کارجومعرفی مشاغل

آشنایی با شغل دستیار دامپزشک (دوره‌ها و شرایط استخدام)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بررسی بازار کار و درآمد دستیار دامپزشک‌

دستیار دامپزشک (به انگلیسی: Veterinary assistant) یک حرفه‌ای در حوزه دامپزشکی است که تحت نظر و همکاری با دامپزشکان متخصص، در مراقبت و درمان حیوانات، به ویژه حیوانات خانگی و محصولات دامی، فعالیت می‌کند. دستیار دامپزشکی یک مرحله پیشرو در تخصص بهداشت دام و دامپزشکی است که تمام تلاش خود را برای حفظ و بهبود سلامت حیوانات و مراقبت از آنها انجام می‌دهد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

چگونه دستیار دامپزشک شویم؟

برای تبدیل شدن به دستیار دامپزشک، شما باید مراحلی را طی کنید که شامل تحصیل و آموزش دامپزشکی و به دست آوردن مدرک مربوطه‌ می‌شود. در ادامه به‌طور خلاصه مراحل اصلی برای تبدیل شدن به دستیار دامپزشک را توضیح می‌دهیم:

  1.  اولین قدم برای تبدیل شدن به دستیار دامپزشک، این است که در دانشگاه‌ دامپزشکی در رشته‌ دامپزشکی تحصیل کنید. درس‌هایی مانند علوم پایه، آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی، پاتولوژی، بیماری‌شناسی و همچنین دروس خاص دامپزشکی را در طی دوره‌ تحصیلی خواهید آموخت.
  2. پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه دامپزشکی، می‌توانید برای موفقیت در حوزه دامپزشکی و تبدیل شدن به دستیار دامپزشک، به زمینه خاصی که علاقه دارید، تمرکز کنید مانند بهداشت دام و دامپزشکی پیشگیرانه، جراحی دام، بیماری‌شناسی دام و … .
  3. برای افزایش دانش و مهارت‌های خود در زمینه دامپزشکی و تسلط به روش‌ها و نوآوری‌های جدید، می‌توانید در دوره آموزش دستیار دامپزشک شرکت کنید. مثلا دوره تزریقات دامپزشکی، دوره‌هایی درباره جراحی دام، نگهداری و بهداشت دام، روش‌های تشخیص بیماری و … .
  4. عضویت در سازمان‌ها و انجمن‌ها: عضو شدن در سازمان‌ها و انجمن‌های دامپزشکی، امکان اشتراک گذاری دانش و تجربیات با سایر صاحب نظران و دامپزشکان متخصص را فراهم می‌کند. همچنین، شبکه‌سازی با سایر دامپزشکان و به روز ماندن با جدیدترین تحقیقات و پیشرفت‌های علمی را تسهیل می‌کند.
  5. در صورتی که تمام مراحل آموزشی و تخصصی را طی کرده باشید، شما می‌توانید درخواست دریافت گواهی یا مدرک مربوط به تخصص دستیار دامپزشکی را ارائه کنید.

مطلب مرتبط: چگونه دامپزشک شویم؟ شرایط ورود به رشته دامپزشکی

آوسبیلدونگ دستیار دامپزشکی

آوسبیلدونگ(Ausbuldung) به معنای آموزش حرفه‌ای است. درباره آوسبیلدونگ باید بگوییم که مفهوم آن و شرایط همکاری، به ویژگی‌های متفاوتی در هر کشور بستگی دارد. به عنوان مثال آوسبیلدونگ دستیار دامپزشک در آلمان به معنای دوره‌های آموزشی مربوط به این حرفه در قالب دامپزشکی است.
دوره‌ آوسبیلدونگ معمولا سه سال به طول می‌انجامد و افرادی که تحت آموزش در این دوره‌ هستند، در طول آموزش خود، حقوق دریافت می‌کنند و مقدار آن هر سال افزایش می‌یابد. این افراد پس از اتمام آموزش خود می‌توانند مدرک معتبر دستیار دامپزشکی دریافت نمایند و به‌ عنوان دستیار دامپزشک به فعالیت بپردازند.

دستیار دامپزشک
دوره‌های آموزش دستیار دامپزشک

وظایف دستیار تکنسین دامپزشکی چیست؟

وظایف دستیار دامپزشکی متنوع می‌باشد و به طور عمده‌ شامل موارد زیر می‌شود:

  • دستیاران دامپزشکی مسئولیت نگهداری و مراقبت از حیوانات را دارند، که شامل فراهم کردن تجهیزات و محیط مناسب برای حیوان، تنظیمات غذا و آب، مراقبت از تمیزی و بهداشت حیوان و مدیریت تغذیه است.
  • دستیار دامپزشک به دامپزشکان در تشخیص بیماری‌ها کمک می‌کند. این افراد ممکن است نمونه‌برداری، آزمایش‌های مربوطه و تحلیل نتایج را انجام دهند و با استفاده از دانش و مهارت‌های خود به دامپزشک در تشخیص نهایی کمک کنند.
  • این افراد می‌توانند در مراقبت و پیگیری بیماران پس از عمل جراحی و درمان تخصصی شرکت کنند و کارهایی همچون تغییر بانداژ، تزریق دارو، مراقبت از زخم‌ها و… را انجام دهند.
  • دستیار دامپزشکی مسئول ثبت و آنالیز دقیق اطلاعات پزشکی حیوانات است. این افراد باید اطلاعات پزشکی در مورد حیوانات را ثبت و از مدیریت درست اطلاعات و دسترسی به آنها اطمینان حاصل نمایند.
  • دستیار دامپزشکی ممکن است در فعالیت‌های اجتماعی مرتبط با حیوانات شرکت کند، مثلاً در برنامه‌های آموزش بهداشت و واکسیناسیون جمعی حیوانات مشارکت داشته باشد.
  •  دستیار دامپزشک میتواند به صاحبان حیوانات درباره بهداشت، تغذیه، و تمرین فیزیکی حیوانات مشاوره بدهد.

بررسی بازار کار دستیار دامپزشک در ایران و جهان

در کشور ایران با توجه به نیاز روزافزون به مراقبت و درمان حیوانات خانگی و حیوانات مرتبط با صنعت دامپروری، تقاضا برای دستیاران دامپزشکی در کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و مطب‌های دامپزشکی رو به افزایش است. همچنین، به دلیل وجود صنعت دام توسعه‌یافته در ایران، استخدام دستیاران دامپزشکی در مزارع و کارخانه‌های دام، بازارکاری نسبتاً خوب را به همراه دارد.
در جهان نیز مشاغل مرتبط با دامپزشکی‌ به دلیل رشد جمعیت حیوانات خانگی و صنعت دام در سطح بین‌المللی، بازار کار قابل توجهی دارند. با توجه به افزایش آگاهی جامعه درباره بهداشت حیوانات و مراقبت از آنها، تقاضا برای خدمات دامپزشکی و کمک دستیاران دامپزشکی رو به افزایش است.
به طور کلی، بسته به منطقه و کشور، بزرگی و توسعه روزافزون صنعت دام و نیاز جامعه به خدمات دامپزشکی‌، بازار کار دستیار دامپزشکی‌ متفاوت است.

بررسی وضعیت درآمد دستیار دامپزشک

وضعیت حقوق و درآمد دستیاران دامپزشکی در ایران و جهان به عوامل مختلفی بستگی دارد و ممکن است در هر کشور و حتی در هر منطقه، تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. در ادامه به بررسی وضعیت حقوق و درآمد دستیاران دامپزشکی در ایران و برخی از کشورهای جهان می‌پردازیم:
دستیاران دامپزشکی در ایران به طور معمول با پرداخت حقوق ماهیانه برای خدمات خود پاداش می‌گیرند. این حقوق و درآمد متغیر است و بستگی به عواملی مانند سابقه کار، سطح تجارب و مهارت‌ها، محل کار، اندازه و نوع موسسه دامپزشکی دارد. در آغاز حرفه، حقوق و درآمد دستیار دامپزشکی ممکن است نسبتاً پایین باشد، اما با گذشت زمان و کسب تجربه افزایش می‌یابد.
همچنین وضعیت حقوق و درآمد دستیاران دامپزشکی در جهان بسته به کشور و منطقه قابل تغییر است. در برخی کشورها بازار کار برای دستیاران دامپزشکی رقابتی است و بازدیدهای پزشکی به صورت معمول تجویز می‌شود. اما در برخی دیگر، این رقابت وجود ندارد و دستیاران حقوق نسبتا قابل قبولی دارند.
ضمن اینکه در برخی کشورها با سیستم سلامتی دولتی، دستمزد دستیاران دامپزشکی تعیین و پرداخت می‌شود، در برخی دیگر بازار آزاد است و حقوق و درآمد نیز براساس توافق بین دستیار و متخصصان دامپزشک تعیین می‌شود.

دستیار دامپزشک
استخدام دستیار دامپزشک‌ در کلینیک حیوانات

چگونه‌ به عنوان دستیار دامپزشک‌ استخدام شویم؟

مانند تمام مشاغل دیگر، شما هم به‌عنوان دستیار دامپزشک‌ می‌توانید آگهی‌های استخدامی را در سایت‌های کاریابی مجازی‌ جست‌ و جو کرده‌، و نسبت به استخدام اقدام نمایید.
برای مشاهده آگهی‌ استخدام در سایت ایران استخدام میتوانید پس از ورود به سایت و عضویت به عنوان کارجو، آگهی‌های موردنظر خود را مشاهده نمایید و جهت برقراری ارتباط با کارفرما به صورت رایگان یک رزومه‌ حرفه‌ای تنظیم کرده و به کارفرما ارسال نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

چگونه‌ دستیار دامپزشک‌ استخدام کنیم؟

برای استخدام دستیار دامپزشک میتوانید در سایت کاریابی مجازی ایران استخدام، آگهی استخدامی همچون استخدام دستیار دامپزشکی تهران، استخدام دستیار دامپزشکی در کرج، استخدام در کلینیک حیوانات و … درج نمایید و با بررسی رزومه‌های ارسال شده‌ توسط کارجویان، در اسرع وقت متخصص‌ترین نیروی کار را جذب نمایید.
مراحل درج آگهی در این سایت عبارت است از:

  1. ورود به صفحه اصلی سایت ایران استخدام
  2. عضویت به عنوان کارفرما
  3. انتخاب آیکون درج آگهی و روش درج (سنتی – جدید)
  4.  تکمیل فرم آگهی طبق شرایط مورد نظر کارفرما
  5. انتشار آگهی

آگهی‌های شما به محض انتشار در سایت، از طریق ایمیل یا پیامک به کارجویان هدف ارسال می‌شود، همچنین در پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن ایران استخدام نیز منتشر می‌شود.

جهت ثبت نام به عنوان کارفرماو درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

دستیار دامپزشکی‌ یک مرحله پیشرو در تخصص بهداشت دام و دامپزشکی‌ است که تمام تلاش خود را برای حفظ و بهبود سلامت حیوانات و مراقبت از آنها انجام می‌دهد. برای رسیدن به این هدف، توجه به آموزش و به روزرسانی مداوم اطلاعات در زمینه فناوری‌ها و روش‌های جدید دامپزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به افزایش آگاهی جامعه درباره بهداشت حیوانات و مراقبت از آنها،بازارکار و حقوق این افراد وضعیت خوبی دارد. دستیاران دامپزشکی می‌توانند در بیمارستان‌ها و مطب‌های دامپزشکی، مزارع، واحدهای صنعتی دام و سازمان‌های مربوط به بهداشت عمومی و بیماری‌های واگیر فعالیت کنند.

جهت مشاهده‌ آگهی استخدام دامپزشک در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا