کارجومعرفی رشته های تحصیلی

آشنایی با رشته مديريت و بازرگانی دریایی و بازار کار آن

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بررسی بازار کار و درآمد مدیریت و بازرگانی دریایی

رشته مدیریت بازرگانی دریایی به انگلیسی Maritime Business Administration یک رشته‌ تحصیلی است که به مطالعه و آموزش مباحث مرتبط با مدیریت‌ کسب و کارهای دریایی‌ می‌پردازد. این رشته‌، به بررسی مفاهیم و مهارت‌های لازم برای مدیریت و سازماندهی عملیات تجارت و حمل و نقل دریایی می‌پردازد. در ادامه، به طور مفصل تر در مورد دروس و دانشگاه‌های مرتبط، بازار کار و درآمد در این رشته‌ بحث خواهیم کرد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

آشنایی با رشته مدیریت و بازرگانی دریایی

این رشته‌ شباهت بسیاری به رشته‌ مدیریت بازرگانی دارد. فارغ التحصیلان این رشته‌ باید با قوانین و مقررات گمرک دریایی و دریانوردی آشنا بوده و بتوانند در زمینه تجارت و بازرگانی نیز صاحب نظر باشند. داوطلبان رشته‌ مدیریت‌ و بازرگانی دریایی‌ می‌توانند از داوطلبان کنکور هر سه گروه آزمایشی تجربی، ریاضی و انسانی باشند. علاقه مندان می‌توانند در کنکور گروه آزمایشی خود شرکت نمایند و در صورت کسب رتبه مورد نیاز، تحصیلات خود را در این رشته‌ ادامه دهند.

این رشته‌ برای علاقه‌مندان حوزه‌های بازرگانی‌، مدیریت‌ و امور دریایی می‌تواند فیلد تحصیلی مناسبی باشد.

دانشگاه های مدیریت بازرگانی دریایی

معرفی دانشگاه های مدیریت بازرگانی دریایی

  • دانشگاه علوم و فنون دريايی خرمشهر
  • دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

گرایش‌های مدیریت بازرگانی دریایی

مدیریت‌ بازرگانی دریایی، در مقطع کارشناسی دارای سه گرایش اصلی به شرح زیر است:

  • مناطق ویژه
  • گمرک
  • بندر و کشتیرانی

دروس رشته مدیریت بازرگانی دریایی

این رشته‌ در دوره کارشناسی دارای 139 واحد درسی به شرح زیر می‌باشد:

  • دروس عمومی و معارف 22 واحد
  • دروس پایه 38 واحد
  • دروس اصلی 37 واحد
  • دروس تخصصی 42 واحد
بازار کار مدیریت بازرگانی دریایی

آینده شغلی و بازار کار رشته مدیریت و بازرگانی دریایی

مدیریت و بازرگانی دریایی، به دلیل نقش کلیدی دریاها و راه‌های ارتباطی آبی در اقتصاد جهان، روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. امروزه، حدود 80 درصد از تجارت جهانی، از طریق دریاها و مسیرهای آبی انجام می‌شود. این امر، اهمیت واردات و صادرات دریایی را در اقتصاد کشورها، به‌ویژه کشورهای ساحلی، نشان می‌دهد.

فارغ‌التحصیلان این رشته‌ می‌توانند در حوزه‌های مختلفی مانند حمل و نقل دریایی، تجارت بین‌المللی، مراکز توزیع، شرکت‌های لجستیک، مشاوره تجاری و سازمان‌های دولتی مشغول به کار شوند.

حقوق و درآمد مدیریت و بازرگانی دریایی چگونه است؟

درآمد فارغ‌التحصیلان رشته‌ مدیریت و بازرگانی دریایی به عوامل متعددی از جمله سطح تحصیلات، تجربه کاری، مهارت‌های فنی و ارتباطی، نوع شرکت یا سازمانی که در آن مشغول به کار می‌شوند و البته محیط جغرافیایی بستگی دارد. کارکنانی که در بخش‌های مدیریتی شرکت‌های بزرگ کشتیرانی، بنادر و لجستیک دریایی کار می‌کنند، معمولاً درآمدهای بیشتری دارند.

برای مثال کارشناسان و تحلیلگران امور دریایی و بازرگانی می‌توانند به درآمدهای قابل توجهی دست یابند، به‌ویژه اگر در بخش‌های تخصصی مانند بیمه دریایی یا امور گمرکی و تجارت بین‌المللی فعالیت کنند.

البته درآمد این حوزه در ایران ممکن است با توجه به نوع شرکت (خصوصی یا دولتی)، میزان واردات و صادرات کالا و نوسانات اقتصادی متغیر باشد. به‌طور کلی، این رشته‌ به دلیل نقش کلیدی‌اش در اقتصاد و تجارت بین‌الملل، پتانسیل درآمدزایی خوبی دارد و می‌تواند فرصت‌های شغلی پایدار و پرسودی را برای فارغ‌التحصیلان فراهم آورد.

راهنمای جذب و استخدام مدیر بازرگانی

کارشناسان منابع انسانی، کارفرمایان و صاحبان کسب‌وکارهای تجاری و بازگانی می‌توانند با عضویت به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام و درج آگهی استخدام، نیروی مورد نظر خود را استخدام نموده و از خدمات رایگان بانک رزومه استفاده نمایند.

جهت درج آگهی استخدام و عضویت به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای مشاهده فرصت‌های شغلی رشته مدیریت و بازرگانی دریایی

برای اینکه بتوانید از بروزترین آگهی‌های استخدامی مرتبط با رشته‌ مدیریت بازرگانی دریایی مطلع شوید می‌توانید در سایت ایران استخدام به عنوان کارجو عضو شوید. در این صورت آگهی‌های استخدامی را با توجه به رشته‌ تحصیلی، عنوان شغلی مورد نظر، شهر و استان مورد نظر خود در را در پنل کاربری خود دریافت خواهید کرد.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

علاوه بر این ایران استخدام خدمات دیگری نیز برای کارجویان ارائه می‌نماید. از جمله این خدمات می‌توانیم به محصولات آموزشی مانند کتاب‌های چاپی، درسنامه‌ها و جزوه‌های آزمون‌ها و مصاحبه‌های استخدامی، نمونه سوالات آزمون‌های استخدامی و امکانات ساخت رزومه رایگان اشاره کنیم.

سخن پایانی

شغل مدیر بازرگانی دریایی را می‌توان یکی از حرفه‌های کلیدی در حوزه تجارت جهانی دانست که نقش بسزایی در پیشرفت و توسعه اقتصادی کشورها دارد. این حرفه با ترکیبی از دانش فنی، مهارت‌های مدیریتی و توانایی تحلیل بازار، فرصت‌های شغلی زیادی را برای علاقه‌مندان حوزه حمل‌ونقل دریایی و تجارت بین‌المللی فراهم می‌آورد. فارغ‌التحصیلان این رشته‌، با در اختیار داشتن ابزارها و دانش لازم، می‌توانند به بهبود و ارتقای این صنعت حیاتی کمک کنند. دانش آموختگان می‌توانند عنوان پیشگامانی در عرصه تجارت دریایی، نقش مؤثری در شکل‌گیری آینده اقتصادی جهان ایفا کنند. رشته مدیریت بازرگانی دریایی می‌تواند چشم‌اندازهای جدیدی را در مسیر پیشرفت حرفه‌ای و شخصی افراد بگشاید. همچنین به آن‌ها کمک کند تا سهمی مؤثر در رونق اقتصادی و توسعه پایدار جامعه داشته‌‌ باشند.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام مدیر بازرگانی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا