معرفی رشته های تحصیلی

معرفی رشته گرافیک و بازار کار آن

زمان مطالعه: 8 دقیقه

معرفی رشته گرافیک و توانایی ها و مهارت های مورد نیاز آن

گرافیک یکی از رشته‌های طراحی است که با رشته‌ها و شغل‌های زیادی سروکار دارد. از این رو افراد زیادی با سطح علایق و مهارت‌های متفاوت می‌توانند وارد این رشته شوند. با این حال پیش از ورود به این رشته، داشتن اطلاعات کلی راجع به تعریف گرافیک، نحوه گرافیست شدن، مهارت‌ها و ویژگی‌های رفتاری مرتبط، بازار کار و حقوق این رشته می‌تواند به نحوه تصمیم‌گیری ما در انتخاب این رشته کمک کند.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

گرافیک چیست؟

گرافیک به طور کلی به معنای ثبت هنرهای تصویری مانند حکاکی، لیتوگرافی، عکاسی، خط‌نگاری و… است که معمولا به شکل چاپ ظاهر می‌شود. البته این تعریف بیشتر مربوط به تعریف سنتی و قدیمی گرافیک است که در آن هنرهایی که از آنها نام بردیم به شکل‌های مختلف از جمله کتاب ظاهر می‌شدند. اما گرافیک در مفهوم جدید و مدرن خود، علاوه بر چاپ و ثبت آثار هنری، معنای گسترده‌تری پیدا کرده و پای خود را به بسیاری از عرصه‌ها از جمله عرصه سینما و تلویزیون، بازاریابی، کامپیوتر و صفحات وب، مطبوعات و… نیز باز کرده است. از این رو در معنای کلی، گرافیک به معنای ثبت هنرهای تجسمی به شکل‌های مختلف از جمله آثار دو بعدی یا سه بعدی با استفاده از تکنیک‌های متفاوت است. با توجه به این ویژگی‌ها، گرافیک را می‌توان پیوند میان هنر و عرصه‌هایی مانند کامپیوتر، بازاریابی، مطبوعات و… دانست. این موضوع باعث شده تا گرافیک، مورد توجه افراد زیادی قرار گیرد. اما چطور می‌توان یک گرافیست شد؟

چطور گرافیست شویم؟

برای گرافیست شدن، بعد از کسب مهارت‌ها می‌توانید بر حسب وظایف به شکل حضوری، دورکاری و یا فریلنسری فعالیت داشته باشید و با بررسی آگهی های استخدام گرافیست وارد بازار کار این شغل شوید. به طور کلی وظایف و مسئولیت‌های گرافیست‌ها عبارت است از:

  • انتخاب عکس‌ها و حروف چاپی، توسعه طرح بندی و طراحی لوگو
  • فعالیت در زمینه‌های خاصی چون موشن گرافیک یا رسانه‌های چاپی
  • ایجاد عناصر بصری مانند لوگوها، تصاویر اصلی و تصاویر را برای کمک به ارسال پیام در حوزه‌های مختلف
  • برنامه ریزی مفاهیم با مطالعه اطلاعات و مطالب مرتبط
  • تهیه آثار نهایی با استفاده از تجهیزات و نرم افزارهای لازم
  • با توجه به این وظایف، گرافیست‌ها می‌توانند خود به شکل فریلنسری یا آزاد با جاهای مختلف همکاری کنند و یا اینکه به صورت ثابت و در شکل حضوری یا دورکاری، به فعالیت مشغول شوند.

معرفی رشته گرافیک (هنر گرافیک و آشنایی با رشته تحصیلی گرافیک)

رشته تحصیلی گرافیک یک رشته پیچیده است که  برای تحصیل در آن، باید بر مهارت‌ها و ابزارهای مختلف تسلط داشت. افرادی که می‌خواهند در این رشته تحصیل کنند، می‌توانند از طریق هنرستان و کنکور وارد این رشته شوند. رشته تحصیلی گرافیک اغلب با رشته‌هایی مانند  فتوگرافیک یا اینفوگرافیک اشتباه گرفته می‌شود. در حالی که رشته فتوگرافیک جز رشته‌های هنرستان محسوب می‌شود و در زیرمجموعه گروه هنر در شاخه فنی و حرفه‌ای قرار دارد. از این رو افرادی که بخواهند وارد این رشته شوند بعد از اتمام پایه نهم، می‌توانند با انتخاب فتوگرافیک این رشته را در هنرستان انتخاب کنند. فتوگرافیک به همراه رشته‌های گرافیک، جز رشته‌های مجزای گروه هنر و شاخه فنی- حرفه‌ای هستند. فتوگرافیک، برخلاف گرافیک تلفیق هنر و عکاسی است. اما گرافیک رشته‌ای گسترده است که شامل اینفوگرافیک (طراحی گرافیک اطلاع رسانی)، طراحی بروشور، پیکتوگرام یا تصویرنگاشت، طراحی پوستر، طراحی فونت فارسی، طراحی بروشور و… شده و این فعالیت‌های در زیر مجموعه آن قرار دارند.

رشته گرافیک مناسب چه افرادیست؟

مطابق با شخصیت شناسی MBTI، تیپ شخصیتی گرافیست‌ها به سه تیپ INTJ، ENFJ و ENFP نزدیک است. تیپ شخصیتی INTJ، مختص افراد درونگرا، شهودی، متفکر و قضاوت کننده است. این ویژگی‌های شخصیتی، فردی را توصیف می‌کند که ترجیح می‌دهد به تنهایی و بدون راهنمایی دیگران در محل کار کار کند. تیپ شخصیتی ENFJ نیز مختص شخصیت‌های مستقل و کارآفرین است. این تیپ شخصیتی با برخی از ویژگی‌های برونگرایی نیز در ارتباط است. در نهایت آنکه برخی از ویژگی‌های شخصیتی گرافیست‌ها با تیپ  INTJ نیز منطبق است. افرادی که در این تیپ شخصیتی قرار دارند معمولا افرادی با ویژگی‌های شخصیتی برونگرا، شهودی، احساسی و آینده نگر هستند. این افراد تمایل به پذیرش ایده‌ها و اقدامات بزرگی دارند که نشان دهنده حس امید و حسن نیت آنها نسبت به دیگران است.
اگر شما نیز دارای ویژگی های شخصیتی بالا هستید و به این رشته علاقه داریدمی توانید آگهی های استخدام رشته گرافیک را در ایران استخدام دنبال نموده و پس از بررسی شرایط احراز آنها رزومه خود را به کارفرمایان و شرکت هایی که در این زمینه به درج آگهی های استخدام پرداخته اند ارسال نمایید.

شرایط و نحوه ورود به رشته گرافیک

به طور کلی به دو طریق می‌توان وارد رشته گرافیک شد. طریق هنرستان و دانشگاه. برای ورود به هنرستان، معدل بالای 16 در سال اول دبیرستان، جز الزامات است. به عبارتی افرادی که موفق به کسب معدل بالای 16 شوند می‌توانند وارد رشته گرافیک در هنرستان شوند و به مطالعه این رشته بپردازند.
بعد از اتمام دوره هنرستان، افرادی که تمایل به اخذ مدرک فوق دیپلم داشته باشند، باید در کنکور فنی و حرفه‌ای شرکت کنند و بعد از قبولی در آزمون، دو سال در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای تحصیل کنند. اما برای کسب مدرک دانشگاهی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، افراد باید به مانند سایر رشته‌ها روال عادی را طی کنند و بعد از قبولی در کنکور وارد دانشگاه شوند. رشته گرافیک، تنها مختص به طراحی و گرافیک نیست، بلکه این رشته دارای چندین گرایش نیز است.

گرایش های رشته گرافیک

موشن گرافیک و انیمیشن، طراحی گرافیک چاپ، تصویرسازی، هویت بصری ، طراحی گرافیک محیطی، طراحی بسته‌بندی، پوستر و نشانه از جمله گرایشات رشته گرافیک هستند که بیشتر آنها بر پایه طراحی و تصویرسازی قرار دارند.

توانایی ها و مهارت های لازم در رشته گرافیک

برای موفق شدن در رشته گرافیک به مانند هر شغل و رشته‌ای در کنار علاقه، تحصیلات و ویژگی‌های شخصیتی، برخورداری از برخی مهارت‌های نرم و فنی نیز لازم است. برخی از مهارت‌های نرم که برای گرافیست‌ها لازم است عبارتند از:

خلاقیت:
طراحان گرافیک به طور مداوم وظیفه توسعه ایده‌های جدید و منحصر به فرد را دارند. طرح‌هایی که آنها ایجاد می‌کنند باید توجه افراد را به خود جلب کند و در عین حال پیام مورد نظر را نیز منتقل کنند که نیاز به تفکر خلاقانه زیادی دارد.

ارتباط:
طراحی گرافیک یک ارتباط بصری است، بنابراین مهارت‌های ارتباطی در قلب کار یک طراح گرافیک قرار دارد. آنها نه تنها نیاز به انتقال ایده‌ها از طریق طرح‌های خود دارند، بلکه باید با همکاران و مشتریان نیز ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، آنها به مهارت‌های ارتباطی نوشتاری و شفاهی برای پیشنهادات و ارائه‌ها نیز نیاز دارند.

استراتژی:
طراحان گرافیک، متفکران استراتژیک هستند – آنها باید در نظر داشته باشند که چگونه عناصر طراحی خاص با هم کار می‌کنند و چگونه می‌توانند در عین رعایت استانداردهای طراحی، معنی را به بهترین شکل منتقل کنند. این کار شامل طوفان فکری، تصویرسازی کوچک، توسعه ایده‌ها و ارزیابی طرح‌ها است.

حل مشکل:
طراحان گرافیک از مهارت‌های حل مسئله در طول فرآیند طراحی استفاده می‌کنند. این فرآیند ممکن است شامل عیب‌یابی مسائل طراحی یا تجدید نظر در طرح‌ها برای رفع نیازهای مشتری باشد.

مدیریت زمان:
طراحان گرافیک اغلب روی چندین پروژه به طور همزمان کار می‌کنند و ممکن است با ضرب الاجل‌های چندین مشتری مختلف سروکار داشته باشند. پس آنها باید بتوانند حجم کار را متعادل کرده و پروژه‌ها را اولویت بندی کنند.

پس از کسب مهارت های بالا افرادی که قصد ورود به بازار کار این رشته را دارند می توانند ابتدا به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام ثبت نام نموده و سپس با ساخت رزومه از طریق سیستم رزومه ساز رایگان این سایت اقدام به ارسال رزومه به کارفرمایان نمایند.

ابزار ها و نرم افزار های رشته گرافیک

رشته گرافیک، ارتباط نزدیکی با کامپیوتر دارد و حتی در کامپیوتر نیز رشته‌ای با این نام تعریف شده است. از این رو نرم افزارهای متعددی برای این رشته وجود دارد که یادگیری آنها برای گرافیست‌ها ضرورت دارد. برخی از این ابزارها و نرم افزارها عبارت است از:

Adobe Illustrator، Adobe InDesign، Adobe Photoshop، Adobe After Effects و Sketch برای طراحان گرافیکی که برای وب طراحی می‌کنند یادگیری کدنویسی و دانستن زبان‌های برنامه نویسی مانند HTML  و CSS و همچنین سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس نیز می‌تواند کمک کننده باشد.
علاوه بر نرم افزارها، ابزارها و الزامات دیگری نیز برای گرافیست‌ها وجود دارد که عبارتند از:

طراحی UX و UI:
مهارت‌های UX و UI می‌تواند به طراحان گرافیک کمک کند تا کار خود را بهبود بخشند و در این زمینه رقابتی باقی بمانند. با درک UX و UI، طراحان گرافیک می‌توانند طرح‌هایی ایجاد کنند که هم از نظر بصری جذاب و هم کاربردی باشند. طراحان گرافیک ممکن است گاهی از نزدیک با طراحان UX و UI کار کنند، بنابراین درک اصول اولیه به آنها اجازه می‌دهد تا بهتر با اعضای تیم همکاری کنند و ارتباط برقرار کنند.

تایپوگرافی:
تایپوگرافی یکی از مهمترین عناصر طراحی گرافیک است که اگر مناسب باشد می‌تواند معنا ایجاد کند و احساس را القا کند، در حالی که اگر نادرست باشد می‌تواند در کار نهایی، خلل ایجاد کند. طراحان گرافیک باید در همه چیز از انتخاب فونت مناسب برای یک پروژه گرفته تا حروفچینی، رهبری و… مهارت داشته باشند.

طراحی برای چاپ:
در حالی که طراحی دیجیتال به سرعت در حال رشد است، طراحی برای چاپ هنوز یک مهارت و ابزار مفید برای دانستن است. طراحان گرافیک باید با علائم برش و چین خوردگی و همچنین با محدودیت جوهر، افزایش نقطه، و شفافیت آشنا باشند. آنها همچنین به درک کاملی از فرمت‌های فایل و سیستم‌های رنگی مختلف و همچنین اندازه، وزن و موجودی کاغذ نیاز دارند.

رشته گرافیک

مزایا و معایب رشته گرافیک

رشته گرافیک، مزایا و معایبی دارد که شناخت آنها می‌تواند در تصمیم‌گیری شما برای انتخاب یا عدم انتخاب این رشته تاثیرگذار باشد. از مزایای این رشته می‌توان به مواردی چون اهمیت طراحی و تاثیر آن بر بازار کار، ماهیت فریلنسری گرافیک و تنوع شغلی این رشته اشاره کرد. از طرفی برای ورود به این رشته می‌توان از دو راه وارد شد. هم از طریق هنرستان و هم دانشگاه. که این موضوع نیز یک مزیت محسوب می‌شود.
از معایب این رشته می‌توان به ضرب‌العجل بودن ماهیت آن اشاره کرد که می‌تواند مانعی در برابر خلاقیت باشد. پایین بودن دستمزد در صورت مناسب نبودن شرایط کار یا جزئی‌گرا بودن بیش از حد کار اشاره کرد که همین موضوع دقت بالا در کار را می‌طلبد.

مشاغل و حیطه های کاری رشته گرافیک

رشته گرافیک، مشاغل زیادی را در رابطه با طراحی تصاویر، پوسترها، لوگوها و حتی تعریف برندها در حوزه‌های مختلف دارد. فتوشاپ، طراحی لوگو، طراحی وب، طراحی در زمینه تصاویر پوشاک، طراحی اینفوگرافیک، تدریس، طراحی تصاویر گرافیکی، طراحی کارت‌های مختلف مانند کارت تبریک، کارت عروسی و… برخی از این مشاغل هستند. علاوه بر این شغل‌ها که به طور مستقیم به گرافیک مربوط هستند، بعضی از شغل‌ها به طور غیرمستقیم با گرافیک در ارتباط هستند.
از جمله این شغل‌ها می‌توان به مدیریت آژانس‌های تبلیغاتی، طراح تجربه کاربری، طراح رابط کاربری، مدیران هنری که مسئولیت سبک بصری و محتوای مجلات، روزنامه‌ها، بسته‌بندی محصولات و تولیدات فیلم و تلویزیون را بر عهده دارند، متخصص بازاریابی، هنرمندان و انیماتورهای چند رسانه‌ای که با استفاده از انیمیشن‌های کامپیوتری یا برنامه‌های مدل سازی، گرافیک‌ها و انیمیشن‌های پیچیده‌ای را طراحی می‌کنند و فریلنسری اشاره کرد. به طور کلی، رشته گرافیک، رشته‌ای با مشاغل متنوع است که برخلاف بسیاری از شغل‌ها که از آن مردان است، خانم‌ها نیز در آن فعالیت می‌کنند.
این موضوع از یک طرف به دلیل امکان فعالیت دورکاری گرافیک و شغل‌های مرتبط با آن است مانند فتوشاپ‌کاری به صورت دورکار و از طرفی به دلیل متنوع بودن شغل‌های گرافیک. همین طور بعد هنری گرافیک و علاقه بیشتر خانم‌ها به هنر نیز در فعالیت خانم‌ها به این شغل بی‌تاثیر نیست. چنانچه در میان شغل‌هایی که نام بردیم، فریلنسری، فتوشاپ، طراحی لوگو، چاپ طح‌های گرافیکی، خانم‌ها فعالیت و حضور بیشتری دارند.

حقوق و درآمد رشته گرافیک کامپیوتر در ایران و جهان

حقوق و درآمد رشته گرافیک و شغل‌های مرتبط با آن تابع میزان فعالیت افراد، نوع فعالیت آنها یعنی دورکاری- حضوری- پاره‌وقت، تمام وقت و محل فعالیت آنها اعم از شرکت‌های خصوصی یا دولتی است. به نظر می‌رسد این حقوق برای گرافیست‌های سایر کشورها نیز تابع همین موارد است. با این حال طبق یکی از آمارهای موجود دستمزد طراحان گرافیک در سال 2020 به طور متوسط 53380 دلار بود. 25 درصد پردرآمدترین آنها 71310 دلار در آن سال به دست آوردند، در حالی که 25 درصد با کمترین حقوق 40160 دلار بودند. این درآمد در حال حاضر متفاوت است و هر سال نیز تغییر می‌کند. در ایران نیز حداقل حقوق، تابع حقوق تعیین شده توسط وزارت کار است.

بازار کار و آینده شغلی رشته گرافیک در ایران و جهان

پیش‌بینی می‌شود که استخدام طراحان گرافیک از سال 2020 تا 2030 3 درصد رشد کند که کمتر از میانگین برای همه مشاغل است. علیرغم رشد محدود اشتغال، به طور میانگین در طول یک دهه سالانه حدود 23900 فرصت برای طراحان گرافیک پیش‌بینی می‌شود. بازار شغلی گرافیک در ایران نیز به دلیل اهمیت طراحی در عرصه‌های مختلف و نحوه فعالیت در آن به شکل دورکاری و فریلنسری نیز مناسب است و چشم‌انداز خوبی دارد.

سخن پایانی

رشته گرافیک علیرغم برخی از معایب کوچک، رشته جذابی است و افراد در صورت داشتن مهارت کافی می‌توانند به سرعت وارد بازار کار شوند. تنوع شغلی این رشته به گونه‌ای است که افراد می‌توانند حتی به صورت کارفرما، به کار طراحی پرداخته و با شرکت‌ها و آژانس‌های مختلف کار کنند. علاوه بر این استخدام رشته گرافیک در تهران و تمام شهرستان‌ها نیز از شرایط مناسبی برخوردار است و اینطور نیست که تنها به شهرهای بزرگ محدود باشد. با این حال اگر شما به عنوان یک گرافیست، هنوز موفق به پیدا کردن شغل مورد نظر خود نشده‌اید، می‌توانید با مراجعه به مراکز کاریابی و ساخت رزومه، به راحتی جذب بازار کار شوید. ایران استخدام به عنوان یکی از مراکز بزرگ کاریابی، با امکاناتی چون ساخت رزومه رایگان، درج آگهی استخدام برای کارفرمایان، تمام آگهی‌های مربوط به استخدام گرافیست و شغل‌های مرتبط با آن مانند استخدام فتوشاپ‌کار، استخدام طراحان وب و… را منتشر می‌کند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته گرافیک در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا