کارجومعرفی مشاغل

رادیولوژیست کیست؟ چگونه متخصص رادیولوژی شویم؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

چگونه رادیولوژیست (پرتوشناس) شویم؟

در سال‌های اخیر پزشکی به سمت استفاده از روش‌های کم‌هزینه‌تر برای تشخیص و درمان بیماری‌ها می‌رود که توسط دستگاه‌های رادیولوژی امکان‌پذیر شده است. استفاده از این فناوری‌ها تشخیص دقیق انواع بیماری‌ها را تا عمق بدن انسان امکان‌پذیر کرده است. رادیولوژیست ها یا متخصصان رادیولوژی نیز در همین راستا، برای عکس برداری و تفسیر این تصاویر آموزش می‌بینند و فعالیت می‌کنند. در ادامه بیشتر با تخصص رادیولوژی، حوزه کاری و درآمد آن آشنا خواهیم شد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

متخصص رادیولوژیست کیست؟

یک رادیولوژیست پزشک متخصصی است که پس از طی کردن دوره پزشکی عمومی، در دوره تخصص رادیولوژی (رشته تکنولوژی پرتوشناسی) تحصیل کرده است. او می‌تواند بیماری و آسیب‌دیدگی‌های مختلف بیماران را با تفسیر انواع رادیولوژی نظیر تصاویر اشعه ایکس، تصویربرداری شدید مغناطیسی (MRI)، توموگرافی کامپیوتری (CT)، توموگرافی پوزیترون (PET)، پزشکی هسته‌ای، همجوشی تصویربرداری و سونوگرافی تشخیص دهد. معنی رادیولوژی بیان اشعه است و این شغل تماماً با به‌کارگیری اشعه‌های مختلف در تشخیص بیماری سروکار دارد.
رادیولوژیست‌ها آناتومی بدن انسان و اجزای داخلی آن را به‌خوبی می‌شناسند و بر این اساس و با توجه به سابقه بیماری افراد، می‌توانند تصاویر پزشکی را تفسیر کنند. آن‌ها به متخصصان بالینی در درمان سریع‌تر بیماران مشاوره می‌دهند.
گاهی تصور می‌شود سونوگرافی از رادیولوژی جداست اما متخصص رادیولوژی و سونوگرافی هر دو در رشته رادیولوژی تحصیل می‌کنند. شغل رادیولوژیست‌ها، بیشتر بر تصویربرداری از نقاط سخت بدن مثل استخوان‌ها با استفاده از اشعه ایکس تمرکز دارد درحالی‌که سونوگرافی برای بافت‌های نرم و داخلی بدن و نیز بررسی‌های زمان بارداری کاربرد دارد.
ادامه تحصیل در رشته رادیولوژی در دوره فوق تخصص در سه رشته رادیولوژی مداخله‌ای، انکولوژی پرتوی و رادیولوژی کودکان امکان‌پذیر است.

بررسی تفاوت متخصص رادیولوژی با کارشناس رادیولوژی

کارشناس یا تکنسین رادیولوژی کار تهیه تصاویر پزشکی از قبیل فیلم‌های رادیولوژی ساده، سی‌تی‌اسکن یا ام‌آر‌آی را انجام می‌دهد. همچنین دستگاه را تنظیم، و در هنگام عکس برداری، بیمار را در حالت مناسبی نسبت به دستگاه قرار می‌دهد. سپس تصویر را چاپ یا به‌صورت دیجیتالی ارائه می‌کند.
مهم‌ترین تفاوت پزشک رادیولوژیست و کارشناس رادیولوژی در این است که متخصص، تصاویر را تفسیر می‌کند اما کارشناس رادیولوژی تنها مسئول تهیه این تصاویر است.

آیا رادیولوژیست دکتر است؟

بله همان‌طور که اشاره کردیم رادیولوژیست‌ها پزشکان عمومی هستند که دوره تخصص رادیولوژی را گذرانده‌اند و می‌توانند بیماری افراد را با توجه به تصاویر پزشکی تشخیص دهند.

شخصیت‌های مناسب شغل متخصص رادیولوژیست کدام اند؟

هیچ شغلی مختص تیپ‌های شخصیتی خاصی نیست. همه می‌توانند وارد شغل دلخواهشان شوند بااین‌حال طبق گفته‌های کارشناسان و نظرات دانشجویان رشته رادیولوژی کسانی که تیپ شخصیتی مناسب‌تری دارند رضایت شغلی بیشتری را تجربه خواهند کرد. براساس تست شخصیت شناسی شغلی MBTI شخصیت‌های ESFJ، ISFJ، ESTP، ISTP، ESFP و ISFP برای شغل رادیولوژیست مناسب هستند.
ویژگی این افراد علاقه‌مندی به ارتباطات اجتماعی، علاقه به کمک به همنوعان، استقلال عاطفی و علاقه‌مندی به مسائل فنی را می‌توان نام برد.

چگونه رادیولوژیست شویم؟

مسیر تبدیل شدن به یک رادیولوژیست از دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌گذرد. رادیولوژی هم با بدن انسان و هم استفاده از فناوری‌های روز سروکار دارد؛ بنابراین برای تبدیل شدن به یک رادیولوژیست باید به هر دو حوزه علاقه‌مند باشیم.

بررسی اهمیت رشته رادیولوژی

اهمیت رادیولوژی یا پرتو شناسی در کمک به تشخیص و درمان بالینی بیمار است. پزشک معالج براساس تصاویر و تفسیری که رادیولوژیست از وضعیت جسمی بیمار ارائه می‌کند برای درمان او تصمیم می‌گیرد. این روزها دستگاه‌ها و ابزارهای رادیولوژی آن‌قدر پیشرفته و قوی شده‌اند که می‌توانند تا اعماق بدن انسان را مورد بررسی قرار دهند. به‌این‌ترتیب بیماران زیادی از خطر جراحی‌های طولانی و خطرناک نجات پیدا می‌کنند و روند درمان آن‌ها مرحله‌به‌مرحله بررسی می‌شود.

بررسی تحصیلات و مدرک رادیولوژی

مدرک رادیولوژیست یک مدرک تخصص پزشکی است. افرادی که علاقه‌مند به تحصیل در رشته رادیولوژی هستند باید در مقطع دبیرستان در رشته تجربی و سپس رشته پزشکی عمومی تحصیل کنند. درنهایت دوره تخصص رادیولوژی را که یک دوره چهارساله است طی می‌کنند.
میزان رتبه قبولی پزشکی و تخصص رادیولوژی با توجه به سوابق تحصیلی، محل تحصیل فرد، دانشگاه موردنظر و سایر فاکتورهای اثرگذار متفاوت است. اما به‌طور متوسط می‌توان گفت قبولی پزشکی عمومی با رتبه زیر 1500 و قبولی تخصص رادیولوژی با رتبه زیر 400 امکان‌پذیر است.
دروس رشته رادیولوژی طوری تنظیم شده‌اند که پزشک پس از اتمام این دوره با اعضای بدن، روش‌های تصویربرداری از آن‌ها، شناخت پرتونگاری از ابعاد علم فیزیک و مهارت‌های لازم برای کار با آن آشنا باشد.
کارشناسی رادیولوژی که دستیار متخصص رادیولوژی محسوب می‌شود نیز چهار سال است که در دانشکده پیراپزشکی تحصیل می‌شود و دروس آن بر شناخت پرتوها، فیزیک پرتوها و نحوه تصویربرداری متمرکز است.

رادیولوژیست

معایب و خطرات شغل رادیولوژی

رادیولوژیست‌ها همواره با اشعه‌های مختلف کار می‌کنند و با کمترین بی‌دقتی در معرض تابش اشعه قرار می‌گیرند و در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی می‌تواند عوارضی مثل حالت تهوع و علائم گوارشی، عفونت‌ها، سوختگی پوست، التهاب، ناباروری، بیماری‌های خونی و حتی در بلندمدت سرطان برایشان ایجاد شود. این موضوع باعث افزایش استرس شغلی این افراد می‌شود.
علاوه بر این موارد رادیولوژیست‌ها با شیفت‌های شب طولانی مواجه هستند. آن‌ها شغلی کم‌تحرک، همراه با ایستادن‌های طولانی‌مدت دارند که باعث می‌شود در معرض اضافه‌وزن و آسیب‌های مفصلی باشند.
عوارض رادیولوژی برای بیماران بسیار کمتر از کارشناسان این حوزه است چون به‌دفعات کمتری در معرض تشعشع قرار می‌گیرند. با اینحال اگر بیماران نیز در هنگام عکس‌برداری نکات ایمنی را رعایت نکنند یا به‌دفعات زیاد در معرض اشعه باشند ممکن است آسیب ببینند.

مزایای شغل رادیولوژیست

از مهم‌ترین مزیت شغل رادیولوژیست می‌توان به بازار کار وسیع آن اشاره کرد. حتی افرادی که دوره کاردانی را گذرانده‌اند می‌توانند در کلینیک‌ها مشغول به کار شوند. در مراکز مختلف بیمارستانی، درمانگاه‌ها و مراکز تشخیصی نیاز به نیروی کار متخصص این حوزه وجود دارد.
با بالاتر رفتن میانگین سنی جامعه در سال‌های پیش رو نیاز بازار کار به این تخصص بیش‌ازپیش خواهد بود. رادیولوژی شاخه‌های زیادی دارد و فارغ‌التحصیلان انتخاب‌های زیادی برای حوزه کاری خود پیش رو دارند.

وظایف تکنسین رادیولوژی

ازجمله مهم‌ترین وظایف یک تکنسین رادیولوژی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شناخت کامل نحوه کار دستگاه رادیولوژی و نحوه تنظیم آن
  • کنترل فنی دستگاه در هنگام عکس‌برداری و نگهداری و حفاظت از دستگاه‌ها
  • کمک به آماده‌سازی بیمار برای عکس‌برداری
  • مراقبت از سلامت بیماران برای اینکه سایر نقاط بدن آن‌ها در معرض اشعه قرار نگیرد
  • بررسی تاریخچه پزشکی بیمار قبل از عکس‌برداری
  • نگهداری و ذخیره سوابق بیماران
  • در صورت نیاز، آماده سازی داروهای تزریقی و انجام تزریق زیر نظر پزشک
  • تحویل نتیجه رادیولوژی به بیمار
  • رعایت کلیه اصول بهداشتی و ایمنی

آینده شغلی و درامد رادیولوژیست در ایران و جهان

رشته رادیولوژی یکی از رشته‌های روبه پیشرفت در ایران و همه دنیاست. درحال‌حاضر اکثر مراکز درمانی کشور، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز تصویربرداری و نیز مطب‌های خصوصی بخصوص برای تشخیص بالینی بیماری‌های مغز و اعصاب، داخلی، ارتوپد و زنان به این متخصصین نیاز دارند.

درآمد متخصص رادیولوژی در ایران

متخصصان رادیولوژی براساس محل کار، حوزه فعالیت و نیز با توجه به میزان تجربه، مهارت و سنوات کاری خود کسب درآمد می‌کنند. کار در کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز دولتی مقدار مشخصی است که براساس مصوبات قانونی تعیین می‌شود ولی کار در مطب‌ها و مراکز تصویربرداری خصوصی درآمد بیشتری خواهد داشت. به‌طورکلی نمی‌توان برای آن سقف مشخصی تعیین کرد و درآمد این متخصصان می‌تواند رقم قابل‌توجهی باشد.
درآمد ماهیانه کارشناس رادیولوژی نیز مثل یک متخصص رادیولوژی به محل کار، تحصیلات، مهارت و تجربه او وابسته است و می‌تواند بین چند میلیون تا چند ده میلیون متغیر باشد. حقوق دستیار رادیولوژی در مراکز دولتی براساس قوانین بیمارستان و در مراکز خصوصی به‌صورت توافقی تعیین می‌شود و بدیهی است مبلغ فیش حقوقی کارشناس رادیولوژی به میزان تحصیلات، سطح توانایی، مهارت و اخلاق حرفه‌ای او وابسته است.
دانشجویان رشته رادیولوژی ملزم به دو سال طرح اجباری هستند و در این مدت حقوق دریافت می‌کنند. بااین‌حال مبلغ حقوق طرح دانشجویان رادیولوژی به‌اندازه کارشناسان این رشته نیست.

درآمد متخصص رادیولوژی در آمریکا، کانادا و آلمان

در سایر کشورها نیز بازار کار خوبی برای متتخصصان رادیولوژی وجود دارد. در کانادا انجام بسیاری از کارهای رادیولوژی تنها در بخش دولتی انجام می‌شود. متخصصین این حوزه به‌طور متوسط سالی 700،000 دلار درآمد دارند که می‌تواند تا 200 میلیون دلار هم بالا برود.
در ایالات‌متحده میزان متوسط درآمد متخصصان رادیولوژی بیش از 420،000 دلار است که جز بیشترین مبالغ محسوب می‌شود. در آلمان نیز با توجه به پیری جمعیت این کشور، تخصص ارتوپد از پردرآمدترین‌هاست و درآمد سالانه آن به 230،000 یورو می‌رسد.

رادیولوژیست

نحوه جست و جوی آگهی‌های استخدام کارشناس رادیولوژی

نیاز به متخصص رادیولوژی در سطح کشور در حال افزایش است و هرروز شاهد انتشار آگهی‌های بیشتری برای استخدام این حوزه هستیم.
برای جستجوی آگهی‌های استخدام پزشک متخصص رادیولوژی وارد وب‌سایت ایران استخدام می‌شویم. در بالای صفحه سه باکس جداگانه می‌بینیم که باکس وسط «انتخاب موقعیت شغلی» است. از منوی بازشونده این باکس، عبارت «استخدام پزشک متخصص» و در قسمت «انتخاب رشته تحصیلی» عبارت «استخدام رشته رادیولوژی (پرتوشناسی)» را انتخاب کنید. برای مشاهده آگهی‌هایی نظیر استخدام پزشک رادیولوژیست در تهران لازم است شهر را نیز تهران انتخاب کنیم. به‌این‌ترتیب با انتخاب دکمه جستجو وارد صفحه نتایج می‌شویم که در سمت راست آن یک منو می‌بینیم که می‌توانیم با انتخاب مواردی که در آن وجود دارد نظیر جنسیت، نوع همکاری، سابقه و غیره به انتخاب شغلی که مدنظرمان است بیشتر نزدیک شویم. آگهی‌های استخدام سونوگرافی نیز در همین دسته منتشر می‌شود.

استخدام کارشناس رادیولوژیست

برای استخدام کارشناس رادیولوژیست نیز در قسمت «انتخاب موقعیت شغلی» عبارت «استخدام رادیولوژیست» را انتخاب می‌کنیم. می‌توانیم در قسمت «انتخاب رشته تحصیلی» نیز عبارت «استخدام رشته رادیولوژی (پرتوشناسی)» و در قسمت «انتخاب استان»، استان موردنظر خود را انتخاب کنیم. مثلاً اگر دنبال موقعیت شغلی استخدام رادیولوژیست در تهران هستیم، شهر را تهران انتخاب می‌کنیم و دکمه جستجو را می‌زنیم.
با عضویت در ایران استخدام می‌توانید آخرین اخبار استخدام رادیولوژیست‌ها در نهادهای دولتی مثل استخدام آگهی‌های استخدام کارشناس رادیولوژی تامین اجتماعی یا شهرهای مختلف مثل استخدام کارشناس رادیولوژی در مشهد را به‌محض انتشار در قالب پیامک یا ایمیل دریافت کنید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای تنظیم رزومه رادیولوژیست و حضور در جلسه مصاحبه استخدام

تنظیم رزومه یکی از مهم‌ترین گام‌های استخدام کارجویان است. یک رزومه خوب شانس استخدام را چندین برابر می‌کند. اگر می‌خواهید برای آگهی‌های استخدام دستیار رادیولوژی رزومه بفرستید، از رزومه‌سازهای حرفه‌ای استفاده کنید. یکی از حرفه‌ای‌ترین سیستم‌های رزومه‌ساز آنلاین، رزومه‌ساز ایران استخدام است که همه ابعاد لازم برای یک رزومه حرفه‌ای را دارد
با عضویت در وب‌سایت ایران استخدام وارد حساب کاربری خود شوید. در منوی سمت راست گزینه ساخت رزومه را می‌بینید که از طریق آن می‌توانید گام‌به‌گام با وارد کردن اطلاعات شخصی، تحصیلات و کاری خود یک رزومه کاملاً حرفه‌ای بسازید. درنهایت این رزومه قابل دانلود میباشد اما به‌صورت آنلاین نیز در حساب کاربری شما باقی می‌ماند تا هرگاه نیاز به تغییر داشت آن را به‌روزرسانی کنید.

جهت ساخت زومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام کلیک نمایید.

فرض کنید دنبال آگهی‌های استخدام کارشناس رادیولوژی شیراز هستید، به‌این‌ترتیب با استفاده از سیستم پیامکی ایران استخدام می‌توانید آگهی‌های استخدام این شغل را به‌محض انتشار دریافت کنید و با استفاده از رزومه ساز آنلاین، بلافاصله رزومه خود را بفرستید تا جز اولین متقاضیانی باشید که برای این کار درخواست می‌دهند. به‌این‌ترتیب شانس قبول شما بیشتر خواهد شد.

سخن پایانی

رادیولوژی یکی از پرکاربردترین و بهترین رشته‌های تحصیلی است. متخصصان رادیولوژی، پزشکان عمومی هستند که دوره تخصص رادیولوژی را می‌گذرانند. کارشناسان رادیولوژی، دوره کارشناسی 4 ساله را در دانشکده‌های پیراپزشکی می‌خوانند. این رشته برای افرادی که به ارتباط و کمک به بقیه علاقه‌مندند رشته خوبی است و بازار کار گسترده‌ای در ایران و جهان دارد. می‌توان گفت درحال‌حاضر یکی از پول‌سازترین حوزه‌های پزشکی در دنیا محسوب می‌شود.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رادیولوژیست در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا