۷ سال پیش

تحصیل و اشتغال زنان در سنتی ترین بخش‌های جامعه پذیرفته شده است
اطلاعات بیشتر

 

 عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی گیلان گفت: امروز دیگر تحصیل و اشتغال و حضور زنان در عرصه اجتماع در سنتی ترین بخش های جامعه نیز پذیرفته شده است.

جهت ورود به صفحه اصلی اخبار اشتغال بانوان اینجا کلیک کنید


به گزارش ایسنا، سید سکینه خاتمی در دیدار بانوان فرهیخته استان با معاون اموز زنان و خانواده رئیس جمهور که امروز در سالن الغدیر استانداری برگزار شد، اظهار کرد: زن نه به عنوان جنسیت، بلکه به عنوان نیمی از هر آن چه ما آن را انسانیت می دانیم و می نامیم، در طول تاریخ و جغرافیای زندگی انسان ها نقش آفرین بوده است و اتفاقا به باور ما، تقلیل نگاه به زن به هر دلیلی که باشد در رسیدن زن به جایگاه واقعی خود اختلال ایجاد نموده است.
وی افزود:محدودیت های طبیعی و قهری قدرت بدنی زنان موجب گردیده که هرکجا حضور و قدرت فیزیکی و مادی و زبان غالب بوده، نقش اجتماعی زنان کاهش یافته و در واقع صرف نظر از تفاوتهای جزئی می توان حضور زنان در عرصه اجتماع را از معیارها و نتایج آرامش و آسایش هر جامعه دانست.
عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی گیلان تصریح کرد: روزی بر تغییرات حضور بانوان ایرانی در عرصه اجتماع و مسئولیت های مدیریتی، نشان می دهد که در این روند مراحل متعددی را به ویژه در دوران معاصر طی کرده، گرچه با فراز و فرودهایی همراه بوده اما خوشبختانه سیری تکاملی داشته است.
وی ادامه داد: شاید بتوان دوران مشروطه که جامعه ایران دوران جدیدی از حیات اجتماعی خویش را با آن آغاز نموده است در بررسی روند حضور زنان به عنوان مبدا در نظر گرفت اما برای رسیدن به نتایج محسوس تر و عملی تر، بهتر است این تغییرات را در ظرف زمانی انقلاب اسلامی که خود پدیده ای عمیق و عامل بروز گسلی وسیع در ساختار سیاسی و فرهنگی اجتماعی ایران معاصر محسوب می شود را مبنای این بررسی قرار داد.
خاتمی افزود:با این فرض و با مرور این مقطع تاریخی در می یابیم که گرچه در فرآیند شکل گیری انقلاب و نیل پیروزی آن زنان کشور حضور میدانی وسیعی داشتند و بنیان گذار کبیر انقلاب نیز در همان سال های نخست پیروزی بارها و با تاکید حضور بانوان در عرصه اجتماع را ضروری دانسته بودند اما مجموعه ای از وقایع غیر قابل پیش بینی، مجموعا زمینه رشد و غلبه قرائت های سنتی در بخش هایی از مدیریت میانی حاکمیت را فراهم ساخت که از نتایج عملی آن جمله برخورد حذفی با حضور زنان در عرصه اجتماعی بوده است.
وی با بیان اینکه ایجاد محدودیت در انتخاب رشته دانشگاهی و سهمیه جنسیتی غیر موجه در فرصت های شغلی از عوارض این دوران بود، گفت:با این حال پس از فروکش کردن شرایط اضطراری سال های اولیه انقلاب و پایان جنگ تحمیلی و ایجاد ثبات در ساختار سیاسی به تدریج ماهیت اصیل گفتمان انقلاب اسلامی که به تلفیق سنت و مدرنیته و انطباق مفاهیمی چون عدالت اجتماعی و آزادی های مدنی و مدارای فرهنگی با لحاظ ارزش های دینی و ایمانی، باورداشت به عرصه سیاست و مدیریتی کشور بازگشت و در فرآیندی نسبتا طولانی علیرغم وجود مقاومت در بخش هایی از ساختار سیاسی به تدریج به گفتمان غالب در صحنه سیاست و اجتماع تبدیل گردید.
این فعال اجتماعی ادامه داد: آغاز این فرآیند را می توان در مقطع پایان جنگ تحمیلی و آغاز رهبری مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری آیت الله هاشمی و دولت سازندگی نشانه گذاری کرد که شاید برای نخستین بار ضمن تعریف پست مشاور امور بانوان برای ریاست جمهوری و استانداری های سراسر کشور ، کمیسیون امور بانوان نیز آغاز بکار کرد و همزمان در جذب نیروی انسانی برای دستگاه های اداری فرصت های اشتغال بیشتری برای بانوان فراهم شد. در همین زمان شروع رونق مجدد اقتصادی و فعال شدن بیشتر بخش خصوصی، امکان اشتغال بانوان در این بخش نسبت به گذشته بهبود بخشیده شد.
عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی گیلان گفت:توسعه آموزش عالی و کاهش تبعیض در سهمیه بندی جنسیتی رشته های دانشگاهی نیز تامین نیروی انسانی متخصص جامعه در قشر بانوان را توسعه بخشید. مجموعه این اقدامات زمینه مستحکم برای حضور مجدد و این بار جدی تر بانوان را در عرصه اجتماع فراهم ساخت که در دولت اصلاحات نیز با جدیت بیشتر و با تاکید بیشتر بر حوزه های فرهنگ و سیاست تداوم یافت که نتیجه آن حضور نخستین معاون زن رئیس جمهور در راس سازمانی علمی- اجرایی و شبه انتظامی یعنی سازمان محیط زیست و انتصاب ده ها زن تحصیل کرده و توانمند در پست های مدیریتی کشور از معاون وزیر تا مدیر کلی بوده است.
وی با بیان اینکه توسعه اجتماعی در این سال ها نیز تاثیر خویش را در حضور پر رنگتر بانوان در عرصه های مختلف از نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا گرفته تا حضور چهره های ورزشی و هنری مستعد در بانوان نشان داد، تاکید کرد: مجموعه این پدیده ها، چنان ظرفیت اجتماعی بالایی ایجاد نمود که دولت های نهم و دهم نیز باوجود تعلق به طیف افراطی اصولگرایان و تعارض با بسیاری عملکردهای دولت پیشین و حتی تعمد در ابراز علنی این مخالفت ها در زمینه حضور اجتماعی بانوان چه بر اساس سیاست و چه بر اساس باور و چه بصورت نمادین و چه به صورت واقعی عملا نه فقط مانعی در این مسیرایجاد ننمود بلکه با انتخاب نخستین وزیر زن، گام مهم دیگری نیز در این مسیر برداشت.
وی افزود: اینک که در سومین سال دولت یازدهم یعنی دولت تدبیر و امید هستیم با نگاهی به عملکرد این دولت در این زمینه، گر چه نشانه های مثبت مقطعی نظیر انتصاب نخستین بانوی سخنگوی وزارت امور خارجه و نخستین سفیر در دوران پس از انقلاب و حضور مجدد بانوان در برخی از پست های مدیریت وزارت خانه ها و استانداری ها را می توان دید اما ظاهرا اشتغال دولت به حل مشکلات عدیده سیاست خارجی و اقتصاد مانع از توجه جدی به حوزه های اجتماعی و فرهنگی و از جمله بانوان گردیده است و اقدامات مثبت فوق الذکر نیز بیشتر ناشی از ابتکار عمل یا سلیقه مدیریتی مقطعی و بخشی بوده است تا اقدام با برنامه مشخص.
این فعال اجتماعی عنوان کرد: آنچه اینک در زمینه حضور اجتماعی بانوان به ویژه در نظام اداری پیش روی ماست گذر جامعه از دوران سخت فرهنگ سازی در این حوزه را نشان و نوید می دهد و این به آن معناست امروز دیگر تحصیل و اشتغال و حضور زنان در عرصه اجتماع در سنتی ترین بخش های جامعه نیز پذیرفته شده است و نظام حقوقی کشور نیز چه در بخش نظری در حوزه های علمیه و چه در بخش عملی در نظام قانون گذاری فرآیندی رو به رشد در جهت رفع نواقص حقوقی را از سر می گذراند و این ها به تنهایی دست آوردهای بزرگی است که ماحصل کوشش های فکری و عملی ده ها و صدها هزار مرد و زن آزاده ای است که بی ادعا و گمنام در سالیان طولانی کوشیدند تا جامعه را در این مسیر هدایت نمایند.
خاتمی خاطرنشان کرد: تداوم این حرکت، حداقل تکلیفی است که بر عهده مسئولین تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور است و لازمه آن ضمن مقابله با هر عامل محدود ساز در آموزش عالی دختران و تقویت حضور در بدنه کارشناسی و مدیریت های پایه نظام اداری ماست. یعنی اقداماتی که گرچه اثر نمادین و تبلیغاتی کمتری دارد اما به عنوان اقدامات زیر بنایی در بلندمدت اثرات مثبت و ماندگار خویش را نمایان خواهد ساخت.

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=654052
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد