معرفی مشاغل

معرفی شغل حسابدار

زمان مطالعه: 5 دقیقه

آشنایی با شغل حسابدار و رشته حسابداری

یکی از رشته‌های پرطرفدار و پردرآمد شاخه علوم انسانی حسابداری است. همان‌طور که می‌دانید حساب کردن دخل و خرج از زمان‌های قدیم بوده و هست. در حقیقت تمامی کسب و کارهای کوچک و بزرگ نیاز به فردی دارند که بتواند به امور مالی و حساب و کتاب‌های آن‌ها رسیدگی کند تا مشکلی در این مورد گریبان گیرشان نشود.
ورود به این شغل نیز مانند بسیاری از مشاغل فقط به کسب دانش و مهارت مرتبط با این رشته بستگی ندارد. بلکه یک حسابدار خبره باید بسیار بادقت باشد و توانایی سر و کله زدن مداوم با اعداد و ارقام را داشته باشد. در ادامه به اینکه حسابدار کیست؟ چه وظایفی دارد و چگونه می توان وارد این شغل شد، می پردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

حسابدار کیست؟

حسابدار یکی از مهمترین نقش‌های هر کسب و کار کوچک و بزرگ است که جریان پولی و مالی را پیگیری می‌کند.
حسابدارها با دنبال کردن دستورالعمل‌های بروز از انجام درست معاملات از لحاظ معاملاتی و قانونی مطمئن می‌شوند. این افراد می‌توانند بصورت تمام وقت در شرکت‌ها و سازمان‌ها استخدام شوند، یا بصورت پاره وقت و قراردادی امور مالی شرکت را برعهده بگیرند.
همچنین حسابداران می‌توانند بعنوان مشاور مالی با افراد کار کرده و در اموری مانند پرکردن اظهارنامه‌های مالیاتی یا هر تصمیم مالی دیگری به آن‌ها کمک کنند.

نحوه ورود به رشته حسابداری

برای حسابدار شدن شما در دوران دبیرستان دو انتخاب دارید. انتخاب اول این است که با خواندن رشته علوم انسانی دوره دبیرستان خود را گذرانیده و در زمان انتخاب رشته دانشگاه، رشته حسابداری را انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که درصورت تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های آزاد یا غیرانتفاعی می‌توانید از رشته‌های تجربی و ریاضی نیز وارد این رشته شوید.
اما روش دوم این است که شما در زمان دبیرستان وارد هنرستان فنی و حرفه‌ای شده و در آن‌جا رشته حسابداری را انتخاب کرده و ادامه دهید.

مزایا و معایب رشته حسابداری

حسابداری جز معدود رشته‌هایی است که افراد می‌توانند با مدرک لیسانس و صرفا با اطلاعاتی که در دوره کارشناسی به‌دست آورده‌اند شروع به‌کار کنند. حتی برخی از دانشجویان در طول دوره کارشناسی باعنوان کارآموز و با حقوق‌های کمتر شروع به کار می‌کنند که این افراد معمولا به دلیل تجربه‌هایی که کسب می‌کنند می‌توانند در آینده موفق‌تر شوند.
همچنین شغل حسابدار شغلی است که تمامی شرکت‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی به آن نیازمندند و به همین جهت می‌توان گفت بازار کاری خوبی دارد.
اما از معایب آن می‌توان به یکنواخت و دور از تنوع بودن آن اشاره کرد. یک حسابدار تقریبا هر روز کارهای مشابهی داشته و باید مرتبا با اعداد و ارقام سر و کله بزند. همچنین در برخی از فصل‌های سال که پایان سال کار  آنها به حساب می‌آید حجم کاری آن‌ها بسیار زیاد می‌شود. این درحالیست که باتوجه به مسئولیتی که در حیطه مالی دارند باید بسیار با دقت و تمرکز عمل کنند تا اشتباهی رخ ندهد.

وظایف حسابدار چیست؟

  • انجام کارهای مرتبط با حقوق و دستمزد کارکنان، حفظ داده‌های حقوق و دستمزد و تهیه و پردازش یک لیست ماهیانه.
  • صادر کردن فاکتور برای مشتری، که شامل ثبت فروش و حساب دریافتی می‌شود.
  • دریافت فاکتور از تامین کنندگان، که می‌تواند شامل ثبت هزینه، دارایی و یک حساب قابل پرداخت باشد.
  • بررسی و برطرف کردن کردن مغایرت‌های حساب
  • تهیه گزارش‌های مالیاتی برای نهادهای دولتی
  • تهیه گزارش‌های مورد نیاز مالی برای مدیریت
  • تحویل ماهیانه‌ی لیست بیمه به سازمان بیمه تامین اجتماعی
  • همکاری در ثبت داده‌های مربوط به حضور و غیاب کارکنان و محاسبه حقوق و دستمزد آن‌ها
  • تهیه صورت‌های مالی برای صاحبان تجارت و وام‌دهندگان و طلبکاران
  • بررسی و تحلیل روند درآمد و هزینه و صحبت با مدیران مربوطه در رابطه با بودجه و هزینه‌ها
  • بسیاری کارهای دیگر که می‌تواند باتوجه به نوع کسب و کار متفاوت باشد.

انواع حسابداری کدامند؟

 خصوصی:
حسابدار خصوصی کسی است که به کار در یک نهاد خصوصی محدود می‌شود و در واقع با ثبت یک قرارداد رسمی به‌عنوان کارمند آن نهاد شناخته می شود و از آن‌ها حقوق و دستمزد دریافت می‌کند. البته حسابداران خصوصی می‌توانند برای شرکت‌های سهامی عام نیز استخدام شوند.

عمومی:
حسابدار عمومی مناسب برای استفاده عموم مردم است و می‌توان گفت حرفه‌ای‌تر از حسابدار خصوصی به حساب می‌آید. حسابداران رسمی و غیر رسمی می‌توانند در این زمینه خدمات ارائه دهند.

دولتی:
این نوع از حسابداری برای نهادها و خدمات دولتی کاربرد دارد. آنها باید با ویژگی‌ها و قوانین نهادهای دولتی کاملا آشنا باشند. چراکه کار آن‌ها مبتنی بر ردیابی و گزارش دهی در همه سطوح شرکت‌های دولتی است.

مالی:
این نوع از حسابداری شامل ثبت، ردیابی و گزارش تراکنش‌های مالی می‌شود. یک حسابدار مالی گزارش‌های مالی که یک شخص حقوقی داشته را در قالب صورت‌های مالی ارائه می‌دهد.

حقوقی:
مسئولیت حسابداران حقوقی شامل زمان‌های اختلافات و دعواهاست. این افراد معمولا باید در دادگاه‌ها شواهد و مدارک تخصصی و لازم را ارائه دهند. تمامی شرکت‌ها و کسب و کارهای بزرگ در تیم حسابداری خود دارای یک حسابدار حقوقی می‌باشند که گاهی نیاز است مهارت و تخصص بیشتری نیز داشته باشند.

مالیاتی:
حسابدار مالیاتی بطور ویژه به مسائل و امور مربوط به مالیات می‌پردازد. این شغل مالیاتی تحت‌نظر سازمان مالیات است کار حسابداران در آن رسیدگی به صورت‌های مالیاتی و تطبیق آن‌ها با قوانین اداره مالیات و دارایی می‌باشد.

چگونه حسابدار شویم؟

همان‌طور که قبلا نیز اشاره کردیم می‌توان گفت تمامی ادارات و شرکت‌های دولتی و خصوصی به حداقل یک حسابدار برای سر و سامان دادن به کارهای مالی خود نیازمندند و به درج آگهی استخدام در این زمینه می پردازند. به همین جهت پیدا کردن کار و ورود به بازار کار این شغل کار چندان سختی نیست.  البته باید توجه داشت که امروزه برخی از حسابدارها در خانه مشغول به کارند. اغلب آنها به صورت تمام وقت کار می کنند. البته در زمان های خاص مانند پایان سال مالی (در ایران مصادف با اسفند ماه) یا زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی که در ایران مصادف با اوایل تابستان است ساعات کاری آنها افزایش می یابد.
اما توجه داشته باشید که همیشه نباید تصور ما این باشد که باید کار خود را از شرکت‌های بزرگ و ادارات معتبر شروع کنیم. می‌توان گفت برعکس این طرز فکر، شروع کار با یک شرکت کوچک و خصوصی و حتی تحت عنوان‌ شغل‌های مرتبط با این رشته می‌تواند بسیار کمک کننده نیز باشد.
شرکت‌های کوچک و نوپا معمولا منعطف‌تر نیز هستند و شما می‌توانید با کار در چنین شرایطی تجربه و سابقه کاری مفیدی را برای رزومه کاری خود بدست آورید.
موقعیت های شغلی این رده شغلی بسیار زیاد است و شما می‌توانید حتی با عنوان منشی یا کارمند آشنا به حسابداری، کمک حسابدار و عناوین شغلی از این قبیل نیز وارد بازار کار این شغل شوید تا کارهای عملی بیشتری آموخته و تجربیات بیشتری را برای آینده شغلی‌تان کسب کنید.
برای ورود به بازار کار می توانید ابتدا به عنوان کارجو وارد سایت ایران استخدام شوید و با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان این سایت برای خود رزومه حرفه ای بسازید و کارفرمایان را از اطلاعات فردی و تحصیلی خود مطلع سازید.

حسابدار

مدرک تحصیلی مورد نیاز برای ورود به شغل حسابدار

فرصت‌های شغلی زیادی در این زمینه وجود دارد. این فرصت‌های شغلی می‌توانند شرکت‌های خصوصی کوچک تا سازمان‌های بزرگ و کارخانجات را شامل شوند.

فارغ التحصیلان رشته های زیر می توانند وارد بازار کار این شغل شوند:

  • حسابداری
  • مدیریت (بیشتر گرایش های مالی،بازرگانی، صنعتی و دولتی)
  • اقتصاد

درآمد و حقوق حسابدار چقدر است؟

میزان دریافتی حسابدارها باتوجه به میزان تحصیلات، سابقه کار، ساعات کاری و نهادی که برای آن کار می‌کنند می‌تواند متغیر باشد. سابقه کاری تاثیر زیادی روی حقوق و درآمد آنها خواهد داشت. در هر رده سازمانی با افزایش سابقه کاری، درآمد و حقوق نیز افزایش می یابد.
جهت مشاهده عینی انتظارات از یک حسابدار و میزان حقوق مدنظر نسبت به هر نهاد و شرکتی می‌توانید به صفحه آگهی های استخدام حسابدار مراجعه کرده و با مطالعه فرصت‌های شغلی مختلف دراین زمینه با شرایط کاری این رشته بیشتر آشنا شوید.
البته شما باتوجه به توانایی‌های خود می‌توانید در مورد یکی ازشغل‌های کمک حسابدار یا سرپرست حسابداری نیز اطلاعات جمع کرده و جز موارد انتخابی خود قرار دهید.

سخن پایانی

اگر جز افرادی هستید که به ریاضی و حساب و کتاب و بازی با ارقام علاقه دارید، اگر از داشتن شغلی که تقریبا تنوعی ندارد و درعین حال به تمرکز و دقت زیادی نیاز دارد علاقه دارید، و درنهایت اگر با گزارش‌دهی مرتب به مدیران مربوطه مشکلی ندارید، باید گفت حسابداری می‌تواند یک شغل مناسب و پردرآمد برای شما باشد. برای اطلاع از آگهی های استخدام حسابدار در تهران و سایر استانها  به کاریابی مجازی ایران استخدام مراجعه کنید و در صورت داشتن شرایط درج شده در آگهی رزومه خود را ارسال نمایید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام حسابدار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا