معرفی مشاغل

بررسی بازار کار و درآمد گرافیست

زمان مطالعه: 7 دقیقه

درآمد گرافیست در ایران و جهان

با پیدا شدن کسب‌وکارهای اینترنتی، زمینه اشتغال و جذب گرافیست فراهم گردید. می‌توان گفت در حال حاضر این شغل به عنوان یکی از شغل‌های با درآمد بالا معرفی گردیده که فضای کاری آن برگرفته از یک فضای شاد و پرانرژی است.
شغل گرافیست از جمله مشاغلی است که اساس و پایه آن بر اساس خلاقیت بنا می‌شود. بنابراین اگر احساس می‌کنید دستی در این قابلیت دارید و نسبت به گرافیک بی‌علاقه نیستید، می‌توانید جهت انتخاب این شغل و اطلاع از زمینه کاری آن بیشتر تحقیق کنید. می‌توان گفت این شغل شامل مجموعه‌ای از هنرهای تجسمی می‌شود که طراح گرافیست با استفاده از آن‌ها به طراحی ایده و ارائه یک ترکیب‌بندی اصولی جهت جذب افراد بیش‌تر می‌شود.
اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد این شغل و درآمد کاری آن هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

گرافیست کیست؟

کسی که بر اساس هنر و خلاقیت خود، یک پیام، ایده یا خدمت را با استفاده از تصاویر و کلمات تأثیرگذار معرفی می کند، گرافیست نام دارد. طراح گرافیست باید فردی باشد که از ذوق هنری بالایی برخوردار باشد.
یک گرافیست باید بتواند با استفاده از هر نوع ابزاری، ایده یا طرح موردنظر خود را ارائه دهد. حال این ابزار می‌تواند به صورت دستی مانند قلم، کاغذ و رنگ‌های مختلف یا برگرفته از نرم‌افزارهای مختلف گرافیکی باشد.
می‌توان گفت گرافیک بیشتر بر مبنای کسب مهارت و خلاقیت است. به گونه‌ای که برخی اوقات افراد می‌توانند با گذراندن دوره‌های آموزشی خاص مانند فتوشاپ پیشرفته و نرم‌افزارهای گرافیکی مشغول به کار شوند. بنابراین برای داشتن مدرک گرافیست نیاز به کسب مدارک بالای دانشگاهی نیست و داشتن مدرک کارشناسی در رشته‌هایی مانند طراحی گرافیک و هنرهای گرافیکی کافیست.

فرصت‌های شغلی و راه‌های کسب درآمد گرافیک

همان‌طور که گفتیم شغل گرافیست از جمله مشاغلی است که در صورت موفقیت در آن، فرصت‌های شغلی بسیاری برای کارجو گرافیست ایجاد می‌ گردد. یک طراح گرافیست می‌تواند در دفاتر تبلیغاتی و چاپ، مشغول به کار شود و درآمد قابل قبولی هم کسب کند.
از طرفی در حال حاضر که مهم‌ترین فاکتور جهت افزایش فروش و محبوبیت یک برند، طراحی محصول است، مسلماً فرصت‌های شغلی مناسبی برای یک گرافیست فراهم می‌شود. به عنوان مثال یک گرافیست خلاق می‌تواند با طراحی لگو محصول و ارائه یک ماهیت بصری از برند محصول، امکان اشتغال در شرکت‌ها و برندهای مختلف تجاری را برای خود فراهم کند.
از دیگر مشاغل مربوط به حوزه کاری طراح گرافیست، طراحی و بسته‌بندی محصول است. اگر دقت داشته باشید در دنیای امروز، افراد برای خرید یک محصول در کنار کیفیت، توجه ویژه‌ای به طراحی محصول می‌کنند. برخی مواقع حتی طراحی ویژه یک محصول بیشتر از کیفیت آن، در فروش، نقش خواهد داشت. بنابراین شرکت های بسیاری به استخدام گرافیست به عنوان طراح محصول مبادرت می ورزند.

شرایط کاری گرافیست

شرایط کاری یک گرافیست بر اساس نوع کاری که انجام می‌دهد، به صورت دورکاری، گرافیست پروژه‌ای یا تمام وقت دسته‌بندی می‌شود. هرکدام از این دو، شرایط و قانون کاری خاص خود را دارد.

  • گرافیست دورکاری:

برای یک گرافیست با توجه به میزان خلاقیتی که دارد، امکان دورکاری یا پروژه‌ای کار کردن نیز وجود دارد. در واقع شغل گرافیست جزء مشاغلی است که به میزان بالایی انتخاب شرایط کاری بر عهده خود فرد است.
بسیاری از گرافیست‌ها نسبت به شغل فریلنسری و گرافیست دورکاری علاقه خاصی دارند. چرا که باعث می‌شود فرد بهتر بتواند بر روی ارائه طرح خود بر پایه خلاقیت و نوآوری اقدام کند. از طرفی زمان محدودی برای ارائه ابداع ندارد به همین دلیل نتیجه بهتری از کار حاصل خواهد شد.
در بسیاری از موارد، میزان حقوق یک گرافیست دورکاری خیلی بیشتر از فردی است که به عنوان طراح گرافیست در یک شرکت استخدام می شود. دلیل آن هم می‌تواند این باشد، گرافیست دورکار به دلیل تمرکز بیشتری که از خود نشان می‌دهد، کار بهتر در زمان کوتاه‌تری را می‌تواند تحویل دهد.
با توجه به این که توانایی و تخصص گرافیست تعیین کننده میزان درآمد گرافیست فریلنسر است در نتیجه نمی‌توان آمار دقیقی از درآمد اعلام کرد.

  • گرافیست حضوری:

شرایط گرافیست حضوری نسبت به گرافیست دورکاری کمی سخت‌تر است. در واقع اشتغال در هر شغل حضوری از جمله گرافیست، نیازمند رعایت قوانین و مقررات خاصی است. به عنوان مثال رفت و آمد به موقع در محل کار، پایبندی به قوانین حاکم و مسائلی از این قبیل باعث می‌شود که فرد نسبت به شغل دورکاری تمایل بیشتری داشته باشد. به این صورت که نیاز است گرافیست، یک رزومه کاری قوی داشته باشد و با ارائه یک نمونه کار با کیفیت بتواند رضایت کارفرما را جهت استخدام خود کسب کند.
در سایت کاریابی ایران استخدام می‌توانید اخبار مربوط به انواع استخدام گرافیست دورکار و حضوری را در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ مشاهده کنید. این سایت از خدمات ویژه‌ای برخوردار است و امکان ساخت رزومه هم برای شما وجود دارد.

انواع طراحی گرافیک

به طور کلی طراحی گرافیک یک هنر است که یک طراح گرافیک با بهره‌گیری از آن تلاش می‌کند یک ارتباط بصری از طریق عکس‌های متنی، نمادها و کارهای هنری دیگر ایجاد کند. طراحی گرافیک انواع مختلفی دارد که هر نوع متناسب با نوع کسب‌وکار می‌تواند متفاوت باشد.

  • طراحی گرافیک هویت بصری:

برای ابراز و نمایان ساختن هویت برند سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف تجاری به مشتریان طراحی گرافیک هویت بصری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع با استفاده از این گرافیک می‌توان از طریق فاکتورهای مختلفی مانند تصویر، رنگ و شکلی خاص، هویت برند را ترسیم کرد.
این نوع طراحی از متداول‌ترین طراحی‌های گرافیکی است مواردی از قبیل ساخت لوگو، تایپوگرافی، پالت‌های رنگ و مانند این‌ها در این شاخه قرار می‌گیرد.

  • طراحی گرافیک تبلیغاتی و بازاریابی:

طراحی‌های تبلیغاتی مبتنی بر فعالیت بازاریابی بر اساس خواسته‌ها، آگاهی و رضایت مشتری از طریق خدمات مربوط به محصول یا برند با استفاده از این طراحی، انجام می‌شود. از نمونه طراحی گرافیک در این شاخه می‌توان به تبلیغات مجله و روزنامه، اینفوگرافیک، طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور و طراحی پوستر، بنر و بیلبورد اشاره کرد.
اینفوگرافیک از نمونه طراحی‌های مهم گرافیکی محسوب می‌شود که با استفاده از آن، می‌توان حجم زیادی از اطلاعات را به صورت ساده‌تری به گیرنده منتقل کرد. در واقع هدف اصلی طراحی اینفوگرافیک، ارائه اطلاعات در زمانی کوتاه‌تر و با استفاده از روشی مؤثرتر است. طبق نتایجی که در سال 98 به دست آمد، میزان درآمد طراحی اینفوگرافیک که شامل ترکیب جامعی از اطلاعات تصویری و نموداری است به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، میزان زمانی که برای طراحی صرف می‌شود، استخدام افراد توانمند و با استعداد و نوع پروژه همگی از عوامل مؤثر بر درآمد اینفوگرافیک است. در حالت کلی می‌توان گفت با کسب مهارت‌های بیشتر در این زمینه، می‌توان درآمد قابل قبولی را کسب کرد.
طراحی بروشورهای تبلیغاتی و پوستر دستمزد بالایی دارد. بر این اساس با یادگیری نرم‌افزارهای مختلف گرافیکی در هر یک از طراحی‌های این رشته می‌توان میزان درآمد را بالا برد.

  • طراحی گرافیک رابط کاربری:

طراحان گرافیکی مربوط به رابط کاربری در حوزه‌های مختلف نرم‌افزار و اپلیکیشن‌های موبایل، دسکتاپ و اپلیکیشن‌های موبایل فعالیت می‌کنند. در واقع هدف اصلی این نوع گرافیک ایجاد یک تعادل دو طرفه بین جنبه‌های زیباشناختی و کاربردهای ابزار است.
از نمونه طراحی رابط کاربری، می‌توان به طراحی صفحه وب، اپلیکیشن، رابط‌های بازی و طراحی تم اشاره کرد. میزان تعرفه و درآمد در طراحی رابط کاربری با توجه به نوع کار متفاوت است. به عنوان مثال تعرفه یوزر اینتر فیس برای وب‌سایت پویا برابر با تعرفه طراحی رابط گرافیکی در اپلیکیشن برابر است. در صورتی که تعرفه میزان درآمد طراحی واکنش گر پاسخگو وب‌سایت جهت هر الگو با دو مدل طراحی فوق کمی متفاوت‌تر است.

گرافیست

درآمد گرافیست در جهان

به طور کلی میزان درآمد یک گرافیست در جهان به عوامل مختلفی بستگی دارد. مواردی مانند میزان تخصص و تجربه فرد، ابتکار، خلاقیت، نوآوری، سرعت عمل و مواردی از این قبيل در تعیین میزان درآمد نقش خواهد داشت.
به عنوان مثال قیمت طراحی یک لوگو، پوستر یا بروشور که توسط فردی مبتدی طراحی شده با فرد باسابقه متفاوت است. طبق نتایج به دست آمده، میزان حقوق گرافیست معروف جهان، در نهایت تا مبلغ 200 هزار دلار در سال متغیر خواهد بود.
میزان استخدام شغل گرافیست در کشور آمریکا رو به رشد است و دلیل آن هم می‌تواند نیاز این کشور به خلاقیت‌ها و طراحی‌های مربوط به این شغل باشد. در سال 2018، میانگین دستمزد سالانه طراحان گرافیک آمریکایی برابر با 58000 دلار بوده است. این مبلغ در همین سال برای کشور کانادا برابر با 51675 دلار و در کشور استرالیا 62565 دلار گزارش شده است.

تعرفه درآمد گرافیست در ایران

با توجه به وضعیت خوب استخدام طراح گرافیست در تهران و شهرهای بزرگ دیگر، درآمد متخصصان در این حرفه نیز در شرایط روبه رشدی قرار دارد. میزان درآمد ماهانه یک گرافیست در ایران نیز مانند هر شغل دیگری مقدار یا تعرفه ثابتی ندارد. در واقع با توجه به شرایط کار و نوع استخدامی که به صورت حضوری یا گرافیست پروژه‌ای باشد، میران درآمد متفاوت خواهد بود.
با این وجود می‌توان گفت به دلیل اهمیت زیاد مسائل بازاریابی و تبلیغات در جامعه امروز ایران، سازمان‌های مختلف جهت انجام پروژه‌های مختلف گرافیستی از قبیل طراحی بروشور، پوسترهای تبلیغاتی، طراحی روی جلد مجلات و کتاب‌ها نیاز به نیروی کار خبره و با تجربه دارند. بنابراین فرصت‌های شغلی بسیاری برای گرافیست‌ها به خصوص گرافیست‌های معروف ایران فراهم می‌شود در نتیجه میزان درآمد یک گرافیست حرفه‌ای در شرایط خوبی قرار خواهد داشت.

  • بررسی حقوق گرافیست در شهرهای مختلف کشور:

با توجه به این که فرصت‌های کاری گرافیست در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگی مانند مشهد و تهران بیشتر است در نتیجه به تبع آن میزان حقوق آن در این شهرها نیز بیشتر است. بر اساس بررسی‌های انجام شده در سال 1401 طبق آمارهای موجود در یک سایت کاریابی، میزان حقوق کارشناسان گرافیست در شهر تهران کمی بیشتر از حقوق این کارشناسان در شهرهای بزرگی مانند مشهد، اصفهان، تبریز و مانند آن‌ها است.

  • بررسی حقوق گرافیست در شهرهای کوچک:

با توجه به عدم وجود فرصت‌های شغلی کافی برای طراحان گرافیست در شهرهای کوچک، میزان درآمد و حقوق آن‌ها نیز نسبت به شهرهای بزرگ کمتر است. بر اساس پژوهش‌های انجام شده در سال 98 میزان حقوق گرافیست در شهرهای کوچک  تقریبا نصف حقوق گرافیست در شهرهای بزرگ، گزارش شده است.

عوامل مؤثر در درآمد و حقوق گرافیست

عوامل مختلفی می‌تواند در درآمد یک گرافیست تأثیرگذار باشد. مواردی از قبیل نوع استخدام به صورت حضوری یا پروژه‌ای و مواردی مانند میزان مهارت فرد، سابقه، تخصص و تسلط بر نرم‌افزارهای موجود و خلاقیت همگی در تعیین درآمد و حقوق گرافیست نقش خواهد داشت.

  • سابقه:

به طور طبیعی یک فرد تازه‌کار و مبتدی، در شروع کار حقوق چندانی دریافت نمی‌کند. در واقع با گذشت زمان و کسب مهارت و تجربه در زیردست متخصصان این حرفه، می‌توان میزان درآمد خود را افزایش دهد.

  • تسلط بر نرم‌افزارهای طراحی:

برای این که بتوانید در این شغل چه به صورت دورکاری یا تمام وقت موفق شوید، نیاز است تا حد امکان توانمندی و تخصص خود را در شاخه موردنظر افزایش دهید. نرم‌افزارهایی از قبیل فتوشاپ، ایلوستریتور و کورل از نرم‌افزارهای اصلی این شغل محسوب می‌شوند.

چگونه میزان درآمد خود را افزایش دهیم؟

برای این که بتوان در این شغل و حرفه به یک درآمد قابل قبولی برسید، نیاز به انجام کار خاصی نیست. تنها کافی است بتوانید میزان مهارت‌ها و توانمندی‌های خود را افزایش دهید تا در شغل طراحی گرافیک به تبحر قابل قبولی برسید.
بهتر است تلاش کنید در حوزه کاری خود، میزان تخصص خود را بالا ببرید. در نهایت اگر بتوانید نمونه کارهای قوی را طراحی کنید، از طریق آگهی در سایت ایران استخدام می‌توانید شرکت‌های مختلف را از مهارت و تخصص خود آگاه کنید. در این سایت همچنین امکان درج آگهی استخدام توسط کارفرما وجود دارد بنابراین امکان استخدام در این شغل سریع‌تر برای شما فراهم می‌شود.

چگونه درآمد دلاری داشته باشیم؟

جهت کسب درآمد دلاری در شغل طراحی گرافیست لازم است بتوانید با شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ تجاری در خارج از کشور نیز ارتباط برقرار کنید. جهت تبادل با کشورهای مختلف نیز تسلط کافی به زبان انگلیسی و افزایش میزان تجربه و مهارت در تخصص نیز مؤثر خواهد بود.

سخن پایانی

شغل طراحی گرافیست یکی از شغل‌های پردرآمد در ایران و کشورهای مختلف جهان است. با توجه به رونق پیدا کردن صنعت بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ، این حرفه نیز اهمیت زیادی پیدا کرده‌ است. در این مقاله میزان درآمد طراح گرافیست در ایران و خارج از کشور را بررسی نمودیم، امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام گرافیست در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا