کارجومعرفی رشته های تحصیلی

آشنایی با رشته اعضای مصنوعی (آینده شغلی و بازار کار)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

آینده شغلی رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی + شرایط تحصیل

رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی (به انگلیسی: Orthotics and Prosthetics) یکی از زیرشاخه‌های توانبخشی است که در آن طریقه طراحی و ساخت اعضای مصنوعی و وسایل کمکی بر اساس اصول مهندسی و منطبق با آناتومی بدن آموزش داده‌ می‌شود. در واقع دروس این رشته‌ مجموعه‌ای از علوم مهندسی و علوم پزشکی است. در این مطلب ضمن بررسی شرایط ورود به این رشته‌ با آینده شغلی، بازار کار و درآمد آن آشنا خواهید شد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرایط تحصیل در رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی

پیش از آنکه به بررسی شرایط ورود به این رشته‌ بپردازیم، باید بدانیم که این رشته‌ برای چه کسانی می‌تواند مناسب باشد؟ رشته‌ اعضای مصنوعی و وسایل کمکی برای افرادی مناسب است که:

  • علاقه‌مند به کمک به دیگران و بهبود کیفیت زندگی آنها هستند.
  • به علوم مهندسی و پزشکی علاقه‌مند هستند.
  • دارای مهارت‌های دستی و فنی هستند.
  • توانایی کار با افراد معلول را دارند.

اعضای مصنوعی و وسایل کمکی

با بررسی نظرات دانشجویان رشته اعضای مصنوعی متوجه می‌شویم که این رشته‌‌ یکی از رشته‌های پرمخاطب و آینده‌دار است. آنها می‌گویند که دروس رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی به آنها کمک کرده‌ تا مهارت‌های لازم برای کمک به افراد معلول را کسب کنند.

رشته‌ اعضای مصنوعی و وسایل کمکی در مقطع کارشناسی پیوسته ارائه می‌شود. برای ورود به این رشته‌ لازم است در دوران دوم متوسطه رشته‌ علوم تجربی را انتخاب نموده‌ و پس از کسب دیپلم تجربی، جهت ورود به این‌ رشته‌ در کنکور سراسری شرکت نمایید. از آنجایی که پذیرش دانشجو در این رشته‌ صرفا با آمون می‌باشد، امکان تحصیل در رشته اعضای مصنوعی بدون کنکور وجود ندارد. علاقه مندان باید رتبه لازم رشته اعضای مصنوعی را در آزمون سراسری کسب نمایند. رتبه لازم برای قبولی در رشته اعضای مصنوعی در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. معمولا آخرین رتبه قبولی رشته اعضای مصنوعی، ملاک تعیین رتبه مورد نیاز ورود به این رشته‌ است.

علاوه بر دانشگاه تهران، رشته اعضای مصنوعی دانشگاه اصفهان و رشته اعضای مصنوعی دانشگاه شیراز در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری علوم تجربی به عنوان دانشگاه های دارای رشته اعضای مصنوعی معرفی شده‌ اند.

مطلب مرتبط: پردرآمدترین شغل های رشته تجربی برای آقایان و خانم ها

بررسی آینده شغلی رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی

با توجه به توسعه روز افزون فناوری‌ها و اهمیت حفظ و بهبود کیفیت زندگی، رشته‌ اعضای مصنوعی و وسایل کمکی در آینده شغلی بسیار واعظمی خواهد داشت. ادامه پیشرفت تکنولوژی، نیاز روزافزون به توسعه طراحی و تولید اعضای مصنوعی و وسایل کمکی را بیشتر می‌کند. در نتیجه، افزایش تقاضا برای کارشناسان متخصص در حوزه اعضای مصنوعی و وسایل کمکی قابل پیش بینی است.

در ادامه به بررسی بازار کار علم اعضای مصنوعی در ایران و خارج از کشور می‌پردازیم.

رشته اعضای مصنوعی

بازار کار رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی در ایران

در ایران، فارغ‌التحصیلان رشته‌ اعضای مصنوعی و وسایل کمکی می‌توانند در مراکز توانبخشی، بیمارستان‌ها و سازمان بهزیستی، شرکت‌های تولیدکننده اعضای مصنوعی و وسایل کمکی و مراکز تحقیقاتی مشغول به کار شوند. این مراکز به طور مداوم به دنبال متخصصان این رشته‌ هستند تا بتوانند به افراد معلول کمک کنند.

بازار کار رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی در خارج از کشور

با توجه به پیشرفت فناوری و وجود تقاضای بالا برای اعضای مصنوعی و وسایل کمکی در حوزه سلامت و بهبود کیفیت زندگی، بازار کار این رشته‌ در کشورهای پیشرفته و تکنولوژیک مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا، انگلیس، آلمان، ژاپن و استرالیا بسیار قوی است. این کشورها سرمایه‌گذاری بسیاری در توسعه این صنعت انجام داده‌اند و فرصت‌های شغلی فراوانی فراهم کرده‌اند.

برای مهاجرت با رشته اعضای مصنوعی و کار در کشورهای دیگر، باید مستندات و مجوزهای لازم را کسب نمایید. همچنین، بسته‌ به قوانین مهاجرت هر کشور، می‌توانید برنامه‌های ویزای کاری، ویزای تحصیلی یا دیگر برنامه‌های مهاجرت را پیگیری کنید. این موارد با توجه به کشوری که تصمیم به مهاجرت دارید و قوانین مربوطه آن کشور متفاوت است. موفقیت در مهاجرت و ورود به بازار کار بین‌المللی نیازمند برنامه‌ریزی، تحصیلات قوی و تجربه کاری مناسب است.

مطلب مرتبط: معرفی بهترین رشته ها برای مهاجرت و اپلای

بررسی درآمد رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی

درآمد این رشته‌ در ایران به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله سطح تحصیلات، تخصص و مهارت‌های فرد، سابقه کار و تجربه، موقعیت شغلی، محل کار و شرکت‌ها و منابع مالی کشور. معمولاً متخصصان و پژوهشگران با تحصیلات بالا و تجربه کاری قوی دستمزد بالاتری به دست می‌آورند. همچنین، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچکی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، می‌توانند فرصت‌های درآمدزایی باشند.

به طور کلی، تعیین دقیق درآمد برای این رشته‌ مشکل است زیرا متغیرهای زیادی در بازار وجود دارند. همچنین فارغ‌التحصیلان این رشته‌ می‌توانند به شکل حقوق ثابت، حقوق پروژه‌ای، هزینه‌های مشاوره، درآمد از فروش محصولات یا خدمات یا حتی تامین منابع از طریق تحقیق و توسعه و پروژه‌های دولتی و بین‌المللی به دست آورند.

راهنمای دریافت آگهی‌های استخدام

اگر شما نیز فارغ‌ التحصیل این رشته‌ و یا رشته‌های دیگری می‌باشید و به دنبال کار، پیگیری آگهی‌های استخدام بسیار مفید است. برای دریافت آگهی‌های استخدام مرتبط با این رشته‌ در سایت ایران استخدام می‌توانید به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. وارد سایت ایران استخدام شوید.
  2. در بخش جستجوی شغلی عنوان شغلی و یا در بخش جستجوی رشته‌ تحصیلی، رشته‌ مورد نظر را وارد کنید.
  3. پس ازکلیک بر روی دکمه جستوجو، لیستی از آگهی‌های استخدام مرتبط را مشاهده خواهد کرد.
  4. با مطالعه آگهی‌ها و ارسال رزومه، می‌توانید شانس حضور در مصاحبه شغلی را داشته‌ باشید.

اگر هنوز رزومه آماده‌ ندارید، نگران نباشید. سایت ایران استخدام با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان این امکان را برای کارجویان فراهم نموده‌ است تا بتوانند رزومه خود را ایجاد نموده و با یک کلیک آن را برای کارفرمایان ارسال نمایند.

جهت عضویت در پنل کارجویی و استفاده از خدمات رایگان کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام و جذب نیرو

اگر به دنبال استخدام نیروی کار در رشته‌ اعضای مصنوعی و وسایل کمکی هستید، می‌توانید از سایت ایران استخدام استفاده کنید. این سایت به شما کمک می‌کند تا آگهی استخدامی خود را به طور رایگان در سایت منتشر کنید و به سرعت نیروی مورد نیاز خود را پیدا کنید. برای این منظور، می‌توانید به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. وارد سایت ایران استخدام شوید.
  2. بر روی گزینه “ثبت نام به عنوان کارفرما” کلیک کنید.
  3. فیلدهای خواسته شده‌ را تکمیل نمایید تا پنل کارفرمایی ایجاد شود.
  4. در پنل کاربری خود روی قسمت “درج آگهی استخدام” کلیک نمایید.
  5. اطلاعات مربوط به شغل مورد نظر خود را وارد کرده و آگهی را منتشر کنید.
  6. منتظر درخواست‌ها و رزومه‌های داوطلبان باشید.
  7. رزومه های دریافت شده‌ را بررسی  برای مصاحبه‌های شغلی نیروهای مورد نیاز را انتخاب کنید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

رشته‌ اعضای مصنوعی با بازار کار پویا و درآمدزایی همچونی، در عصر فناوری امروز بسیار جذاب و با امکانات بالاست. آینده شغلی در این رشته‌ وابسته‌ به ادامه پیشرفت فناوری، توسعه صنعت و تقاضای روزافزون در این زمینه است. امیدواریم که با خواندن‌ این مقاله، شما با برخی جنبه‌های این رشته‌ آشنا شده‌ و بتوانید تصمیم به ورود به این حوزه را با آگاهی بیشتری بگیرید.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام و فرصت‌های شغلی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا