کارجومعرفی رشته های تحصیلی

بهترین و پردرآمدترین رشته فنی حرفه ای برای پسران و دختران

زمان مطالعه: 5 دقیقه

‌بهترین رشته های فنی حرفه ای برای پسران و دختران

با توجه به پیشرفت صنایع در کشور که مربوط به چند دهه گذشته میشود، بازار کار رشته های فنی حرفه ای نیز پیشرفت چشم گیری داشته‌است. هدف هنرستان های فنی حرفه ای شناخت استعداد و علاقه افراد و ایجاد بستری مناسب برای ادامه تحصیل در دانشگاه های علمی‌کاربردی و ورود آنها به بازار کار میباشد. افرادی که دوره متوسطه را در هنرستان های فنی و حرفه ای میگزرانند، با بکارگیری آموخته‌های خود می‌توانند در مشاغل مربوط به رشته‌تحصیلی خود به عنوان تکنسین وارد بازارکار شوند. این رشته بسیار گسترده می‌باشد و به 4 دسته اصلی هنر صنعت کشاورزی و خدمات تقسیم میشود و شامل بیش از 40 زیر شاخه میباشد. آموزش های فنی حرفه ای در بصورت یک دوره 5 ساله پیوسته می‌باشد. (3 سال تحصیل در هنرستان های فنی حرفه ای و کسب مدرک دیپلم و 2 سال دوره کاردانی بصورت پيوسته در آموزشكده ها)

جستجوی آگهی‌های استخدامی

رشته فنی حرفه ای مناسب چه کسانیست؟

پیشتر تصور میشد تحصیل در مدارس هنرستان و رشته های فنی حرفه ای مناسب دانش آموزانی میباشد که در دوره تحصیلی خود عملکرد مناسبی نداشتند و حدنصاب نمراتشان اجازه ادامه تحصیل در رشته‌ های تجربی، ریاضی و یا علوم انسانی را نمی‌دهد. اما باید بگوییم اینطور نیست و رشته‌های فنی حرفه ای بیشتر مناسب افرادی میباشد که از هوش فنی و خلاقیت در کارهای عملی برخوردار می‌باشند. فارغ التحصیلان مختلف رشته فنی حرفه ای به دلیل آموزش های عملی و آشنایی با ابزارآلات فنی و کار با دستگاه های مرتبط، از شانس بهتری در زمینه اشتغال و کاریابی نسبت به سایر رشته‌ ها برخوردار میباشند.

شرایط و نحوه ورود به رشته فنی حرفه ای

افرادی که تمایل به ادامه تحصیل در هنرستان های فنی و حرفه ای را دارند، پس از پایان دوره متوسطه اول در صورت کسب حدنصاب نمرات خود با توجه به برگه هدایت تحصیلی که در پایان دوره متوسطه اول دریافت مینمایند، میتوانند در صورت مجاز بودن رشته‌ مورد نظر خود را انتخاب نمایند. و پس از گذراندن 3 سال در هنرستان بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی وارد دوره کاردانی در دانشگاه های آزاد و علمی کاردانی شوند. پس از آن هم می توانند در دوره های کارشناسی ناپیوسته ادامه تحصیل دهند.

مزایای رشته فنی حرفه ای

از نظر کارشناسان افرادی که در رشته‌های فنی حرفه ای فارغ التحصیل میشوند، نسبت به سایر دانش آموختگان از موقعیت شغلی بهتری برخوردار خواهند بود. علاوه بر آن میتوان به کوتاه بودن دوره تحصیلی و ورود سریع افراد به بازارکار اشاره کرد. حتی افرادی که در این رشته‌ ها فارغ التحصیل میشوند، قابلیت کارآفرینی در حوزه های متفاوت را نیز دارند. مشاغل این رشته‌ حتی در نهاد ها و سازمان های دولتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. آزمون های استخدامی که هر ساله توسط دستگاه های اجرایی و نهاد های دولتی برگزار میشوند گواه این موضوع میباشد.

رشته فنی حرفه ای

معرفی بهترین گرایش های رشته فنی حرفه ای

همانطور که اشاره شد، گرایش های این رشته‌ شامل 4 دسته اصلی میباشد. هر کدام از این دسته ها نیز چند زیر شاخه را شامل میشوند. در ادامه به معرفی گرایش های این رشته‌ میپردازیم:

الف – گروه هنر

نکته: همه موارد نام برده شده در همه هنرستان ها تدریس نمیشود و طراحی دوخت مخصوص دخترها میباشد. همچنین میتوان گفت رشته های مربوط به هنر یکی از پرتقاضاترین و بهترین رشته های هنرستان دخترانه و پسرانه میباشد.

ب – گروه صنعت

گروه صنعت شامل 5 شاخه اصلی میباشد:

  • معماری ساختمان: معماری
  • برق و رایانه: الکتروتکنیک، الکترونیک، شبکه و نرم افزار، الکترونیک و مخابرات دریایی
  • تعمیر و نگهداری ماشین آلات دریایی: مکانیک موتورهای دریایی
  • مواد و فرآوری: سرامیک، صنایع شیمیایی، صنایع نساجی، متالوژی و معدن
  • مکانیک: مکاترونیک، صنایع فلزی، تاسیسات مکانیکی، مکانیک خودرو، ماشین ابزار، صنایع چوب و مبلمان و ابزار

ج – گروه کشاورزی

  • صنایع غذایی
  • امور باغی
  • ماشین‌های کشاورزی
  • امور دامی
  • امور زراعی

د – گروه مدیریت و خدمات

گروه مدیریت و خدمات خود به 3 دسته تقسیم میشود:

نکته: رشته کودکیاری مخصوص دختران میباشد و فقط در هنرستان های دخترانه تدریس میشود.

بهترین و پردرآمدترین رشته فنی حرفه ای برای پسران

از آنجایی که گرایش های مربوط به صنعت از بازارکار بهتری برای آقایان در کشور برخوردار می‌باشند، این رشته‌ ها بیشتر برای پسران توصیه می‌شود. از آنجایی که گرایش های مربوط به گروه هنر ازجمله گرافیک و فتوگرافیک و معماری امروزه از بازارکار و پرستیژ بالایی برخوردار میباشند، در بین پسران نیز پرتقاضا و محبوب میباشند. بسیاری نیز گرایش کامپیوتر را بهترین رشته فنی و حرفه ای برای پسران میدانند. انتخاب بهترین گرایش فنی حرفه ای بیشتر به علایق و توانایی های افراد در زمینه های مختلف مربوط میشود و به طور قعطی نمیتوان نسخه ای ثابت برای همه افراد در نظر گرفت. اما به طور کلی میتوان گفت پردرآمدترین گرایش های فنی حرفه ای برای پسران گرایش های زیر میباشد:

  • الکترونیک و الکتروتکنیک
  • شبکه و نرم افزار
  • متالورژی
  • کامپیوتر
  • حسابداری
  • کشاورزی
  • معدن
  • تربیت بدنی

پردرآمد ترین رشته فنی حرفه ای برای خانم ها

امروزه با اینکه بازارکار بسیاری از مشاغل فنی برای آقایان و خانم ها از شانس بالایی برخوردار است اما باید بگوییم خانم ها برای گرایش های صنعتی شاید از امتیاز کمتری نسبت به آقایان برخوردار باشند. همانطور که پیشتر در این مطلب ذکر شد، در میان رشته‌های فنی حرفه ای، گرایش طراحی دوخت و کودکیاری مختص خانم ها میباشد. از بهترین گرایش های فنی حرفه ای برای خانم ها میتوانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

  • طراحی دوخت
  • کودکیاری
  • حسابداری
  • تربیت بدنی
  • گرافیک
  • نقاشی
  • معماری
  • نقشه کشی
  • صنایع دستی
رشته فنی حرفه ای

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام مشاغل فنی حرفه ای

برای مشاهده آگهی های استخدام مشاغل فنی در سایت ایران استخدام میتوانید با وارد شدن به صفحه اصلی سایت از قسمت باکس جست‌وجوی مشاغل شغل مورد نظر را انتخاب نموده جست‌وجو نمایید. همچنین شما با عضویت به عنوان کارجو و فعالسازی سیستم دریافت پیامک یا ایمیل میتوانید روزانه بروزترین آگهی های استخدام را از طریق ایمیل و یا پیامک دریافت نمایید. فرقی نمیکند از کدام شهر کشور جویای کار میباشید. کارفرمایان در سایت ایران استخدام از سراسر کشور آگهی درج مینمایند. این کاریابی مجازی علاوه بر درج آگهی های استخدام شرکت های خصوصی، اخبار لحظه به لحظه استخدام نهاد ها و سازمان های دولتی را نیز پوشش میدهد.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه تنظیم رزومه مشاغل فنی در سایت ایران استخدام

یکی از خدماتی که سایت ایران استخدام بصورت رایگان برای کارجویان در نظر گرفته است، استفاده از سیستم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام میباشد. شما میتوانید با استفاده از رزومه ساز رایگان رزومه کاری حرفه ای خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای کارفرمایان ارسال نمایید. در صورت تایید رزومه شما توسط کارفرمایان، از شما دعوت به همکاری مینمایند.

جهت ساخت رزومه آنلاین با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه درج آگهی استخدام مشاغل فنی حرفه ای برای کارفرمایان

صاحبان کسب‌وکار ها و کارگاه های فنی و … در صورتی که به دنبال جذب و استخدام نیروی متخصص میباشند، میتوانند با عضویت در سایت ایران استخدام به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام نیروی مورد نیاز خود را استخدام نمایند. آگهی ها به محض انتشار در این سایت، علاوه بر اینکه در سایت و اپلیکیشن ایران استخدام منتشر میشوند، بصورت پیامک و ایمیل برای کارجویان ارسال میشوند. علاوه بر اینکه کارفرمایان از سمت کارجویان رزومه دریافت مینمایند میتوانند از قسمت بانک رزومه ایران استخدام نیز استفاده نمایند. بانک رزومه، رزومه های کارجویان را برای کارفرمایان نمایش میدهد. کارفرمایان میتوانند با اعمال فیلترهایی از جمله جنسیت، مدرک تحصیلی، عنوان شغلی، استان و شهر مورد نظر با رزومه کارجوی منتخب خود در تماس باشند.

جهت درج آگهی استخدام به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی بهترین رشته های فنی حرفه ای برای خانم ها و آقایان پرداختیم. چنانچه شما فارغ التحصیل فنی حرفه ای میباشید، میتوانید در سایت ایران استخدام به عنوان کارجو عضو شوید. چنانچه علاقه مند به استخدام در سازمان ها و نهاد های دولتی میباشید، میتوانید اخبار مربوط به نهاد مورد نظر را در صفحات مربوط به هر سازمان پیگیری نمایید از زمان انتشار خبر برگزاری آزمون تا برگزاری، اعلام نتایج و زمان دعوت برای مصاحبه و … .

همچنین شما میتوانید آگهی های استخدام مربوط به شرکت های خصوصی را در این سایت با توجه به شغل مورد نظر خود مشاهده نمایید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام و فرصت های شغلی در ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا