استخدام دولتیراهنمایی شغلی

آیا کارمندان دولت می توانند در آزمون‌های استخدامی شرکت کنند؟

آیا کارمندان رسمی میتوانند در آزمون استخدامی شرکت کنند؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

امکان شرکت کارمندان پیمانی در آزمون استخدامی

یکی از شرایط ثبت نام آزمون های استخدامی در قسمت تذکرات مهم دفترچه ثبت نام، مجاز بودن یا نبودن گروهی از افراد برای شرکت در آزمون های استخدامی است. در این مطلب از ایران استخدام به این سوال که آیا کارمندان و کارکنان رسمی و پیمانی کشور مجاز به شرکت در آزمون‌های استخدامی می‌باشند یا نه می‌پردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

آیا کارمند رسمی میتواند در آزمون استخدامی شرکت کند؟

در سال‌های گذشته یکی از شرایط مندرج در بخش تذکرات مهم دفترچه راهنمای ثبت نام به این صورت بود که:

“داوطلبان استخدام نباید از مستخدمین رسمی، ثابت و پیمانی دستگاه‌های اجرایی باشند.”

“افرادی که مجاز به شرکت در این آزمون استخدامی نیستند عبارتند از.: مستخدمین رسمی، ثابت و پیمانی دستگاه‌های اجرایی و یا بازنشسته و بازخرید خدمت آنها.”

مطلب مرتبط: سهمیه ایثارگری چیست و شامل چه کسانی می‌شود؟

اما در سال 1396 بنابر ادله‌هایی، شکایتی علیه این مندرجات به دیوان عدالت اداری ارائه می‌شود. فرد شاکی خواستار حذف این عبارت از بخش شرایط ثبت نام در آزمون‌های استخدامی می‌شود. پس از چند بار رد ادله ها و صدور شکایات با ادله‌های دیگر، رای نهایی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به شرح زیر است:

اولاً: با توجه به حکم اصل ۲۸ قانون اساسی، هر کس می‌تواند شغلی را که به آن علاقه مند است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست، برگزیند.

ثانیاً: در هیچ یک از قوانین از جمله قانون مدیریت خدمات کشوری هیچ حکمی مبنی بر محدودیت کارکنان پیمانی و رسمی در دستگاه‌های اجرایی برای شرکت در آزمون‌های استخدامی وجود ندارد.

ثالثاً: در تبصره ۲ ماده ۴۶ قانون مدیریت خدمات کشوری درمورد کارمندان پیمانی که در آزمون استخدامی پذیرفته شده‌اند، تعیین تکلیف شده است. این حکم بیانگر امکان شرکت کارمندان پیمانی در آزمون استخدامی است.

با توجه به مراتب مقرره مورد اعتراض مبنی بر اینکه داوطلبان استخدام نباید در زمان ثبت نام از مستخدمین رسمی، ثابت و پیمانی دستگاه‌های اجرایی باشند به علت مغایرت با قوانین فوق الذکر و نبودن چنین محدویتی در قوانین موضوعه مستنداً به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می شود.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری

پاسخ نهایی این سوال که آیا کارمندان پیمانی می توانند در آزمون استخدامی شرکت کنند چیست؟

با توجه به رای نهایی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، تصمیمات نهایی در مورد شرایط ثبت نام کارمندان دولتی در آزمون های استخدامی به شرح زیر است:

  1. کارمندان دولت که از شغل خود استعفا داده‌ باشند، یا به هر نحوی همکاریشان با دستگاه‌های اجرایی قطع شده‌ باشد، در صورت ارائه مدارک مثبته (اسناد اثبات کننده) می‌توانند در آزمون های استخدامی شرکت نمایند.
  2. داوطلبان استخدام نباید جزء نیروهای بازخرید خدمت دستگاه های اجرایی و همچنین بازنشسته باشند. (مگر استخدام در سمت‌های آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی)
  3. با توجه به ماده (۹۴) قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون ممنوعیت تصدی بیش یک پست سازمانی، کارکنان پست‌های سازمانی در هر یک از دستگاه‌های اجرایی (رسمی یا پیمانی)، پس از پذیرفته شدن در آزمون استخدامی، نباید جزء مستخدمین رسمی یا پیمانی سایر دستگاه‌های اجرایی باشند.

توجه: بر این اساس استخدام مجدد بعد از استعفا و امکان شرکت در آزمون استخدامی برای کارمند پیمانی یا رسمی که استعفا داده‌ باشد فراهم است.

مهم:

کارمندان دولتی که متقاضی شرکت در آزمون استخدامی دستگاه‌های فراگیر می‌باشند، در صورت قبولی باید این نکته را در نظر داشته باشند:

مسئولیت قبولی یا رد استعفای آن‌ها بر اساس قوانین و مقررات مربوطه توسط دستگاه اجرایی، در زمان صدور شماره مستخدم و انعقاد قرارداد پیمانی و یا صدور حکم کارگزینی، به عهده داوطلب پذیرفته شده آزمون میباشد.

یعنی مستخدمین دولت باید یک ماه قبل از خروج از سازمان مربوطه، درخواست استعفای کتبی خود را به مقام مربوطه اعلام نمایند. سازمان مربوطه نیز تا 1 ماه فرصت دارد تا نتیجه درخواست را اعلام نماید.

سخن پایانی

با توجه به توضیحاتی که در این مطلب ارائه شد، کارمندان دولت می‌توانند در آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی شرکت نمایند. در صورتیکه متقاضی شرکت در آزمون‌های استخدام می‌باشید می‌توانید آخرین اخبار استخدام دستگاه‌های اجرایی را از طریق سایت ایران استخدام دنبال نمایید. با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام می‌توانید از آگهی‌های استخدام سازمان‌های دولتی و شرکت‌‌های خصوصی به محض انتشار در سایت مطلع شوید.

جهت مشاهده آخرین اخبار مربوط به سازمان مورد نظر روی نوشته آن کلیک نمایید:

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. سلام
    آیا دبیر پیمانی میتونه ازمون استخدامی شرکت کنه؟
    مثلا شهر دیگه ای رو انتخاب کنه ؟

    1. درود دوست عزیز
      اطلاعات بیشتری جهت پاسخگویی به سوال شما نیاز هست. لطفا جهت رفع ابهامات طی ساعات اداری با شماره 02191300013 در تماس باشید.
      با آرزوی موفقیت

  2. در صورت عدم قبولی در آزمون یا مرحله مصاحبه و گزینش آیا به طور کل شغل قبلی از بین میرود؟

    1. دوست عزیز شرکت در آزمون مانعی نداره فقط در زمانی که در تمامی مراحل قبول شدید باید از شغل قبلی انصراف بدین که ممکنه مشکلاتی براتون داشته باشه
      موفق باشید

  3. آخه کسی ک استخدام دولت هستش چرا دوباره میتونه در دستگاه اجرایی برای استخدام شدن ازمون بده ؟؟ این باعث بی نظمی میشه و شده ….. بایستی این قانون ابطال بشه و به سال ۱۳۹۶ و قبل از آن برگرده

    1. درود دوست عزیز
      افرادیکه استخدام دولت می‌باشند، پس از شرکت در آزمون و قبولی در آن، در صورتی می‌توانند در شغل جدید استخدام شوند که از کار قبلی خود استعفا دهند.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا