کارجومعرفی مشاغل

بررسی مزایا و معایب شغل پیک موتوری و درآمد آن

زمان مطالعه: 8 دقیقه

بررسی درآمد پیک موتوری و خدمات آن

افزایش جمعیت و به دنبال آن اهمیت یافتن سرعت انتقال اطلاعات و محصولات باعث شده‌ مکانیسم‌هایی که به انتقال سریع محصولات کمک می‌کنند بسیار مهم و حائز اهمیت شوند. اگر بخواهیم در رابطه با انتقال سریع کالا، محصولات و سایر اقلامی که به آسان شدن کار ما می‌انجامد، سوال کنیم به نظر شما بهترین و سریع‌ترین روش چیست؟ آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید؟ به این که وقتی نیاز دارید محموله یا بسته‌ای را در سریع‌ترین زمان ممکن و با ایمنی کامل به دست کسی برسانید، باید چه کنید؟ احتمالا همانطور که خیلی از شماها حدس زده‌اید، پیک موتوری یکی از راه‌های خوب و سریع است. پیک موتوری وظیفه تحویل سریع و ایمن اقلام به مقصد را بر عهده دارد. شغل پیک موتوری یکی از شغل‌های جالبی است که در عین آنکه بسیار آسان به نظر می‌رسد؛ مستلزم مهارت‌ها و شرایط خاصی است.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شغل پیک موتوری برای چه کسانی مناسب است؟

کسی که در شغل پیک موتوری مشغول می‌شود باید دارای چند ویژگی شخصیتی مهم از جمله موارد زیر باشد:

نظم

منظم بودن با وقت شناس بودن در ارتباط است. یک پیک موتوری باید خود را متعهد به کار بداند و وقتی بسته یا مرسوله‌ای را تحویل می‌گیرد باید در زمان مناسب آن را به گیرنده تحویل دهد. زیرا ممکن است یک بسته شامل مواد فاسد شدنی مثل یک داروی یا خوراکی خاص باشد. گاهی نیز بسته ممکن است شامل چکی باشد که باید در سریع‌ترین زمان ممکن پاس شود.

شجاعت

شجاعت برای رانندگی با موتور آن هم در خیابان‌های پر ازدحام ضروری است. اگر جرئت راندن موتور سیکلت در شهرها و خیابان‌های پرازدحام را ندارید، به سمت این شغل نروید.

امانت داری و صداقت

از دیگر ویژگی‌های شخصیتی که یک پیک موتوری باید داشته باشد می‌توان به صداقت در کار اشاره کرد. صداقت با امانت‌دار بودن در ارتباط است. یک پیک موتوری باید نسبت به آنچه که قرار است تحویل دهد، امانت‌دار خوبی باشد. گاها برخی از مشتریان از پیک موتوری به دلیل دست بردن به پیتزای خود شکایت کرده‌اند. این موضوع گذشته از آنکه بی‌احترامی پیک موتوری به شخصیت خود است، نقض امانت نیز محسوب می‌شود. پس اگر به فکر شغل پیک موتوری هستید، موضوع امانت‌داری را جدی بگیرید.

صبوری

در نهایت اینکه یک پیک موتور باید در برابر مشکلات و مسائلی چون ترافیک زیاد، سرما و گرمای شدید هوا و یا هر موضوعی که ممکن است در حین حرکت به مقصد پیش آید صبور باشد. صبور بودن در برابر مشتریان و برخورد با آنها در مواقعی که ممکن است به هر دلیل برخوردهایی بین طرفین به وجود آید اهمیت خود را نشان می‌دهد.

انواع پیک موتوری

انواع مختلفی از پیک موتوری وجود دارد. برخی از شکل‌های مختلف پیک موتوری به شرح زیر است:

پیک موتور تلفنی

این نوع پیک، معمولا با تماس افراد و درخواست پیک موتوری، شروع می‌شود. مانند پیک موتوری که برای آژانس‌ها و یا شرکت‌های حمل و نقل کار می‌کنند.

پیک موتوری آنلاین

معمولا پیک موتوری آنلاین عضو یک شبکه یا سازمان خاص است که به صورت آنلاین فعالیت می‌کند و درخواست مشتریان نیز به شکل آنلاین صورت می‌گیرد.

پیک بدون موتور

استخدام پیک موتوری بدون موتور نیز معمولا برای افرادی مناسب است که دارای مهارت‌های موتورسواری می‌باشند، اما فاقد موتور برای کار کردن می‌باشند. این افراد معمولا برای شرکت‌ها یا افرادی کار می‌کنند که دارای موتور هستند و آن را در اختیار افراد قرار می‌دهند.

بر این اساس با توجه به تنوع و نحوه کار پیک موتوری، در آگهی های استخدام پیک موتوری، تنوع بالایی مانند استخدام پیک موتوری آنلاین، استخدام پیک موتوری بدون موتور، استخدام پیک موتوری پاره وقت، استخدام پیک موتوری در تهران، استخدام پیک موتوری در اصفهان، استخدام پیک موتوری برای دیجی کالا و… را شاهد هستیم.

تحصیلات و الزامات شغل پیک موتوری

شغل پیک نیازی به شرایط تحصیلی خاصی ندارد. با این حال حداقل سواد برای تابلو خوانی، گرفتن امضا در هنگام تحویل اقلام و… لازم است. از طرفی از آنجا که امروزه نقش اینترنت و اپ‌ها در تمام زمینه‌ها پررنگ شده‌ است، آشنا بودن با اینترنت و دنیای فناوری ارتباطات می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. در کنار موضوع سواد و مدرک تحصیلی، داشتن برخی از شرایط از جمله حداقل سن برای گرفتن گواهینامه و نیز اهداف بیمه لازم است.

شغل پیک موتوری

مزایا و معایب شغل پیک موتوری

هر شغلی در کنار مزایا، معایبی نیز دارد. شغل پیک موتوری از جمله مشاغلی است که در کنار مزایا، از خطرات و مشکلات جدی برخوردار است.

مزایای شغل پیک موتوری

  • عدم نیاز به مدرک تحصیلی خاص
  • برخورداری از بیمه پیک موتوری و مزایای شغلی به دلیل تمام وقت بودن‌ کار
  • امکان دریافت حقوق بصورت روزانه با توجه به نوع قرارداد

مشکلات پیک موتوری

  • کار بدون تعطیلی در فصل های سخت و سرد سال با وجود بارندگی برف و باران
  • عدم مهارت در رانندگی می‌تواند منجر به حوادث وحشتناک و جبران‌ناپذیر مانند تصادفات شدید شود.
  • گاه ممکن است بسته یا اقلام تحویلی شما شامل یک چک یا سند مهم باشد که گم کردن آن و یا مخدوش شدن آن به هر دلیل می‌تواند شما را با دردسر بزرگی مواجه کند.
  • توقیف موتور به دلیل رعایت نکردن مسائل ایمنی

شرح وظایف پیک موتوری 

پیک موتوری به طور کلی وظیفه انتقال اقلام و محصولات را از مقصد به مبدا بر عهده دارد. فاصله مقصد تا مبدا ممکن است گاه شامل دو نقطه کوتاه از شهر باشد گاه نیز ممکن است فاصله دو شهر را شامل شود. با این حال اگر بخواهیم به وظایف یک پیک موتوری به صورت کاملا جزئی نگاه کنیم می‌توانیم آنها را در چند مورد خلاصه کنیم:

  • وظیفه تحویل سریع و ایمن اقلام به مقصد.
  • دریافت امضای تحویل بسته از تحویل گیرنده
  • برنامه‌ریزی مسیرهای تحویل و بارگیری اقلام تا مقصد نهایی

بررسی مهارت های پیک موتوری

یک پیک موتوری ماهر، باید مهارت‌های زیر را داشته‌ باشد:

  • داشتن مهارت‌های بالا برای راندن موتور سیکلت
  • شناخت خوب از مناطق
  • آشنایی با مسائل فنی و مکانیکی موتور سیکلت
  • داشتن‌ سطح مناسب از آمادگی جسمانی
  • داشتن‌ مهارت‌ در خدمات مشتری
  • توانایی پیروی از دستورالعمل‌های دقیق و آشنا بودن با قوانین مربوط به موتورسواران
  • آشنایی حداقلی با برخی از اپ‌های مرتبط مانند مسیریاب و یا هر چیزی که می‌تواند به آسان شدن کار کمک کند.

انواع خدمات پیک موتوری

پیک موتوری، تنها شامل تحویل کالا یا محصول نیست بلکه در مواردی می‌تواند شامل تحویل غذا یا خوردنی‌های خاص به مشتریان باشد. در این شکل از کار پیک‌های موتوری غذا را از رستوران‌ها و کافه‌ها تحویل گرفته و به آدرس منزل یا محل کار مشتری تحویل می‌دهند. پرداخت هم معمولاً هنگام تحویل دریافت می‌شود.
تحویل اسناد، پول، اطلاعات، چک، سند، فاکتور نیز در حیطه کار پیک‌های موتوری است. یعنی برخی از افراد برای آنکه سند یا فاکتوری را سریعا به فرد یا شرکتی تحویل دهند، از پیک موتوری استفاده می‌کنند.

محل استخدام و شرایط پیک موتوری

کاربران خدمات پیک شامل شرکت‌های حقوقی، شرکت‌های تبلیغاتی، رستوران‌ها، کافه‌ها و ناشران است. با توجه به آگهی های استخدام درج شده‌ در سایت ایران استخدام، رستوران ها بیشترین آمار استخدام پیک موتوری را دارند. برخی از پیک های موتوری برای افرادی خاص، بصورت خصوصی کار می‌کنند. بازاریان و بعضی از مشاغل آزاد نیز ممکن است از پیک‌های موتوری استفاده کنند.

برخی معتقدند که می‌توان بر حسب نوع کار پیک موتوری، دو نوع پیک موتوری معمولی و پیک موتور رسمی را از هم تفکیک کرد:

  • پیک موتوری معمولی همان پیک‌های خود اشتغال هستند که خدمات پیک خود را راه‌اندازی می‌کنند یا از طریق یک آژانس کار می‌کنند. در این شکل از کار، فعالیت به صورت آزاد و برای افرادی خاص نیز معمول است.
  • اما پیک موتوری رسمی کسی است که به طور تمام وقت و طی قراردادهای رسمی برای شرکت‌ها یا سازمان‌های خاص کار می‌کند. در شکل رسمی فعالیت، برخی از شرکت‌ها لباس‌های فرم مخصوص به خود را دارند که پیک موتوری موظف است در ساعات کاری آنها را استفاده کند.

شرکت اسنپ یکی از شرکت‌های خصوصی معروف برای استخدام پیک موتوری است و از زمان تاسیس خود افراد زیادی را به کار گرفته‌ است.

نحوه کار و فعالیت پیک موتوری

نحوه کار پیک های موتوری برای همه ما مشخص است. یک پیک موتوری بر حسب کار دائم یا موقت خود در تمام روز یا ساعاتی از روز مشغول به کار می‌شود. بنابراین، شرکت و یا محلی که پیک موتوری برای آن کار می‌کند می‌تواند تعیین کننده‌ شکل کار پیک موتوری به‌صورت تمام وقت و یا پاره وقت باشد. در شکل تمام وقت، پیک موتوری از زمان آغاز کار شرکت یا محلی که برای آن کار می‌کند، فعالیت خود را آغاز می‌کند و تا پایان وقت اداری، کار او نیز ادامه دارد. در فعالیت پاره وقت، پیک موتوری تنها چند ساعت از روز برای فرد یا شرکت خاصی فعالیت می‌کند.

درآمد شغل پیک موتوری

میزان حقوق پیک موتوری تابعی از چند مقوله از جمله نوع سازمان یا شرکت، میزان ساعات کاری، شهر یا استان محل کار و … می‌باشد. بر این اساس میزان حقوق یک پیک موتوری که در شرکت یا سازمان کار می‌کند متفاوت از کسی است که به صورت پیک موتوری ساعتی و آزاد کار می‌کند. در رابطه با حقوق پیک‌ موتوری در شرکت‌ها نیز نمی‌توان حقوق ثابتی را در نظر گرفت؛ زیرا این حقوق بر اساس نوع شرکت‌ها، درآمد دفاتر پیک موتوری، خدمات و مزایا ممکن است متفاوت باشد. با این حال، حداقل درآمد تابع حقوق تعیین شده از سوی وزارت کار است.

در رابطه با افرادی هم که به صورت آزاد مشغول به کارهستند (پیک موتوری ساعتی)، میزان حقوق دریافتی بر حسب میزان ساعت کاری و مسافت طی شده‌ می‌یاشد.

در نظر داشته باشید درآمد پیک موتوری در استان ها و کلان‌شهرهایی که ترافیک بالایی دارند نسبت به شهرستان ها بیشتر است. برای مثال درآمد پیک موتوری در مشهد یا درآمد پیک موتوری در تهران و کرج شاید بیشتر از درآمد یک فرد در شهرستان های کوچک تر باشد.

شغل پیک موتوری

راهنمای جست و جوی آگهی های استخدام پیک موتوری

برای مشاهده آگهی های استخدام پیک موتوری با درامد بالا می‌توانید آگهی های استخدام پیک موتوری در تهران و سایر استان های کشور را از طریق سایت ایران استخدام مشاهده نمایید. برای این کار کافیست وارد صفحه اصلی سایت ایران استخدام شوید. در بالای صفحه در قسمت جست‌وجوی عنوان شغلی با انتخاب گزینه استخدام پیک موتوری و انتخاب کلید جست‌وجو آگهی های مربوطه‌ را مشاهده نمایید. با انتخاب فیلتر استان می‌توانید آگهی های مربوط به استان مورد نظر خود را مشاهده نمایید مثلا با انتخاب استان اصفهان یا خراسان رضوی، آگهی های استخدام پیک موتوری اصفهان و استخدام پیک موتوری مشهد برای شما نشان داده‌ می‌شود. همچنین با اعمال فیلتر هایی که مربوط به نوع کار می‌شوند می‌توانید آگهی های مربوط به استخدام پیک موتوری پاره وقت در تهران و سایر استان های کشور را مشاهده نمایید.

برای سهولت در دسترسی به آگهی های استخدام، می‌توانید به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام ثبت‌نام نمایید.در این صورت آگهی های استخدام پیک موتوری رستوران، استخدام پیک موتوری دیجی کالا و استخدام پیک موتوری در شرکت های خصوصی معتبر را از طریق حساب کاربری خود مشاهده‌ نمایید.

جهت ثبت نام به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای نحوه نوشتن رزومه پیک موتوری

برای ایجاد رزومه پیک موتوری در سایت ایران استخدام می‌توانید از رزومه ساز رایگان ایران استخدام استفاده‌ نمایید. در مطلب آموزش نوشتن رزومه پیک موتوری توضیحات و راهنمایی های لازم برای ایجاد یک رزومه کارفرما پسند برای کارجویان ارائه‌ شده‌است. با مطالعه این مطلب می‌توانید رزومه خود را آماده‌ نموده‌ و آن را برای کارفرمایان ارسال نمایید.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام کلیک نمایید.

علاوه بر ساخت رزومه با سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام، شما می‌توانید فرم های خام رزومه را بصورت کاملا رایگان از این سایت دانلود و آن ها را ویرایش نمایید.

جهت دانلود فرم خام رزومه از سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام پیک موتوری

شرکت ها و دفاتر پیک موتوری می‌توانند برای استخدام نیروی خود، به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام ثبت نام نموده و با درج آگهی استخدام نیروی خود را جذب نمایند.

برای ثبت نام به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

اشتغال در پیک موتوری شرایط خاص خود را می‌طلبد. توجه به مهارت‌های لازم و داشتن شرایط بسیار ضروری است. اکثر دیدگاه‌ها و نظرات درباره شغل پیک موتوری این است که این شغل به دلیل آنکه نیاز به مهارت‌های علمی و مدرک تحصیلی خاص ندارد، شغلی آسان است. حتی برخی از افراد به دلیل بیکاری و از سر ناچاری رو به این شغل می‌آورند. اما بسیاری از شرکت‌ها و یا کارفرماها برای استخدام پیک موتوری، شرایط خاصی را تعیین می‌کنند که ممکن است هر فردی آن شرایط را نداشته باشد. بنابراین می‌توان گفت این شغل نیز شرایط و مهارت‌های خاص خود را می‌طلبد که ارتقا آن مهارت‌ها می‌تواند باعث به آسان شدن روند استخدام شما و کیفیت کارتان کمک کند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام پیک موتوری در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا