۷ سال پیش

افزایش مستمری بازنشستگان خرداد ماه اعمال می شود
اطلاعات بیشتر

 

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و دبیر اتحادیه کارگری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی مشکلات جامعه کارگری پرداختند.

جهت ورود به صفحه اصلی اخبار مربوط به اخبار حقوق بازنشستگان اینجا کلیک کنید


به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید تقی نور بخش مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و سید علیرضا حیدری دبیر اتحادیه کارگری کشور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب چهارشنبه ۱۲ خرداد ماه به بررسی موضوع جامعه کارگری و تامین اجتماعی پرداختند.
در ابتدای این بحث سید تقی نوربخش مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی درباره آخرین اخبار از زمان افزایش مستمری بازنشستگان کشور بیان داشت: هر ساله افزایش مستمری بازنشستگان بر اساس دو ماده قانونی تامین اجتماعی انجام می شود.
وی یادآور شد: ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی تصریح دارد که ما موظف هستیم افزایش مستمری، مستمری بگیرانی که حداقل حقوق و دستمزد را دریافت می کنند برابر با رشد حقوق و دستمزد شاغلین باشد که بر این اساس این گونه افراد حدود ۱۴ درصد افزایش مستمری خواهند داشت .
افزایش مستمری بازنشستگان خرداد ماه اعمال می شود
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: در مورد سایر سطوح نیز بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی موظف هستیم که متناسب با رشد هزینه های زندگی و به عبارتی متناسب را نرخ تورم افزایش مستمری بازنشستگان را داشته باشیم که بر این اساس همان گونه که پیشتر قول داده بودیم این افزایش مستمری در خرداد ماه اعمال خواهد شد.
نوربخش در ادامه به مکانیسم انجام افزایش مستمری بازنشستگان اشاره کرد و اظهار داشت:  مکانیسم به این صورت است که سازمان تامین اجتماعی درصدی را به هیئت وزیران پیشنهاد می دهد و آن درصدی که در هیئت دولت تصویب می شود مبنای افزایش مستمری بازنشستگان قرار خواهد گرفت و در مورد حقوق سایر سطوح مستمری بگیران نیز در مورد افرادی که حداقل حقوق و دستمزد را دریافت می کنند افزایش مستمری آن ها قطعاً ۱۴ درصد خواهد بود و در خصوص افرادی که خارج از این حوزه قرار می گیرند مقدار افزایش مستمری تا روز یکشنبه نهایی خواهد شد.
وی خاطر نشان ساخت: پس از آن که درصد افزایش مستمری  بازنشستگان مشخص شد در تیرماه نیز معوقات را پرداخت خواهیم کرد.
سید علیرضا حیدری دبیر اتحادیه کارگری کشور نیز در همین رابطه گفت: ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی متصل به ماده ۴۱ قانون کار است و بر اساس ماده ۴۱ قانون کار نیز هر ساله در اواخر اسفندماه  میزان افزایش مستمری ، مستمری بگیران تکلیفش در شورای عالی کار مشخص می شود و بحث های زیادی در این رابطه که چه عددی به عنوان مزد به کارگر و مستمری بگیران باید پرداخت شود و این درصد باید از چه منطقی برخوردار باشد انجام می شود.
دبیر اتحادیه کارگری کشور همچنین یادآور شد: عددی که سال گذشته بخش کارگری با توجه به مراجع قانونی که برای قیمت گذاری و تعیین سبد مواد غذایی و به تبع آن سایر نیازهای خانواده کارگری مطرح کرده بود رقمی بالای دو میلیون و دویست هزار تومان بود که اجماعی نیز راجع به این رقم وجود داشت اما وقتی در شورای عالی کار تصمیم گیری شد تصمیم گیری به ماخذ اندکی بیشتر از تورم اعلامی بانک مرکزی در پایان سال ۹۴ اتفاق افتاد.
حیدری با بیان این که این مبلغ به هیچ عنوان نمی تواند کفاف هزینه های معیشتی خانوار را بدهد اظهار داشت: از آن جا که سازمان تامین اجتماعی عمده منابع ورودی اش چیزی حدود ۶۰ تا ۶۲ درصد از وصول حق بیمه هایی است که به واسطه افزایش دستمزد شاغلین اتفاق می افتد این محدودیت در افزایش مستمری، مستمری بگیران در تامین اجتماعی وجود دارد.
نوربخش مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نیز در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی عنوان می کند که افزایش حقوق مستمری بگیران باید متناسب با هزینه های زندگی و برابر نرخ تورم باشد اما با کمال تاسف از سال ۱۳۸۴ تا ۹۲ ارقامی که در مورد مستمری، مستمری بگیران افزایش پیدا کرده در طول ۸ سال ۴۳ درصد بوده است.
وی اضافه کرد: در دولت دکتر روحانی در سال ۹۲ ، مستمری مستمری بگیران عملاً ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد که در سال ۹۳ نیز این رقم ۲۵ درصد بوده است ولی در سال ۹۴ این افزایش ۱۷ درصد بوده است.
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: اگر مقایسه ای در عرض ۸ سال دولت قبل با دولت فعلی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که در  ۸ سا دولت مستمری، مستمری بگیران ۴۳ درصد در طول ۸ سال رشد داشته ولی در عرض سه سال دولت دکتر روحانی این رقم ۶۷ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی چیزی حدود ۹۲، ۹۳ درصد منابع سازمان از محل حق بیمه ها تامین می شود.
نوربخش در ادامه برنامه با اشاره به این که مرکز ملی آمار مبنای قانون است اعداد و ارقامی که مطرح می شود در شرایط فعلی توسط یک مرکز به نام مرکز ملی آمار مطرح می شود.
وی با بیان این که خوشبختانه طی دو سه سال گذشته آمارهای مختلفی اعلام نشده است عنوان کرد: مکانیسم بیمه به این صورت است که بر اساس پرداخت های افراد دریافتی می دهیم
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به این که در سیستم بیمه تامین اجتماعی فرد یا کارفرما پرداخت را انجام می دهد که امری طبیعی است افزود: ۵۰ درصد پرداخت در سازمان تامین اجتماعی صورت می گیرد که البته این امر متناسب با وضعیت معیشتی آن ها نیست.
نوربخش با اشاره به این که پرداخت ها را به صورت مزایای دیگر همچون حق مسکن و خواروبار جبران می کنیم ادامه داد: فرد مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی تنها حداقل ها را دریافت نمی کند بلکه مزایا و امکانات رفاهی دیگر را اختصاص داده ایم تا بتوانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم.
وی با اشاره به این که متاسفانه نتوانسته ایم نقصان ها را جبران کنیم ادامه داد: عقب افتادگی ها مربوط به یک دهه گذشته می شود .
رشد مستمری در سازمان تامین اجتماعی ۹ رصد است که متناسب با نرخ تورم نیست
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به این که رشد مستمری در سازمان تامین اجتماعی ۹ درصد بوده است عنوان کرد: البته این رشد متناسب با نرخ تورم نبوده است.
نوربخش با اشاره به این که با توجه به نرخ تورم و عقب افتادگی ها سعی کرده ایم تا پرداخت را جبران کنیم بیان کرد: حق عائله مندی، خواروبار و نظایر آن از سی هزار تومان در سال گذشته به ۱۱۰ هزار تومان افزایش یافته است به طوری که حق مسکن دو درصد کل حقوق و دستمزد را بالا می برد.
۳۵ هزار نفر مستمری بگیر به صورت رایگان به سفرهای زیارتی خواهند رفت
وی مسکن اجتاعی را مزیت دیگر دانست  افزود: مسکن اجتماعی در بودجه سال ۹۵ سازمان تامین اجتماعی آمده است و از سوی دیگر ۳۵ هزار نفر را به صورت رایگان به سفرهای زیارتی خواهیم برد.
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به این که حدود ۲۰۰ هزار نفر کمتر از ده سال پرداخت داشته اند گفت: نسبت این عده به کل مستمری بگیران ۶، ۷ درصد است
نوربخش با اشاره به این که آن هایی که تابع قانون کار هستند پرداخت در زمان مستمریشان بیش از حداقل خواهد بود گفت: در حال حاضر حداقل نداریم به طوری که ۷۱۲ هزار تومان در سال گذشته و در سال جاری ۸۲۰ هزار تومان پرداخت صورت می گیرد اما به اضافه این مزایا این رقم به ۹۰۰ هزار تومان است.
وی ادامه داد: در سطح کمی اگر زیر ۹۰۰ هزار تومان دریافتی دارند به آن ها این نوید را می دهیم که دریافتی شان به ۹۰۰ هزار تومان خواهد رسید.
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به افزایش بازنشستگان دولتی ادامه داد: سعی شده است تا بازنشستگان دولتی، کشوری و سازمان تامین اجتماعی دریافتی یکسانی داشته باشند.
نوربخش با اشاره به قانون برنامه پنجم توسعه گفت منابع سازمان تامین اجتماعی مربوط به بیمه شدگان است.
وی با اشاره به پیشنهاد ادغام سازمان تامین اجتماعی با بیمه سلامت گفت: در بند جیم و ب قانون برنامه آمده است که اموال منفک شده و تهدیدی برای این امر وجود ندارد.
ادغام وزارت خانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاثیر جدی در ساختار تامین اجتماعی نداشته است
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به ادغام وزارت خانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: این ادغام تاثیر جدی در ساختار تامین اجتماعی نداشته است
حسین حبیبی دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار گفت: محتویات این بند تا کنون مدفون مانده است و این امر سبب کاهش قدرت خرید کارکنان شده است.
دبیر کانون شورای اسلامی کار استان  تهران با اشاره به این که هر چه دریافت ها بیشتر شود حق بیمه ها نیز افزایش می یابد خاطر نشان کرد: پرداخت ها راجع به حق بیمه ها اثر خود را بر روی مستمری ها می گذارد به طوری که در سازمان تامین اجتماعی مستمری ها دچار فاصله فاحشی شده است.
وی با اشاره به بحث ادغام سازمان تامین اجتماعی در بیمه سلامت گفت: این موضوع نگرانی را به وجود خواهد آورد و در قانون پنجم توسعه اشاره به این که موضوع نشده است لذا فقط فروش خدمت به حوزه سلامت می توانیم داشته باشیم.
حسین حبیبی  گفت: بیمه شد.گان نگران هستند این ادغام به اسم فروش خدمت صورت گیرد و در نهایت عملیاتی شود
دبیر کانون شورای اسلامی کار استان  تهران با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی بیان کرد: متاسفانه در دولت گذشته خطایی رخ داد و آن هم مربوط به این موضوع می شود که ۳ وزارت خانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همدیگر ادغام شدند و در نهایت ۳ وزارت خانه به یک وزارت خانه تبدیل شد.
وی با تاکید بر این که سازمان تامین اجتماعی مصداق حق الناس است عنوان کرد: تاکنون سازمان تامین اجتماعی در قالب دولتی نبوده و حالا که به وزارت خانه دولتی محض تبدیل شده می تواند نگرانی بیمه شدگان به واقعیت تبدیل شود

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=608043
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد