استخدام دولتیکارجو

جزئیات آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان (ماده 28) + معرفی منابع

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بررسی مراحل اخذ گواهینامه صلاحیت معلمی

متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش، از دو طریق می‌توانند وارد این وزارتخانه شوند. روش اول شرکت در کنکور سراسری و انتخاب دانشگاه فرهنگیان است. روش دوم نیز شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش می‌باشد. فارغ التحصیلان دانشگاه تربیت معلم و افراد پذیرفته شده‌ در آزمون استخدامی آموزش و پرورش در صورت کسب نمره قبولی در آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان می‌توانند به عنوان معلم مشغول به فعالیت شوند. اما هدف آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان چیست؟ در ادامه این مطلب با آزمون جامع اصلح، منابع، نمونه سوالات و… بیشتر آشنا خواهید شد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان چیست؟

فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌های کشور یعنی افرادی که موفق به تحصیل در دانشگاه‌های فرهنگیان نشده‌اند می‌توانند با شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش (این آزمون در جهت ماده 28 و قانون تعیین تکلیف برگزار می‌شود.) جذب این وزارتخانه شوند. متقاضیان علاوه بر قبولی در آزمون کتبی، باید در مصاحبه حضوری و استشهاد محلی نیز قبول شوند. در صورتیکه مراحل ذکر شده‌ با موفقیت سپری شوند، پذیرفته‌شدگان باید در دوره‌های آموزشی، کارورزی و فرهنگی شرکت کرده‌ و مهارت‌های لازم را کسب نمایند. پس از اتمام دوره‌های آموزشی، پذیرفته‌ شدگان باید در آزمونی به نام “آزمون جامع اصلح فرهنگیان” یا همان “آزمون اصلح ماده 28” به منظور اطمینان از یادگیری و تعیین صلاحیت‌شان شرکت نمایند.

شرکت کنندگان آزمون اصلح در صورت کسب نمره قبولی می‌توانند مشغول فعالیت و تدریس در مدارس شوند.

مطلب مرتبط: چگونه معلم شویم؟ (تمام راه‌های استخدام در آموزش و پرورش)

منظور از آزمون اصلح برای چه کسانی است؟

همانطور که پیش تر اشاره شد، تمامی پذیرفته‌ شدگان آزمون‌ ماده 28 (آزمون استخدامی آموزش و پرورش)، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی ملزم به شرکت در آزمون جامع اصلح فرهنگیان می‌باشند.
معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی نیز مشمول قانون تعیین تکلیف آموزش و پرورش بوده و باید در این آزمون شرکت نمایند.

نکته: لازم به ذکر است شرکت در این آزمون برای دانشجو معلمان (فارغ التحصیلان دانشگاه‌های فرهنگیان) هیچ الزامی ندارد.

هدف از برگزاری این آزمون چیست؟

این آزمون به عنوان آزمون ورودی جهت ورود و شروع تدریس در مدارس مختلف است. هدف از برگزاری این آزمون سنجش و محک صلاحیت و سطح مهارت و توانایی افراد پذیرفته شده در آزمون استخدامی آموزش و پرورش می‌باشد.

آزمون اصلح ماده 28

بررسی زمان و شرایط برگزاری آزمون اصلح ماده 28

پذیرفته شدگان آزمون کتبی و مصاحبه تخصصی آزمون استخدامی آموزش و پرورش پس از گذراندن دوره مهارت آموزی یک ساله باید منتظر اعلام زمان برگزاری آزمون جامع صلاحیت حرفه‌ای معلمان باشند.
مشمولین قانون تعیین تکلیف وزارت آموزش و پرورش (معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی) برای اینکه بتوانند در این آزمون شرکت داشته‌ باشند باید قبل از شرکت در آزمون جامع احراز هویت شوند. احراز هویت این افراد از طریق سامنه مدیریت یادگیری دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شود.

در سال‌های اخیر این آزمون در قالب 70 سوال چهارگزینه‌ای (تستی) طراحی شده‌ است. مدت زمان پاسخگویی به سوالات 120 دقیقه بر حسب رشته‌ مورد نظر می‌باشد.

زمان برگزاری آزمون از سمت دانشگاه فرهنگیان تعیین می‌شود و می‌تواند در بازه‌های زمانی متفاوتی باشد. شما می‌توانید زمان برگزاری آزمون جامع صلاحیت حرفه‌ای معلمان را از طریق صفحه اخبار مربوط به استخدام آموزش و پرورش سایت ایران استخدام پیگیری نمایید.

جهت اطلاع از آخرین اخبار مربوط به استخدام آموزش و پرورش کلیک نمایید.

حداقل نمره قبولی در آزمون اصلح چند است؟

این آزمون شامل 3 مولفه آزمون کتبی، دوره‌های کارورزی (فعالیت افراد در 2 پودمان) و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی می‌باشد. مولفه کتبی آزمون اصلح 450 نمره در پی دارد. دوره کارورزی و مولفه‌های فرهنگی نیز هرکدام شامل 275 نمره می‌باشند. نمره قبولی در آزمون اصلح حداقل 65 درصد نمره کل آزمون می‌باشد. یعنی متقاضیان و علاقه مندان ورود به حرفه معلمی باید حداقل 650 نمره از 1000 نمره را کسب نمایند.

معرفی منابع آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان

منابع این آزمون دروسی با محتوای مهارت‌های معلمی، روش‌ها و فنون تدریس، روانشناسی تربیتی، مشاوره و اقتصاد آموزشی می‌باشد. شرکت کنندگان آزمون اصلح که قصد دریافت حکم آموزش در حیطه آموزش ابتدایی و متوسطه، آموزش استثنایی، تربیت بدنی، امور تربیتی، مراقب سلامت و مشاوره را دارند، بایستی با مطالعه منابع مربوط به رشته‌های مد نظر خود جهت شرکت در آزمون آماده شوند.

منابع آزمون اصلح
معرفی منابع آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان
جدول دروس آزمون اصلح به شرح زیر است:

منابع آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان

رشته کاری
مواد آزمون
معرفی منابع
آموزش ابتدایی
– اخلاق حرفه‌ای
– کتاب درسی ریاضی و هنر (پایه سوم)
– آموزش و طراحی واحد یادگیری ریاضی
– آموزش و طراحی واحد یادگیری هنر
– کلیات روش‌ها و فنون تدریس
دروس اخلاق حرفه‌ای، آموزش و طراحی واحد یادگیری ریاضی، آموزش و طراحی واحد یادگیری هنر، کتاب‌های درسی و راهنمای معلم پایه سوم دوره ابتدایی
‌آموزش متوسطه
– اخلاق حرفه‌ای
– کتاب درسی و راهنمای معلم (رشته‌ مورد نظر)
روش‌ها و فنون تدریس
– مبانی آموزشی (رشته تخصصی)
دروس اخلاق حرفه‌ای، روش‌ها و فنون تدریس، مبانی آموزش (رشته‌ تخصصی)، کتاب‌های درسی و راهنمای معلم (رشته‌ مود نظر)
آموزش استثنائی
– اخلاق حرفه‌ای
– کتاب ریاضی و فارسی دانش آموزان با نیازهای ویژه (پایه سوم)
– بررسی محتوا و روش تدریس ریاضی دانش آموزان با نیازهای ویژه
– بررسی محتوا و روش تدریس فارسی دانش آموزان با نیازهای ویژه
دروس اخلاق حرفه‌ای، بررسی محتوا و روش تدریس ریاضی دانش آموزان با نیازهای ویژه، بررسی محتوا و روش تدریس فارسی دانش آموزان با نیازهای ویژه، کتاب‌های درسی جدید ریاضی و فارسی، راهنمای تدریس ریاضی و فارسی ویژه کودکان استثنائی در پایه سوم
تربیت بدنی
– اخلاق حرفه‌ای
– یادگیری از طریق بازی و روش های آموزش حرکات از بنیادی تا مهارتی
دروس اخلاق حرفه‌ای، یادگیری از طریق بازی و روش‌های آموزش حرکات از بنیادی تا مهارتی
مشاوره
– اخلاق حرفه‌ای
– آسیب شناسی اجتماعی
– کاربرد اصول و روش‌های تغییر و اصلاح رفتار
دروس اخلاق حرفه‌ای، آسیب شناسی اجتماعی، کاربرد اصول و روش های تغییر و اصلاح رفتار
مربی امور تربیتی
– اخلاق حرفه‌ای
– برنامه ریزی و مدیریت فعالیت‌های دانش آموزی و گروهی
– مبانی و اصول تربیت سیاسی اجتماعی و آشنایی با تجربه های مربیان تربیتی موفق
دروس اخلاق حرفه‌ای، برنامه ریزی و مدیریت فعالیت‌های دانش آموزی و گروهی، مبانی و اصول تربیت سیاسی اجتماعی و آشنایی با تجربه‌های مربیان تربیتی موفق
مراقب سلامت
– اخلاق حرفه‌ای
– آموزش بهداشت مدرسه و بهداشت روان دانش آموز
دروس اخلاق حرفه‌ای، بهداشت روان دانش آموزان و آموزش بهداشت مدرسه

نتیجه عدم قبولی در آزمون اصلح چیست؟

افرادی که در آزمون اصلح موفق به کسب نمره قبولی نشوند، نمی‌توانند به عنوان معلم در کلاس‌های درس حضور یایند. یعنی این افراد صلاحیت ورود به شغل معلمی را ندارند. افرادی که در این آزمون موفق به کسب نمره قبولی نشده‌ اند شامل افرادی هستند که یا در هیچ کدام از مراحل آموزشی و کارورزی شرکت نکرده اند یا نمره قبولی را در آزمون نهایی کسب نکرده اند. این افراد باید مجدد مسیر آموزش معلمی را طی نمایند.

عدم قبولی در آزمون اصلح
عدم قبولی در آزمون اصلح

آزمون جبرانی اصلح تنها یکبار به عنوان آخرین فرصت برای بازماندگان آزمون و یا کسانیکه موفق به کسب نمره قبولی نشده‌اند برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است امکان ثبت اعتراض به نتایج آزمون جامع اصلح فرهنگیان برای آن دسته از افرادی که نمره حد نصاب را کسب نکرده‌ اند پس از اعلام نتایج فراهم می‌شود.

چگونه از زمان برگزاری آزمون اصلح مطلع شویم؟

همانطور که گفته‌ شد زمان برگزاری آزمون اصلح از قبل مشخص نیست و زمان دقیق برگزاری آن توسط دانشگاه فرهنگیان اعلام می‌شود. برای اینکه از آخرین اخبار مربوط به برگزاری این آزمون و سایر اخبار و اطلاعیه‌های استخدامی آموزش و پرورش می‌توانید صفحات مربوط به استخدام وزارت آموزش و پرورش و استخدام دانشگاه فرهنگیان را دنبال کنید. آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مربوط یه استخدام معلمان و… به محض انتشار از سمت دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش در این صفحات اطلاع رسانی می‌شوند.

سخن پایانی

آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان یکی از گام‌های نهایی ورود به دانشگاه محسوب می‌شود. اطلاعات دقیق در مورد این آزمون و نحوه برگزاری آن برای داوطلبان بسیار اهمیت دارد. امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد تا با جزئیات آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان آشنا شوید و به راحتی برای ورود به این دانشگاه آمادگی کسب کنید.

جهت اطلاع از اخرین اخبار مربوط به استخدام آموزش و پرورش کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام 

نوشته های مشابه

8 دیدگاه

  1. با سلام ،ادب و احترام…
    ببخشید آزمون اصلح امسال بعد از عید نوروز بر گزار میشود یا قبل از عید؟ و آیا تاریخ آزمون اصلح را هر استان خودش تعیین می کند؟
    با سپاس

    1. درود دوست عزیز
      در حال تهیه هستیم در حال حاضر موجود نداریم.

  2. با سلام
    من قبول شده استخدامی ماده ۲۸ هستم متاسفانه نتونستم دوره های بدو خدمت شرکت کنم. برام مشکلی پیش میاد؟

    1. سلام دوست عزیز
      این مورد رو از آموزش و پرورش منطقه‌ای که قبول شدین باید سوال کنید.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا