۷ سال پیش

کارگران بیکارند، شاغلان دستمزد پایین دارند

منقضی شده
اطلاعات بیشتر

 

یک عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری با تاکید بر اینکه بازار کار در وضعیت بحرانی ایجاد شغل قرار دارد، گفت: آمار بیکاری در میان کارگران بخش صنعت و خدمات بالاست و کارگران دارای شغل هم به علت دستمزدهای پایین وضعیت معیشتی خوبی ندارند.

جهت ورود به صفحه اصلی اخبار تعیین دستمزد کارگران اینجا کلیک کنید


مسعود نیازی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه وضعیت صنعت خوب نیست و اشتغال در این حوزه نیز با بحران مواجه است، افزود: از آنجا که بخش خدمات نیز متاثر از صنعت است بنابراین دامنه بحران این بخش را نیز در بر گرفته است.
وی تصریح کرد: در مجموع باید گفت که نتوانسته‌ایم از طریق ایجاد شغل بیکاران را ساماندهی کنیم چرا که در ایجاد شغل در این بازار دچار بحران هستیم.
این فعال کارگری با بیان اینکه قشر تحصیل‌کرده دانشگاهی نیز از آمار بالای بیکاری رنج می‌برد، ادامه داد: مادامی که چرخه تولید چه به علت کاهش هزینه‌های سربار و چه به علت افزایش قیمت‌های مواد اولیه تسهیل نشود و از طرفی ساماندهی قوانین دست و پا گیر در کشور نیز صورت نگیرد، اشتغال کشور همچنان بحرانی خواهد بود.
45 میلیون نفر آمار خانوار کارگری در ایران
نیازی درباره جامعه آماری کارگران در کشور عنوان کرد: 13 میلیون نفر بیمه شده در کشور وجود دارد. از طرفی بر اساس آمار حدود 2 میلیون نفر نیز بدون بیمه مشغول کار هستند.
وی تاکید کرد: با این احتساب اگر متوسط خانوار ایرانی مرکز آمار را در نظر بگیریم در حدود 45 میلیون نفر جزو خانوار کارگری در کشور محسوب می‌شوند.
افزایش تدریجی قرادادهای موقت کار در دهه اخیر
این عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری بیان کرد: متاسفانه طی یک دهه اخیر تعداد قرادادهای موقت کار به تدریج افزایش یافته است.
وی گفت: اکنون در اکثر کارگاه‌ها کارگران قرارداد موقت هستند و این نرخ به بیش از 90 درصد هم می‌رسد. بر این اساس حتی 10 درصد هم کارگر دائم نداریم.
نیازی با بیان اینکه با وجود اضافه و کم شدن چندین تبصره از ماده 7 قانون کار اما پوشانندگی لازم وجود ندارد، افزود: بر اساس قانون کار قراردادهای کاری به سه دسته قرارداد معین پروژه، موقت بدون کار مستمر و دائم مشمول کارگاه‌های دائم تقسیم می‌شوند اما آنچه که در عمل شاهدیم این است که در کارگاه‌های دائم هم قراردادهای موقت حاکم هستند.
این کارشناس بازار کار با بیان اینکه دولت باید در ارتباط با تصمیم‌گیری‌های حوزه کار به نظرات جامعه کارگری و کارفرمایی بیش‌تر اهمیت دهد، اظهار کرد: اکنون گفت‌وگو‌های شرکای اجتماعی حوزه کار (کارگری، کارفرمایی، دولت) به خوبی هدایت نمی‌شود که این وضعیت باید بهبود یابد.
به گفته نیازی، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی باید استقلال کاری پیدا کنند و بدون نظارت‌های دخالت‌گونه دولت تشکیل شوند. همچنین دولت باید لایحه‌ای برای پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی 87 (آزادی تشکل‌ها) و 98 (مذاکرات دسته‌جمعی) را با ارائه لایحه به مجلس و پیگیری تصویب آن در دستور کار خود قرار دهد.
چند پیشنهاد برای بهبود وضعیت کارگران
این عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری به ارائه چند پیشنهاد برای برای بهبود وضعیت کارگران در وضعیت کنونی بازار کار پرداخت و گفت: دولت باید رویکرد خود به بهره‌مندی از استانداردهای جهانی را مثبت‌تر کند. همچنین پیوستن ایران به سه کنوانسیون بین‌المللی کار از سوی دولت در دستور کار قرار گیرد.
وی تنظیم روابط کار در کارگاه‌های متوسط و کوچک، توجه بیش‌تر بر تثبیت کار شایسته مورد تاکید در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه، توانمندسازی حوزه زنان، ارتقای وضعیت دستمزد کارگران، ارتقای سطح آموزش‌های مهارتی به ویژه در وضعیت فعلی ورود شرکت‌های چند ملیتی به کشور، بهبود وضعیت تامین اجتماعی کارگران بر اساس بند 29 قانون اساسی از سوی سازمان تامین اجتماعی و دولت را از دیگر پیشنهادها برای بهبود وضعیت معیشتی جامعه کارگری کشور و برخورداری این قشر از رفاه نسبی بیش‌تر عنوان کرد.

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=585439
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد