۷ سال پیش

«عدم اشتغال» شرط بنیاد ملی نخبگان برای دریافت تسهیلات
اطلاعات بیشتر
بروزرسانی

 

یکی از نخبگان تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان به تعهد عدم اشتغال افراد تحت پوشش بنیاد اشاره کرد و گفت: برای یک فرد متأهل زندگی با حقوق ۵۵۰ هزار تومان میسر نیست؛ حتی نخبگان تحت پوشش نیز در پی خروج از این بنیاد هستند.

جهت ورود به صفحه اصلی اخبار و جزئیات استخدام نخبگان اینجا کلیک کنید


فرشاد خدیور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» درباره تسهیلاتی که بنیاد نخبگان در اختیار افراد تحت پوشش خود قرار می‌دهد، اظهار کرد: تسهیلات بنیاد ملی نخبگان شامل یک مبلغ ماهیانه در ازای کارهای علمی ـ پژوهشی در دانشگاه‌ها است که این مبلغ در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد حدود 550 هزار تومان است.
وی افزود: در واقع در یک سال تحصیلی مبلغی حدود 4 میلیون و 450 هزار تومان به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تعلق می‌گیرد.
تسهیلات بنیاد نخبگان خوب است اما مکانیزم ارائه آن هر کسی را پشیمان می‌کند
این نخبه تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان با اشاره به دیگر تسهیلات بنیاد خاطرنشان کرد: هدیه ازدواج، حمایتهای مالی برای انجام برخی از پروژه‌ها، وام ودیعه مسکن و برخی موارد دیگر از جمله تسهیلاتی است که بنیاد در اختیار افراد تحت پوشش خود قرار می‌دهد.
خدیور تصریح کرد: تسهیلاتی که بنیاد ملی نخبگان در اختیار افراد تحت پوشش خود قرار می‌دهد، تسهیلات خوبی است اما مکانیزم و روندی که باید طی شود تا بتوان از آن تسهیلات بهره‌مند شد، به هیچ وجه خوب نیست.
وی ادامه داد: به عنوان مثال چند وقت پیش، بنده برای وام ودیعه مسکن اقدام کردم و با توجه به وعده‌ای که بنیاد به من داد، مبلغی را قرض و یک خانه اجاره کردم اما تا به حال حدود 4 ماه از وعده بنیاد می‌گذرد و هیچ خبری از وام نیست.
این نخبه تحت پوشش بنیاد متذکر شد: مراحل اداری و روند طولانی این تسهیلات موجب دلسردی و پشیمانی افراد تحت پوشش این بنیاد در استفاده از این تسهیلات می‌شود.
تعهد بنیاد ملی نخبگان مبنی بر عدم اشتغال افراد تحت پوشش خود در عین پرداخت مبلغ ناچیز ماهیانه
وی با تأکید بر اینکه بنیاد از افراد تحت پوشش خود تعهد می‌گیرد که در دوران تحصیل اشتغال نداشته باشند، متذکر شد: با توجه به شرایط امروز جامعه، با حقوق 550 هزار تومان هیچ کسی راضی به کار نکردن نمی‌شود.
این نخبه افزود: این موضوع برای افراد متأهل بیشتر مشهود است اما متأسفانه بنیاد ملی نخبگان هیچ تفاوتی بین افراد مجرد و متأهل قائل نشده است؛ آیا واقعاً می‌شود با چنین حقوقی یک زندگی را پیش برد.
خدیور با تأکید مجدد بر نابسامان بودن روند ارائه تسهیلات در بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: به عنوان مثال در سال تحصیلی 95-94،‌ هزینه نیم سال اول را اواخر اردیبهشت ماه سال جاری پرداخت کردند و هزینه نیم سال دوم را هنوز پرداخت نکرده‌اند.
این نخبه تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان در پاسخ به این سؤال که آیا مبالغ مقرر به صورت ماهیانه پرداخت نمی‌شود، گفت: خیر؛ متأسفانه چنین نیست؛ بنیاد مبالغ مقرر را به صورت ماهیانه پرداخت نمی‌کند و تمام آن را در دو مرحله نیم سال اول و دوم پرداخت می‌کند.
بهبودی نحوه عضوپذیری بنیاد ملی نخبگان در سال جدید
وی به روند بهبودی نحوه عضوپذیری بنیاد نخبگان اشاره کرد و یادآور شد: فاکتورهای عضوپذیری بنیاد در سال جاری پیشرفتها و بهبودیهای قابل توجهی نسبت به سالهای گذشته داشته است و جامعه گسترده‌تری را پوشش می‌دهد.
این نخبه ادامه داد: در گذشته بیشتر معدل و مقام در المپیادها یا جشنواره‌ها مد نظر بود اما قوانین و مکانیزم جدید بنیاد موجب بهبودی این نحوه عضو پذیری شده است؛ با وجود این پیشرفت و روند بهبودی نحوه عضوپذیری بنیاد، هنوز جای بهبودی بیشتر را دارد.
خدیور تصریح کرد: مکانیزم جدید بنیاد در بررسی افراد تحت پوشش خود که به طور سالیانه انجام می‌گیرد، کار خوبی است اما برخی از فاکتورهای بنیاد هنوز دچار مشکل است؛ به عنوان مثال برخی از مؤسساتی که اصلاً هویت آنها مشخص نیست، هر ساله به آمار افراد تحت پوشش بنیاد می‌افزایند که واقعاً چنین کاری لزوم ندارد.
وی در توضیح بیشتر در مورد این مؤسسات تأکید کرد: یکی از مؤسساتی که برخی از افراد آن تحت پوشش بنیاد قرار می‌گیرند، مؤسسه «م» که در واقع یک پژوهشکده وابسته به دانشگاه شریف است که آنچنان اعتبار ندارد؛ از این رو هنوز مشکلاتی در روند عضو‌پذیری این بنیاد دیده می‌شود.
رضایت بیشتر افراد تحت پوشش بنیاد در صورت استفاده از توان آنها به جای پرداخت مبالغ ناچیز ماهیانه
این نخبه تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان در پاسخ به این سؤال که بنیاد علاوه بر تسهیلات از توان افراد تحت پوشش خود نیز استفاده می‌کند، اظهار کرد: متأسفانه بنیاد تا‌کنون فقط صرفاً در حوزه ارائه تسهیلات عمل کرده است و اگر استفاده از توان افراد تحت پوشش خود را عملی کند، بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود چرا که افراد تحت پوشش این بنیاد، بزرگترین سرمایه‌های علمی کشور هستند.
وی افزود: به عنوان مثال اگر با چند شرکت قرارداد ببندند و نخبگان را در آن شرکتها مشغول به کار کنند، هم نخبگان رضایت بیشتری دارند و هم موجب پیشرفت کشور می‌شود؛ اگر خود من به جای دریافت تسهیلات از بنیاد نخبگان، از سوی بنیاد به شرکتی معرفی و در آنجا مشغول به کار می‌شدم، رضایت بیشتری داشتم.
خدیور ادامه داد: روش دیگر استفاده از توان این افراد، این است که از طریق ارائه پروژه از طرف خود بنیاد، از توان آنها استفاده شود؛ این موضوع می‌تواند هم از نظر بازدهی، هم از نظر اقتصادی چه برای دانشجو و چه برای خود بنیاد بهتر باشد.
وی افزود: دریافت ردیف بودجه برای بنیاد و پرداخت مبالغی از این منابع به افراد تحت پوشش در ازای فعالیت و کاری که انجام نمی‌شود، چه سودی برای کشور دارد.
کسانی که تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان هستند، قصد خروج از آن را دارند
این نخبه تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان در پاسخ به این سؤال که آیا فضای کلی بنیاد ملی نخبگان را برای ترغیب و وابسته کردن افراد تحت پوشش به کشور را مثبت ارزیابی می‌کنید، گفت: باید بگویم که حتی کسانی که در حال حاضر تحت پوشش بنیاد هستند، قصد خروج از آن را دارند چرا که واقعاً از لحاظ اقتصادی ماندن در بنیاد برایشان به صرفه نیست.
وی افزود: اگر همین کارها و پژوهشهایی که برای ماندن در بنیاد انجام می‌دهیم را در شرکتها و جاهای دیگر انجام دهیم، علاوه بر خرج زندگی روزمره‌مان، سرمایه آینده‌مان نیز تأمین می‌شود.
خدیور با اشاره به تسهیلات و هزینه‌های خوبی که کشورهای خارجی به نخبگان ما می‌دهند، خاطرنشان کرد: زمانی که کشورهای خارجی برای پیشرفت و تحصیل نخبگان ایرانی، تسهیلات و هزینه‌های فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهند، هر کسی به فکر ادامه تحصیل در خارج از کشور می‌افتد.
وی تصریح کرد: یکی از دوستان هم مقطعی من که اکنون در یکی از کشورهای خارجی مشغول تحصیل است، علاوه بر خرج تحصیلی که برایش پرداخت می‌کنند، ماهیانه حدود 6 میلیون تومان برای زندگی شخصی خود ذخیره می‌کند اما میزان دریافتی من از بنیاد خرج رفت و آمد من را هم تأمین نمی‌کند.
این نخبه تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان در پایان ضمن تقدیر از بنیاد ملی برای تغییر روند عضوگیری و پرداخت مبالغ در این شرایط سخت کشور متذکر شد: پیشنهادهای من به بنیاد، این است که ابتدا مکانیزم ارائه تسهیلات را اصلاح کند همچنین در عوض پرداخت مبلغ ناچیز ماهیانه از توان اعضای خود کمال استفاده را ببرد مثلاً از آنها در شرکتهای معتبر استفاده و یا برای آنها شرکتهای دانش‌بنیان تأسیس کند.

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=604931
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد