• ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
  • 0k نظر «نمایش»

آشنایی با شغل کارمند بانک

آشنایی با شغل کارمند بانک

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۰ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

معرفی شغل بانکداری
(متصدی امور بانکی یا تحویلدار)

شغل بانکداری

ایران استخدام: سایت ایران استخدام در این صفحه اطلاعات مفیدی در رابطه با “معرفیشغل بانکداری (متصدی امور بانکی یا تحویلدار)” خدمت آن دسته از عزیزان علامند به این شغل ارائه نموده است، امید است مورد پسند شما واقع شود.
توجه! کاربران گرامی، مجموعه مباحث آشنایی با رشته های شغلی و تحصیلی در سایت ایران استخدام جهت آشنایی کلی با مباحث کلی و پیرامون هر رشته شغلی و یا تحصیلی توسط گروه نویسندگان ایران استخدام تهیه، تنظیم و ارسال میگردند. به خاطر داشته باشیم که وظایف شغلی و شرایط احراز و تعاریف مختلف به کار برده شده در این مباحث میتواند به صورت نسبی از سازمانی به سازمان دیگر و از موسسه ای به موسسه دیگر متفاوت باشد.


کارمند بانک که به آن متصدی امور بانکی یا تحویلدار نیز گفته می شود، از افراد اصلی هر شعبه محسوب می شود که ارتباط دائم و مستقیم با مشتریان بانک دارد. به عبارتی معمولا وقتی مشتری وارد بانک می شود، اولین فردی که با او برخورد دارد کارمند بانک است.

بانک یک سازمان اقتصادی است که وظایفی از جمله تهیه و توزیع اعتبارات، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارز، نقل و انتقال وجوه، وصول مطالبات اسنادی و سود سهام مشتریان، پرداخت بدهی مشتریان، قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان و... را بر عهده دارد. به عبارتی بانکداری فراهم کردن شرایط و امکاناتی است که به مشتریان اجازه می دهد با استفاده از آنها انواع عملیات بانکی خود را انجام دهند.

مشتریان به دلایل مختلف از جمله تحویل یا دریافت پول، ارز یا اوراق بهادار، گرفتن اطلاعات در مورد انواع حساب ها، تسهیلات و سایر خدمات مالی بانک و... به بانک مراجعه می کنند. فردی که مسئول ارائه بیشتر این خدمات می باشد، کارمند بانک است.

شغل کارمند بانک یکی از پرطرفدارترین مشاغل برای بسیاری از افراد در کشور می باشد. این شغل مزایا و معایبی دارد که توجه به آنها برای علاقمندان به شغل کارمندی بانک لازم و ضروری است. کارمند بانک یک شغل بسیار یکنواخت داشته و تقریبا هر روز کارهای یکسان و مشابهی را انجام می دهد. او باید در کار خود تمرکز و دقت زیادی داشته باشد تا دچار اشتباهات بانکی و مالی نشود. چون کارمند بانک مرتب با مشتریان سر و کار دارد و به منزله ابزار اصلی تبلیغاتی هر بانک محسوب می شود، باید از روابط عمومی و اخلاق مناسبی برخوردار باشد. او باید تا حدی با مباحث روانشناسی ارتباطی آشنا بوده و بتواند عکس العمل های مناسب به خصوص در شرایط خاص نشان دهد.

در سیستم بانکی همیشه حق با مشتری است. بنابراین کارمند بانک باید بسیار در گفتار و رفتارش محتاط بوده و نهایت احترام را به مشتری بگذارد. در صورت بروز مشکل یا اعتراضی از سوی مشتری نیز باید آرامش خود را حفظ کرده و شرایط را به خوبی مدیریت کند. در واقع داشتن صبر و تحمل زیاد لازمه اصلی این شغل به حساب می آید.

از مزایای شغل کارمند بانک می توان به امنیت شغلی نسبی، ارتقای شغلی و مزایای تسهیلات آن نام برد. در بانک های کشور به خصوص بانک های خصوصی شرایط برای ارتقای شغلی از تحویلداری به سرپرست ارشد، معاونت و ریاست شعبه مناسب است که این روند ارتقاء در بانک های تازه تاسیس کوتاه تر و سریع تر است. معمولا بانک های خصوصی تازه تاسیس برای رده های ارشد و مدیریتی شعبه در ابتدا از افراد با سابقه و بازنشسته بانک های دولتی استفاده کرده و در سال های نخست به مرور آنها را با کارمندان با سابقه خود جایگزین می کنند. کارمند بانک همچنین هر چند سال یکبار می تواند از وام ها کمک بهره برای خرید خودرو، مسکن و ... استفاده کند که این یکی از مهم ترین و جذاب ترین مزایای این شغل است.

ساعت کاری بانک ها و موسسات مالی معمولا از 8 صبح تا حدود 4 بعد از ظهر است. البته کارمندان بانک صبح ها برای آماده به کار شدن زودتر آمده و عصرها به علت بستن حساب ها دیرتر می روند. در بسیاری موارد ساعات کاری بانک های خصوصی نسبت به بانک های دولتی کمی بیشتر است. در برخی از ایام تعطیل مانند تعطیلات نوروز، کارمندان بانک به صورت نوبتی باید سر کار خود حاضر باشند.

وظایف کارمند بانک

  • مطالعه دستورالعمل ها و بخش نامه های بانک – کارمند بانک باید به طور مرتب آخرین دستورالعمل ها و بخش نامه های بانک را مطالعه کرده و از آنها اطلاع داشته باشد تا در کار خود از آنها استفاده کند.
  • داشتن برخورد مناسب با مشتریان، درک نیازشان، پاسخگویی به سوالات و ارائه اطلاعات مفید به آنها
  • تحویل فرم های لازم به مشتری از جمله فرم های افتتاح حساب، فرم های واریز و برداشت وجه و...و دادن توضیحات کافی در صورت نیاز
  • کنترل فرم های تکمیل شده، رفع نقص های آنها، تطبیق امضا و احراز هویت مشتریان
  • تشکیل پرونده برای مشتریان بخش تسهیلات
  • انجام  کلیه عملیات بانکی مورد نظر مشتریان به کمک سیستم های بانکی
  • دریافت و پرداخت پول نقد، ارز، چک و اوراق بهادار
  • افتتاح یا بستن حساب های بانکی بنا به درخواست مشتریان
  • پاسخگو بودن به سرپرست ارشد، معاون و رئیس شعبه
  • کنترل گردش مالی صندوق خود در پایان روز کاری
  • کنترل اسناد مالی روزانه و ارائه آنها به بایگانی
  • شرکت در دوره های آموزشی که هر چند وقت یکبار بنا به نیاز توسط بانک برگزار می شود

دانش ها و مهارت های موردنیاز  کارمند بانک

  • مهارت های ارتباطی خوب – از آنجا که کارمند بانک به طور مرتب با مشتریان بانک سرو کار دارد، باید ضمن حفظ احترام آنها بتواند ارتباط خوب و مناسبی برقرار کرده و نیازهای آنها را به درستی تشخیص دهد.
  • دقت و تمرکز – وظایف کارمند بانک بسیار حساس است. اگر دقت و تمرکز کافی نداشته باشد، کوچکترین اشتباه می تواند منجر به کسری صندوق حتی در مبالغ زیاد، برداشت یا واریز پول به حساب فرد دیگری غیر از صاحب حساب اصلی، عدم احراز هویت صحیح مشتری و متعاقب آن شاید برداشت غیر مجاز پول از حساب و... بشود.
  • آگاهی از قوانین مالی و بانکی – کارمند بانک باید با جدید ترین قوانین و دستورالعمل های بانکی و مالی آشنا بوده و به روز باشد تا به خوبی از آنها در کار خود استفاده کند.
  • مهارت ریاضیات و محاسبه – یکی از ارکان اصلی شغل کارمند بانک، محاسبه است. البته بیشتر محاسبات در سیستم های کامپیوتری بانکی انجام می گیرد ولی هنوز در بسیاری مواقع لازم است کارمند بانک با سرعت عمل خوبی یکسری محاسبات انجام دهد.
  • همکاری و هماهنگی با سایر کارکنان – در طول یک روز کاری در بانک، همه کارمندان بانک و مسئولان شعبه با هم در ارتباط بوده و همکاری می کنند. به عنوان مثال تایید بسیاری از اسناد و مدارک باید توسط معاون یا رئیس بانک انجام شود و یا اینکه کارمندان بانک باید وجوه مورد نیاز خود را از رئیس صندوق دریافت کنند.
  • مهارت کار با کامپیوتر و آشنایی با فناوری اطلاعات – امروزه کلیه سیستم های بانکی مکانیزه شده و بانکداری الکترونیکی بسیار رایج شده است. بنابراین کارمند بانک باید مهارت کافی در استفاده از کامپیوتر داشته و با آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات در حوزه بانکی آشنا باشد.

 تحصیلات مورد نیاز و نحوه ورود به شغل

در کشور ما در بسیاری از مشاغل از افراد با تخصص مرتبط استفاده نمی شود که این خود نقطه ضعف بزرگی برای بازارکار ما محسوب می شود. گاهی نیز سازمان ها و شرکت ها برای یک شغل افرادی با مدارک تحصیلی عالی استخدام می کنند، در صورتی که واقعا نیاز نیست. کارمند بانک از جمله مشاغلی است که فردی با حداکثر مدرک لیسانس به راحتی می تواند در آن موفق باشد.

به طور کلی بانک ها و موسسات مالی کشور از بین فارغ التحصیلان رشته های زیر برای شغل کارمند بانک استخدام می کنند :

  • مدیریت امور بانکی
  • مدیریت ( معمولا به جز گرایش های هتلداری، جهانگردی)
  • حسابداری
  • علوم اقتصادی
  • آمار
  • ریاضی
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی کامپیوتر
  • زبان انگلیسی (برای شعب ارزی)

فارغ التحصیلان رشته های فوق پس از شرکت در آزمون ورودی بانک ها و موسسات مالی و قبولی در آنها، باید در مصاحبه و گزینش شرکت کنند. در فرآیند مصاحبه سوالاتی مختلفی در مورد اطلاعات عمومی، اطلاعات تخصصی، اطلاعات فردی و شخصیتی، سوابق تحصیلی و سوابق قضایی فرد پرسیده می شود. در واقع متقاضی از جهات مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرد. در صورت قبولی در مصاحبه، معمولا متقاضیان باید در یکسری دوره های آموزشی و کارآموزی مرتبط که توسط بانک یا موسسه مالی برگزار می شود، شرکت کنند تا برای کار در شعبه آماده شوند.

فرصت های شغلی و بازار کار کارمند بانک

افراد علاقمند و واجد شرایط شغل کارمند بانک می توانند در همه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری دولتی و خصوصی کشور مشغول به کار شوند.

بانک ها و موسسات مالی آگهی های استخدام خود را در سایت خود، سایت های کاریابی و استخدامی، روزنامه و... منتشر می کنند که افراد متقاضی با مراجعه مداوم به این بخش ها می توانند از آخرین اطلاعات استخدامی بانک ها اطلاع یابند.

در خصوص میزان استخدام کارمند بانک در کشور آمار دقیقی در دسترس نمی باشد. در بانک های دولتی تعداد استخدام ها بسیار کاهش یافته است زیرا بسیاری از خدمات بانکی الکترونیکی شده است و همچنین مطابق با سیاست های خصوصی سازی کشور، بانک دولتی جدیدی افتتاح نشده و نخواهد شد. بنابراین روند استخدام در بانک های دولتی به شدت رو به کاهش است. اما در حوزه بانک های خصوصی شرایط کمی متفاوت است. علیرغم الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات، به دلیل خصوصی و رقابتی شدن فضای حاکم بین بانک ها و موسسات مالی، هر چند وقت یکبار شاهد تاسیس بانک یا موسسه مالی خصوصی جدیدی هستیم. این نشان از این دارد که روند استخدام کارمند بانک در این بخش در چند سال آینده رو به افزایش است.

البته انتظار می رود در چندین سال بعد که مطمئنا تکنولوژی پیشرفت های زیادتری خواهد کرد، عمده خدمات مالی و بانکی به صورت غیر حضوری قابل انجام خواهد بود. از طرفی بازار مالی و بانکی کشور هم از نظر تعداد بانک ها و موسسات مالی تاسیس شده به حالت اشباع خواهد رسید. بنابراین در آن زمان میزان استخدام نیروی کار در این بخش روند کاهشی پیدا خواهد کرد.

وضعیت استخدام این شغل در برخی از کشورهای جهان به شرح زیر است :

استرالیا - میزان استخدام کارمند بانک در 5 سال گذشته  رشد منفی3 درصد داشته و روند کاهشی در آینده برای آن پیش بینی شده است.

درآمد کارمند بانک

آمار درست و مشخصی از حقوق کارمند بانک در ایران در دسترس نمی باشد. اما باید به این نکته توجه داشت که حقوق و درآمد آنها تفاوت زیادی با کارمندان سایر سازمان ها و شرکت ها ندارد. البته در بانک های خصوصی حقوق و دریافتی ها از بانک های دولتی بیشتر است. تفاوت اصلی کارمند بانک با کارمندان سایر بخش ها در میزان تسهیلات کم بهره ای است که هر چند سال یکبار دریافت می کنند.

درآمد کارمند بانک در برخی از کشورهای جهان به شرح زیر است :

آمریکا - مطابق با آخرین آمارها در سال 2013، درآمد سالانه کارمند بانک در آمریکا 25.100 دلار بوده است.

استرالیا - متوسط درآمد سالیانه کارمند بانک  47.100 دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

 و در انتها:

شغل کارمند بانک

برای انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و ... برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

گردآوری توسط گروه نویسندگان ایران استخدام

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=17798
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد