کارجومعرفی مشاغل

آشنایی با شغل نجاری (بررسی وظایف و مهارت ها)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

نجار کیست؟ (معرفی شغل نجار)

نجار (به انگلیسی Carpenter) با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های خاص، چوب را به شکل‌های مختلف تبدیل کرده و اشیاء زیبا و کاربردی می‌سازند. شغل نجاری از دیرباز وجود داشته و همواره از مهم‌ترین شغل‌های صنایع دستی بوده است. امروزه پیشرفت تکنولوژی سبب به کارگیری ماشین‌آلات در کار نجاری و سبب ایجاد چند شغل مرتبط با نجاری شده‌است. در ادامه این مطلب به معرفی معرفی شغل نجاری و درآمد شغل نجاری خواهیم پرداخت.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شغل نجاری برای چه کسانی مناسب است؟

اگر از ساختن چیزهای مختلف لذت برده و کار با چوب را دوست دارید، این کار برای شما مناسب است. برای نجاری باید بتوانید جزئیات را به خوبی دیده و مهارت خوبی در کار با دست و اندازه گیری داشته باشید.

شغل نجاری

چگونه نجار شویم؟ (شرایط و نحوه ورود به شغل نجاری)

برای ورود به این شغل داشتن تحصیلات خاصی نیاز نیست. با گذراندن دوره‌های فنی و کارآموزی نزد یک استادکار نجاری می توانید این کار را یاد گرفته و تجربه لازم برای شروع کار را کسب کنید. میزان زمان لازم برای یادگیری این شغل بسته به استعداد، علاقه و توانمندی افراد متفاوت است.

برای آموزش حرفه‌ای در این شغل می توانید پس از گذراندن دوران تحصیل اول متوسطه وارد رشته صنایع چوب شاخه کار و دانش (گرایش های تزئینات داخلی چوب، کابینت سازی چوبی، رنگ کاری مصنوعات چوبی و …) یا فنی و حرفه ای (رشته صنایع چوب) شوید. افراد علاقه مند نیز می توانند در این رشته‌ها تا مقاطع بالاتر در دانشگاه ها ادامه تحصیل دهند.

همچنین می توانید در آموزشگاه های زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای دوره های تخصصی مرتبط با نجاری را گذرانده و مدرک معتبر دریافت کنید.

از هر راهی که این شغل را یاد بگیرید و به آن وارد شوید، این را بدانید که تجربه و کسب مهارت برای موفق شدن در این شغل مهم ترین چیز است.

ساعت کاری نجاری چگونه است؟

نجار معمولا به صورت تمام وقت فعالیت می‌کند. البته در صورتی که به صورت مستقل کار کند، تعیین زمان کاری بر عهده خود اوست. در برخی زمان های سال، حجم کاری بیشتر بوده و نیاز است که ساعت های بیشتری حتی در شب‌ها و تعطیلات نیز کار کند.

آشنایی با محیط و محل کار نجار

محل کار نجار در کارگاه‌های نجاری کوچک یا بزرگ و در برخی از پروژه‌ها در محیط بیرونی و در شرایط آب و هوایی مختلف می‌باشد. بیشتر نجارها امروزه به صورت گروهی و در کارگاه‌ها کار می کنند. مغازه نجاری تک نفره، به خصوص در شهرهای بزرگ، کمتر پیدا می‌شوند.

بررسی مزایا و معایب شغل نجاری

خطرات احتمالی آسیب دیدگی در کار: یکی از خطرات این شغل ایجاد مشکلات تنفسی به جهت وجود گرد و خاک زیاد چوبها می باشد. کار با وسایل نجاری باید به دقت صورت گیرد وگرنه ممکن است باعث بریدن دست و انگشتان گردد. ضربه خوردن به قسمتهای مختلف بدن و آسیب به چشم از خطرات دیگر این کار است.

نجار با خطرات بالقوه ای مانند مواد و چسب های قابل اشتعال، گرد و غبار، صدای زیاد، آسیب های چشمی و … در کار خود روبرو است. بنابراین باید در هنگام کار از لباس های محافظ و ماسک استفاده کرده و اصول ایمنی را رعایت کند.

ثابت بودن و نیاز به تحرک و جابجایی در شغل: این شغل نیاز به محیط کاری ثابتی دارد.

ساکت بودن محیط شغل یا پر سر و صدا بودن محیط شغل: محیط کار بسیار پر سر و صدا می باشد زیرا کار با ابزار و وسایل نجاری سر و صدای زیادی تولید می کند.

ابزارها و لوازم کار نجاری چیست؟

از ابزاری که نجار در کار خود از آنها استفاده می کند می توان به رنده دستی و برقی، اره، میخ، مته و فرز، سوهان، گیره نجاری و … اشاره کرد.

وظایف نجار چیست؟

از جمله وظایف نجار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • انتخاب چوب مناسب با توجه به نوع وسیله‌ای که می خواهد ساخته‌ شود
  • طراحی وسایل
  • برش و شکل دادن چوب جهت ساخت انواع وسایل مانند تابلوها، پنجره و…
  • ساختن و سر هم کردن قطعات چوبی
  • نصب وسایل چوبی ساخته شده‌
  • ساخت و متناسب سازی ساختارهای چوبی مانند تیرچه‌های کف و سقف، راه پله‌ها، دیوار یا پارتیشن و درب و پنجره‌های چوبی
  • ساخت دکور داخلی برای مغازه‌ها، هتل‌ها، بانک‌ها، ادارات و ساختمان‌های عمومی

نجار ممکن است در همه و یا در یک یا چند مورد از زمینه های کاری ذکر شده‌ تخصص داشته‌ باشد.

مهارت‌ها و توانایی های لازم برای انجام دادن شغل نجاری

فردی که به عنوان نجار فعالیت می‌کند، باید دارای مهارت‌های فنی و عملی باشد و بتواند طرح‌های چوبی را بر اساس نیاز مشتریان تهیه و اجرا کند. همچنین باید با استفاده از ابزارهای مختلف دستی و برقی، مواد اولیه چوبی را به شکل‌های مختلف برش و حالت دهد و در نهایت محصولاتی با کیفیت و زیبا تحویل مشتریان خود دهد. برخی از مهارت‌هایی که برای شروع به کار در این حرفه نیاز است عبارتند از:

  • مهارت انجام کارهای عملی
  • داشتن دید هنری و خلاقیت – برای انجام طراحی مدل های جدید و نو
  • داشتن شناخت کافی از انواع چوب ها، ویژگی ها و بهترین کاربرد آنها
  • دقت و توجه به جزئیات
  • توان انجام کار بر اساس نقشه ها و طرح های فنی
  • آشنایی با ریاضی برای کار اندازه گیری و برشکاری
  • توان بدنی مناسب
  • توانایی کار تیمی – در مواقعی که نجار به صورت گروهی و در کارگاه های بزرگ کار می کند.
  • آگاهی از مسایل ایمنی و سلامت و رعایت آنها
  • توانایی هنری برای طراحی و ارائه مدلهای جدید به روز
  • مهارت ارتباط برای بازاریابی و جلب مشتری و همچنین ایجاد روابط انسانی مناسب در محیط کار
  • استعداد ریاضی برای برشکاری و طراحی

شغل نجاری

بررسی فرصت‌های شغلی و بازار کار نجاری

اکثر نجارها به صورت مستقل و برای خودشان کار می‌کنند. علاوه بر این در کارگاه‌های و کارخانجات تولید انواع وسایل چوبی فرصت های شغلی مناسب برای آنها وجود دارد.

با توجه به اینکه هنوز بسیاری از ابزار و وسایل مورد نیاز زندگی ما، چوبی هستند (اعم از انواع مبلمان، وسایل تزئینی و …)، نیاز به نجاری و نجار هنوز وجود دارد و پیش بینی می شود در سال های آتی بازارکار خوبی پیش روی نجارها به خصوص افراد ماهر و خبره، باشد.

 بررسی وضعیت استخدام نجار در برخی کشورهای جهان

آمریکا

پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام نجارها بین سال های 2010 تا 2020، رشد20 درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل 14 درصد می باشد.

استرالیا

در 5 سال گذشته میزان استخدام نجارها 16 درصد رشد داشته‌ و برای سال های آتی نیز رشد بسیار زیادی پیش بینی شده‌ است.

راهنمای مشاهده آگهی‌های استخدام نجار

برای مشاهده آگهی های استخدام نجار در سایت ایران استخدام، می‌توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید و در قسمت “جستجوی شغل” عبارت “استخدام نجار” را وارد کنید. سپس با کلیک بر روی دکمه “جستجو”، لیستی از آگهی های استخدام مرتبط با نجاری را مشاهده خواهید کرد. در این صفحه می‌توانید فیلترهایی همچون استان مورد نظر، جنسیت،نوع همکاری و… را روی نتایج نمایش داده شده اعمال کنید تا آگهی‌های استخدام مرتبط را مشاهده نمایید. همچنین می‌توانید با عضویت در پنل کارجویی و فعالسازی سیستم پیامک و ایمیل خود، فرصت‌های شغلی را به محض انتشار در سایت از طریق پیامک و ایمیل خود دریافت نمایید.

جهت عضویت در پنل کارجویی سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام نجار

افرادی که کارگاه نجاری یا تولیدی لوازم و وسایل چوبی دارند و به دنبال نیروی نجار در مجموعه خود می‌باشند، می‌توانند با عضویت به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام آگهی استخدام خود را در این سایت درج نمایند. برای عضویت در پنل کارفرمایی کافیست وارد صفحه اصلی سایت ایران استخدام شوید. از طریق قسمت ورود و ثبت نام، به عنوان کارفرما ثبت‌نام نمایید. سپس اط طریق درج آگهی استخدام می‌توانید آگهی خود را درج نمایید.

جهت عضویت در پنل کارفرمایی و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

 سخن پایانی

برای انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته‌ شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده‌ و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته‌ تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده‌ و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام نجار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا