• ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
  • 1k نظر «نمایش»

نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام

نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام

  • بروزرسانی:
اطلاعات بیشتر

اصول ساخت و نوشتن رزومه

پیش تر در مطلب رزومه چیست؟ با معنا، مفهوم و کاربرد رزومه آشنا شدیم. در این مطلب شما را با نحوه نوشتن رزومه آشنا می‌نماییم. رزومه نویسی یکی از گام‌های اصلی در پیدا کردن شغل مناسب است. بسیاری از افراد به دلیل داشتن رزومه مناسب همواره در اولویت استخدام قرار گرفته‌اند، درحالیکه شاید شرایط تحصیلی و مهارتی آنها بهتر از سایر افراد نبوده است. برای استخدام در موقعیت های شغلی مورد نظر خود، قدرت رزومه را دست کم نگیرید. اگر رزومه ضعیفی داشته باشید ممکن است موقعیت های شغلی مناسب را از دست بدهید.


فهرست مطالب مهم

جهت مشاهده مطالب روی لینک های زیر کلیک کنید

فرصت‌های شغلی را از دست ندهید!

با فعال‌سازی این سرویس، آگهی‌های استخدام سازمان‌های دولتی و خصوصی و همچنین بانک‌ها را به محض انتشار از طریق پیامک و ایمیل دریافت خواهید کرد.

فعال‌سازی

چگونه رزومه بنویسیم؟

رزومه کاری باید بگونه ای توانایی ها و قابلیت های شما را جذاب جلوه دهد که کارفرما برای مصاحبه با شما علاقه‌مند شود. اگر خودتان را جای کارفرما بگذارید متوجه می‌شوید که آن ها وقت زیادی برای خواندن متون طولانی ندارند و ترجیح می‌دهند با یک نگاه اجمالی بدانند شما مناسب همکاری هستید یا خیر. در سایت ایران استخدام جواب همه پرسش‌های‌تان را خواهید گرفت. اما چطور؟ تا آخر این مطلب را بخوانید.

در هر بخش از رزومه، می‌بایستی به بخشی از ویژگی‌های خود، به‌صورت صریح و با ذکر همه جزییات اشاره کنید.

1) بخش اطلاعات شخصی مربوط به نام، نام‌خانوادگی، سن، محل سکونت، راه‌های تماس با شما و موارد این چنینی است.

2) بخش تحصیلات، دربرگیرنده تحصیلات آکادمیک شما در رشته‌های مختلف، از زمان دبیرستان تا دانشگاه است. در این قسمت لازم است معدل فارغ التحصیلی و دانشگاه محل تحصیل را نیز درج کنید.

3) در قسمت تجربیات رزومه، تجربه قبلی خود از کار را بیان می‌کنید. اگر قبلا در مجموعه‌ای فعالیت داشته اید می‌بایستی نام مجموعه، سمت خود و مدت اشتغال در آنجا را ذکر کنید.

4) بخش علاقمندی‌ها به علایق شما در حوزه کاری تعلق دارد.

5) قسمت دوره‌های طی‌شده و تجربیات نیز مربوط به ذکر مهارت‌هایی است که می‌دانید مثلا مهارت‌های کامپیوتری یا زبان‌های خارجی. در‌نهایت نام معرف‌ها و توضیح کوتاهی درباره کارجو درج می‌شود. 

یک فرم رزومه فارسی کامل همه این بخش‌ها را شامل می‌شود. اما گاهی لازم نیست رزومه ما این بخش ها را داشته باشد، یا اینکه کارجو برای بخش‌های خاصی، هیچ اطلاعاتی نمی‌تواند وارد کند. مثلا اگر فرد تجربه کاری قبلی یا تحصیلات خاصی نداشته باشد، آن قسمت از رزومه‌اش حذف می‌شود. به‌همین‌ترتیب، فرم رزومه بر‌اساس نیاز افراد و اطلاعاتی که می‌خواهند در رزومه خود بنویسند تنظیم می‌شود و الزامی برای وجود همه بخش‌ها نیست. 

در کنار این مسئله باید در نظر داشت که نحوه نوشتن درخواست شغلی برای شغل‌های مختلف در رشته‌های مختلف کاری متفاوت است. رزومه‌ای که یک پزشک می‌نویسد، با رزومه یک هنرمند یا یک مهندس، تفاوت زیادی دارد.

برخی شرکت‌ها نیز از فرم پرسشنامه استخدامی خاص خودشان استفاده کرده و کارجو را به سمت لینک دانلود فرم پرسشنامه استخدامی و پرکردن آن هدایت می‌کنند که در‌این‌صورت نیازی به پرکردن فرم‌های رزومه کاری نیست. در شرایطی دیگر، تنها ارسال نامه درخواست کار کافیست. مشاهده چند نمونه نامه درخواست کار به شما در درک نحوه نگارش این نامه‌ها کمک می‌کند.

اصول نوشتن رزومه کاری

  در نوشتن رزومه کاری برای استخدام، نکات طلایی زیر را در نظر بگیرید:

  • رزومه را کوتاه و مختصر در حداکثر دو برگه A4 بنویسید.
  • از سوابق شغلی‌تان کلی گویی کنید، لازم نیست به تک تک وظایف‌تان در شرکت‌های قبلی اشاره کنید.
  • اطلاعات شغلی و تحصیلی‌تان را تیتروار بنویسید.
  • به مهارت‌ها و توانایی‌های‌تان اشاره کنید و به هیچ‌وجه از واژه ضعیف استفاده نکنید. مثلا اگر در فتوشاپ ضعیف هستید، بنویسید در سطح مبتدی
  • خلاصه‌ای از خودتان (درباره من) و هدف‌تان از انتخاب شغل‌تان را بنویسید
  • رزومه‌تان را به شکل pdf ذخیره کنید تا امکان تغییر شکل وجود نداشته‌ باشد.

نمونه‌های خوب رزومه را بخوانید

ایده گرفتن با کپی کردن بسیار متفاوت است. پس بدون اینکه سعی بر کپی کردن داشته باشید، نمونه‌های خوب رزومه‌ها را بررسی کنید. ببینید که در نمونه‌ها چطور قسمت "درباره من" نوشته شده است. این موضوع باعث می‌شود، دید خوبی نسبت به نگارش رزومه‌تان داشته باشید. این را در نظر داشته باشید که اگر کارفرما به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشد، به شما می‌گوید. پس حسابی رسمی رفتار کنید و چند مثال خوب را پیش از نگارش رزومه‌‌تان بخوانید.

اطلاعات مرتبط بنویسید و پراکنده سخن نگویید!

مثلا اگر نقاشی‌تان خوب است اما در حال فرستادن رزومه کاری‌تان برای شغل کارمند بانک هستید، نیازی نیست به این اشاره کنید که نقاشی‌تان هم خوب است.
همانطور که پیشتر گفتیم،  رزومه باید مختصر و مفید باشد و شامل اطلاعات و تجاربی باشد که مرتبط با آن موقعیت شغلی باشند. مثلا دانستن سابقه شما در فروش برای کارفرمایی که به دنبال برنامه‌نویس است، هیچ فایده‌ای ندارد.

اصول نوشتن رزومه تحصیلی

کارجویانی که می‌خواهند در موقعیت های کاری آکادمیک و یا در رشته های تحصیلی پذیرش بگیرند باید از تفاوت های نحوه نوشتن رزومه تحصیلی با نحوه نوشتن رزومه کاری اطلاع داشته باشند. مهمترین قدم برای پذیرش در دانشگاه ها داشتن یک رزومه تحصیلی پربار می‌باشد. برای اینکه بتوانید یک رزومه موفق برای خود بنویسید باید به اصول نوشتن رزومه تحصیلی آشنا شوید و بدانید که یک رزومه تحصیلی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

  • برخلاف رزومه کاری که باید نهایتا در 2 صفحه خلاصه شود، محدودیتی در تعداد صفحات رزومه تحصیلی وجود ندارد. اما بخاطر داشته باشد تعداد صفحات رزومه تحصیلی (CV) شما نباید بیش از 4 صفحه باشد.
  • مهمترین اطلاعات رزومه خود را در نیمه بالای رزومه خود درج نمایید تا در دید بهتری باشند.
  • سعی کنید منحصر بفرد باشید و در بخش توصیف خلاصه رزومه تحصیلی از نوشتن جملات تکراری مانند دارای روحیه قوی، با اعتماد به نفس و ... بپرهیزید.
  • اندازه فونت مناسبی برای رزومه خود انتخاب کنید . اندازه فونت پیشنهادی 11 یا 12 می‌باشد.
  • در نوشتن رزومه دقت داشته باشید. داشتن اشتباهات تایپی، غلط املایی و نگارشی باعث رد شدن رزومه شما می‌شود.

1- ساخت رزومه کاری بصورت آنلاین

برای اینکه یک رزومه‌ی کاری بنویسید باید فرایندی مرحله به مرحله را پیش بگیرید. بنابراین ذهن شما باید متمرکز باشد که چیزی از قلم نیفتد. شاید این کار سخت به نظر بیاید اما با رزومه ساز رایگان ایران استخدام این مشکل برطرف می‌شود، چون شما در قالبی استاندارد شروع به تکمیل اطلاعاتتان خواهید کرد و چیدمان را بر عهده ایران استخدام می‌گذارید.
به این ترتیب رزومه ساز ایران استخدام شما را در فرایندی مرحله به مرحله قرار می‌دهد تا هیچ یک از اطلاعات ارزشمندتان را جا نیندازید!

یکی از خدمات سایت ایران استخدام برای کارجویان ساخت رزومه کاری رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز آنلاین میباشد. کارجویان با استفاده از این سیستم میتوانند یک رزومه حرفه ای با رنگبندی و خوانایی و فرمت استاندارد داشته باشند. تمامی اطلاعات مفیدی که برای کارفرما مهم است و ممکن است در حین نگارش توسط شما فراموش شود در سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام وجود دارد. 

در صورتیکه به دنبال سیستم رزومه ساز انگلیسی رایگان میباشید، میتوانید از سیستم رزومه ساز ایران استخدام استفاده نمایید. زیرا امکان ایجاد رزومه کاری به انگلیسی و فارسی با استفاده از سیسم رزومه ساز رایگان وجود دارد.

ویژگی های سیستم رزومه ساز آنلاین رایگان ایران استخدام:

  • ساخت رزومه آسان و دسترسی رایگان برای کارجویان
  • امکان ایجاد رزومه دو زبانه (فارسی و انگلیسی)
  • مشاهده اطلاعات رزومه شما در یک صفحه A4
  • قابلیت دانلود رزومه 
  • قابلیت درج عکس در رزومه
  • امکان ارسال سریع رزومه آنلاین برای کارفرمایانی که در سایت ایران استخدام آگهی درج کرده اند.
  • قابلیت ادیت رزومه حتی بعد از ارسال آن برای کارفرما
  • امکان قراردادن رزومه ایجاد شده در بانک رزومه

 

2- ساخت رزومه کاری بصورت آفلاین

برخی کاربران نیز تمایل دارند رزومه خود را بصورت دستی آماده نمایند. ایران استخدام علاوه بر سیستم رزومه ساز آنلاین، امکان استفاده و دانلود رایگان فرم های خام رزومه به انگلیسی یا فارسی را برای شما فراهم نموده است. شما میتوانید با مشاهده تصویر نمونه رزومه های موجود و انتخاب فرم خام رزومه کاری به انگلیسی یا فارسی آن را در قالب Word دانلود و ویرایش نمایید.

ویژگی فرم های خام رزومه ایران استخدام:

  • امکان دانلود بصورت رایگان برای کاربران
  • بیش از 10 ها فرم خام رزومه با تنوع در رنگبندی و استایل
  • امکان ویرایش اطلاعات

 دانلود رایگان فرم خام رزومه کاری

صفحات مرتبط

منبع: گروه آموزشی ایران استخدام

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=2685555
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد
نظرات کاربران 1k