کارجومعرفی مشاغل

معرفی شغل مدیر یا سرپرست انبار و کارشناس انبار

زمان مطالعه: 8 دقیقه

سرپرست و مدیر انبار کیست؟

ازنظر عموم مردم جامعه انبارداری شغلی راحت و شاید حتی کم اهمیت تلقی شود. ولی واقعیت امر این است که این شغل یکی از مهمترین شغل‌های موجود در کارخانه‌ها و شرکت‌های صنعتی به‌حساب می‌آید.
بیشترین سرمایه شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که محصول فیزیکی بفروش می‌رسانند در قالب لوازم و تجهیزات در انبار نگهداری می‌شود. از همین رو کنترل و نگهداری درست از این سرمایه که برعهده سرپرست و مدیر انبار (به انگلیسی warehouse manager) کاری دشوار و بسیار پراهمیت است.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

انبار کجاست؟

انبار یک محل از پیش تعیین شده است که کالاهای تولیدی شرکت در آن‌جا نگهداری و مدیریت می‌شوند. این مکان یک عضو مهم در زنجیره تامین به حساب می‌آید که فرآیندهای ورود کالا، ذخیره‌سازی و نگهداری، خروج کالا و… بطور مرتب در آن تکرار می‌شود.

انباردار کیست؟ (شرح شغل کارمند انبار)

انباردار یا سرپرست انبار کسی است که مسئولیت کنترل همه‌جانبه انبار از جمله ورود و خروج کالا، میزان موجودی، روش‌های نگهداری کالاها، انبارگردانی، مدیریت کارکنان، ارتباط با بخش‌هایی همچون بخش تولید و بخش مدیریت و بسیاری کارهای دیگر درجهت روند هرچه بهتر کارهای انبار را برعهده دارد.

مدیر انبار

کارشناس انبار کیست؟ متصدی انبار یعنی چه؟

کارشناس انبار به بررسی تمام موضوعات مرتبط با انبار می‌پردازد. او ممکن است در راستای وظایف خود، مسئول یک تیم بزرگ و یا محصولاتی خاص باشد، کارشناس انبار، مسئولیت شناسایی مشکلات انبار و ارائه راه‌حل‌های مرتبط با آن است. بنابراین کارشناس انبار وظیفه‌ای فراتر از سرپرستی را بر عهده دارد و باید بتواند مشکلات را به سرعت حل کند. شغل کارشناسی انبار یک موقعیت میانی است که معمولا ارتباط کارگر انبار را با مدیر یا سرپرست انبار فراهم می‌سازد.

فرآیندهای اصلی انبارداری
  • دریافت و پذیرش کالا
  • چیدمان و جابجایی کالاها
  • جمع‌آوری کالاها برای خروج
  • بسته‌بندی و تحویل یا ارسال

یک انباردار خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک انباردار خوب مانند هر شغل دیگری باید در وهله اول دارای اخلاق کاری خوبی برای ارتباط با سایر همکاران باشد.
سرپرستان انبار بهتر است حافظه خوبی داشته باشند. چراکه این ویژگی به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند اطلاعات مربوط به کالاها، جزئیات حمل و نقل و چیدمان را به‌خوبی به یاد بیاورند.
همچنین بهتر است آن‌ها دارای قدرت بیان شفاهی و کتبی خوبی برای گزارش نویسی و برقراری ارتباط با سایر بخش‌ها یا کارگران انبار داشته باشند.

کارشناس انبار

مهارت‌های مورد نیاز برای شغل مدیریت انبار

هر سرپرست انبار باید یک سری مهارت‌های عمومی را که نیاز به آن‌ها امروزه و با گسترش تکنولوژی و فناوری اطلاعات بیشتر رونق پیدا کرده است را بیاموزد. چراکه این روزها بیشتر کارهای انبار که قبلا بصورت دستی و روی کاغذ انجام می‌شد، حال بصورت سیستمی و بسیار راحت‌تر و دقیق‌تر انجام می‌شود و فقط به کمی آموزش در این زمینه نیاز دارد.
به همین جهت داشتن یک سری مهارت‌های عمومی برای هر مدیر انباری از الزامات محسوب می‌شود که این مهارت‌ها عبارتند از:

  • آشنایی با کامپیوتر و اینترنت
  • مهارت‌های حسابداری
  • توانایی کار با سیستم‌ها و نرم‌افزارهای مرتبط با انبارداری
  • مهارت‌های گزارش نویسی با استفاده از تکنولوژی‌های روز
  • مهارت در کار کردن با دستگاه‌های بارکد خوان

اما بجز مهارت‌های ذکر شده که یک‌سری مهارت‌های عمومی به‌حساب می‌آیند. هر انباردار باید یک سری مهارت‌های تخصصی نیز داشته باشد.

بااینکه بسیاری از کارفرمایان در آگهی‌های استخدامی خود صحبتی از تخصص و میزان تحصیلات فرد مورد نیاز خود برای شغل انبارداری و مدیر انبار نمی‌کنند. اما معمولا شرکت‌ها و کارخانه‌جات معتبرتر که با سیستم‌های بروز و مدرن کار می‌کنند به این نکته توجه دارند و معمولا فرد مورد نظر آن‌ها باید حداقل مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های زیر را داشته باشد:

  • مدیریت بازرگانی
  • MBA
  • اقتصاد
  • حسابداری
  • مهندسی صنایع

البته برخی از سازمان‌ها که محصولات انبار آن‌ها محصولاتی هستند که نگهداری از آن‌ها در شرایط ویژه‌ای انجام می‌شود و یا برای نگهداری آن‌ها اطلاعات تخصصی بیشتری در آن زمینه مورد نیاز است، معمولا در آگهی‌های خود برای استخدام سرپرست انبار افرادی را در نظر میگیرند که رشته‌های آن‌ها با آن تخصص مرتبط باشد.

این رشته‌ها می‌توانند مواردی از قبیل داروسازی، مهندسی صنایع غذایی، مهندسی نفت، مهندسی کشاورزی، مهندسی برق و مواردی از این قبیل باشند.

وظایف مدیر و سرپرست انبار چیست؟

مدیر و سرپرست انبار یا همان مسئول انبار در یک سازمان مسئولیت‌ها و وظایف مهمی دارند که به مدیریت و عملکرد صحیح انبار و موجودی‌های موجود در آن مربوط می‌شوند. بطور کلی وظایف کارمند انبار، مدیران، سرپرستان و کارشناسان انبار یه شرح زیر است:

  • دستیابی به سطوح بالای رضایت مشتری از طریق تعالی در دریافت، شناسایی، ارسال و تضمین کیفیت کالا
  • اندازه‎ گیری و گزارش اثربخشی فعالیت‌های انبارداری و عملکرد کارکنان
  • سازماندهی و نگهداری موجودی و محل ذخیره سازی
  • کسب اطمینان از صحت تراکنش‌های محموله و موجودی آن
  • نظارت و اشراف کامل بر ورود و خروج کالا و ثبت همه آن‌ها
  • دسته‌بندی و ساماندهی به چیدمان کالاها بر اساس ویژگی‌ها و یا صفات خاص
  • ثبت و کنترل موجودی انبار و درصورت نیاز هماهنگی با بخش تولید
  • کار با نرم‌افزارهای انبارداری و دستگاه‌های بارکد خوان برای مدیریت بهتر و دقیق‌تر
  • نظارت بر فعالیت کارکنان انبار
  • رسیدگی به سفارش‌های جدید
  • کنترل کمی و کیفی کالاهای وارد شده‌ به انبار بر اساس مدارک موجود
  • انجام اقدامات لازم برای تامین امنیت انبار و کارکنان
  • تهیه گزارش‌های مالی برای کالاهای ورودی و خروجی
  • شناسایی کالاهای قدیمی موجود در انبار و کنترل تاریخ انقاضای آن‌ها
  • انجام امور انبار گردانی و ارائه گزارش‌های دوره‌ای برای مدیریت مربوطه
  • انجام هماهنگی‌های لازم با بخش تولید، مالی، مدیریت و سایر بخش‌های مرتبط
  • درصورت نیاز ارائه پیشنهاد برای بهبود روند کارهای انبارداری
  • حفظ امنیت اطلاعات انبار و کالاها
  • کنترل صحت تمامی درخواست‌های ورود کالاها به انبار یا خروج آن‌ها از انبار
  • نظارت بر رعایت شرایط محیطی برای نگهداری کالاها
وظایف سرپرست انبار
شرح وظایف سرپرست انبار

شرح وظایف مسئول انبار (وظایف مدیر انبار)

وظایف مدیر انبار عبارت اند از:

  1. برنامه‌ریزی و مدیریت
    مدیر انبار مسئول برنامه‌ریزی کارهای روزانه و استراتژی‌های بلندمدت انبار است. تعیین نیازهای انبار، برنامه‌ریزی موجودی و تخصیص منابع به‌صورت بهینه، از جمله موارد برنامه ریزی و مدیریت است.
  2. مدیریت تیم
    مدیر انبار مسئولیت تشکیل و مدیریت تیم انبار را بر عهده دارد. او باید تیم انبار را هدایت کند و اطمینان حاصل کند که کارکنان به درستی و به شیوه‌های ایمنی کار می‌کنند.
  3. انتخاب و آموزش کارکنان
    مدیر انبار باید کارکنان را انتخاب کند و به آن‌ها آموزش دهد تا با فرآیندهای انبار و تکنولوژی‌های مورد نیاز آشنا شوند.
  4. مدیریت تأمین و توزیع
    مدیریت انبار مسئول تأمین کالاها و مواد اولیه برای انبار و نیز توزیع محصولات به مقاصد مختلف است. ارتباط با تأمین‌کنندگان، انبارگردانی و توزیع محصولات به مشتریان یا بخش‌های داخلی شرکت از جمله وظایف مربوط به مدیریت تامین و توزیع کالاها می‌باشد.
  5. کنترل موجودی
    مدیر انبار باید ناظر بر موجودی کالاها و مواد اولیه باشد. موجودی بهینه در انبار را حفظ کند تا هزینه‌ها کاهش یابد و سطح خدمات به مشتریان بهینه باشد.
  6. ایمنی و بهداشت
    ایمنی کارکنان و کالاها در انبار بسیار مهم است. اجرای تدابیر ایمنی و بهداشت و رعایت آنها توسط تیم انبار، جزو شرح وظایف کارمند انبار می‌باشند.
کارشناس انبار
وظایف کارشناس انبار

شرح وظایف کارشناس انبار

وظایف کارشناس انبار نیز به شرح زیر است:

  1. انبارگردانی
    مسئولیت انجام عملیات روزانه انبارگردانی، شامل دریافت، ذخیره و تخریب کالاها، تنظیم موجودی‌ها و بررسی دقیق موجودی‌های انبار بر عهده کارشناس انبار است.
  2. پیکاپ و تحویل
    مسئولیت تحویل کالاها به مقاصد مختلف که شامل بارگیری، تخریب و مستندات مربوط به تحویل می‌شود، برعهده کارشناس انبار می‌باشد.
  3. مدیریت سیستم‌های انبار
    کارشناس انبار باید با سیستم‌های مدیریت انبار، نرم‌افزارها و تجهیزات مرتبط به خوبی آشنا باشد و از اطلاعات به‌روز و دقیق در سیستم اطمینان حاصل کند.
  4. ارتباط با تیم مدیریت
    ارتباط مداوم با تیم مدیریت و گزارش به مدیر انبار و کمک به بهبود عملکرد انبار.
  5. حل مشکلات
    کارشناس انبار باید مشکلات روزمره انبار را تشخیص دهد و راه‌حل‌هایی برای رفع آنها ارائه کند.
  6. ایمنی و بهداشت
    ایمنی کارکنان و انبار از اهمیت بالایی برخوردار است و کارشناس انبار باید از رعایت اصول ایمنی و بهداشت توسط تیم و خودش اطمینان حاصل کند.

انبارداری برای چه کسانی مناسب است؟

این شغل برای افرادی مناسب است که کارکردن در فضای بسته را دوست دارند. همچنین باتوجه به اینکه مدیر انبار در طول روز زمان زیادی را صرف پیاده‌روی در انبار و نظارت بر کارها می‌کند، برای داشتن این شغل باید مشکلی با پیاده‌روی نداشته باشد.

شغل انبارداری مسئولیت سنگینی دارد و هرگونه غفلت یا کم‌توجهی ممکن است باعث به‌بار آمدن ضررهای زیادی شود به همین جهت دارا بودن دقت بالا نیز باعث موفقیت بیشتر در این جایگاه خواهد شد.

شرایط استخدام انباردار

علاوه‌بر مهارت‌هایی که در قسمت‌های قبل ذکر کردیم، داشتن تجربه و توانایی جسمی برای داشتن شغل انبارداری و در کار کارمند انبار
بسیار مهم است. مدیران انبار معمولا یک مدت طولانی به عنوان کارشناسان انبار و یا حتی کارآموز در این شغل در شرکت‌های مختلف و با حقوق کمتر مشغول به‌کار می‌شوند.

سپس با گذشت زمان و کسب تجربه و مهارت‌های بیشتر درکنار تحصیلات، می‌توانند برای گرفتن شغل کارمند انبار، شغل مدیر انبار یا انبارداری اقدام کنند.

معمولا شرایط استخدام برای شغل‌های انبارداری در نهادهای مختلف از جمله کارمند ثبت انبار، بخش فروش و… متفاوت است و شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر و بهتر با این شرایط به آگهی‌های مرتبط در سایت ایران استخدام مراجعه کرده و به‌عنوان کارجو ثبت نام کنید تا جدیدترین آگهی‌های مرتبط برای شما ارسال شود.

میزان درآمد مدیر انبار

درحالت کلی مثل هر شغل دیگری، حقوق شغل انبارداری نیز باتوجه به مهارت‌ها، توانایی‌ها و تحصیلات هر فرد و البته باتوجه به شرکت یا سازمانی که در آن استخدام می‌شود متفاوت است. اما بطور کلی این درآمد از میزان حداقل حقوق کارمند انبار بالاتر بوده و به نسبت شرایط گفته شده تعیین می‌شود.

عوامل تاثیرگذار بر حقوق انباردار

هرچقدر شرکت و انبار مربوطه بزرگتر باشد و یا کالاهای موجود در انبار ارزش بیشتری داشته باشند، شغل انباردار نیز سخت‌تر و پرریسک‌تر شده و نیاز به مهارت‌های بیشتری پیدا می‌کند و در نتیجه این افراد حقوق بیشتری نیز نسبت به سایرین دریافت می‌کنند.

برخی از این مهارت‌ها عبارتند از:
  • توانایی حل مسئله
  • توانایی انجام کارهای گروهی و کنترل تیم
  • مهارت مدیریت زمان و سرعت عمل بالا
  • توانایی برقرار ارتباط‌های موثر با کارکنان

داشتن تمامی این مهارت‌ها درکنار مهارت‌هایی که قبلا به آن اشاره کردیم باعث می‌شود که مدیریت انبار هرچه بهتر و دقیق‌تر پیش برود.

البته کسب هرکدام از این مهارت‌ها نیز کار بسیار آسانی نبوده و تمامی آن‌ها نیازمند کار بیشتر در این زمینه و کسب تجربه مورد نیاز است.

حقوق مدیر انبار
بررسی میزان درآمد و حقوق مدیر انبار

روشی برای افزایش درآمد در زمان کمتر

اولین توصیه ما به شما این است که در این مورد عجله نکنید و سعی کنید با گذشت زمان و کسب تجربیات بیشتر دراین زمینه تبدیل به فردی متخصص و باتجربه شوید و درنتیجه درآمد بیشتری داشته باشید.

اما اگر شما جز افرادی هستید که ترجیح می‌دهید در زمان کمتر به این جایگاه و درآمد بیشتر برسید، گذراندن مراحل زیر می‌تواند برایتان بسیار کمک کننده باشد:

  • شرکت در دوره‌های آموزش انبارداری
  • یادگیری از سایر افراد باتجربه‌تر
  • برعهده گرفتن مسئولیت‌های مختلف برای مواجهه با شرایط متفاوت

راهنمای مشاهده آگهی‌های استخدام مدیر و سرپرست انبار

از طریق صفحه آگهی‌های استخدام سرپرست انبار و یا آگهی استخدام کارمند انبار در سایت ایران استخدام می‌توانید فرصت‌های شغلی و آگهی‌های استخدام مدیر انبار را مشاهده نمایید. برای این کار می‌توانید وارد صفحه اصلی سایت ایران استخدام شوید. در بخش جستجوی عنوان شغلی عبارت “استخدام سرپرست و مدیر انبار” را وارد نمایید. در بخش انتخاب استان می‌توانید استان مورد نظر خود را انتخاب نمایید. برای مثال اگر می‌خواهید آگهی‌های استخدام مدیر انبار در تهران را مشاهده نمایید باید استان مورد نظر را تهران انتخاب نمایید.

در صورتیکه استان مورد نظر را انتخاب نکنید، فرصت‌های شغلی مربوطه را در سرتاسر جهان مشاهده خواهید نمود. برای مثال بدون در نظر گرفتن‌ استان مورد نظر ممکن است با کلیک بر دکمه جستجو آگهی‌های استخدام مدیر انبار در البرز (استخدام مدیر انبار در کرج)، استخدام مدیر انبار در قزوین، استخدام سرپرست انبار در عسلویه، استخدام سرپرست انبار در مازندران و استخدام سرپرست انبار اصفهان را در یک صفحه مشاهده نمایید.

همچنین با عضویت رایگان به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام می‌توانید آگهی‌های استخدام مرتبط با رشته‌تحصیلی و عنوان شغلی مورد نظر خود را به محض انتشار در سایت از طریق پنل کاربری خود دریافت نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

کارجویان می‌توانند با عضویت در سایت ایران استخدام یک رزومه حرفه‌ای برای خود ایجاد نمایند. رزومه ساز ایران استخدام این امکان را به کارجویان می‌دهد تا رزومه کاری خود را بصورت آنلاین و کاملا رایگان ایجاد نمایند. کارجو می‌تواند رزومه ایجاد شده با سیستم رزومه ساز ایران استخدام را تنها با یک کلیک برای کارفرمایانی که در این سایت آگهی استخدام درج نموده‌اند ارسال نمایند.

مدیر انبار

مطلب مرتبط: دانلود نمونه رزومه سرپرست انبار + آموزش نوشتن

راهنمای درج آگهی استخدام سرپرست و مدیر انبار

اما چطور کارمند انبار استخدام کنیم؟ مجموعه‌هایی که به دنبال جذب و استخدام مسئول انبار می‌باشند می‌توانند با درج آگهی استخدام نیروی مورد نظر خود را استخدام نمایند. برای این کار لازم است در سایت ایران استخدام به عنوان کارفرما ثبت نام نمایید. در پنل کاربری خود آگهی استخدام مسئول انبار، استخدام سرپرست انبار و یا استخدام مدیر انبار را منتشر نموده‌ و منتظر ارسال رزومه از سمت کارجویان باشید.

یکی از خدمات رایگان ایران استخدام برای کارفرمایان دسترسی به بانک رزومه می‌باشد. کارفرمایان می‌توانند با درج آگهی استخدام به بانک اطلاعاتی رزومه‌ها (بانک رزومه) دسترسی داشته و با آن‌ها در ارتباط باشند.

جهت عضویت به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

شغل انباردار برخلاف تصور همگان کار آسانی نیست و نیاز به کسب مهارت و تجربه در این زمینه و دقت و حوصله بسیار دارد. اما تمامی سازمان‌هایی که کالایی فیزیکی برای فروش دارند به انبار و انباردار نیازمندند و به همین جهت است که موقعیت‌های شغلی برای این کار کم نیست و فقط کافیست که برای دریافت این موقعیت‌ها اقدام کنید.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام سرپرست و مدیر انبار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا