کارجومعرفی رشته های تحصیلیمعرفی مشاغل

معرفی رشته ریخته گری و بررسی بازار کار و درآمد آن

زمان مطالعه: 8 دقیقه

بررسی درآمد شغل ریخته گری و بازار کار آن

در این مطلب قصد داریم به معرفی رشته ریخته گری و مسائل مربوط به آن بپردازیم. شاید برای خیلی از افراد سؤال باشد که رشته ریخته گری چیست و از چه طریق می‌توان وارد آن شد؟
ریخته گری فرایندی است که طی آن فلز را که به صورت شمش یا قطعه است به شکل موردنظر درمی‌آورند. به این صورت که فلز مذاب را درون قالب با حفره‌های موردنظر ریخته‌ و بعد از سرد شدن‌ که به آن ریختگی می‌گویند، فلز با شکل دلخواه خارج می‌شود.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

رشته ریخته گری چیست؟

رشته ریخته گری در زمینه صنعت، جزء گروه مواد و فناوری قرار می‌گیرد. این صنعت نقش مهمی در صنعتی شدن و خودکفایی کشور داشته است بنابراین تحصیل در آن و افزایش سطح توانمندی‌های خود در تقویت نسبی اقتصادی و دفاعی کشور مؤثر خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با درآمد این رشته‌، نحوه ورود و به طور کلی همه چیز در مورد ریخته گری پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.

شرایط و نحوه ورود به رشته ریخته گری

برای ورود به رشته ریخته گری راه‌های مختلفي وجود دارد. علاقه‌مندان به تحصیل در این رشته‌ می‌توانند در دوره‌ دبیرستان وارد هنرستان شده‌‌ و با انتخاب رشته ریخته گری، تحصیلات دانشگاهی خود را در این زمینه‌ ادامه دهند.
داوطلبانی هم که در دبیرستان رشته‌ ریاضی و فیزیک را انتخاب کرده‌اند، لازم است ابتدا در مقطع کارشناسی، رشته‌ مهندسی مواد و متالوژی را انتخاب کنند. سپس در مقطع ارشد نسبت به انتخاب گرایش ریخته‌ گری اقدام کنند.
علاوه بر دو روش فوق، سازمان فنی و حرفه‌ای، دوره‌هایی را با عنوان دوره ریخته گری برگزار می‌کند که علاقه‌مندان می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند.

رشته ریخته گری فنی حرفه ای

برای تحصیل در رشته ریخته گری، لازم نیست حتما از طریق دانشگاه اقدام کرد. چراکه سازمان فنی و حرفه‌ای برای علاقه‌مندان به رشته ریخته گری دوره‌هایی را برگزار کرده‌ است. متقاضیان همچنین می‌توانند از این طریق در رشته ریخته گری طلا و جواهر مهارت کسب کنند و از این راه بتوانند یک شغل پردرآمد به دست آورند.
کارفرمایان زیادی در شهر اصفهان به دنبال استخدام ریخته گر در اصفهان در شاخه طلا و جواهر هستند.

رشته ریخته گری کاردانش

در هنرستان‌های کاردانش هم رشته ریخته گری وجود دارد. علاقه‌مندان می‌توانند در دوره دبیرستان وارد رشته ریخته گری کاردانش شوند و بعد از گرفتن دیپلم، در مقطع کاردانی تحصیلات خود را ادامه دهند. این افراد همچنین می‌توانند به صورت ناپیوسته در مقطع کارشناسی نیز ادامه تحصیل دهند.

رشته ریخته گری دانشگاه علمی کاربردی

در دانشگاه‌های علمی کاربردی موجود در سطح کشور، رشته کاردان فنی متالوژی گرایش ریخته گری تدریس می‌شود‌. هدف از این رشته‌، تربیت افراد کاردانی است که در کنار آشنایی با دروس نظری و عملی، نسبت به بخش‌های مختلف کارخانجات و کارگاه‌های ریخته گری شناخت پیدا کنند.
به عنوان مثال رشته ریخته گری طلا، ریخته گری ورق کاری در گرایش‌های مختلف از جمله پرطرفدارترین رشته‌هایی است که در دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی ارائه می‌شود.

دروس رشته ریخته گری

طول مدت رشته کاردانی ریخته گری همراه با کارآموزی، حدود ۲ سال است. برنامه‌های درسی این رشته در ۴ ترم برنامه‌ریزی می‌شود که شامل دروس نظری، آزمایشگاهی و کارگاهی می‌شود. از مهم‌ترین دروس این رشته‌ می‌توان به اصول ریخته‌گری، اصول عملیات حرارتی، متالوژی، ریخته گری آلیاژهای آهنی و غیرآهنی، کارگاه ریخته گری، کارگاه جوشکاری، کارگاه فلزکاری و بسیاری از دروس دیگر اشاره‌‌ کرد.

کارشناسی ارشد ریخته گری

برای فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی مواد و متالوژی و همچنین هنرجویانی که از طریق کاردانش در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته رشته ریخته گری را انتخاب کرده‌اند، امکان ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکتری وجود دارد. بنابراین کلیه فارغ‌التحصیلان مرتبط با این رشته‌، از دانشگاه‌های مختلف فنی و حرفه‌ای، آزاد، سراسری و علمی کاربردی می‌توانند برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر اقدام کنند.

رشته ریخته گری

بررسی بازار کار رشته ریخته گری در ایران و جهان

با توجه به سابقه طولانی کشور در رابطه با رشته ریخته گری، برای کارگران با مهارت بالا و کارشناسان ارشد در این رشته فرصت‌های شغلی مناسبی وجود دارد. در واقع می‌توان گفت در صورت داشتن مهارت و تخصص کافی، بازار کار ریخته گری در شرایط خوبی قرار دارد. بنابراین مهندسان و فارغ‌التحصیلان در این زمینه می‌توانند برای پیدا کردن شغل موردنظر خود به دنبال آگهی‌های استخدام شرکت صنایع ریخته گری ایران خودرو، استخدام مهندس ریخته گری در کارگاه‌های مختلف و مواردی از این قبیل باشند.

ریخته گری همچنین در خارج از کشور بازار کار خوبی دارد. به عنوان مثال ترکیه از جمله کشورهایی است که صنایع فلزکاری آن جزء قدیمی‌ترین صنایع است. کار ریخته گری در ترکیه نیز رونق بالایی دارد و این کشور به عنوان بزرگ‌ترین کشور صادر کننده‌ ریخته گری در اروپا انتخاب شده‌ است.

احداث کارگاه ریخته گری

فارغ‌التحصیلان ساکن شهرهای بزرگی همچون اصفهان، تبریز، مشهد یا قزوین به راحتی می‌توانند در کارخانه‌ها و کارگاه‌های مختلف ریخته گری شغل موردنظر خود را پیدا کنند. به عنوان مثال به راحتی می‌توان از طریق سایت کاریابی ایران استخدام، آگهی‌های استخدام ریخته گری در مشهد یا هر شهر دیگر را پیدا کرد.
در غیر این صورت می‌توان جهت احداث کارگاه کوچک ریخته گری اقدام کرد. در ساخت و راه‌اندازی کارگاه ریخته گری مانند سایر کارگاه‌ها در مرحله اول نیاز به داشتن مجوز تأسیس است. بعد از اخذ مجوز، داشتن سرمایه و نیروی کار ماهر نیز در قدم بعدی قرار می‌گیرد.

یادگیری اصول ریخته گری

ریخته گری یکی از قدیمی‌ترین فرایندها جهت شکل‌دهی فلزات است. اولین کوره‌های ریخته گری از خاک رس به صورت ترکیبی از لایه‌های مس و چوب ساخته شده‌ است. این روش از نظر اقتصادی جزء ارزان‌ترین و در عین حال ساده‌ترین روش‌هاست. چرا که با ریخته گری علاوه بر شکل‌دهی شمش‌های مختلف، بیش از 50 درصد قطعات ماشین‌های مختلف را می‌توان ساخت.
ریخته گری در انواع مختلف و به صورت روش‌های ریخته گری با ماسه، ریخته گری پوسته‌ای، تحت خلاء، ریخته گری قالب گچی و سرامیکی و ریخته گری دقیق امکان‌پذیر است که هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد.
همه این ریخته گری‌ها به جز ریخته گری دقیق با استفاده از قالب‌های مصرف شدنی قابل انجام است.

لیست تجهیزات کارگاه ریخته گری

با پیشرفت تکنولوژی، رشته ریخته گری در کشور ما پیشرفت چشمگیری داشته‌ است به گونه‌ای که بسیاری از تولیدات ما در این صنعت قابل رقابت با محصولات جهانی است.
البته که برای تأسیس یک کارگاه ریخته گری نیاز به ابزار و تجهیزات زیادی خواهد بود. از ملزومات اصلی و اولیه این کارگاه‌ها می‌توان به ماسه ریخته گری، شمش اولیه، فروآلیاژها، تجهیزاتی همچون کوره ذوب، کوره بوته‌ای، کوره روباده، بوته مذاب، پاتیل مذاب، قالب ریخته گری و بسیاری از موارد دیگر اشاره‌ کرد.

آشنایی با انواع دستگاه های ریخته گری

انواع تجهیزات و دستگاه‌های ریخته گری را می‌توان در دو گروه پیوسته و ناپیوسته تقسیم‌بندی کرد. دستگاه‌های پیوسته همه ابزار را در خود جای داده‌ است و عملیات ریخته گری را به صورت پیوسته انجام می‌دهد. در صورتی که دستگاه‌های ناپیوسته‌ از تجهیزات و قطعات جداگانه تشکیل شده‌ است بنابراین ریخته گر می‌تواند با توجه به نیاز خود قطعات موردنظر را خریداری کند.

ابزار ریخته گری

انجام فرایند ریخته گری نیازمند ابزار و تجهیزات مخصوصی است. از لوازم ریخته گری می‌توان به کوره‌های ریخته گری، قالب، میله همزن، بوته، پاتیل، انواع افزودنی‌ها، فروآلیاژها، آلیاژها، سوپرآلیاژها، انبر، ملاقه و بسیاری از ابزارهای دیگر اشاره‌ کرد.

آشنایی با انواع مدل ریخته گری

به طور کلی انواع مختلف ریخته گری در دو گروه ریخته گری با قالب یکبار مصرف و ریخته گری با قالب دائم دسته‌بندی می‌شود. ریخته گری در قالب‌های یکبار مصرف با استفاده از قالب‌های موقتی انجام می‌شود و امکان استفاده مجدد از آن‌ها وجود ندارد. در ریخته گری با قالب‌های دائمی، بدون نیاز به اعمال تغییر بر روی قالب، امکان استفاده‌ چندباره‌ از آن وجود دارد.

آشنایی با محصولات ریخته گری

محصولات ریخته گری طیف وسیعی از محصولات متنوع صنعتی تا وسایل روزمره ما را تشکیل می‌دهد. آلیاژهای آهنی بخش عمده‌ای از محصولات ریخته گری هستند که در صنایع مختلف مورداستفاده‌ قرار می‌گیرند.

بررسی درامد شغل ریخته گری

طبق بررسی‌های انجام شده‌ در سال‌های اخیر با ورود کوره‌های القایی مدرن به این صنعت، کار ریخته گری از نظر تخصصی پیشرفت زیادی داشته‌ است. در واقع مهندسان و فارغ‌التحصیلان ریخته گری توانسته‌اند به این رشته‌ وارد شوند و ایده‌ها و روش‌های نوینی را ارائه‌ دهند.
بر این اساس کشور توانسته‌ است در زمینه‌ تولیدات ریخته گری، به سطح استاندارد تولیدات جهانی برسد. همین امر باعث شده‌ است که درآمد ریخته گری هم در شرایط خوبی قرار بگیرد و حقوق ریخته گری نیز افزایش یابد. به عنوان مثال کارفرمایان زیادی جهت استخدام سرپرست ریخته گری، حقوق قابل قبولی را به مهندسان تحصیل کرده در این رشته‌ پرداخت می‌کنند. برخی کارفرمایان نیز حقوق قانون کار ریخته گری را در نظر میگیرند.

البته برای کسب درآمد بیشتر از این رشته نیز می‌توان به دنبال راه‌اندازی کارگاه ریخته گری برای خود بود که در این صورت جهت خرید تجهیزات اولیه و دستگاه‌های موردنیاز کارگاه، نیاز به سرمایه بالایی است.

قیمت کوره ریخته گری

یکی از پرکاربردترین تجهیزات و ملزومات اصلی رشته ریخته گری، انواع مختلف کوره است. قیمت کوره‌های ریخته گری به عوامل مختلفی همچون برند سازنده، کیفیت و میزان تجربه سازنده بستگی دارد. تکنولوژی به کار رفته در تجهیزات و سیستم برق قدرت و هیدرولیک نیز مؤثر خواهد بود. به عنوان مثال قیمت بوته‌های یوک دار از بوته‌های خاک کوبیده‌ بیشتر است. با توجه به این مطالب گاهی اوقات بهتر است با توجه به شهری که در آن زندگی می‌کنیم، به دنبال آگهی‌های استخدام ریخته گری باشیم تا این‌که بخواهیم کارگاه راه‌اندازی کنیم.
در ایران استخدام انواع آگهی‌های مربوط به استخدام ریخته گر در تهران یا هر شهر دیگری قابل مشاهده‌ است.

هزینه راه اندازی کارگاه ریخته گری

با توجه به نوع کارگاه، محصولات تولید شده‌ و نوع ریخته گری، هزینه راه‌اندازی کارگاه ریخته گری متفاوت است. در واقع مواد اولیه مصرفی، مساحت کارگاه و تجهیزات موردنیاز برای کارگاه همگی از عواملی است که در میزان هزینه تأثیرگذار خواهد بود.
کارگاه‌های ریخته گری با توجه به میزان امکانات و تجهیزات موجود می‌تواند در قالب واحدهای کوچک محلی یا به صورت کارخانه‌های بزرگ راه‌اندازی شوند. یه عنوان مثال به گفته‌ کارگران ریخته گری پاکدشت، صنعت ریخته گری این شهر از رونق بالایی برخوردار است و بسیاری از کارگاه‌های بزرگ ریخته گری راه‌اندازی شده‌ است.

خرید لوازم ریخته گری

در بین انواع مختلف لوازم ریخته گری، خرید کوره‌ از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که برای خرید کوره عوامل مختلفی همچون میزان موادی که قرار است ذوب شود، میزان تجربه فرد در ریخته گری، منطقه ریخته گری و همچنین میزان بودجه مؤثر است. از لوازم دیگر خرید پاتیل حمل ذوب است که در سه نوع سر ریز، تی پات و کف ریز استوپری به بازار عرضه‌ می‌شوند.

قالب‌های ریخته گری نیز در انواع مختلف گرافیتی، چدنی و فولادی تولید می‌شوند که برای خرید آن، لازم است به نوع ریخته گری توجه کرد.

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام رشته ریخته گری

برای جستجوی آگهی‌‌های استخدام ریخته گری می‌توانید از طریق سایت کاریابی ایران استخدام اقدام کنید. این سایت یکی از معتبرترین سایت‌های کاریابی است که علاوه بر اخبار آگهی‌های استخدامی، خدمات دیگری به کاربران ارائه می‌دهد.
در ایران استخدام همچنین می‌توانید بر اساس شرایط خود از فیلترهای مختلف موجود استفاده کنید و خیلی سریع به آگهی موردنظر دست پیدا کنید.
به عنوان مثال اگر به دنبال آگهی استخدام ریخته گری تبریز هستید با مشخص کردن شهر تبریز انواع آگهی‌های این رشته در شهر تبریز از جمله استخدام ریخته گری تراکتورسازی تبریز قابل مشاهده‌ خواهد بود.

با عضویت به عنوان کارجو می‌توانید آگهی های استخدام مرتبط یا رشته‌تحصیلی و شغل مورد نظر خود را از طریق پنل کاربری خود دریافت نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای نوشتن رزومه ریخته گر

از دیگر خدمات سایت ایران استخدام تنظیم رزومه حرفه‌ای به دو صورت آنلاین و آفلاین است‌. در روش آفلاین شما می‌توانید قالب‌ها و فرم‌های خام رزومه را به صورت انگلیسی و فارسی دانلود کنید سپس بر اساس مهارت و توانمندی‌ خود اطلاعات آن را پر کنید.
برای استفاده از سیستم رزومه ساز آنلاین نیز کافی است در پنل کارجو ایران استخدام عضو شوید. سپس با وارد کردن اطلاعات خود برای ساخت رزومه اقدام کنید.
با استفاده از این سیستم امکان ارسال رزومه برای کارفرما وجود دارد. به عنوان مثال اگر به دنبال آگهی استخدام ریخته گری در قزوین هستید، بنا به درخواست شما رزومه برای کارفرمایان نیازمند نیروی کار در این شهر ارسال می‌شود.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه درج آگهی استخدام ریخته گر در سایت ایران استخدام

ایران استخدام همچنین برای کارفرمایان این امکان را فراهم کرده‌است که جهت پیدا کردن نیروی موردنظر خود نسبت به درج آگهی استخدامی در این سایت اقدام کنند. البته برای این که بتوانند نیروی موردنظر خود را در زمان کوتاه‌تری پیدا کنند لازم است در متن آگهی اطلاعاتی از قبیل شهر، نوع همکاری، میزان دستمزد و مواردی از این قبیل ذکر شود.
مثلا یک کارفرما جهت استخدام ریخته گر ccm در شهر کرج، نوع ریخته‌ گری و نام شهر را درج کند. در این صورت فردی که به دنبال آگهی‌های استخدام ریخته گری کرج است با مشاهده اطلاعات، رزومه خود را ارسال خواهد کرد.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

ریخته گری یکی از رشته‌های صنعتی کشور است که نقش مؤثری در توسعه اقتصادی و صنعتی کشور داشته‌ است. برای انتخاب این رشته‌ می‌توان از طریق کاردانش در دبیرستان یا گرایش ارشد رشته مهندسی مواد و متالوژی اقدام کرد. در این مقاله به معرفی اجمالی این رشته‌ و مسائل مربوط به آن پرداختیم.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته ریخته گری در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا