• ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
  • 1k نظر «نمایش»

۱۰ نکته مهم مهارت های فردی در مصاحبه شغلی

۱۰ نکته مهم مهارت های فردی در مصاحبه شغلی

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۱ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

تاثیر مهارت‌های فردی در مصاحبه شغلی

ارتباط موثر و نمایش توانایی‌های خود، مسیر را برای افرادی که به مصاحبه شغلی دعوت شده‌اند هموار می‌سازد. در نتیجه، بیان مهارت‌های خاص و تفاوت‌های فردی می‌تواند در تعیین اولویت‌های استخدامی تأثیرگذار باشد. بر این اساس ایران استخدام در این صفحه تاثیر مهارت‌های فردی در مصاحبه‌های شغلی را شرح داده است.


فهرست مطالب مهم

جهت مشاهده مطالب روی لینک های زیر کلیک کنید

اهمیت انگیزه

در دستیابی به اهداف اگر فردی مهارت و خلاقیت داشته باشد اما انگیزه ایجاد تغییر و تحول هنوز در وجودش شکل نگرفته باشد، نمی‌تواند در کارش موفق شود و اهداف خود را اجرایی کند. به بیان دیگر، انگیزه، انرژی لازم برای تحقق خواسته‌های فردی را تأمین می‌کند.

انواع انگیزه:

  • انگیزه درونی
  • انگیزه بیرونی

عوامل درونی دیدگاه‌ها، اهداف و خواسته‌هایی هستند که در طول زندگی به آن‌ها نیاز پیدا می‌‌کنیم.

عوامل بیرونی نیز در واقع برخلاف تمایل افراد، بیشتر برای گذراندن دوره‌هایی خاص به بخش اصلی اشتغال یا تحصیل افراد مربوط می‌شوند.

خلاقیت

خلاقیت موضوع مهمی از تفاوت‌های فردی به شمار می‌آید. مدیران نیز در پرورش خلاقیت و نوآوری کارمندان نقشی حساس دارند. کارمندان و کارجویان نیز برای دست یافتن به خلاقیت باید توانایی ترکیب افکار نو را با روشی مناسـب و حفظ پیوستگی بین ایده‌ها برای تحقق اهداف و خواسته‌های سازمان داشته باشند.

نویسنده‌ای معتقد است که ایده‌ها وقتی پرورش می‌یابند که افراد با پدیده‌ نو، مسائل جدید و الگوهای متفاوتی مواجه شوند.

بنابراین مدیرانی که ایده‌های نوین بیشتری می‌خواهند باید به طور معمول کارکنان خود را در تماس با پدیده‌های جدید و مسائل تازه مخاطبان قرار دهند. بین آن‌ها و افرادی که متفـاوت با آنان می‌اندیشند، ارتباط دائم ایجاد کنند و ارتباطات را به گونه‌ای هدفمند سامان دهند. به همین منظور مدیران برای استفاده از خلاقیت دیگران و بیدار کردن ذهن‌های خلاق باید فضای مناسب ایجاد کنند.

مهارت فردی در مصاحبه

همانطور که می‌دانید اجرای یک مصاحبه موفق تنها بخشی از مسیر پرفراز و نشیب استخدام است. عوامل و معیارهای دیگری نیز در اجرای مصاحبه‌های شغلی دخیل هستند.

در ادامه به چند مورد از این عوامل اشاره می‌کنیم:

  • فن بیان
  • آمادگی در پاسخ‌گویی به پرسش‌های مصاحبه‌کننده
  • حضور ذهن
  • مطالعه تجربه‌ها و فعالیت‌های سازمان‌های نیرو پذیر
  • میزان علاقه و مهارت شما نسبت به شغل

واکنش‌ها و نحوه پاسخ‌گویی به مصاحبه‌کننده نیز میزان صلاحیت و شایستگی کارجویان را نشان خواهد داد.

 ارکان موفقیت در مصاحبه‌های شغلی

در این بخش شش ارکان برای موفقیت در مصاحبه های شغلی همراه با توضیحات لازم آورده شده است:

اعتماد به نفس

گام نخست در اغلب مصاحبه‌های شغلی، همچنین آزمون‌های استخدامی داشتن اعتمادی کامل به خود و مهارت‌ های کسب شده در دوران مختلف تخصیلی است. در واقع تنها امتیازی که باعث بروز تفاوت‌های میان فردی بین انبوه کارجویان خواهد شد، برخورداری از ویژگی‌ اعتماد و اطمینان به خویشتن است.

مصاحبه‌کننده نیز در همان برخورد اول با نگریستن به چهره هر کارجویی می‌تواند به راحتی میزان اعتماد به نفس تک تک آنان را ارزیابی کند.

  بیان قاطع و تسلط به پرسش‌ها ویژگی‌ای است که تنها در افراد کاردان و متبحر می‌توان یافت.

آمادگی

در اتاق مصاحبه و در حضور مصاحبه‌ کننده درباره چه موضوعاتی بحث می‌شود و چگونه می‌توان جریان مصاحبه را به سوی اهداف از پیش تعیین شده هدایت کرد؟

به یاد داشته باشید، تمرکز و دقت در جلسه مصاحبه بسیار حائز اهمیت است. باید ابتدا شنونده قابلی باشید تا بتوانید با دقت و صراحت پرسش‌ها را پاسخ دهید. می‌توانید با توجه به میزان اطلاعات و مهارت خودتان و با توجه به تمرکز نوع پرسش‌ها، فرصتی برای بازگوکردن تجربه‌ها و سوابق‌تان ایجاد کنید و روند مصاحبه را به سوی اهداف از پیش تعیین شده خودتان سوق دهید.

سازمان و قوانین

هر سازمان دیدگاه و قواعد کاری مخصوص به خود را اجرا می‌کند. کارجویان نیز باید از همان راهکارها تبعیت کنند. شما نیز با آگاهی و شناخت قوانین سازمان باید در همان راستا طرح‌ها و ایده‌های شغلی خودتان را به اجرا برسانید.

در واقع به نوعی سازمان‌ها می‌توانند سکوی پرتاب موفقیت‌تان باشند.

اشتیاق و علاقه

همان‌طور که می‌دانید علایق و خواسته‌های ذهنی در جایگاه عاملی محرک، به باورها هویت می‌دهند و با تلفیق انگیزه‌ها، بسیاری از ناممکن‌ها را امکان‌پذیر می‌سازند. درخصوص دست‌یابی به ایده‌آل‌ها و اهداف شغلی نیز طبق روش‌های روان‌شناختی خود افراد هستند که با القای امواج مثبت و منفی آینده مسیر پرفراز و نشیب شغلی و تحصیلی خویش را دست‌یافتنی می‌کنند.

تأثیر محیط آموزش در توانمندی کارمندان

دوره‌های آموزشی کوتاه و ضمن خدمتی که برای کارمندان در نظر گرفته می‌شود، تأثیر فوق‌العاده‌ای در راندمان کار دارند.

آشنایی با سبک‌های مدیریت فروش، بازاریابی و تبلیغات هر یک استعدادها و خلاقیت‌های کارمندان را نشان می‌دهد و در صورت ادامه به تخصص و مهارتی خاص مبدل خواهد کرد. البته در هنگام تحصیلات دانشگاهی نیز راهنمایی‌های برخی از اساتید، زمینه‌های رشد و شکوفایی دانشجویان را فرآهم خواهد آورد.

ارزیابی مصاحبه‌شوندگان در مصاحبه‌های استخدامی

اگرچه مصاحبه یکی از متداول‌ترین و قابل اعتمادترین سبک های تحقیق در انواع حوزه‌های استخدامی و تحقیقاتی به شمار می‌رود، اما باز هم نمی‌توان تمام ویژگی‌ها و خلاقیت‌های افراد را در قالب فرم‌های از پیش تعیین شده برنامه‌ریزی و در جایگاه معیاری مطلق از آن استفاده کرد.

گرایش‌ها و انگیزه‌های کارجویان به شدت متفاوت است. تفکیک مهارت‌های آن‌ها به مصاحبه‌های تخصصی و حتی در بعضی مواقع به یک تیم کارشناس و مجــرب نیاز دارد. بدین منظور به تکنیک‌های دیگری نیز نیاز است. از سوی دیگر کارایی، دقت و اطمینان این روش برای بررسی مفاهیم و مسایل ساده‌تری که در شعاع سنجش آن قرار می‌گیرند از طرف بسیاری از منتقدین مورد تردید است.

مصاحبه استاندارد و اصولی، مصاحبه‌کننده و مصاحبه شونده را در شرایطی بسیار غیر طبیعی قرار می‌دهد. به طوری‌که طرح مسایل از سوی مصاحبه‌کننده بر اساس چارچوب‌های از پیش تعیین شده و محدود، عملا امکان توضیح برنامه‌ها و راهکارهای دیگر را از مصاحبه‌شونده می‌گیرد.

همین عامل تمایل به گفتمانی دو جانبه را از بین می‌برد و شکافی عمیق میان آموخته‌ها، پرسش‌ها و هدایت جریان مصاحبه به وجود می‌آورد.

به همین دلیل نیز اولین دانشمندانی که سبک پرسش و پاسخ را در آلمان به کار بردند، معتقــد بودند که مصــاحبه باید همانندگفت‌وگویی دوستانه و کاملاً طبیعی اجرا شود. پرسش‌ها کاملا منطقی و با توجه به مهارت‌های فردی و میزان تحصیلات پرسیده شوند.

مصاحبه‌کننده روال مصاحبه را سلیقه‌ای اجرا نکند و پرسش‌هاحالت جدی و مغرضانه نداشته باشند. پاسخ‌ها نیز طبق صلاحیت‌ها، حقایق و سوابق شغلی و تحصیلی بیان شــوند. در واقع در بهترین حالت، مصاحبه باید به گونه‌ای باشد که مصاحبه‌شونده خود را در محفلی صمیمی، به دور از استرس احساس کند و اصلاً متوجه نشود که پرسش‌ها به منظور اهداف سازمانی پرسیده شده‌اند.

کلام آخر

ارزیابی شخصیت کارجویان با استفاده از سبکهای مختلف روان‌شناختی و علمی اجرا می‌شود. بعضی از شیوه‌های شناخته شده برای ارزیابی شخصیت متقاضیان اشتغال را پرسشنامه، آزمون‌های کتبی، شفاهی و درنهایت مصاحبه تشکیل می‌دهند.

همیشه عده معدودی می‌توانند به اجرای گفتمانی مناسب دست یابند. ویژگی افراد موفق اعتماد به نفس و اهداف والای آنان است. استرس و فشار روحی در قاموس آنان تعریفی ندارد. با شکست در مصاحبه ناامید نمی‌شوند و به پیروزی‌هایی کوچک دل نمی‌بندند.

تلاش، تداوم و انگیزه، کلید موفقیت کارجویان ساعی است. افرادی که استوارانه رسیدن به اهداف و رویاهای ذهنی را بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی‌شان می‌دانند و برای دستیابی به اولویت‌های زندگی‌شان کاملاً مصمم هستند.

معرفی کتاب‌های مصاحبه

واحد آموزش ایران استخدام جهت کسب آمادگی شما کاربران عزیز در جلسات ارزیابی تکمیلی (مصاحبه) کتاب‌هایی جامع شامل تمام مراحل مصاحبه‌های استخدامی آماده نموده‌ است.

دانلود کتاب الکترونیکی راهنمای جامع تمام مراحل مصاحبه‌های استخدامی

سفارش پستی کتاب چاپی راهنمای مصاحبه گزینش عقیدتی و سیاسی

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=8935
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد
نظرات کاربران 1k