کارجومعرفی مشاغل

پارکبان کیست؟ (بررسی وضعیت اشتغال و استخدام پارکبان)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بررسی وظایف و حقوق پارکبان

پارکبان (به انگلیسی: traffic warden) به شخصی اطلاق می‌شود که مسئولیت دارد در مناطق محول شده‌ گشت زنی کند، به نحوه‌ پارک کردن ماشین‌ها نظارت داشته‌باشد و برای مالک خودروهایی که بیش از زمان مجاز خودرو خود را پارک کرده‌اند یا خودروهایی که به صورت غیر قانونی پارک شده‌اند، قبض جریمه‌‌ صادر کند. مهمترین وظیفه‌ این افراد در ایران، نگهبانی و مراقبت از خودروهای پارک شده‌ می‌باشد، و به ازای این کار با صدور قبض مبلغی پول دریافت می‌کنند.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

پارکبان کیست؟ چگونه پارکبان شویم؟

با افزایش تعداد خودروها و به تبع آن افزایش ترافیک در شهرها، تردد در خیابان‌ها و پیدا کردن جای پارک در حاشیه خیابان‌ها، به امری دشوار تبدیل شده‌است، اما امروزه بخشی از این مشکل با حضور پارک بانان کمرنگ‌تر شده‌است. پارکبانان تحت نظارت شهرداری‌ها موظف به کنترل و مدیریت فضای پارک حاشیه معابر می باشند و به نحوه‌ پارک کردن ماشین‌ها نظارت داردن و از خودروهای پارک شده‌ نگهبانی و مراقبت کرده‌، و به ازای این کار با صدور قبض مبلغی پول دریافت می‌کنند.
برای اینکه پارکبان شویم، نیاز به تحصیلات خاصی نیست، اما در حالت کلی، برای داشتن این شغل، نیاز به داشتن حداقل 18 سال و دست کم مدرک دیپلم، همچنین اطلاع از از قوانین و احکام مربوط به پارک حاشیه ای دارید.

شرح وظایف پارکبان

در مورد اینکه وظایف پارکبان چیست؟ می‌توانیم بگوییم این افراد همانطور که از معنی پارکبان مشخص است، به نحوه‌ پارک کردن ماشین‌ها نظارت دارند و از خودروهای‌های پارک شده‌، مراقبت می‌کنند. کلیت وظایف پارکبانان یکسان است، به عنوان مثال وظایف پارکبان رستوران با پارکبان مجتمع خرید تفاوتی ندارد.
از جمله وظایف این افراد عبارت است از:

  • هشدار یا صدور احضاریه به رانندگانی که  قوانین پارک حاشیه ای را نقض میکنند
  • اطمینان از عدم رعایت رانندگان از قوانین و مقررات مربوط به پارک حاشیه ای
  • گشت زنی و نظارت بر نحوه‌ پارک خودرو ها
  • صدور احضاریه برای تخلفات پارک
  • مراقبت از خودروهای پارک‌شده
  • شارژ جای پارک

پارکبان کیست؟ (بررسی وضعیت اشتغال و استخدام پارکبان)

بررسی بازارکار و حقوق شغل پارکبانی

همانطور که گفته‌ شد پارک بانان مسئولیت نگهبانی و مراقبت از خودروهای پارک شده‌ را بر عهده‌ دارند  و به ازای این کار با صدور قبض مبلغی پول دریافت می‌کنند.
اما اگر بخواهیم بازار کار این شغل را بررسی کنیم و به این مطلب بپردازیم که حقوق پارکبان چقدر است؟، باید بگوییم که بازار کار متغیر است و می‌تواند تحت تأثیر عوامل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی قرار بگیرد. به علاوه، عوامل مختلفی مانند سابقه کار، تحصیلات، موقعیت جغرافیایی و اندازه پارک تأثیرگذار بر بازار کار و حقوق پارکبانان در ایران هستند. در کشورمان، شاغلین در حوزه پارکبانی می‌توانند در موارد زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • بخش عمومی: در بخش عمومی از قبیل شهرداری‌ها و سازمان‌های مربوطه، شغل پارکبانی معمول است و در آنجا حقوق و مزایای معینی برای پارکبانان وجود دارد. این حقوق ممکن است براساس استخدام رسمی و مقررات شغلی مربوطه تعیین شود.
  • بخش خصوصی: در برخی پارک‌ها، کمپینگ‌ها، محوطه‌های تفریحی و روستاهای گردشگری، بیمارستان‌ها، رستوران‌‌ها و … قراردادهای کاری با پارکبانان بخش خصوصی منعقد می‌شود. در این موارد، حقوق و مزایا براساس قرارداد کاری مخصوص به هر فرد و شرکت مربوطه تعیین می‌شود.

با این وجود، به طور کلی در بیشتر موارد، شاغلین در حوزه پارکبانی در ایران حقوقی متناسب با حجم و نوع فعالیت‌های پارک دارند. حقوق بسته به عواملی مانند سابقه کار، سطح تحصیلات، عدد ساعات کاری، شرایط فیزیکی و مکانیکی پارک و دستمزد پایه در سازمان مربوطه تنظیم می‌شود.

چگونه به عنوان پارکبان استخدام شویم؟

شما میتوانید برای استخدام در این شغل، آگهی‌های استخدامی مرتبط را مشاهده کرده و در اسرع وقت استخدام شوید. جهت مشاهده‌‌ آگهی‌های استخدام پارک بان در سایت ایران استخدام، می‌توانید به صفحه اصلی سایت ایران استخدام مراجعه نموده‌ و در قسمت جستجوی موقعیت شغلی،شغل پارکبان را انتخاب نمایید. سپس می‌توانید در فیلدهای مشخص شرایط مورد نظر خود، همچون میزان حقوق، شهر موردنظر و … را وارد کنید و آگهی‌های مرتبط بااین شغل را را مشاهده نمایید.
از جمله ‌آگهی ‌های استخدام پارکبان که در سایت کاریابی قابل مشاهده‌ اس، عبارت است از همچون استخدام پارکبان شهرداری تبریز،استخدام پارکبان با جای خواب، استخدام پارکبان مشهد، استخدام پارکبان تهران و…می‌باشد.
همچنین میتوانید با عضویت در این سایت از امکاناتی همچون دریافت آگهی‌ از طریق پیامک و ایمیل با فعالسازی این سرویس‌ها و ساخت رزومه‌ حرفه‌ای و ارسال آن به کارفرما به طور رایگان برخوردار شوید.

جهت عضویت به عنوان کارجو و مشاهده آگهی استخدامی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

پارکبان کیست؟ (بررسی وضعیت اشتغال و استخدام پارکبان)

راهنمای درج آگهی استخدام رشته‌ علوم سیاسی

اگر به‌عنوان کارفرما به دنبال استخدام پارک بان می‌باشید، می‌توانید پس از عضویت در پنل کارفرمایی ایران استخدام آگهی خود را درج کنید، و نیروی متخصص خود را در زمان بسیار کم استخدام نمایید. مراحل درج آگهی در سایت ایران استخدام به این صورت است که، ابتدا باید به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام عضو شوید و آیکون درج‌آگهی را انتخاب نمایید. پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده میتوانید آگهی خود را در این سایت  درج نمایید. در سایت ایران استخدام، درج آگهی استخدامی در برخی استان‌های محروم و شهرهایی که غیر مرکز استانی می‌باشند، کاملا رایگان است.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدامی در ایران استخدام کیک نمایید.

سخن پایانی

پارکبانان تحت نظارت شهرداری‌ها موظف به کنترل و مدیریت فضای پارک حاشیه معابر می باشند و به نحوه‌ پارک کردن ماشین‌ها نظارت داردن و از خودروهای پارک شده‌ نگهبانی و مراقبت کرده‌، و به ازای این کار با صدور قبض مبلغی پول دریافت می‌کنند. نحوه پرداخت قبض پارکبان به این صورت است که میتوانید با ورود به سایت استعلام و پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای، قبض پارکبان را پرداخت نمایید.
این افراد میتوانند در بخش‌های مختلف همچون پارکینگ ها،رستوران‌ها و … مشغول به کار شوند.

جهت مشاهده آگهی استخدام پارکبان در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

 

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

    1. سلام دوست عزیز
      لطفا طی ساعات اداری با شماره ۰۲۱-۹۱۳۰۰۰۱۳ واحد کارجویان تماس داشته باشید.
      با آرزوی موفقیت

    2. سلام دوست عزیز
      لطفا طی ساعات اداری با شماره ۰۲۱-۹۱۳۰۰۰۱۳ واحد کارجویان سایت ایران استخدام تماس داشته باشید.
      با آرزوی موفقیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا