۹ سال پیش

گسترش رشته‌های علوم انسانی غیرهدفمند

منقضی شده
اطلاعات بیشتر

رشته‌های علوم انسانی غیرهدفمند گسترش یافته‌اند؛ الزامات بازنگری علوم انسانی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دو دهه گذشته رشته‌های علوم انسانی در کشور با یک رشد جهشی و غیرهدفمند گسترش یافته‌اند به گونه‌ای که هم اکنون حدود دو میلیون دانشجو در این رشته‌ها مشغول به تحصیل هستند.
به گزارش فارس، محمد فرهادی در جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: شورای ارتقا و تحول علوم انسانی به عنوان یکی از شوراهای تخصصی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی عهده‌دار مسئولیت مهم تحول و ارتقاء و بازنگری در مبانی و مبادی این علوم است و به همین اعتبار از اهمیت وافری برخوردار است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هدفمندی در آموزش عالی در همه رشته‌ها و گرایش‌ها ضرورت دارد و در علوم انسانی ضرورت آن بیشتر است.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري افزود: علوم انسانی چون به انسان می‌پردازد و مستقیما بر فرهنگ اثر می‌گذارد باید بر طبق جهان‌بینی اسلام بازنگری شود.

وی افزود: در جهان‌بینی اسلام که در قرآن کریم تبلور یافته است، انسان ذیل خداوند متعال و وابسته به او تعریف می‌شود و به همین دلیل باید علوم انسانی اسلامی با توجه به این نگاه و رویکرد بازنگری و تدوین شود.

عضو ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: اینکه قرآن کریم بارها انسان را مخاطب قرار می‌دهد و از او می‌خواهد نگاه خود را به آفرینش سامان دهد، بزرگترین دلیل بر امکان و لزوم علوم انسانی اسلامی است.

علوم انسانی غربی، ناتوان از حل مشکلات جامعه
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: خروجی و ماحصل علوم انسانی باید در حل مشکلات کشور مفید باشد و علوم انسانی متعارف که ریشه در جهان بینی غرب دارد، صرف‌نظر از آنکه با مبانی ارزشی اسلام متعارض است در حل مشکلات جامعه نیز ناتوان بوده است.

وی افزود: در موضوع «تحول و ارتقاء در علوم انسانی» باید ابتدا بدانیم کجا هستیم و باید به کجا برویم و به این منظور مدل ارزیابی نتیجه کار باید تدوین شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: موضوع علوم انسانی نباید وابسته به ساز و کار عرضه و تقاضا در بازار علم باشد بلکه در بسیاری از موارد باید صرف‌نظر از جریان حاکم بر بازار عرصه و تقاضای علمی، کار شود.

فرهادی گفت: آمایش آموزش عالی و ساماندهی این بخش و توجه به توان کیفی اعضاي هیئت‌‌ علمی و اساتید دانشگاه‌ها باید حرف اول را در گسترش آموزش عالی بزند.

وی افزود: علوم انسانی وابسته، محمل اصلی تسلط استعمار نوین است و همه کشورهایی که توانسته‌اند خود را از تحت سیطره استعمارگران خارج کنند، ابتدا در بخش علوم انسانی خود را از سیطره خارج کرده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: توجه به مطالعات بین رشته‌ای و تأثیر علوم انسانی بر سایر بخش‌های مانند پزشکی، مهندسی در این زمینه لازم است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به عنوان مثال در زمینه پزشکی، اگر پزشک از مطالعات علوم انسانی برخوردار باشد، حتما می‌تواند بهتر به فعالیت درمانی خود بپردازد و با بیمار تحت درمان خود ارتباط برقرار کند.

فرهادي ادامه داد: خود را موظف به اجرای مصوبات شورای تحول و ارتقا علوم انسانی می‌دانیم و ساماندهی رشته‌ها و تسریع در بررسی سایر رشته‌های باقی مانده را از این شورا خواستاریم.

وزیر علوم، تحقيقات و فناوري همچنين گفت: در موضوع مقابله با سرقت ادبی و پایان‌نامه‌های سفارشی، در دانشگاه‌ها نظارت را تشدید کرده‌ایم و در بیرون دانشگاه هم پیش‌نویس یک لایحه به منظور جرم‌انگاری این سرقت ادبی، به زودی تقدیم دولت خواهد شد.

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=227447
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد