معرفی مشاغل

تکنسین آزمایشگاه در چه مراکزی استخدام میشود؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

تکنسین آزمایشگاه|معرفی شغل تا استخدام

مقدمه

علوم آزمایشگاهی یکی از شاخه‌های علوم پزشکی است که بیشتر با آنالیز آزمایشگاهی خون، سایر مایعات بدن و بافت‌های بدن انسان جهت تشخیص بیماری، پیگیری درمان و حفظ سلامت افراد جامعه در ارتباط است.
تکنسین آزمایشگاه‌ زیر نظر مسئول فنی و مهندسی وظایف خود را انجام می‌دهد و مسئولیت انجام کارهای آزمایشی برعهده اوست.
در این مطلب قصد داریم بیشتر با شغل تکنسیتن آزمایشگاه و جزئیات آن آشنا شویم. پس با ایران استخدام همراه باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

تکنسین آزمایشگاه کیست؟

این افراد کسانی هستند که در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی مشغول به کار هستند و نمونه‌گیری‌های لازم را از افراد گرفته و آن‌ها را در شرایط آزمایشگاهی بررسی می‌کنند. تکنسین‌ها تمامی وظایف خود را زیر نظر مسئول فنی آزمایشگاه انجام میدهند، نمونه‌گیری‌هایی را که پزشکان در نسخه‌ها می‌نویسند را انجام می‌دهند.
تکنسین‌هایی که در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مشغول به کار می‌شوند، نمونه‌های آزمایشگاهی مختلف را جمع‌آوری و بررسی می‌کنند تا بتوانند با بیماری‌های مختلف و راه‌های درمان آن‌ها بیشتر آشنا شوند.
همچنین تکنسین‌ها در آزمایشگاه‌ها ممکن است کارهایی از قبیل پذیرش، نمونه گیری، سیستم زنی، جوابدهی و کار با دستگاه های آزمایشگاهی مانند: سل کانتر، الایزا، اتوآنالایزر، فور، هود لامینار، اتوکلاو و …. را آموزش میبینند و می‌توانند هرکدام از آن‌ها را انجام دهند.
این شغل در قسمت پذیرش بطور مستقیم با ارباب رجوع در ارتباط است اما در قسمت داخلی آزمایشگاه ارتباطی با ارباب رجوع ندارد. همین دلیل باعث میشود که شغل تکنسین آزمایشگاه هم برای افرادی که مشکلی با برقراری ارتباط با دیگران ندارند و روابط عمومی بالایی دارند مناسب باشد و هم برای کسانی که روابط عمومی خوبی ندارند.

تکنسین آزمایشگاه

معرفی رشته علوم آزمایشگاهی

رشته علوم آزمایشگاهی به عنوان یکی از شاخه‌های علوم پزشکی و در گروه رشته‌های پیراپزشکی قرار دارد. این رشته مربوط به زمینه‌هایی همچون تشخیص بیماری، درمان و حفظ سلامت افراد می‌شود. رشته علوم آزمایشگاهی با توجه به نقش کمک‌کننده و بسیار حساسی که در تامین سلامت جامعه و کمک به تشخیص پزشکان بر عهده دارد، در زمینه پزشکی از اهمیت و محبوبیت بالایی برخوردار است.
ماموریت اصلی رشته علوم آزمایشگاهی تربیت افرادی است که بتوانند در آزمایشگاه‌های بالینی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، با استفاده از دانش اختصاصی که فرا گرفته‌اند و دستگاه‌های پیچیده و روش‌های متعدد، آزمایش‌های مختلف را روی خون و یا دیگر مایعات و بافت‌های بدن انجام دهند.

تحصیلات مورد نیاز برای تکنسین آزمایشگاه

افرادی که می‌خواهند به عنوان تکنسین آزمایشگاه استخدام شوند، باید فارغ‌التحصیل رشته علوم آزمایشگاهی باشند. این فارغ التحصیلان قبل از ورود به بازارکار و استخدام در یک آزمایشگاه، باید به اندازه نصف زمان تحصیل خود، طرح عملی در آزمایشگاه‌های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی بگذرانند تا اجازه ورود به این شغل را پیدا کنند. البته گذراندن طرح در یکی از مقاطع، فرد را از گذراندن طرح در مقاطع بالاتر معاف می‌کند. فارغ التحصیلان این رشته پس از گذراندن این مراحل، میتوانند با مراجعه به کاریابی مجازی ایران استخدام و عضویت به عنوان کارجو، رزومه خود را با استفاده از رزومه ساز رایگان ایران استخدام تنظیم و برای کارفرمایان ارسال کنند.

همچنین کارجویان و فارغ التحصیلان رشته های علوم آزمایشگاهی، زیست شناسی، میکروب شناسی، ژنتیک و سایر رشته های مرتبط و یا غیر مرتبط میتوانند با گذراندن دوره های آموزشی تکنسین آزمایشگاه و قبولی در آزمون نهایی موفق به کسب مدرک تکنسین آزمایشگاه شوند.

وظایف و مسئولیت‌های تکنسین آزمایشگاه

وظایف و مسئولیت‌های تکنسین آزمایشگاه تا حد زیادی به مجموعه‌ای که در آن مشغول به کار است بستگی دارد. مثلا نمی‌توان گفت وظایف یک تکنسین آزمایشگاه طبی با یک تکنسین آزمایشگاه میکروبی یکیست. اما در حالت کلی می‌توان برخی از وظایف مشخص آن‌ها را به شرح زیر بیان کرد:

انجام تست‌های آزمایشگاهی:

کار اصلی در یک محیط آزمایشگاهی، انجام تست‌های آزمایشگاهی مختلف است. این تست‌ها معمولا براساس پروتکل‌هایی که از قبل تعیین شده‌اند انجام می‌شوند و تکنسین آزمایشگاه باید با دقت کافی و با استفاده از لوازم و تجهیزات موجود تست را انجام دهد.

جمع آوری و نگهداری نمونه‌ها:

تکنسین آزمایشگاه باید بتواند نمونه‌هایی که قرار است روی آن‌ها آزمایشات لازم را انجام دهد به درستی جمع‌ آوری کند. مثلا یک تکنسین آزمایشگاه تشخیص طبی باید بتواند از بیماران نمونه‌های خونی یا بافتی مورد نیاز را بگیرد. همچنین شرایط نگهداری هرکدام از نمونه‌ها نیز متفاوت است که این شرایط باید کاملا رعایت شود و این امر نیز برعهده تکنسین می‌باشد.

کار کردن با دستگاه‌های آزمایشگاهی و کالیبره کردن آن‌ها:

یک تکنسین آزمایشگاه باید بتواند با استفاده از دستگاه‌های مربوطه آزمایشات لازم را روی نمونه‌ها انجام دهد. هر دستگاه آزمایشگاه پس از مدتی از حالت کالیبره خارج می‌شود و تکنسین مربوطه باید بتواند دستگاه‌ها را بدرستی کالیبره کرده و از آن‌ها نگهداری کند تا دستگاه‌ها نتایج درستی را ارائه بدهند.

تمیز و مرتب نگه داشتن آزمایشگاه:

تمامی آزمایشگاه‌ها بخصوص آزمایشگاه‌های میکروبی و تشخیص طبی باید همواره کاملا مرتب و تمیز باشند. همه‌ی کارهای تمیز و مرتب نگه داشتن آزمایشگاه برعهده تکنسین می‌باشد.

گزارش‌دهی در رابطه با وضعیت دستگاه‌ها و مواد موجود در آزمایشگاه:

تکنسین باید همیشه به مواد آزمایشگاهی و تاریخ انقضای هرکدام از آن‌ها و میزان موجودی آن‌ها توجه کند تا درصورت نیاز گزارشی برای تهیه‌ی مواد مورد نیاز ارائه دهد. همچنین او باید نحوه کارکرد دستگاه‌ها را مرتبا چک کند و در صورت مشاهده هرگونه ایراد بلافاصله آن را به سوپروایزر خود گزارش دهد.

ثبت و تحلیل نتایج تست‌های آزمایشگاهی:

تمامی تست‌های آزمایشگاهی نتایجی دارند که تکنسین آزمایشگاه باید این نتایج را ثبت و تحلیل کند.

رعایت استانداردها و ضوابط ایمنی در آزمایشگاه:

آزمایشگاه‌ها قابلیت این را دارند که محیط خطرناکی باشند. این خطرات در سه دسته‌ی بیولوژیک، پرتویی و شیمیایی تقسیم بندی می‌شوند. تکنسین آزمایشگاه باید پروتکل‌های ایمنی لازم را به‌طور مرتب در آزمایشگاه اجرا کند تا مشکلی از این لحاظ به وجود نیاید.

مهارت‌های مورد نیاز برای یک تکنسین آزمایشگاه خوب

هر تکنسین آزمایشگاه برای استخدام شدن نیاز به داشتن یک سری مهارت‌های سخت و نرم دارد. مهارت‌های سخت به نسبت آزمایشگاهی که در آن مشغول است می‌تواند متفاوت باشد. اما مهارت‌های نرم معمولا تفاوتی با یکدیگر ندارند. در ادامه به بررسی این مهارت‌های می‌پردازیم:

مهارت‌های نرم مورد نیاز برای تکنسین آزمایشگاه:

  • مدیریت زمان
  • توانایی کار در تیم
  • روابط عمومی بالا
  • مهارت در نوشتن
  • توجه به جزئیات
  • مهارت‌های تحلیلی

مهارت‌های سخت مورد انتظار کارفرمایان برای استخدام تکنسین آزمایشگاه :

  • دارا بودن مهارت‌های HSE
  • داشتن مهارت در نمونه گیری
  • دارا بودن اطلاعات اولیه در مورد تست‌های آزمایشگاهی
  • مهارت‌های نرم‌افزاری برای گردآوری و تحلیل داده‌های آزمایشگاهی
  • داشتن آشنایی کامل با پروتکل‌های آزمایشگاهی
  • توانایی کار کردن با تجهیزات و دستگاه‌ها
  • توانایی کالیبره کردن دستگاه‌ها

مزایا و معایب شغل تکنسین آزمایشگاه

یکی از مزایای این شغل این است که کسی که مدت زیادی را در آزمایشگاه به‌عنوان دستیار کار می‌کند و مهارت‌های زیادی را کسب می‌کند در آینده می‌تواند به‌عنوان پژوهشگر یا حتی تکنسین آزمایشگاه در آزمایشگاه‌های پژوهشی مشغول به کار شده و کارهای پژوهشی انجام دهد.
مزیت دیگر این شغل این است که پیش بینی می‌شود بازار کار تکنسین آزمایشگاه در سال‌های 2019 تا 2029 بسیار رشد کرده و به حدود 7% برسد. این در حالی است که رشد بازار کار سایر مشاغل به‌طور میانگین چیزی حدود 4% است.
از معایب این شغل می‌توان به حقوق آن اشاره کرد. حقوق تکنسین آزمایشگاه متوسط است. این در حالی است که تکنسین‌ها بخصوص تکنسین آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و میکروبی روزانه با خطرات زیادی روبرو هستند. مواد شیمیایی سمی و آلودگی‌های بیولوژیک می‌توانند یکی از این خطرات باشند اما خطرات دیگری نیز سلامتی آن‌ها را تهدید می‌کند.
همچنین این کار دقت و ظرافت زیادی طلب می‌کند و همین امر باعث می‌شود تکنسین‌ها همواره فشار و استرس زیادی را متحمل شوند.

تکنسین آزمایشگاه

شرایط استخدام و درآمد شغل تکنسین آزمایشگاه

شرایط استخدام در هرکدام از آزمایشگاه‌ها می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد اما شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این شرایط به آگهی‌های استخدام تکنسین آزمایشگاه و آگهی‌های استخدام رشته آزمایشگاه موجود در سایت ایران استخدام مراجعه کنید.
بطور مثال شما برای اینکه بتوانید در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی استخدام شوید، حتما باید فارغ‌التحصیل رشته‌ی علوم آزمایشگاهی باشید اما برای کار در آزمایشگاه‌های میکروبی غیرطبی، اگر مدرک میکروبیولوژی یا دیگر گرایش‌های زیست‌شناسی را داشته باشید نیز می‌توانید استخدام شوید.
برای موفق شدن در این شغل باید تمامی مهارت‌های سخت و نرمی را که در قسمت‌های قبلی به آن اشاره کردیم را دارا باشید.
این شغل در کنار بازار کار بسیار خوبی که دارد، حقوق آن خیلی زیاد نبوده و در حد متوسط است. این درحالیست که کار در آزمایشگاه‌های مختلف می‌تواند خطراتی برای سلامتی تکنسین نیز به وجود آورد.
همچنین ساعات کاری این شغل ممکن است باتوجه به شرایط سازمان مربوطه متفاوت باشد. به‌طور مثال سازمان‌هایی که در یک شیفت کار می‌کنند ساعات کاری مشخصی دارند اما افرادی که در مجموعه‌هایی که بصورت چند شیفته و یا شبانه روزی کار می‌کنند مشغول باشند، ممکن است ساعات کاری منعطفی باتوجه به شیفت خود داشته باشند.

شما میتوانید آگهی های مربوط به استخدام تکنسین آزمایشگاه در اصفهان و سایر استان های کشور را از طریق سایت ایران استخدام مشاهده نمایید.

کدام سازمان‌ها نیازمند استخدام تکنسین آزمایشگاه هستند؟

تمامی سازمان‌هایی که دارای آزمایشگاه باشند و فعالیت‌هایی در آن آزمایشگاه انجام دهند، به تکنسین آزمایشگاه نیز نیاز خواهند داشت. در ادامه لیستی از این سازمان‌ها را برای شما تهیه جمع‌آوری کرده‌ایم:

  • آزمایشگاه‌های تشخیص طبی
  • لابراتور های میکروبی
  • آزمایشگاه‌های خاک
  • دانشگاه‌ها
  • پژوهشگاه‌ها
  • شرکت‌های داروسازی
  • شرکت‌های دانش‌بنیان
  • وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • شرکت آب و فاضلاب
  • شرکت‌های تولید کننده‌ی محصولات شیمیایی
  • شرکت‌های فعال در صنایع غذایی
  • آزمایشگاه‌های شناسایی آفات و بیماری‌های گیاهان
  • و تمامی مراکز دولتی و خصوصی دارای آزمایشگاه

شما می توانید جهت استخدام در آزمایشگاه ها و شرکت های معتبر سراسر کشور، آگهی های استخدام تکنسین آزمایشگاه در مشهد، تبریز، تهران و … را در سایت ایران استخدام مشاهده نمایید.

سخن پایانی

باتوجه به اینکه این شغل شامل کارهای مربوط به ارباب رجوع و کارهای بخش داخلی می‌شود این شغل می‌تواند برای تمامی افراد چه با روابط عمومی بالا و چه افرادی که علاقه‌ای به ارتباط با دیگر افراد ندارند مناسب باشد.
همچنین این شغل باتوجه به خطرات احتمالی که برای سلامتی دارد و باتوجه به اینکه نیازمند دقت و توجه زیادی بوده و درنتیجه بار روانی زیادی دارد، درآمد بسیار بالایی نخواهد داشت. به همین دلیل این شغل برای کسانی که علاقه زیادی به کار خود دارند می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.

جهت مشاهده آگهی های تکنسین آزمایشگاه در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا