راهنمایی شغلیمعرفی مشاغل

آشنایی با شغل آتش نشان و مزایا و معایب آن

زمان مطالعه: 9 دقیقه

معرفی شغل آتش نشان (مصاحبه با آتش نشان)

در این مطلب از ایران استخدام به گفتگو با آقای سعید کمانی آتش‌ نشان‌ سازمان آتش نشانی تهران در رابطه با معرفی شغل آتش نشان، بررسی مزایا و معایب شغل آتش نشانی و نحوه جذب در سازمان آتش نشانی می‌پردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

بعد از حادثه پلاسکو و از دست دادن تعداد زیادی از آتش‌ نشان‌های عزیز در این حادثه تماس ها و سوالات زیادی از طرف کاربران عزیز در رابطه با چگونگی ورود و جذب در سازمان آتش‌ نشانی داشته ایم که همین امر موجب شد بیشتر به این شغل بپردازیم و طی جلسه پرسش و پاسخ با آقای سعید کمانی از چند و چون استخدام و ورود به این سازمان اطلاعاتی را در اختیار کاربران و همشهریان قرار دهیم.

ویدیو: مصاحبه آشنایی با شغل آتش نشان

معرفی مهمان برنامه (آتش نشان آقای سعید کمانی)

پرسش ایران استخدام: لطفا خودتون رو معرفی بفرمایید و اینکه چند سال سابقه کار دارید؟

آقای کمانی: سعید کمانی هستم آتش‌ نشان‌ شاغل در سازمان آتش نشانی تهران تقریبا 13 سال سابقه دارم و در بخش عملیات سازمان فعالیت دارم.

پرسش ایران استخدام: لطفا بفرمایید که چطور شد که شغل آتش نشانی‌ را انتخاب کردید، وارد سازمان شدید و آیا علاقه ای به این شغل داشتید؟

آقای کمانی: بنده هیچ آشنایی و اطلاعات اولیه‌ای در مورد شغل آتش نشانی نداشتم و با نحوه کار و روند کاری آشنا نبودم. آگهی استخدام را در روزنامه همشهری آن زمان دیدم و با یکی از دوستان که در این شغل مشغول هست صحبت کردم. تحقیقاتی را در این زمینه انجام دادم و به شغل آتش نشانی‌ علاقه مند شدم. بعد از ثبت نام و شرکت در آزمون قبول و وارد سازمان شدم.

ورود به سازمان در زمان ما هم به همین شکل امروزی بود. پس از ثبت نام در آزمون استخدامی و شرکت در آزمون، در صورت قبولی در آزمون علمی، تست ورزشی، تست روانی و سلامت جسمانی گرفته می‌شد. بعد از تحقیقات محلی و عدم سو پیشینه مراحل بعدی طی می‌شد.

آتش نشانی شغل نیست و یک عشق است

پرسش ایران استخدام: به نظرتان این مطلب “آتش‌ نشانی‌ شغل نیست و یک عشق است” چقدر درست است؟

آقای کمانی: حقیقتش هم همین است من در کنار این شغل، شغل فنی و صنعتی داشتم که وارد این سازمان شدم و به خاطر علاقه‌ای که به این شغل داشتم و دارم در اینجا مشغولم. یعنی صرفا آتش‌ نشانی‌ شغلی نیست که کسی بخواهد بخاطر درآمد یا از روی بیکاری به دنبالش برود. این کار ریسک و خطر زیادی دارد و به نظر من اصلا منطقی نیست کسی بخواهد بدون عشق و علاقه وارد این شغل شود. بودند کسانی که علاقه به کار نداشته‌ اند و بعد از مدتی با این شغل کنار نیامده‌ و شغلشان را ترک کرده‌ اند.

آتش نشان کیست؟

پرسش ایران استخدام: لطفا شغل آتش نشان را به صورت کلی و جامع برای افرادی که علاقه نسبی به این شغل دارند معرفی کنید.

آقای کمانی: آتش‌ نشانی‌ به طور کلی شامل واحد اتفای حریق می‌باشد که مربوط به آتش‌ سوزی است و همچنین بخش خدمات ایمنی که مثلا می‌تواند خدماتی مثل مزاحمت حیوانات خطرناک مثل مار یا گیر کردن سر یا پای کودک یا افراد در جایی باشد که در حوزه آتش نشانی شهری است (مثل ما). بخش دیگر که مربوط به کارخانجات و شرکت‌های صنعتی و تولیدی مثل ایران خودرو، پالایشگاه ها و پتروشیمی میباشد، واحد های تخصصی تر مثل آتش نشان‌های جنگل و کوهستان و گروه های غواصی، و گروهی از آتش نشان ها که شاید به صورت شخصی در برخی شهرک های مسکونی راه اندازی شده باشند.

کلیات ذهن یک آتش نشان

پرسش ایران استخدام: کلیاتی که در ذهن یک آتش نشان می‌ماند چیست؟ یعنی خاطرات بد یا شیرین.

آقای کمانی: این بستگی به دیدگاه افراد دارد ولی حقیقت این است که وقتی ما به ماموریتی اعزام میشویم در حقیقت وارد جایی میشویم که همه از آنجا فرار می‌کنند و حتی برخی برای نجات جان خود فرزند و اموالشان را رها می‌کنند قطعا خاطرات تلخ و آزار دهنده بیشتر است اما نتیجه رضایت بخش و شیرین پایان کار این تلخی را از بین می‌برد.

مدیریت ترس در یک آتش نشان

پرسش ایران استخدام: آیا ترسی برای این کار وجود دارد و آیا این ترس قابل کنترل و مدیریت است؟

آقای کمانی: اساس و پایه تمام مباحث علمی و راهکارهای ایجاد شده در ایمنی، ترس است. این ترس باید توسط آتش نشان کنترل و مدیریت شود چون در غیر اینصورت با افراد معمولی هیچ تفاوتی نخواهد داشت و آسیب خواهد دید.

خصوصیات فردی مورد نیاز برای استخدام آتش نشان

پرسش ایران استخدام: افرادی که مناسب شغل آتش نشانی هستند باید چه خصوصیاتی داشته باشند؟ کدام خصوصیت بارزتر و مهم تر است و بنظر شما چه کسانی مناسب این شغل نیستند؟

آقای کمانی: افرادی که روحیه فداکاری و ایثار دارند، حتما باید روحیه کار دسته جمعی داشته‌ باشند چون ما اصلا کار انفرادی نداریم و شغلمان مانند مشاغل نظامی دارای رتبه بندی و جایگاه هایی مانند فرمانده و کمک فرمانده است. افرادی برای شغل آتش نشانی مناسب اند که روحیه انتقادپذیری و استعداد یادگیری داشته‌ باشند و بتوانند آموزش‌های لازم را یاد بگیرند در غیر اینصورت از کار حذف می‌شوند.

بارزترین خصوصیت داشتن روحیه کار گروهیست مطمئنا در تعامل با جمع، داشتن روحیه ایثار هم به وجود می آید.

مزایا و معایب شغل آتش نشانی چیست؟

پرسش ایران استخدام: جایگاه آتش نشانان در دیدگاه عموم مردم چگونه است و چه دیدگاه درست یا اشتباهی در رابطه با شغل شما وجود دارد؟

مزایا و معایب آتش نشانی
مزایا و معایب شغل آتش نشانی چیست؟

آقای کمانی: خوشبختانه در بین مردم جایگاه خوبی دارد و همه با دید مثبت با یک آتش نشان برخورد می کنند.
شهروندان وقتی یک آتش نشان را می بینند اکثرا سوالاتی در رابطه با چگونگی رعایت ایمنی می‌پرسند و به چشم آقای ایمنی به ما نگاه می‌کنند.

اما متاسفانه باورهای اشتباه هم وجود دارد که اکثرا از روی بی اطلاعی می‌باشد. مثل اینکه آتش‌ نشان‌ دیر رسید و یا آتش نشانان والیبال بازی میکنند که دلایل منطقی برای این افکار وجود دارد.

رویه کار آتش نشان ها

پرسش ایران استخدام: لطفا در مورد رویه کاری خود توضیح دهید که آیا با آنچه عموم مردم در فیلم ها می‌بینند مطابقت دارد؟

آقای کمانی: ما یک برنامه سین داریم که یکسری کارهای اداری و آموزشی را انجام می دهیم مثل بازدیدها از مناطق عملیاتی، بازدید شیر‌های آتش‌ نشانی‌ و اماکن پر خطر. ما مشغول هرکاری باشیم اولویتمان زنگ حریق است. با به صدا در آمدن آژیر حریق در تایم مشخص سوار ماشین شده‌ و به محل مورد نظر اعزام می‌شویم.

مراحل و شرایط استخدام آتش نشانی

پرسش ایران استخدام: سازمان آتش نشانی زیر نظر کدام نهاد است و لطفا در در رابطه با مراحل و قوانین استخدام در این سازمان توضیح دهید.

آقای کمانی: همه شهرستان‌ها از طریق سازمان استخدام کل کشور استخدام می‌کند و اطلاع رسانی در مورد تعداد نفرات و نحوه برگزاری آزمون قبلا اعلام می‌شود و داوطلبان می‌توانند در آزمون شرکت نمایند. داوطلبان می‌توانند از طریق سایت ایران استخدام نیز از زمان برگزاری دقیق آزمون مطلع شوند.

استخدام آتش نشان
بررسی شرایط و مراحل استخدام آتش نشانی

شرایط استخدام آتش نشانی تهران

اما شرایط استخدام آتش نشانی تهران متفاوت است. اداره آتش نشانی تهران طبق آیین نامه استخدامی کارکنان شهرداری استخدام می‌کند. سازمان آتش‌ نشانی‌ ابتدا نحوه برگزاری آزمون و تعداد نفرات مورد نیازشان را ارائه کرده و از شهرداری مجوز استخدام کسب می‌کند.

جهت اطلاع از زمان ثبت نام و برگزاری آزمون از طریق سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

در ادامه به بررسی برخی شرایط عمومی استخدام آتش نشانی می‌پردازیم. (این شرایط بر اساس آخرین آگهی استخدام می باشد و ممکن است تغییر پیدا کنند)

  1. شرایط سنی استخدام آتش نشانی حداکثر 27 سال می‌باشد.
  2. قد برای آقایان حداقل 165 سانت و برای خانم ها حداقل 160 سانت
  3. مدرک تحصیلی برای استخدام آتش نشانی برای خانم ها و آقایان متفاوت است. مدرک تحصیلی برای آقایان دیپلم و برای خانم ها حداقل لیسانس
  4. داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان ضروری است. (معافیت کفالت مورد قبول است اما معافیت پزشکی اصلا مورد قبول نیست.)
  5. داشتن سلامت جسمانی، حسن شهرت و عدم سوء پیشینه

داشتن گواهینامه پایه یک یا دو قبلاً یک امتیاز برای استخدام محسوب می‌شد ولی الان مد نظر نیست داوطلبان می‌توانند بعد از ورود به سازمان، گواهینامه پایه یک گرفته‌ و طبق صلاح دید مدیریت سازمان اجازه رانندگی ماشین آتش نشانی به آنها داده‌‌ شود.

توجه داشته باشید امتیازی هم برای خانواده شهدا و ایثارگر، قهرمانان بازی‌های آسیایی و المپیک برای جذب در نظر گرفته‌ شده‌ است.

منابع آزمون آتش نشانی

آزمون علمی در گذشته از دروسی مانند شیمی و ریاضی و… بود. از دوره قبل مواد و منابع آزمون به آزمون هوش و استعداد تحصیلی و کتابچه آتش نشانی داوطلب تغییر پیدا کرده‌ است. این آزمون توسط سازمان سنجش برگزار میگردد و منابع اعلامی به مجری آزمون سپرده‌ میشود.

بعد از قبولی در آزمون علمی، زمانی برای انجام تست ورزش تعیین می‌شود. محتوای این تست توسط مدیران، برنامه ریزی و طراحی می‌شود اما در حالت کلی شامل بارفیکس، دوی استقامت، سرعتی و… است. در این تست سخت گیری زیادی وجود دارد چون وجود آمادگی جسمانی بالا لازمه کار یک آتش‌ نشان‌ است. بعد از استخدام هم این تست هر شش ماه یک بار انجام میشود. درصورتی که آتش‌ نشانی‌ امتیاز حدنصاب را کسب نکند از عملیات کنار گذاشته می‌شود تا به آمادگی جسمانی برسد.

البته برای بانوان به خاطر درخواست مدرک لیسانس و فوق لیسانس در ابتدای ثبت نام امتیازاتی در تست آمادگی جسمانی در نظر گرفته‌ شده‌ است. به این صورت که آیتم‌های آمادگی جسمانی برای آنها کمتر از آیتم‌های آقایان است.

بررسی دستورالعمل درجات آتش نشانی

پرسش ایران استخدام: چارت سازمانی و راه ارتقای شغلی در کار شما چگونه است و یک آتش‌ نشان‌ چگونه می‌تواند به درجه های بالاتر شغلی برسد؟

آقای کمانی: سازمان آتش نشانی بعد از فرمانده و رئیس ایستگاه شامل مدیران ارشد، فرمانده تیم، کمک فرمانده، تیم کاردان یا راننده خودرو و آتش‌ نشانها است، که هر کدام از آتش‌ نشان‌ها در حوزه کاری خود تخصص دارند و وظایف هر کدام تعریف شده‌ است. کسب سابقه خیلی مهم است و همچنین داشتن مدرک تحصیلی مرتبط و توانایی در امر رهبری یک گروه می تواند آتش نشان را به رتبه فرماندهی و کمک فرماندهی برساند.

درجات آتش نشانی
بررسی درجات آتش نشانی

درجات آتش نشانی به ترتیب زیر تعریف می‌شوند: (درجات از بالا به ترتیب پایین ترین درجه تعریف شده اند)

1- آتش‌ نشان‌ داوطلب

(آتش‌ نشان‌ داوطلب سوم، آتش‌ نشان‌ داوطلب دوم و آتش‌ نشان‌ داوطلب اول)

2- آتش نشان

(آتش‌ نشان‌ سوم، آتش‌ نشان‌ دوم و آتش‌ نشان‌ اول)

3- سرآتش نشان

(سرآتش نشان سوم، سرآتش نشان دوم، سرآتش نشان اول)

4- آتش یار

(آتش یار سوم، آتش یار دوم، آتش یار اول)

5- سرآتش یار
6- آتش پاد

(آتش پاد سوم، آتش پاد دوم و آتش پاد اول)

7- فرآتش پاد

(فرآتش پاد سوم، فرآتش پاد دوم و فرآتش پاد اول)

تعداد ماموریت‌های روزانه یک آتش نشان

پرسش ایران استخدام: چند بار در روز یک آتش‌ نشان‌ ممکن است به ماموریت اعزام شود و آیا تعداد ماموریت ها بر میزان حقوق تاثیری دارد؟

آقای کمانی: تعداد ماموریت‌ها هیچ تاثیری بر میزان حقوق ما ندارد و ماموریت‌های حریق و حوادث بستگی به محدوده دارد. برخی محدوده ها دارای حوادث و سوانح زیادی هستند مانند اتوبان‌ها، شهرک‌های صنعتی و کارخانجات و یا مناطق مسکونی که در شریان‌های اصلی هستند. البته حوادث و سوانح به فصل‌های مختلف سال هم مربوط می شود معمولاً در نیمه دوم سال که هوا سردتر است نشت گاز و حریق منزل بیشتر می‌شود و همچنین وقتی تعداد ترددها زیاد می‌شود تصادفات نیز بیشتر می گردد.

مراحل کار آتش نشان ها

پرسش ایران استخدام: لطفاً در رابطه با اینکه وقتی آژیر حریق به صدا درآمد، کدام گروه‌ها اعزام می شوند، در حین ماموریت و بعد از بازگشت چه کارهایی انجام می دهید توضیح دهید.

آقای کمانی: بعد از تماس فرد با مرکز آتش‌ نشانی‌ اپراتورها آدرس را از فرد دریافت می‌کنند. (به شرطی که آدرس با خونسردی کافی و درست داده شود). از طریق بی سیم زنگ اعزام به صدا در می‌آید و آتش نشان‌ها با تصمیم ستاد فرماندهی به محل اعزام می‌شوند. بعد از رسیدن به محل، بر اساس قواعد و قوانین کار ماموریت انجام گرفته‌ و بر میگردیم. پس از بازگشت به صورت اتوماسیونی گزارش‌ها داده‌ می شود. همشهری‌های محترم می توانند برای گرفتن گزارشات به اداره مرکزی سازمان آتش‌ نشانی‌ مراجعه کرده‌‌ و گزارشات را پیگیری کنند.

مجازات خطا در ماموریت یک آتش نشان

پرسش ایران استخدام: اگر آتش نشانی در حین ماموریت خطایی انجام دهد چه اتفاقی می‌افتد؟

آقای کمانی: ما نیز مانند سایر مشاغل یک نهاد نظارتی با قوانین و قواعد داریم و از آنجایی که احتمال خطا در هر شغلی وجود دارد اگر خطایی صورت گیرد با توجه به تصمیمات کمیسیون‌های مربوطه‌ ممکن است یا تذکر داده‌ شود یا فرد خطا کار اخراج گردد و اگر خطایی غیر عمد و از روی سهل‌انگاری باشد خود آتش‌ نشان‌ هزینه را متقبل می‌شود.

شرایط و ساعات کاری آتش نشان ها

پرسش ایران استخدام: ساعات کاری و مرخصی‌های شما به چه شکلی است؟

آقای کمانی: مرخصی‌ها مانند بقیه سازمان‌ها می‌باشد.

ساعات کاری آتش‌ نشانی‌ شامل دو قسمت می باشد:

1- قسمت اداری و قسمت پیشگیری که تاییدیه‌های آتش‌ نشانی‌ را می دهد. آن‌ها از آتش‌‌ نشان‌ها هستند و دارای مدارک تحصیلی و علم و تخصصی مرتبط هستند و تایم کاری آنها مانند سایر ادارات است

2- قسمت عملیاتی که بدنه عمده سازمان آتش‌ نشانی‌ است. ما در آن قسمت هستیم 24 ساعت شیفت و 48 ساعت استراحت است.

نحوه اشتغال رشته های مرتبط آتش نشانی

پرسش ایران استخدام: آیا افرادی که در رشته‌ای مرتبط با آتش‌ نشانی‌ تحصیل کرده‌‌اند می‌توانند در خارج از سازمان آتش‌ نشانی‌ مشغول به کار شوند؟

آقای کمانی: بله افرادی که مدرک تحصیلی رشته ایمنی اچ اس ای دارند می‌توانند جذب سازمان آتش‌‌ نشانی شوند ولی داشتن مدرک مرتبط امتیازی برای استخدام ندارد. اگر نتوانستند در آتش‌ نشانی‌ استخدام شوند می‌توانند در جاهای دیگر هم جذب شوند مثل هلال احمر یا شرکت ها و پتروشیمی‌ها.

معرفی منابع مفید ایران استخدام

سخن پایانی

شغل آتش‌نشان به عنوان یکی از پرخطرترین و پرمسئولیت‌ترین شغل‌ها در جامعه، نه تنها نیازمند توانایی‌های فیزیکی و تخصصی بلکه به انگیزه قلبی و علاقه به کمک به دیگران نیز نیاز دارد. آتش‌نشانان همواره به تعهد خود به امنیت و سلامت عمومی افتخار می‌کنند و با شجاعت و حرفه‌ایت در مواجهه با حوادث خطرناک به عنوان قهریان جامعه محسوب می‌شوند. از این رو، احترام و اراده به کار آتش‌نشانی و افرادی که این شغل را انتخاب می‌کنند، بسیار ارزشمند است.

جهت مشاهده اخبار استخدام آتش نشان در سایت ایران ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا