کارجومعرفی رشته های تحصیلی

بررسی بازار کار و درآمد رشته داروسازی برای خانم ها و آقایان

زمان مطالعه: 7 دقیقه

همه چیز درباره رشته داروسازی (بازار کار و درآمد رشته داروسازی)

رشته داروسازی به انگلیسی (pharmacy) است. این کلمه ریشه یونانی دارد و از واژه pharmakon به معنای «دارو ساختن» مشتق شده است. داروسازی یکی از رشته‌های تحصیلی است که با امور پزشکی و درمانی سروکار دارد. درواقع داروسازان کسانی هستند که به علم مربوط به تهیه و استانداردسازی داروها از طریق ترکیب و تحلیل مواد شیمیایی آگاهی دارند. اما این تعریف شامل تمام نکات مربوط به رشته داروسازی نیست. برای ورود به این رشته باید از سایر جزئیات نیز آگاه بود. بنابراین با این نوشته همراه شوید تا همه چیز درباره رشته داروسازی را بدانید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

رشته داروسازی

رشته داروسازی مناسب چه کسانیست؟

رشته داروسازی برای کسانی که به علوم تجربی علاقه دارند و در دروس ریاضی و فیزیک، زیست‌شناسی و زبان انگلیس قوی هستند مناسب است. ازنظر شخصیت‌شناسی و مطابق با آزمون MBTI شخصیت‌های ENTJ برای این رشته مناسب هستند. این افراد منطقی، با اعتمادبه‌نفس، برونگرا، شهودی و قضاوتی هستند.

مزایا و معایب رشته داروسازی

داروسازی دارای معایب و مزایایی است. از مزایای این رشته می‌توان به درآمد بالا، امنیت روانی، انعطاف‌پذیر بودن کار و عدم نیاز به کارهای سخت فیزیکی اشاره کرد.
در کنار این مزایا می‌توان به زمینه رقابتی و سخت بودن دروس این رشته اشاره کرد. نظرات دانشجویان رشته داروسازی نیز حاکی از آن است که تقاضا برای این رشته بسیار بالا است و بنابراین قبولی در آن کمی سخت است.

شرایط و نحوه ورود به رشته داروسازی

پروسه ورود به رشته داروسازی عبارت است از انتخاب رشته علوم تجربی در دوره دبیرستان و شرکت در کنکور این رشته. رشته داروسازی جز رشته‌هایی است که ورود به آن بدون کنکور تنها از طریق دانشگاه‌های آزاد امکان‌پذیر است.

رشته داروسازی چند سال است؟

مقاطع رشته داروسازی عبارت است از دوره دکترای عمومی و دوره تخصصی. دوره عمومی حدود 5- 6 سال طول می‌کشد؛ اما دوره تخصصی بین 2 تا 3 سال طول می‌کشد.

دروس رشته داروسازی

داروسازی 211 واحد دارد. دانشجویان باید 180 واحد را در مرحله اول و 31 واحد آن را در مرحله دوم طی کنند. مديريت‌ در داروسازي‌، مقدمات داروسازی، داروسازي‌ صنعتي‌، کارآموزي‌ داروخانه‌، سم‌شناسي و… برخی از دروس تخصصی این رشته هستند.

رشته داروسازی

بررسی بازار کار رشته داروسازی در ایران

اگر می‌خواهید بدانید بازار کار داروسازی چگونه است؟ باید آن را به تفکیک جنسیت و سازمان‌های دولتی و خصوصی بررسی نمایید. ما در اینجا به‌طور خلاصه این موضوع را بررسی کرده‌ایم:

بررسی بازار کار رشته داروسازی برای خانم‌ها

داروسازی ازنظر بازار کار هیچ محدودیتی برای خانم‌ها ندارد. خانم‌ها به‌مانند آقایان می‌توانند با گذراندن دوران تحصیلی و کسب مدرک لازم، جهت ورود به بازار این رشته اقدام کنند. داروسازی از رشته‌های موردعلاقه و پرطرفدار علوم تجربی برای خانم‌ها است.

بررسی بازار کار رشته داروسازی برای آقایان

گرچه داروسازی طرفداران زیادی میان خانم‌ها دارد ولی بخش مهمی از بازار کار این رشته همچنان دست آقایان است. این رشته به دلیل بازار کار خوب و درآمد بالا از رشته‌های محبوب میان آقایان است. هرچند رقابت در این رشته نیز بسیار تنگاتنگ است.

استخدام داروساز در نهاد های دولتی

موقعیت شغلی داروسازان در سازمان‌های دولتی زیاد است. ازجمله این موقعیت‌ها می‌توان به بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها و یا شرکت‌های داروسازی، شرکت‌های تهیه لوازم و محصولات آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی و… اشاره کرد. ازاین‌رو بازار کار این رشته در سازمان‌های دولتی مناسب است.
البته بازار کار داروسازان با توجه به گرایش آن‌ها متفاوت است. مثلاً بازار کار داروساز بالینی بیشتر به بیمارستان‌ها مربوط است؛ اما بازار کار داروساز هسته‌ای به مراکز پزشکی هسته‌ای و امور مربوط به آن محدود است. ازاین‌رو بازار شغلی این دو رشته با یکدیگر متفاوت است.

استخدام داروساز در نهادهای خصوصی

بازار کار نهادهای خصوصی نیز مانند سازمان‌های دولتی مناسب است. بااین‌حال در ایران تعداد نهادهای خصوصی هنوز به‌اندازه سازمان‌های دولتی رشد نکرده است. از طرفی تقاضا برای این سازمان‌ها به دلیل امکانات و مزایای آن بالا است. ازاین‌رو گرچه وضعیت بازار کار این رشته در سازمان‌های خصوصی مناسب است؛ اما روند جذب شدن در این سازمان‌ها کمی سخت است.

بازار کار رشته داروسازی در خارج از کشور

رشته داروسازی در کشورهای خارجی جز رشته‌های مهم است. دلیل این موضوع این است که مسئله سلامتی انسان‌ها و راه‌های درمان آن در هر کشوری جز مسائل مهم است. بااین‌حال برخی از کشورهای توسعه‌یافته برای موضوعات مربوط به‌سلامتی اهمیت بیشتری قائل هستند و حتی از صنعت مربوط به‌سلامتی مانند داروسازی، سود خوبی به دست می‌آورند. ازاین‌رو بازار کار داروسازی در بسیاری از این کشورها مناسب است. البته برخی از کشورهای آسیایی مانند قطر نیز سرمایه‌گذاری خوبی در این صنعت انجام داده‌اند. ازاین‌رو روند درآمد و استخدام داروساز در قطر نیز مناسب است. بااین‌حال ما برای مشخص شدن این موضوع به بررسی بازار کار داروسازی در چند کشور مختلف پرداخته‌ایم:

بازار کار داروسازی در ایتالیا

ایتالیا یکی از کشورهای مناسب برای کار و تحصیل در رشته داروسازی است. تعداد افرادی که در صنعت داروسازی ایتالیا کار می‌کردند در طول زمان در نوسان بوده است. چنانچه بین سال‌های 2000 و 2006، این تعداد به‌طور مداوم افزایش یافت، اما در سال 2013 به پایین‌ترین حد خود یعنی 61.4 هزار کارمند رسید. پس‌ازآن، نیروی کار بخش داروسازی رشد کرد و در سال 2021 به 67 هزار کارمند دست یافت.

بازار کار داروسازی در ترکیه

بازار داروی ترکیه، هجدهمین بازار بزرگ جهان و به ارزش 7 میلیارد دلار در سال 2020، است. این بازار در چند سال گذشته به دلیل اصلاحات مطلوب مراقبت‌های بهداشتی و افزایش حمایت دولت، شاهد رشد ثابتی بوده است. طبق گزارش جدید Invest in Turkeye، این کشور در سال 2020 تقریباً 1.5 درصد از بازار جهانی دارو را به خود اختصاص میدهد.

بازار کار داروسازی در امریکا

آمریکا یکی از قطب‌های بزرگ اقتصادی و دانشگاهی دنیا است. البته به این معنا نیست که در این کشور بیکاری وجود ندارد. علیرغم بالا بودن میزانت بیکاری در برخی از رشته‌ها در این کشو، وضعیت بازار کار داروسازی مناسب است. چنانچه آماری که به‌تازگی توسط وزارت کار ایالات‌متحده منتشرشده است نشان می‌دهد که در سال 2022 تعداد کل موقعیت‌های شغلی برای داروسازان به رکورد جدید 315470 افزایش یافت.

بازار کار داروسازی در آلمان

طبق آماری که مربوط به سال 2019 است؛ صنعت داروسازی آلمان 120000 نفر نیروی کار داشت. آلمان در سال 2018 ارزش تولید 36.1 میلیارد یورو را تولید کرد و این کشور را به پیشروترین مکان تولید دارو در اتحادیه اروپا تبدیل کرد. در سال 2018، صنعت داروسازی در آلمان تقریباً 7.4 میلیارد یورو در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرد.

بازار کار داروسازی در کانادا

نیازهای دارویی برای جمعیت سالخورده در کانادا به‌شدت رو به افزایش است و منجر به تقاضای بالاتر برای فارغ‌التحصیلان داروسازی میشود. گرچه آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد؛ اما همین موضوع به‌تنهایی، بازار کار خوب برای داروسازی در کانادا را اثبات می‌کند.

رشته داروسازی

بررسی حقوق و درآمد رشته داروسازی در ایران

وضعیت حقوق و درآمد داروسازان در ایران خوب است؛ اما این موضوع با توجه به سازمان‌های دولتی و خصوصی تا حدودی متفاوت است که ما به برخی از این تفاوت‌ها پرداخته‌ایم:

حقوق و درآمد رشته داروسازی در نهادهای دولتی

استخدام داروساز در تأمین اجتماعی و یا استخدام داروساز در بیمارستان از نمونه استخدام‌های دولتی داروسازان است. داروسازانی که در نهادهای دولتی مشغول به کار هستند حقوق مناسبی دارند. معمولا حقوق کارمندان نهادهای دولتی ازجمله صنعت داروسازی در بخش‌های مختلف توسط سازمان‌هایی همچون وزارت کار تعیین می‌شود. ازاین‌رو حقوق تعیین‌شده برای هر کارمند با توجه به بودجه‌بندی کل کشور مشخص می‌شود و حقوق ثابتی است که هرسال تغییر می‌کند. اما عواملی مانند مدرک تحصیلی، تجربه و میزان ساعات کاری بر حقوق تعیین‌شده و مقدار آن تأثیرگذار است. همچنین داروسازی بخش‌های مختلفی دارد که میزان حقوق هر فرد برحسب کار در هر بخش‌ متفاوت است. به‌عنوان نمونه درآمد داروسازی هسته‌ای با حقوق داروساز در تأمین اجتماعی ممکن است کاملاً متفاوت باشد.

جهت مشاهده اخبار مربوط به استخدام دولتی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

حقوق و درآمد رشته داروسازی در مراکز خصوصی

معمولاً مراکز خصوصی شرایط بهتری نسبت به مراکز دولتی ازنظر امکانات و حقوق پرداختی به کارکنان دارند. اما ممکن است عکس این موضوع نیز وجود داشته باشد. بااین‌حال مراکز خصوصی با سرمایه‌های شخصی دایر می‌شوند. ازاین‌رو نه‌تنها کارکنان آن معمولاً با معیارهای شخصی تعیین می‌شوند؛ بلکه حقوق آن‌ها نیز تابعی از تصمیمات شخصی سرمایه‌گذاران و میزان درآمد شرکت‌ها است. بنابراین اگر شرکتی درآمد بالا داشته باشد؛ حقوق بالایی برای کارکنان خود در نظر می‌گیرد و اگر درآمد آن پایین باشد؛ حقوق کارکنان نیز پایین خواهد بود. بااین‌حال و در حالت کلی استخدام داروساز در شرکت‌های دارویی ازجمله شرکت‌های خصوصی تقاضای بالایی دارد.

درآمد داروخانه

کار در داروخانه درآمد بالایی دارد. البته کسب امتیاز راه‌اندازی داروخانه چندان آسان نیست و باید روند اداری خاصی را طی کرد. بااین‌حال کسانی که موفق به کسب امتیاز داروخانه می‌شوند، درآمد خوبی از این کار به‌دست می‌آورند. به همین دلیل استخدام داروساز در داروخانه و تقاضا برای آن همیشه بالا است. هرچند این موضوع برای همه‌کسانی که در داروخانه کار می‌کنند یکسان نیست. افرادی که در داروخانه هستند تحت عناوین متعددی همچون کارمند عادی، تکنسین دارو یا نسخه‌پیچ، مسئول فنی و… کار می‌کنند. بنابراین مشخص است حقوق کارکنان داروخانه با حقوق مسئول فنی داروخانه متفاوت است.

بررسی حقوق و درآمد رشته داروسازی در خارج از کشور

همان‌طور که بازار کار داروسازی در کشورهای مختلف، متفاوت است میزان درآمد کارکنان آن‌ها نیز متفاوت است. برای روشن شدن این موضوع نیز ما به حقوق داروسازان در چند کشور پرداخته‌ایم:

درآمد و حقوق داروساز در کانادا

مطابق با آمار سایت ca.talent.com که جز سایت‌های برتر در ارائه آمار مربوط به وضعیت کار و حقوق رشته‌های مختلف در کشورهای مختلف است، کانادا جز کشورهای برتر در پرداخت حقوق به داروسازان است. مطابق با آمار ارائه‌شده متوسط حقوق داروساز در کانادا 94183 دلار در سال یا 48.30 دلار در ساعت است. موقعیت‌های پایین از 86190 دلار در سال شروع می‌شود، درحالی‌که اکثر افراد باتجربه تا 109882 دلار در سال درآمد دارند.

درآمد داروسازی در امریکا

طبق گزارش BLS، متوسط دستمزد سالانه برای همه مشاغل در ایالات‌متحده 47230 دلار است. موقعیت‌های پایین‌تر از 35100 دلار در سال شروع می‌شود درحالی‌که اکثر کارگران باتجربه تا 113859 دلار در سال درآمد دارند.

درآمد داروسازی در آلمان

متوسط دستمزد یک متخصص داروسازی 98449 یورو در سال و 47 یورو در ساعت در آلمان است. این درآمد بین 67536 تا 120305 یورو در نوسان است.

درآمد داروساز در ترکیه

فردی که به‌عنوان داروساز در ترکیه کار می‌کند معمولاً حدود 10200 TRY در ماه درآمد دارد. دستمزدها از 5220 TRY (کمترین) تا 15800 TRY (بالاترین) متغیر است.

نحوه جست‌وجوی آگهی‌های استخدام رشته داروسازی

برای جستجوی آگهی‌های استخدام در رشته داروسازی ابتدا باید وارد سایت ایران استخدام شوید و به قسمت بالای صفحه مراجعه کنید. در این قسمت سه باکس وجود دارد. در باکس ابتدایی، باید استان یا محلی را که تمایل به کار کردن در آنجا دارید را مشخص کنید، سپس موقعیت شغلی را انتخاب ‌کنید. درنهایت باید رشته تحصیلی خود را از باکس انتخاب ‌کنید. سپس با کلیک بر گزینه جستجو، فهرستی از آگهی‌های استخدامی را مشاهده نمایید. اگر تمایل داشته باشید این کار را در گوگل انجام دهید می‌توانید جستجوی خود را با عبارت‌های مختلف مانند استخدام داروساز در کیش، استخدام داروسازی جابربن حیان یا استخدام داروساز با حقوق بالا انجام دهید. علاوه بر این شما می‌توانید از امکاناتی چون دریافت آگهی‌های استخدامی از طریق پیامک و ایمیل و رزومه ساز رایگان ایران استخدام نیز برخوردار شوید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه درج آگهی استخدام داروساز

کارفرمایان نیز به‌مانند کارجویان می‌توانند با استفاده از امکانات ایران استخدام، به‌گزینش و استخدام نیروهای موردنظر خود اقدام کنند. مثلاً اگر به دنبال استخدام داروساز بالینی هستید، می‌توانید با ذکر تمام جزئیات بهترین نیرو را گزینش کنید. برای این کار لازم است ابتدا به عنوان کارفرما در سایت ثبت نام نمایید. سپس نوع نمایش آگهی خود را انتخاب کنید. در ایران استخدام 4 گزینه برای نمایش آگهی استخدام وجود دارد که می‌توانید آن را در سایت مشاهده کنید. به‌عنوان نمونه اگر به دنبال استخدام داروساز بالینی هستید می‌توانید با انتخاب پلن vip، از خدمات و امکانات ویژه استفاده کنید و خیلی زود نیروی موردنظر خود را انتخاب کنید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

داروسازی از رشته‌های خوب با بازار کار مناسب است. یکی از بهترین شغل‌های داروسازی، مربوط به داروخانه است که بسیاری آن را ازلحاظ درآمد و امنیت روانی جز بهترین مشاغل می‌دانند. بااین‌حال این کسب مجوز برای این کار نیز دردسرهای خاص خود را دارد. اما در برآورد کلی می‌توان گفت این شغل و سایر شغل‌های دیگر داروسازی در وضعیت خوبی ازلحاظ بازار کار و درآمد قرار دارد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته داروسازی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا