۷ سال پیش

تهدیدی جدید برای شهرجهانی صنایع‌دستی

منقضی شده
اطلاعات بیشتر
بروزرسانی

 

بنا براعلام اتحادیه صنایع‌دستی از یک ماه گذشته این مرکز اجازه اعطای جواز کسب برای۱۳رسته صنایع‌دستی را نداشته است که این مطلب تهدیدی برای عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی است.

جهت مشاهده نقش صنایع دستی در اشتغالزایی اینجا کلیک کنید


خبرگزاری مهر - گروه‌ استان‌ها: با توجه به قدمت دیرینه انواع صنایع‌دستی در اصفهان، مهرماه سال جاری اصفهان، از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی انتخاب شده است اما کارشناسان حوزه صنایع‌دستی این روزها از خارج شدن تعدادی از رشته‌های مهم صنایع‌دستی از نظارت اتحادیه مربوطه توسط سازمان سازمان صنعت، معدن و تجارت گلایه دارند.
فریدون الله‌یاری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در این زمینه در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر، بیان داشت که رسته‌هایی که به سازمان صنعت، معدن و تجارت سپرده شده است جزو صنایع‌دستی شاخص اصفهان نیست.
وی با بیان اینکه این اقدام در تمامی استان‌های کشور در حال انجام است، گفت: معاونت صنایع‌دستی، میراث فرهنگی کشور با وزارت صنعت در تعامل هستند تا در این زمینه اقداماتی انجام شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان ابراز داشت: نمی‌‌توان گفت که این صنایع بلوکه شده‌اند اما روابط و نظارت آنها قرار است ذیل رشته‌های دیگر و اتحادیه‌های خارج از صنایع‌دستی تعریف شود.
وی ادامه داد: ماهیت این رشته‌ها در سطح بازار تجاری است و رویکرد حمایت از هنرهای دستی و صنعتی شامل آن نمی‌شود و با توجه به این امر ممکن است کیفیت و استاندارد هنر مورد تهدید قرار گیرد.
الله‌یاری ابراز داشت: بر این اساس با توجه به اینکه این امر موجب تهدید اقتدار و جامعیت اتحادیه صنایع‌دستی نیز هست با سپردن این صنایع به دیگر اتحادیه‌ها قرار است کیفیت این صنایع نیز ذیل اتحادیه صنعت، معدن و تجارت تخصصی‌تر شود.
وی همچنین معتقد است که ماهیت رشته‌هایی که قرار است نظارت بر فعالیت و اعطای جواز کسب آنها واگذار شود با ماهیت و عنوان صنایع‌دستی جور نیست.
این صحبت الله‌یاری در حالی است که با توجه به عدم اطلاع‌رسانی رسمی صنایعی که از نظارت اتحادیه صنایع‌دستی خارج شده است به نظر می‌رسد مدیرکل میراث‌فرهنگی اصفهان اطلاع دقیقی از رسته‌های مورد نظر نداشته است.
وی با توجه به تاکید کارشناسان این حوزه در ارتباط با قرار داشتن رشته‌های مهم صنایع‌دستی ماند مینا، منبت‌کاری و دیگر رشته‌های مهم در میان این رسته‌ها تنها به ابراز این نکته بسنده کرد که تصور نمی‌کند این رشته‌ها جزو مواردی باشد که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت بلوکه و از نظارت اتحادیه صنایع‌دستی خارج شده است.
میناکاری و خاتم‌کاری از نظارت اتحادیه صنایع‌دستی خارج می‌شود؟!
اما عباس شیردل رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اعلام  اسامی رسته‌های مورد نظر بیان داشت که رشته‌هایی مانند میناکاری، قلم‌زنی، نقره‌کاری و نقره‌سازی نیز از جمله  رسته‌هایی است که قرار است ارائه جواز کسب آنها از نظارت اتحادیه صنایع دستی اصفهان خارج شود که بدین ترتیب حدود  ۵۰۰ کارگاه مربوط به این رشته‌ها از نظارت اتحادیه خارج و موجب افت پتانسیل اتحادیه صنایع دستی خواهد شد.
گرچه به واقع برخی رسته‌های موجود در این لیست را نمی‌توان در شمار صنایع‌دستی اصفهان به شمار آورد و به نظر می‌رسد می‌توان آنها را جزو صنایعی زیر نظر اتحادیه اصناف و موارد منظور کرد اما به راستی صنایعی همانند میناکاری، قلم‌زنی، نقره‌سازی، معرق‌کاری، منبت‌کاری، خاتم‌کاری و غیره را نمی‌توان زیرمجموعه هیچ اتحادیه‌ای به جز صنایع‌‌دستی تصور کرد.
این نکته حائز اهمیت است که هر چه تعداد رسته‌های یک اتحادیه بیشتر باشد امتیازاتی برای آن در پی دارد و بر این اساس اما به نظر می‌رسد برای واگذار شدن این تعداد رسته به دیگر اتحادیه‌ها بی‌دقتی عجیبی انجام شده است.
وی در این ارتباط اظهار داشت: حدود ۱۳ رسته از صنایع دستی اصفهان توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف اصفهان بلوکه شده است و اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان از یک ماه گذشته تاکنون نمی‌تواند درباره این صنایع جواز کسب صادر کند.
وی افزود: اینکه اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و شهر خلاق انتخاب شده است به دلیل تعداد زیاد افراد شاغل در این رسته‌ها بوده که نام این افراد در جدولی به شورای عالی جهانی صنایع‌دستی ارائه شده است.
چاره‌جویی جدی برای  عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و شهر خلاق
رئیس اتحادیه صنایع‌دستی تاکید کرد: این اقدام اشتباه می‌تواند دو نشان شهر جهانی صنایع‌دستی و شهر خلاق را از اصفهان سلب کند و  براین اساس نیازمند چاره‌جویی جدی هستیم.
وی اضافه کرد: هفته گذشته با نامور مطلق معاون صنایع دستی کشور جلسه‌ای در ارتباط با این مشکل مهم داشتیم و قول‌هایی داده شده که امیدواریم به زودی این مشکل که تهدیدی برای صنایع‌دستی اصفهان است رفع شود.
شیردل در ارتباط با رسته‌هایی که مجوز آنها از اختیار اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان خارج شده است، ابراز داشت: ۱۳ رسته مورد نظر شامل خرده‌فروشی مصنوعات معرق‌کاری، منبت‌کاری و مینا کاری، خاتم‌کاری و لوازم جانبی آن، نقره‌کاری و نقره‌‌سازی، مخراج‌کاری (سوار کردن نگین بر روی طلا)، تولید کاشی و سرامیک، صباغی و رنگرزی و گل‌زنی نخ و پارچه، عمده‌فروشی اشیای قدیمی، فراوری ابریشم، خراطی و تولید ابزار چوبی، امانت‌فروشی اشیای قدیمی و عتیقه، حوله و ملحفه‌دوزی، خرده‌‌فروشی ظروف و لوازم سنگی و سرامیک و سفالی است.
وی ادامه داد: همان طور که مشاهده‌ می‌شود نام صنایعی که به محض نام بردن از آنها اسم صنایع‌دستی در ذهن متبادر می‌شود در میان این ۱۳ رسته مشاهده می‌شود و مشخص نیست به چه دلیل این صنایع جزو رسته‌‌هایی قرار گرفته که باید به اتحادیه دیگری واگذار شود.
وی ادامه داد: اعتقاد دارم که هر نوع تصمیمی در حوزه صنایع دستی باید با حضور کارشناسانی از معاونت صنایع دستی، دانشگاه هنر، سازمان صنعت و معدن و اتاق اصناف و با نظرات کارشناسی انجام شود موضوعی که در برخی جلسات تصمیم‌گیری انجام نشده است.
هنر دست‌های پرتجربه شهر جهانی صنایع‌دستی در معرض تهدید
شاید بخش زیادی از کسب عنوان‌هایی مانند پایتخت فرهنگی جهان اسلام، شهر جهانی صنایع‌دستی، شهر خلاق و اعلام پایتخت فرهنگی گردشگری در سال ۲۰۱۷ مرهون ذوق سرشار و قریحه نازک‌دلانه هنرمندانی باشد که دست‌های توانمند و هنرمندشان از پینه‌‌های کسب تجربه سرشار است و سال‌‌‌های سال بدون چشم‌داشت از خمیرمایه جان خود مایه گذاشتند تا صنایع‌دستی اصفهان جایگاه  ویژه‌ای خود را پیدا کند.
اکنون قرار گرفتن صنایع‌دستی چشم‌نواز اصفهان مانند میناکاری، خاتم‌کاری، معرق‌کاری و منبت‌کاری، نقره‌سازی و غیره که شنیدن نام آنها تنها و تنها صنایع‌دستی را در ذهن زنده می‌کند زیر نظر اتحادیه‌ای به جز صنایع‌دستی می‌تواند تهدیدی جدی برای افتخارات اصفهان همچون نام شهر جهانی صنایع‌دستی باشد و به نظر می‌رسد لازم است مسئولان میراث‌فرهنگی با توجه به ارتباط خوب با سازمان صنعت، معدن هرچه سریع‌تر و پیش از آنکه این تهدید چهره نام فرهنگی شهر اصفهان را مخدوش کند در این زمینه چاره‌اندیشی کنند.

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=582496
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد