمات کارآفرين و کارآفرينی در رسانه های مختلف تکرار می شود و هر کس به سليقه خود از اين واژه جديد برای اشاره به مديران، افراد مؤفق، سرمايه داران، سرمايه گذاران، صادرکنندگان، دلال ها و تاجرانی استفاده می کند. هر چند هر کدام از اين افراد ممکن است کارآفرين باشند ولی هيچکدام مصداق کاملی برای اين مفهوم نيستند.

به راستی کارآفرين کيست؟ آيا کارآفرينان ويژگی های متمايزی از ديگر بازيگران صحنه اقتصاد دارند؟ نگاهی به مسير حرکت فعاليت های کارآفرينان، مبدأ و منشأ و حرکت و انرژی که در طول مسير آنان را تغذيه می نمايد در تصويری اجمالی از شخصيت کارآفرين ارائه شده است.

چه چيز باعث می شود که نشاط حرکت به لختی و سکون غلبه کند؟ آرزوی آن چيزی که امروز نيست ولی فردا می تواند باشد، اولين چيزی است که جمود کارآفرين را در هم می شکند. يعنی کارآفرين آرزومند است.

آنچه جهت و مسير کارآفرين را برای رسيدن به آرزوهايش تعيين می کند از درون او بر می خيزد. عزم او برای حرکت يا توقف و اقدام يا عدم اقدام، چيزی نيست که مولود شرايط، محيط يا اطرافيان باشد. يعنی کارآفرين کنترل درونی دارد.

او برای اينکه بتواند درست آن چه را که می انديشد عينيت بخشد و عزم خود را عملی کند بايد رئيس و کارفرمای خود باشد. يعنی کارآفرين نياز به استقلال دارد.

ذهن پويای او مرزهای از پيش تعيين شده و قالب های رايج را در هم می شکند و با وجودی که همان چيزی را می بيند که ديگران می بينند، اما چيزی را می انديشد که ديگران نمی انديشند. يعنی کارآفرين خلاق است.

وقتی که خلاقيت از ذهن به عمل منتقل می شود، نوآوری صورت می گيرد. نوآوری يعنی پيمودن راه نارفته، کسی که اولين بار راهی را می پيمايد، اولين کسی است که می تواند خبر مخاطرات راه را برای ديگران بياورد. يعنی کارآفرين خطرپذير است. او به جای آن که منتظر ضمانت يک پايان موفق بماند، به فکر و تلاش خود تکيه می زند، به مشکلات حمله می کند و پيش می رود. يعنی کارآفرين منفعل نيست و برای استقبال از آينده روحيه ای تهاجمی دارد.

لحظه تصميم آغاز، تنها زمانی نيست که او با ريسک مخاطره مواجه می شود. ابهام يک پايان نامعلوم، بر هر قدم اين راه سايه می اندازد. يعنی کارآفرين قدرت تحمل ابهام دارد.

به استقبال فردا رفتن، آخر ماجرا نيست. کسی که آگاهانه و پيشاپيش خود را در ميدان مواجهه با مسائل می اندازد، بايد توان سخت کارکردن در شرايط پرتنش را هم داشته باشد. يعنی کارآفرين با وجود فشار زياد، کارآيی خود را حفظ می کند.

بايد گفت که تعريف مجموعه ای از صفاتی که کارآفرين ايده آل را به تصوير کشد، امکان پذير نيست و از طرفی هر کارآفرينی تمام ويژگی های بدست آمده در تحقيقات کارآفرينی را ندارد.

برخی ديگر از ويژگی هايی که محققين بسياری آنها را به عنوان ويژگی های کارآفرين برشمرده اند عبارتند از:
- آينده نگر بودن و داشتن چشم انداز: چشم انداز برای شخص کارآفرين کاملاًٌ شفاف و خالی از هر گونه ابهام بوده و لذا قابل انتقال به ديگران می باشد. داشتن چنين چشم اندازی به کارآفرين کمک می کند تا حرکتی مستمر و بدون سردرگمی و مستقيم به سمت هدف داشته باشد. علاوه بر اين چشم انداز قابل انتقال، ديگران را نيز در طی مسير همراه و مدديار او می نمايد.

- مصمم بودن: عزم راسخ کارآفرينان يکی ديگر از ويژگی های بارز آنهاست که انرژی و تعهد لازم برای کسب موفقيت را ايجاد می کند. کارآفرينان مصمم از ايده های جديد و فرصت ها و پيشنهادهای شغلی ديگر چشم پوشی می کنند و در مقابل به کاری که برای خود برگزيده اند پايبند می مانند. اين قطعيت کارآفرين را طی فرآيند راه اندازی از هر گونه شک و ترديد و دودلی مصون نگاه می دارد تا حدی که مخالفت نزديکان و آشنايان نيز نمی تواند در اراده آنان خللی وارد نموده بلکه دودلی ديگران نيز تحت تأثير اين قطعيت برطرف می شود.

- تمرکز: برای اينکه کارآفرين از انجام موفقيت آميز تمام طرح و برنامه ها و جزئيات کار مطمئن باشد، لازم است که همانند يک فوتباليست خوب که لحظه ای چشم از توپ بر نمی دارد در تمام لحظات با تمرکز بر چشم انداز، همه انرژی، وقت و ساير منابع را حول اين هدف مصروف نمايد.

- انگيزش: نياز خود شکوفايی يکی از مهمترين انگيزه های کارآفرينان در محقق کردن چشم انداز خود است. نتيجه اين نياز قوی اين است که در مسير حرکت به سوی هدف، هر چيز ديگری در اولويت پايين تری قرار می گيرد. در روابط شخصی، علايق خارج از اين چشم انداز و يا پروژه های باسود مالی زياد، همه از مواردی هستند که در مقايسه با هدف، اولويت پايين تری خواهند داشت. البته سود مالی بندرت انگيزه کارآفرينان قرار می گيرد چرا که پول به تنهايی نمی تواند انگيزه انجام تمام زحماتی باشد که در شروع يک فعاليت کارآفرينانه لازم است، هر چند معيار خوبی برای اندازه گيری موفقيت فعاليت کارآفرينان است.

- وقف و از خودگذشتگی: کارآفرينان همه زندگی خود را وقف کار می نمايند، بسيار سخت کوش هستند و پشتکار آنان مثال زدنی است در حقيقت آنان از کار در راستای هدف خود لذت می برند. داشتن چشم انداز روشن و ترکيب آن با خوش بينی و ريسک پذيری کارآفرينان، سخت کوشی و تعلق خاطر به کار را در آنان پديد می آورد.


 دلايل مطرح شدن طرح توسعه كارآفريني چاپ

مطالعه و بررسی در زمينه اقدامات به عمل آمده در رابطه با موضوع کارآفرينی در کشورهای مختلف بيانگر اين است که دانشگاه ها در زمينه های آموزشی و پژوهشی پيشقدم بوده اند. لذا در ايران نيز چنين رسالتی برای دانشگاه ها متصور است. علاوه بر اين سيستم نظام آموزشی کشور ما، بويژه در بخش آموزش عالی با هدف تربيت نيروی انسانی متخصص برای بخش دولتی شکل گرفته است. اين مسئله موجب گرديده که فارغ التحصيلان بدون توجه و قصد بکارگيری آموخته ها و نيز قوه خلاقيت و ابتکار خود در راستای شروع کاری نو و ارائه محصول و يا خدمتی جديد، صرفاً به دنبال يافتن موقعيت های شغلی وارد بازار کار نيروی انسانی شوند. اين در حالی است که در شرايط فعلی کشور ما جذب نيروی انسانی آماده به کار تقريباً متوقف شده است و بخش خصوصی نيز توان جذب فارغ التحصيلان آماده به کار را ندارد.
با توجه به اينکه يکی از پيامدهای مثبت پديده کارآفرينی اشتغال مولد می باشد، طرح توسعه کارآفريني با هدف رفع معضل فعلی کشور در زمينه بيکاری و نيز بهره مند شدن از ساير پيامدهای کارآفرينی همانند بروز خلاقيت ها ، توليد ثروت ، ايجاد، توليد و به کارگيری فناوری ، رشد اعتماد به نفس در بين دانشگاهيان و فارغ التحصيلان و جلوگيری از مهاجرت نخبگان ارائه شده است.


 پیامدهای کارآفرینی

پيامدهاي كارآفريني دامنه تاثيرات كارآفريني بر جامعه بسيار وسيع است . از تغيير در ارزشهاي اجتماعي تا رشد شتابان اقتصادي . محققين تغييرات مختلفي را كه كارآفريني در يك جامعه ايجاد مي كند ، بررسي كرده و آثار آن را از ديدگاه هاي متفاوت مورد بحث قرار داده اند .

برخي از اين تاثيرات عبارتند از : · اشتغال زايي· انتقال تكنولوژي · ترغيب و تشويق سرمايه گذاري· شناخت ، ايجاد و گسترش بازارهاي جديد· افزايش رفاه·

ساماندهي و اسفاده اثربخش از منابع پيامدهاي مثبتي كه توسعه كارآفريني در اقتصاد كشور ايجاد مي كند ، غير قابل انكار است . بسياري از محققان معتقدند كه ، كارآفرينان از رسيدن نظام اقتصادي به تعادل ايستا جلوگيري كرده و بواسطه رفتارهاي فرصتجويانه خود ، اقدام به فرصت سازي براي كليت نظام اقتصادي مي نمايند. كارآفريني ، پايه هاي شكل گيري اقتصاد نوين :اقتصاد در ابتداي هزاره سوم ميلادي شاهد دگرگونيهاي شگرفي بوده است . انقلاب فنآوري اطلاعات و تغيير تركيب نيروي كار به نفع نيروهاي دانش – محور از زمره اين تغييرات است .شايد مهمترين روندي كه در اقتصاد ديده مي شود حركت به سوي يك نظام اقتصادي با ماهيت شبكه اي است . در چنين اقتصادي ، كنترل و تخصيص منابع به صورت توزيع شده صورت مي گيرد و نقش شبكه هاي اجتماعي در رشد و توسعه اقتصادي به مراتب بيش از نظام متمركز برنامه ريزي دولتي خواهد بود .نقش كارآفرينان در رويكرد شبكه مدار به مراتب پررنگتر از رويكرد اقتصاد كلاسيك است . در اقتصاد نوين ، كارآفرينان در شبكه هاي اجتماعي نقش عناصر فعالي را ايفا مي كنند كه ارتقاي بازده سرمايه هاي مادي و انساني را فراهم مي آورند


 اركان يك مركز كارآفريني

1. بخش ترويج و فرهنگ سازي
بخش ترويج به عنوان يكي از گروههاي مركز فرهنگ سازي ، حمايت و پشتيباني از افراد و گروههايي كه در سطح دانشگاه در زمينه كارآفريني فعاليت دارند يا استعداد اينگونه فعاليت ها را دارند را بعنوان سرلوحه فعاليت هاي خود قرار داده است.

ماموريت اين بخش ترغيب ،‌اطلاع رساني ، فراهم آوردن زير ساخت هاي بنيادي جهت فرهنگ سازي در زمينه كارآفريني و ارتقاء شناخت جامعه دانشگاهي نسبت به كارآفريني و كارآفرينان مي باشد. و از عمده ترين اهداف آن عبارتند از :
ايجاد ذهنيت و تصوير واضح از كارآفريني ، توسعه و گسترش مفاهيم عمده و پايه كارآفريني ، افزايش اعتماد بنفس و انگيزه براي ورود به فعاليت هاي جديد ، شناسايي دانشجويان و اساتيد خلاق و نوآور و فراهم كردن زمينه براي ورود آنها به فعاليتهاي كارآفرينانه ، معرفي علمي كارآفريني به عنوان يك ارزش جديد به عموم مردم ، ايجاد واحدهاي توليدي و خدماتي مختلف در دانشكده ها و فروش محصولات در نمايشگاه .

2. بخش مشاوره و حمايت
بسياري از دانشجويان خلاق ، مبتكر و كارآفرين علاقمندند تا در زمينه فعاليت هاي مورد علاقه و يا متناسب با رشته تحصيلي خود ، مشاوره هاي لازم را دريافت نمايند . در اين راستا گروه مشاوره كارآفريني در جهت ايجاد و يا تقويت انگيزه كارآفرينان و كمك و راهنمايي در جهت حصول به اهداف و برنامه هاي آنها كمك مي كند تا مسائل مورد علاقه و متناسب با زمينه تخصصي خود را انتخاب نمايند. اين مركز براي دستيابي به اين هدف مهم ، مي تواند با ايجاد هسته هاي مختلف ارتباط با صنعت ، خدمات و .... مشاوره هاي لازم را به دانشجويان ارائه نمايد تا دانشجويان مسائل و مشكلات واقعي مشاغل مورد علاقه خود را درك نمايند.

3. بخش آموزش
آموزش مهارت هاي كارآفريني يكي از جوانب مهم در گسترش كارآفريني است. يك ايده نو به تنهايي نمي تواند فرد را به يك كارآفرين تبديل نمايد چرا كه ايجاد و اداره يك كسب و كار جديد نياز به مهارتهايي دارد. به طور كلي اهداف مورد نظر در آموزش كارآفريني عبارت است از :

- تحريك انگيزه ها :
* يكي از اهداف در آموزش و ترويج كارآفريني تحريك انگيزه ها ر افرادي است كه داراي خصوصيات كارآفرينانه مي باشد.تحريك انگيزه ها از قبيل : ميل به كسب ثروت ، توفيق طلبي و استقلال طلبي و .... كه موجب مي شود فرد را در مسير كارآفريني قرار دهد.

- پرورش انگيزه ها :
* برخي از افراد د محيط هايي پرورش مي يابند كه زمينه براي تحريك انگيزه ها و پرورش ويژگيها آنان فراهم است اما بيشتر مردم در چنين محيط هايي قرار ندارند لذا ايجاد انگيزش و پرورش ويژگي ها از طريق برنامه هاي آموزشي براي آنها لازم است. اين ويژگي ها شامل مواردي همچون آموزش تفكر خلاق ، بالا بردن ريسك پذيري ، بالا بردن قدرت تحمل ابهام ، دادن اعتماد به نفس ، فرصت شناسي ، دادن اطلاعات آموزش به خصوصيات رواني شخصي از قبيل مركز كنترل مي باشد.
- آموزش مهارت ها :
* اين آموزش به سع بعد تقسيم مي شود:
قبل ، در حين و بعد از راه اندازي كسب و كار قبل از تاسيس شركت يا راه اندازي كسب و كار ، فرد كارآفرين بايد چگونگي راه اندازي كسب و كار و مراحل آن ، چگونگي انجام كار گروهي و مهارت هاي ارتباطي و نظاير آنرا بياموزد . در زمان راه اندازي بايد در زمينه مسائل مالي ، شناخت بازار ، اصول مديريت ، بيمه ، اقتصاد ، قانون كار و امور حقوقي آگاهي و تبحر لازم را كسب نمايد. توانايي مديريت توسعه و رشد ، يافتن شيوه هاي جديد ، رقابت و حفظ موقعيت در بازار ، يافتن بازارهاي جديد نيز از جمله مهارت هاي مورد نياز كارآفرين بعد از راه اندازي كسب و كار است.

4. بخش پژوهش
ماموريت اين بخش ، تامين و توسعه دانش كارآفريني در دانشگاه و ارتقاء سطح آگاهي جامعه دانشگاهي به وسيله انجام فعاليت هاي پژوهشي است. گروه پژوهش مركز كارآفريني در راستاي ماموريت خود اهداف مختلفي را دنبال مي كند كه عمده ترين آنها عبارتند از : تقويت مهارت ها و توسعه بعد كارآفريني در دانشگاه با حمايت مالي از طرح هاي پژوهشي ، جذب پژوهشگران و علاقمندان به امور پژوهشي در زمينه هاي نوآورانه و كاربردي در دانشگاه و پيگيري و نظارت بر انجام طرح هاي پژوهشي.

 گروه گردآوری و نویسندگان ایران استخدام

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=199491
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد