کارجومعرفی رشته های تحصیلی

چگونه مهندس هوافضا شویم؟ (آینده شغلی رشته هوافضا)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بررسی بازار کار رشته مهندسی هوافضا برای خانم ها و آقایان

مهندسی هوافضا یکی از رشته‌های مهندسی مکانیک می‌باشد و در سال‌های اخیر در کشور ما رونق زیادی یافته‌ است. هدف رشته هوافضا (به انگلیسی aerospace engineering) آماده سازی مهندسانی است که بتوانند در زمینه‌ طراحی‌، ساخت‌ و آزمایش‌ هواپیما فعالیت‌ کنند. مهندس هوافضا درمورد چگونگی به پرواز درآوردن‌ یک هواپیما آموزش نمی‌بیند و آموزش‌های آن‌‌ها مربوط به قبل از بیرون آمدن‌ هواپیما از کارخانه است. در این مطلب در مورد رشته هوافضا صحبت کرده‌ و به سوالاتی مانند مهندسی هوافضا چیست پاسخ می‌دهیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرایط و نحوه ورود به رشته مهندسی هوافضا

دانش‌آموزان علاقه‌مند به تحصیل در رشته هوافضا در دبیرستان باید در شاخه ریاضی – فیزیک تحصیل کنند. در صورت قبولی در کنکور، در رشته هوافضا دانشگاه شریف، رشته دانشگاه امیرکبیر یا هر دانشگاه دلخواه دیگری تحصیلات خود را ادامه دهند. امکان ورود به رشته هوافضا از تجربی وجود ندارد مگر اینکه فرد در کنکور ریاضی شرکت کند. چراکه این رشته‌ یکی از زیر مجموعه‌های رشته‌ مکانیک بوده و نیازمند دانش ریاضی و فیزیک بالاست.

مطلب مرتبط: شغل مهندس مکانیک و مهارت های مورد نیاز آن

شرایط ورود به رشته مهندسی هوافضا بدون کنکور

امکان ورود به رشته‌ هوافضا بدون کنکور نیز وجود دارد. برای قبولی در رشته هوافضا دانشگاه شریف و سایر دانشگاه‌های دولتی حتما باید نمره و رتبه حدنصاب مورد نیاز را در کنکور سراسری کسب نمایید. برای تحصیل در رشته هوافضا دانشگاه آزاد و برخی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی می‌توانید بدون کنکور و باتوجه به سابقه تحصیلی خود وارد این رشته‌ شوید. البته درحالت کلی دانشگاه‌ها تعداد کمی دانشجو برای این رشته‌ پذیرش می‌کنند به همین دلیل داشتن سابقه تحصیلی درخشان با نمرات بالا برای موفقیت در این مسیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مطلب مرتبط: پردرآمدترین شغل های رشته ریاضی برای خانم ها و آقایان

معدل لازم برای رشته هوافضا

همان‌طور که قبلا نیز اشاره کردیم، ظرفیت پذیرش دانشجو برای این رشته‌ در دانشگاه‌های کشور بسیار کم است. تعداد کمی از دانشگاه‌های دولتی و آزاد و غیرانتفاعی در رشته هوافضا دانشجو می‌پذیرند. به همین دلیل داشتن معدل بالا یکی از عوامل تاثیرگذار در قبولی دانشجویان خواهد بود.

آشنایی با دروس رشته هوافضا

دانشجویان رشته‌ هوافضا در طول تحصیل خود از علومی مانند علوم رایانه، الکترونیک، متالوژی، مهندسی عمران و مکانیک نیز بهره‌مند می شوند. همچنین از دروس اختصاصی این رشته‌ می‌توان به طراحی هواپیما، مکانیک پرواز، اصول جلو برنده‌ها، مکانیک مدارهای فضایی، طراحی اجزا، آزمایشگاه آیرودینامیک، زبان تخصصی مهندسی هوافضا و… اشاره کرد.

مهندس هوافضا

بررسی بازار کار رشته هوافضا در ایران

مهندسان هوافضا طراحی، تجزیه و تحلیل، آزمایش، عیب یابی و توسعه فناوری پیشرفته در سیستم‌های دفاعی، فضاپیما و هواپیمایی را برعهده دارند. این افراد می‌توانند در زمینه‌های طراحی انواع مختلف محصولات هوافضا مانند هواپیما و هلیکوپترهای تجاری و نظامی، هواپیماهای بدون سرنشین یا خودکار، فضاپیما از جمله وسایل نقلیه پرتاب و ماهواره و موشك های نظامی و موشك، تخصص یابند و در سازمان‌ها و شرکت‌های مربوطه مشغول به کار شوند. درصورتی که افراد فارغ‌التحصیل در این رشته‌ از مهارت‌های خوبی برخوردار باشند می‌توانند شغل‌های خوبی داشته‌ باشند چراکه این روزها مهندسی هوافضا در ایران از بازار کاری خوبی برخوردار است.

آینده شغلی رشته مهندسی هوافضا برای خانم ها

جنسیت تاثیری بر تحصیل در این رشته ندارد. اما در مورد بازار کار رشته هوافضا برای خانم ها می‌توان گفت که در ﺑﺮﺧﯽ از ﺷﺮﮐﺖ‌های دوﻟﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﻄﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ زﯾﺮ ﻧﻈﺮ وزارت دﻓﺎع ﮐﺎر ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ آقایان برای استخدام نسبت به خانم‌ها در اولویت هستند. اما در سایر شرکت‌ها جنسیت تاثیری در استخدام این افراد ندارد و داشتن مهارت و تخصص تاثیر بیشتری در اولویت بندی برای استخدام دارد.

آینده شغلی شته مهندسی هوافضا برای آقایان

افراد فارغ‌التحصیل در رشته‌ هوافضا می‌توانند علاوه‌بر استخدام در سازمان‌های مرتبط با هوافضا ایران مانند استخدام مهندس هوافضا در ارتش یا رشته هوافضا سپاه، در سایر صنایع مرتبط نیز مشغول به کار شوند. از جمله زمینه‌هایی که این افراد می‌توانند فعالیت داشته باشند می‌توان به صنایع و موسسه‌های‌ تحقیقاتی هواپیمایی، هواپیماهای بدون سرنشین، بدون موتور، طراحی و ساخت بالگرد، موشکی و ماهواره، عمود پرواز و یا جنگنده اشاره کرد. همچنین فارغ التحصیلان می‌توانند علاوه بر ساخت هواپیما در بخش تعمیر و نگهداری هواپیما، فرودگاه و یا طراحی موشک و جنگ افزارها فعالیت نمایند.

فارغ التحصیلان رشته هوافضا در چه مراکزی استخدام می‌شوند؟

باتوجه به اینکه مهندسی هوافضا یک رشته‌ فنی است عمده فعالیت افراد فعال در این حوزه در کارخانه‌‌ها، محیط‌های نظامی و برخی شرکت‌های خصوصی انجام می‌گیرد. در ادامه به معرفی برخی از مراکز دولتی و خصوصی که فارغ‌التحصیلان این رشته‌ می‌توانند در آن‌ها مشغول شوند می‌پردازیم.

مراکز دولتی:

  • سازمان صنایع هوایی
  • شرکت صنایع هواپیماسازی ایران
  • فرودگاه‌‌ها
  • کارخانه‌های ماشین سازی
  • سازمان‌هایی که از وسایل پرنده استفاده می‌کنند
  • قسمت مهندسی هوافضا ارتش
  • نیروگاه‌ها و صنایع نفت و گاز
  • صنایع هوایی قدس

مراکز خصوصی:

  • پروژه‌های مرتبط با هوافضای شرکت‌های خصوصی
  • شرکت‌هایی که از وسایل پرنده استفاده می‌کنند
  • صنایع و موسسات تحقیقاتی هواپیمایی، موشکی و ماهواره‌ای
  • شرکت‌های طراحی تعمیر کشتی

بررسی بازار کار رشته مهندسی هوافضا در خارج از کشور

باتوجه به بیشتر بودن گزینه‌های کاری در خارج از کشور مانند اشتغال به‌عنوان مهندسی هوافضا در ناسا برای افراد فارغ‌التحصیل در این رشته‌ می‌توان گفت رشته مهندسی هوافضا در خارج از ایران از بازار کاری بسیار خوبی برخوردار است. به‌عنوان مثال رشته مهندسی هوافضا در کانادا بازار کاری بسیار عالی دارد و افراد می‌توانند بورسیه رشته هوافضا را برای تحصیل در این رشته در کشور کانادا دریافت کنند تا درصورت یادگیری دانش و مهارت‌های کافی در آینده بتوانند در موقعیت‌های شغلی عالی مانند مهندسی هوافضا در ناسا استخدام شوند.

بررسی درآمد و حقوق مهندسی هوافضا در ایران و جهان

در مورد حقوق مهندس هوا و فضا در ایران باید گفت، درصورتی که فرد در سازمان‌های دولتی یا نظامی مشغول به کار باشد از حقوق و مزایای دولتی بهره‌مند می‌شود و درصورتی که تخصص بالایی داشته‌باشد می‌تواند با استفاده از قراردادهای تخصصی از درآمدهای بالاتری نیز برخوردار شود.
اما در خارج از ایران مهندسان هوافضا از درآمدهای بسیار بالاتری برخوردارند. به‌عنوان مثال حقوق مهندسی هوافضا در ناسا چیزی حدود 135 هزار دلار است. در همین راستا حقوق مهندس هوافضا در کانادا حدود 125 هزار دلار کانادا بوده‌ و حقوق مهندسی هوافضا در امریکا تا 110 هزار دلار نیز می‌رسد.

مهندس هوافضا

راهنمای مشاهده آگهی های استخدام رشته هوافضا

برای مشاهده آگهی‌های مرتبط با نظام مهندسی هوافضا و سایر آگهی‌های استخدام مرتبط در این زمینه فقط کافیست به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام ثبت نام کرده‌ و عنوان شغلی مورد نظر خود را انتخاب کنید تا آگهی‌های استخدام از قبیل استخدام مهندس هوافضا در شرکت هواپیمایی، استخدام مهندس هوافضا در وزارت دفاع، استخدام مهندس هوافضا در سپاه و… را مشاهده نمایید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از بخش فیلتر موجود در صفحه کاربری خود مواردی همچون شهر، پاره وقت – تمام وقت بودن‌ و… را نیز مشخص نمایید تا آگهی‌هایی مانند استخدام مهندس هوافضا در اصفهان و شیراز، استخدام مهندس هوافضا در مشهد و مواردی از این قبیل در ابتدای لیست به شما نمایش داده‌ شوند.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام مهندس هوافضا

برای درج آگهی استخدام در سایت کاریابی ایران استخدام نیز کافیست به‌عنوان کارفرما در این سایت ثبت نام کرده‌ و اقدام به درج آگهی‌هایی مثل استخدام لیسانس هوافضا، استخدام مهندس هوافضا خانم و… نمایید. با ثبت نام در این سایت به‌عنوان کارفرما، شما همچنین قادر خواهید بود به بانک رزومه موجود در سایت دسترسی داشته‌باشید و تا سریع‌ترین زمان ممکن فرد موردنظر خود را بیابید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی رشته‌ هوافضا که در سال‌های اخیر در ایران رونق بیشتری پیدا کرده‌است پرداختیم. توجه داشته‌ باشید که برای ارسال رزومه به آگهی‌های استخدام مرتبط با این رشته‌ باید یک رزومه خوب داشته‌ باشید تا بتوانید نظر کارفرما را به خود جلب کنید. در همین راستا برای ساخت رزومه حرفه‌ای می‌توانید از رزومه ساز ایران استخدام که بصورت کاملا رایگان در اختیار کارجویان این سایت قرار گرفته‌است استفاده کنید تا شانس استخدام خود در موقعیت‌های شغلی خوب و دلخواه را افزایش دهید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته هوافضا در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

    1. درود دوست عزیز
      هوافضا یکی از شاخه‌های رشته مهندسی مکانیک هست که از رشته ریاضی و فیزیک میشه وارد این رشته شد.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا