کارجومعرفی رشته های تحصیلیمعرفی مشاغل

بررسی بازار کار رشته کتابداری و درآمد و حقوق کتابدار

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بررسی بازار کار رشته کتابداری در خارج از کشور و ایران

سالانه تعداد نامحدودی محتوا در قالب کتاب، مقاله و… در زمینه‌های مختلف تولید می‌شود. برای سازماندهی و استفاده بهینه از این اطلاعات مکتوب و غیرمکتوب به افراد کارشناسی نیاز داریم که با اصول علمی براساس قواعد کلی تمامی این محتواها را سازماندهی کنند. به این صورت افراد می‌توانند راحت‌تر به اطلاعات موردنظرشان دسترسی پیدا کنند. همچنین باوجود گرایش مردم به سمت مطالعه و کتاب‌خوانی در سال‌های اخیر کتابخانه‌های زیادی تاسیس شده‌اند که نیاز دارند کارشناسانی متخصص به عنوان کتابدار در آنجا به مراجعین خدمات ارائه دهند. در ادامه با ما همراه باشید تا با شغل کتابداری، بازار کار و درآمد رشته کتابداری بیشتر آشنا شویم و به سوالاتی مانند منظور از کتاب داری چیست پاسخ دهیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

کتابدار کیست؟

کتابدار وظیفه جمع‌آوری، سازماندهی و انتشار منابع کتابخانه مانند کتاب، فیلم و فایل‌های صوتی را برعهده دارد. این افراد می‌توانند در کتابخانه‌های عمومی، مدارس و موزه‌ها مشغول به کار شوند. وظایف آن‌ها شامل یادداشت منابع، فهرست نویسی کتاب و انجام کارهای مرتبط با سامان بخشی کتاب‌ها می‌باشد. کتابدار به انگلیسی Librarian نام دارد و در کنار سایر وظایف خود می‌تواند راهنمای خوبی جهت انتخاب یک کتاب مناسب برای افراد باشد. به دلیل نقش مهمی که این افراد در جامعه دارند روز 24 آبان به‌عنوان روز کتابدار تعیین شده‌است.

معرفی رشته کتابداری

رشته کتابداری یکی از زیر شاخه‌های گروه انسانی است اما داوطلبان کنکور تجربی و ریاضی نیز می‌توانند در این رشته تحصیل کنند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که رشته کتابداری رشته راحتی است و افراد صرفا ساعاتی از روز را در کتابخانه می‌گذرانند و به سوالات مراجعین پاسخ می‌دهند. اما اینطور نیست! کارشناسان کتابداری باید اطلاعات جامع و کاملی در زمینه انواع کتاب‌ها داشته‌باشند و با مطالعه مرتب این اطلاعات را به روز نگه‌دارند.

اصول کتابداری چیست؟

ریاضی‌دان و کتابدار شیالی رامامریتا رانگاناتان در سال 1931 نظریه‌ای درباره اصول کتابداری و کتابخانه ارائه کرده است که امروزه در سراسر جهان از آن‌ها به‌عنوان اصول کتابداری یاد می‌شود. این قوانین عبارتند از:

  • کتاب‌ها مورد استفاده قرار گیرند.
  • برای هر خواننده یک کتاب مخصوص وجود دارد.
  • برای هر کتاب یک خواننده مخصوص هست.
  • باید در وقت خواننده صرفه‌جویی شود.
  • کتابخانه ارگانی در حال رشد است.

مهارت های مورد نیاز حرفه کتابداری

  • رعایت اصول برخورد با ارباب رجوع و آشنایی با مهارت‌های کتابداری و کتابخانه گردانی
  • داشتن آشنایی لازم با مهارت‌های برقراری ارتباط مناسب با مدیران و سایر کارکنان کتابخانه، مدرسه و…
  • تسلط به کار با کامپیوتر بخصوص درمورد استفاده از اینترنت
  • داشتن مهارت‌های لازم برای انجام تحقیقات مورد نیاز
  • دارا بودن اطلاعات عمومی خوب و اطلاعات تخصصی خوب برای افرادی که در کتابخانه‌های تخصصی مشغول به کار هستند.
  • داشتن مهارت‌های نوشتاری و گفتاری خوب

شرح وظایف کتابدار

یک کتابدار باید با نحوه کتابداری در کتابخانه و اصول آن آشنایی کافی داشته‌باشد. اما در حالت کلی وظایف کتابدار عبارت است از:

  • استفاده از اصول سیستم دیجیتال برای دسته‌بندی و طبقه‌بندی کتاب‌ها، ثبت اطلاعات و …
  • پاسخگویی به سوالات مراجعین و ارائه راهنمایی‌های لازم به آن‌ها
  • به‌روز نگه داشتن کتابخانه به‌وسیله خرید کتاب‌ها و مجلات جدید الانتشار
  • استفاده از روش‌های مختلف برای ترویج کتابخوانی. مانند راه‌اندازی گروه‌های کتاب‌خوانی در کتابخانه
  • ارائه خدمات کتابخانه متناسب با گروه‌های مختلف جامعه

رشته کتابداری

چگونه کتابدار شویم؟

برای اینکه بتوانید کتابدار شوید ابتدا باید در رشته کتابداری در دانشگاه تحصیل کنید و سپس اقدام به استخدام در این حوزه و کسب تجربیات لازم نمایید. پس قبل از هر اقدامی باید به دنبال این سوال باشید که ارائه رشته کتابداری در کدام دانشگاه است؟ و سپس اقدام به کسب رتبه لازم کنکور برای قبولی در دانشگاه موردنظرتان نمایید.

شرایط و نحوه ورود به رشته کتابداری

رشته کتابداری به انگلیسی Librarian نامیده‌می‌شود. این رشته جز رشته‌های شاخه علوم انسانی است. افراد علاقه‌مند به این حوزه باید بعد از اتمام دوره اول دبیرستان شاخه علوم انسانی را برای ادامه تحصیل برگزینند. البته دانش‌آموزان فارغ التحصیل از شاخه‌های ریاضی و تجربی نیز در صورت کسب رتبه لازم برای رشته کتابداری انسانی می‌توانند در رشته کتابداری پزشکی و یا غیرپزشکی در یکی از دانشگاه‌ها باعنوان رشته کتابداری دانشگاه پیام نور، رشته کتابداری دانشگاه تهران و یا هر دانشگاه دیگری مشغول به تحصیل شوند. توجه داشته باشید که نام جدید رشته کتابداری علوم اطلاعات و دانش شناسی است که داوطلبین باید این رشته را با همین عنوان در دفترچه کنکور جست و جو نمایند تا لیست دانشگاه های دارای رشته کتابداری را مشاهده کنند.

دروس رشته کتابداری

رشته کتابداری انسانی در مقطع کارشناسی دارای 134 واحد درسی است. این تعداد واحد درسی را 20 واحد دروس عمومی، 70 واحد دروس اجباری تخصصی، 34 واحد دروس پایه و 10 واحد دروس اختیاری تشکیل می‌دهد. توجه داشته باشید که دروس رشته کتابداری پزشکی در برخی واحدها با دروس رشته کتابداری انسانی متفاوت است.

گرایش های رشته کتابداری

براساس تنوع زیادی که در مباحث حوزه کتابداری و اطلاع رسانی وجود دارد در ایران این رشته در مقاطع کارشناسی ارشد دارای گرایش‌های اطلاع رسانی، اطلاع رسانی پزشکی، کتابخانه‌های دانشگاهی، کتابخانه‌های آموزشگاهی و کتابخانه‌های عمومی می‌باشد.

بررسی بازار کار رشته کتابداری در ایران و خارج از کشور

باتوجه به پیشرفت سریع جوامع انسانی و پی بردن مردم به اهمیت کتاب و کتابخوانی بازار کار این رشته در ایران و خارج از کشور خوب است. هنوز هم بسیاری از کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و مدارس مختلف در سراسر کشور ما چشم به راه یک کارشناس کتابدار است. به همین جهت افرادی که در این رشته تحصیل کرده‌اند و دارای اطلاعات کافی نیز می‌باشند می‌توانند شغلی مناسب برای خود پیدا کنند.

بازار کار رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

همان‌طور که می‌دانید در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌های پزشکی در سطح بین‌الملل صورت گرفته است. دانشجویان در حال تحصیل، پزشکان، پرستاران و سایر افراد علاقه‌مند نیاز دارند تا بتوانند با راهنمایی یک کارشناس آگاه بهترین منابع را برای مطالعه و تحقیق انتخاب کنند. برهمین اساس نیاز به افرادی کارشناس که دارای اطلاعات به‌روز و جامع باشند تا بتوانند مراجعان را در کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌های دانشگاه و… به درستی راهنمایی کنند بسیار افزایش یافته است. به همین دلیل می‌توان گفت بازار کار رشته کتابداری پزشکی رو به رشد است و با کمی تلاش می‌توان جایگاه شغلی مناسبی در این زمینه به‌دست آورد.

فارغ التحصیلان رشته کتابداری در چه مشاغلی استخدام می‌شوند؟

فارغ التحصیلان رشته کتابداری می‌توانند باتوجه به علاقه، تحصیلات و تجربیات خود در مشاغل زیر استخدام شوند:

  • مدیریت کتابخانه‌های عمومی، دانشگاه‌ها و مدارس
  • مؤلف و مترجم کتاب در حوزه مربوطه
  • دفاتر نشر و دفتر مجلات علمی
  • راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان شخصی

بازار کار رشته کتابداری در خارج از کشور

این رشته در بیشتر کشورهای رو به رشد دنیا دارای بازار کار خوبی است. دربرخی از کشورها مانند آمریکا، افراد فارغ‌التحصیل از رشته کتابداری می‌توانند در مشاغلی مانند بایگانی، سیستم‌های کامپیوتری، تحلیل گری، موزه داری، تدریس و … نیز مشغول شوند.

بررسی درآمد و حقوق کتابدار در ایران

یکی از پرتکرارترین سوالات در مورد رشته کتابداری این است که حقوق کتابداران چقدر است؟ میزان درآمد کتابداران در ایران باتوجه به محیطی که در آن مشغولند، میزان تحصیلات، تجربه و همچنین تمام وقت و یا پاره وقت بودن شغل متفاوت است اما درحالت کلی باتوجه به افزایش استقبال از این رشته احتمال افزایش حقوق کتابداران درآینده نیز وجود دارد.

حقوق کتابداران روستایی

باتوجه به دستورالعمل‌های صادر شده در سال‌های اخیر و افزایش 50 درصدی حقوق کتابداران در بخش‌های روستایی این افراد می‌توانند باتوجه به جمعیت روستا و میزان ساعات کاری حقوق بیشتری را دریافت می‌کنند.

اعتراض کتابداران به حقوق

با رویت فیش حقوقی کتابداران می‌توان فهمید که درآمد این افراد به نسبت سایر شغل‌های مشابه کمتر است و همین امر موجب اعتراض آنان گشته است. امید است با افزایش حقوق این افراد موجبات دلگرمی آنان را فراهم آورند تا بتوانند خدمات ارزنده‌تری را به مردم ارائه دهند.

بررسی درآمد و حقوق کتابدار در خارج از کشور

حقوق کتابدار در خارج از کشور باتوجه به کشور مربوطه متفاوت است. بطور مثال متوسط حقوق کتابدار در امریکا حدود 55000 دلار در سال، در استرالیا حدود 67000 دلار در سال و در انگلستان چیزی حدود 74000 دلار می‌باشد.

نحوه جستوجوی آگهی های استخدام کتابدار

برای مشاهده آگهی‌های استخدام کتابدار کافیست وارد سایت ایران استخدام شده و به‌عنوان کارجو در آن ثبت‌نام کنید. با وارد کردن عنوان شغل موردنظر آگهی‌هایی مانند استخدام کتابدار در آموزش و پرورش، استخدام کتابدار در وزارت بهداشت، استخدام کتابدار در مدارس، استخدام کتابدار اصفهان و شیراز و موارد اینچنینی برای شما نمایش داده خواهد. توجه داشته باشید که با انتخاب شهر موردنظر در قسمت فیلترهای موجود در صفحه کاربری آگهی‌هایی همچون استخدام کتابدار در دانشگاه تبریز، استخدام کتابدار در تهران و کرج، استخدام کتابدار در مشهد و… در ابتدای لیست به شما نمایش داده خواهد شد.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای تنظیم رزومه کتابدار و حضور در جلسه مصاحبه شغلی

نحوه رزومه نویسی و حضور در جلسه مصاحبه تاثیر زیادی بر افزایش یا کاهش درصد موفقیت شما دارد. توجه داشته باشید که میزان تحصیلات و توانمندی‌های شما در استخدامتان به‌عنوان کتابدار بسیار مهم است. هم در مصاحبه و هم در رزومه نویسی بطور کامل به این موارد اشاره کنید. شما می‌توانید برای ساخت رزومه کتابدار از رزومه ساز ایران استخدام که بصورت رایگان در اختیار کارجویان قرار می‌گیرد استفاده کنید تا درنهایت رزومه‌ای حرفه‌ای داشته باشید. توجه داشته باشید که این رزومه قابل دانلود شدن است و شما می‌توانید هرزمان که بخواهید از آن استفاده کنید.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام 

راهنمای درج آگهی استخدام کتابدار

برای درج آگهی استخدام کتابدار در سایت کاریابی ایران استخدام ابتدا باید به‌عنوان کارفرما در این سایت ثبت نام کنید. سپس می‌توانید آگهی‌هایی همچون استخدام کتابدار در موسسه، استخدام کتابدار زنجان و موارد مشابه را در این سایت ثبت کنید تا افراد واجد شرایط برای شما رزومه ارسال کنند. شما همچنین می‌توانید به بانک رزومه ایران استخدام دسترسی داشته باشید و افرد موردنظر خود را در سریع‌ترین زمان ممکن بیابید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی بازار کار رشته کتابداری و درآمد و حقوق کتابدار پرداختیم. این رشته جز رشته‌های رو به رشد در بازار کار ایران محسوب می‌شود. درآمد رشته کتابدار ممکن است باتوجه به محل کار، میزان تحصیلات، تجربه و… متفاوت باشد. اما درحالت کلی متاسفانه بسیاری از کتابداران در کشور ما از حقوق خود راضی نیستند و خواستار افزایش حقوق می‌باشند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کتابدار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا