۹ سال پیش

نقش بانوان در تولید ناخالص داخلی کشور

منقضی شده
اطلاعات بیشتر

افزایش GDP کشور با حضور زنان در بازارکار

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی با بیان این‌که حضور زنان و مشارکت آن‌ها در بازار کار و فعالیت‌های اجتماعی در تولید ناخالص داخلی می‌افزاید، ایجاد خوشه‌های کسب و کار و تامین اعتبارات خرد برای اشتغال زنان را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا سپهری اظهار کرد: برآوردها نشان می‌دهد افزایش اشتغال زنان تاثیر مستقیمی در تولید ناخالص داخلی کشورها دارد و اگر زنان وارد بازار کار شوند در GDP کشور موثر است.

وی میزان افزایش تولید ناخالص داخلی حاصل از اشتغال زنان در آرژانتین را 19 درصد و در ایالات متحده هشت درصد ذکر کرد و گفت: حضور زنان در عرصه‌های اقتصادی به ویژه بازار کار تولید ناخالص داخلی کشورها را بالا می برد و یکی از شاخص‌های توسعه اقتصاد به شمار می رود.

سپهری با بیان این‌که اگر به دنبال افزایش GDP هستیم باید ارزش کار خانگی زنان ایرانی را مدنظر قرار بدهیم، تصریح کرد:‌ در سال 2009 میلادی ارزش کار خانگی زنان در ایران 26 میلیارد دلار معادل 8.69 درصد تولید ناخالص داخلی غیر نفتی بوده است که با محاسبه کار زنان روستایی 15 درصد تولید ناخالص داخلی می تواند توسط زنان صورت بگیرد.

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی در همایش زنان در مسیر توسعه اجتماعی که به همت موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی برگزار شد به پیامدهای کیفی اشتغال زنان اشاره و اظهار کرد: زنان به دلیل نقش تربیتی و مراقبتی خود، مشارکت در اجتماع و بهبود سطح تحصیلات، آموزش و بهداشت سهم بیشتری از درآمد خود را نسبت به مردان صرف سرمایه‌گذاری در آموزش فرزندان خود می‌کنند که از جهت پیامدهای کیفی اشتغال زنان حائز اهمیت است.

وی فعال شدن مهدکودک‌ها در محیط‌های کار و فراهم کردن امکان گرفتن مرخصی برای والدین را مورد تاکید قرار دارد و گفت: زنان باید بیشتر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند و از تکنولوژی‌های نوین بهره مند شوند.

وی گفت:‌ اگر زنان آموزش‌های لازم برای ایجاد کسب و کار را فرانگیرند و قدرت رقابت با مردان را پیدا نکنند سرمایه‌گذاری برای کسب و کار آنها بی فایده خواهد بود.

سپهری ایجاد فرصت‌های مناسب با قابلیت‌های زنان، تامین اعتبارات خرد در قالب وام‌های کوچک برای خلق کسب و کارهای کوچک و خرد و ایجاد خوشه‌های کسب و کار برای اشتغال بانون را خواستار شد.

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی افزود: کسب و کارهای دانش بنیان و منبع پایه به سرمایه اولیه چندانی نیاز ندارند ولی به نسبت حجم سرمایه‌گذاری اشتغالزایی بالایی دارند که می توان از این جهت به سمت تشکیل توسعه کسب و کارهای دانش بنیان حرکت کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت نقش زنان و اشتغال آ‌نها در اسناد بین المللی و اصول قانون اساسی ایران اظهار کرد: سازمان جهانی کار (ILO) بر فرصتهای برابر آموزش و توانمندسازی زنان و مردان تاکید دارد و اگر از کار شایسته به عنوان کاری که ابعاد کمی و کیفی کار و کرامت انسانی و مولد بودن کار را مورد نظر قرار می دهد سخن می گوییم، نقش زنان در برنامه‌های پژوهشی ILO مطرح می شود.

سپهری افزود: امروز در اسناد بین المللی به مقوله حمایت و اشتغال زنان و برابری آن با مردان تاکید می‌شود مقاوله نامه شماره 100 ILO به تساوی مزد زن و مرد در مقابل کار هم ارزش می پردازد و مقاوله نامه شماره 111 به برابری فرصت و منع تبعیض در استخدام و اشتغال اشاره دارد که ایران به هر دو مقاوله نامه پیوسته است و باید سالانه گزارش‌های خود را به دایره نظارت ILO ارائه دهد.

وی افزود: کنوانسیونهای دیگری در ILO است مانند کنوانسیون 156 که به مساله زنان و اشتغال آنها در خانه می پردازد و از دولت ها می خواهد برای توانمندسازی زنان تلاش کنند یا کنوانسیون 183 که به حمایت از زنان در دوران بارداری و زایمان اشاره می کند و به حمایت‌های شغلی از زنان در این ایام می پردازد.

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی ادامه داد: براساس آمارهای سازمان جهانی کار یک میلیارد نفر زن تا سال 2022 وارد اقتصاد جهان می شوند که سازمان جهانی کار در کنار زنان هندی و چینی از آنها به عنوان میلیارد سوم یاد می کند.

به گفته سپهری، تا سال 2020 میلادی 865 میلیون نفر زن و تا سال 2022 یک میلیارد زن وارد اقتصاد جهانی خواهند شد که از این میزان 94 درصد در کشورهای در حال توسعه و شش درصد در کشورهای توسعه یافته هستند.

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی در پایان تصریح کرد: از کل جمعیت 76 میلیون نفری ایران در سال گذشته 50.4 درصد را مردان و 49.6 درصد را زنان تشکیل دادند.

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=239776
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد