• ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
  • 0k نظر «نمایش»

جبران کمبود معلم در همدان با بکارگیری بازنشستگان و سرباز معلم ها

جبران کمبود معلم در همدان با بکارگیری بازنشستگان و سرباز معلم ها

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۰ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

رفع بحران کمبود معلم در آموزش و پرورش همدان از روش های مختلف

به گزارش ایران استخدام و به نقل از خبرگزاری ایسنا، نماینده مردم همدان و فامنین و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: بحران کمبود معلم در همدان باعث بکارگیری بازنشسته ها، سرباز معلمان و ... شده است.

آموزش‌وپرورش، بنیادی‌ترین نهاد آموزشی در کشور است و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. شاخص‌ترین عامل تأثیرگذار در موفقیت آموزش‌وپرورش، نیروی انسانی است که در چند سال اخیر به یکی از معضلات سیستم آموزشی در کشور و به تبع آن در استان همدان شده است.

کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش استان همدان یکی از معضلات اساسی استان است که بارها در صحبت‌های استاندار، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان و حتی وزیر آموزش‌وپرورش نسبت به آن واکنش نشان داده شده اما اقدامی مفید در جهت حل آن صورت نگرفته است.

به گزارش ایسنا، یاسر نانکلی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان همدان یکشنبه ۱۳ شهریورماه در شورای آموزش‌وپرورش استان از کمبود بیش از ۵۰۰۰ نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ برای ۲۸۴ هزار دانش‌آموز مدارس دولتی استان، ۱۳ هزار نیرو نیاز داریم اما کمتر از ۸۰۰۰ نفر در اختیار ما قرار دارد.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در همان جلسه ادعا کرد: حق استان همدان در استخدام فرهنگیان از طریق ماده ۲۸ در دو دوره ضایع شده و نیاز استان برای استخدام را ۱۵۰۰ نفر کمتر از نیاز واقعی اعلام کردند و همین مسئله باعث تشدید بحران بیکاری در همدان می‌شود چراکه به جای جذب نیروهای جوان و آموزش آنها برای حضور در مدارس، آموزش‌وپرورش مجبور است به دلایل محدودیت قانونی در جذب فرهنگیان از روش‌های دیگری استفاده کند.

بحران کمبود نیرو در آموزش‌وپرورش باعث شده تا اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان همدان برای خالی نماندن کلاس‌های درسی از تدریس بازنشستگان، اضافه تدریس شاغلان، سرباز معلمان، سرباز طلبه‌ها و تدریس عوامل آموزشی در شیفت‌های بعدازظهر استفاده کند.

در آخرین روزهای تابستان سال ۱۴۰۱ بخشنامه‌ای از طرف معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش به ادارات آموزش‌وپرورش استان‌ها ارسال شد که طی آن «ورود نیرو از سایر دستگاه‌های دولتی به آموزش‌وپرورش مجاز شمرده شده» و انتقاد کارشناسان را به دنبال داشت.

رویکرد سیستم آموزش‌وپرورش نسبت به این ابرچالش نشان دهنده آن است که اهمیت موضوع آموزش هنوز برای برخی از افراد تبیین نشده است. آموزش‌وپرورش به جای جذب افراد جوان، تحصیلکرده و توانمند حوزه مهم آموزشی را در طبق اخلاص برای بازنشستگانی که ۳۰ سال کار کردند، شاید دیگر انگیزه‌ای برای تدریس ندارند و فقط برای مسائل اقتصادی اضافه تدریس را پذیرفتند یا کارمندان سایر ادارات، قرار داده است.

تدریس عوامل آموزشی در شیفت‌های بعدازظهر از راهکارهایی است که در همدان برای خالی نماندن کلاس‌های درس دانش‌آموزان درنظر گرفته شده است اما آیا افراد پس از هشت ساعت کار اداری توانایی، انرژی و شرایط روحی حضور در کلاس و تدریس به دانش‌آموزان پر انرژی را دارند؟

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرد: براساس قانون، آموزش‌وپرورش می‌تواند در شیفت مخالف، فضای آموزشی و فرهنگی را به بخش خصوصی بدهد بنابراین بهتر است این فضاها با قیمت پایین‌تر به نیروهای جهادی بدهند تا با تأسیس مدارس غیرانتفاعی، تهدید کمبود معلم را تبدیل به فرصت کنیم.

فلاحی اما توضیح نداد که منظورش از نیروهای جهادی چه افرادی هستند، براساس چه معیارهایی ارزیابی می‌شوند و آیا این افراد توانایی و صلاحیت تدریس به کودکان و نوجوانان که آینده‌های این سرزمین هستند را دارند؟

سیدامیر قشمی، بازنشسته آموزش‌وپرورش و مدیر موزه گنجینه آموزش‌وپرورش استان همدان در گفت‌وگو با ایسنا، پیرامون مسئله استفاده از افراد غیرمتخصص در حوزه آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: موفقیت آموزش‌وپرورش تاحدود زیادی تابع داشتن نیروی انسانی متخصص و باتجربه است، رکن اساسی و مهم در امر تعلیم و تربیت، تجربه است و معلمی که فاقد این رکن باشد هر چند هم از لحاظ علمی علامه دهر باشد در کار معلمی موفق نخواهد شد چراکه نمی تواند ارتباط برقرار کند و تا ارتباط با دانش آموزان برقرار نشود کار به ثمر نمی رسد.

وی با بیان اینکه معلمی توانمند و باتجربه است که می‌تواند سایر اجزای نظام آموزشی را حتی اگر نواقصی داشته باشد به بهترین شکل به کار گیرد، تصریح کرد: یکی از مهمترین عواقب سوء سپردن امر تعلیم و تربیت به افراد ناآگاه و ناآشنا از فنون و شیوه‌های تدریس این است که دانش آموزان به طور تخصصی تحت آموزش و تعلیم قرار نمی‌گیرند و این امر در دوره ابتدایی مشهودتر است.

این فرهنگی بازنشسته ادامه داد: دوره ابتدایی در نظام آموزش‌وپرورش از جایگاه و اولویت ویژه‌ای برخوردار است به همین علت در کشورهای پیشرفته که در آموزش‌وپرورش حرفی برای گفتن دارند، معلمان این دوره را از مجرب‌ترین، علاقمندترین و با حوصله ترین افراد انتخاب می‌کنند.

وی یادآور شد: باید دقت کرد تا افراد و عناصر در محل خود قرار گیرند، اگر افراد در سازمان های آموزشی به ویژه در مدارس، در غیر از موضع شایسته خود قرار داده شوند حتماً پس از مدتی تشکیلات آموزش‌وپرورش به مرور زمان از هم گسسته می‌شود و آشفتگی غیرقابل جبرانی را به بار خواهد آورد.

وی با اشاره به اینکه اعتبار و ارزش نظام آموزش‌وپرورش به اعتبار و حیثیت معلمان آن نظام وابسته است، مطرح کرد: بهترین طرح‌ها و برنامه‌ها و تحول بنیادین در نظام آموزش‌وپرورش در صورتی که معلم به تعداد کافی و با کیفیت مطلوب وجود نداشته باشد، با شکست مواجه می‌شود به همین علت باید لایق‌ترین افراد را به کار معلمی گماشت و به نظر اکثر صاحب‌نظران و کارشناسان تعلیم و تربیت، لایق‌ترین و بهترین معلمان آن‌هایی هستند که از طریق مراکز تربیت معلم مانند دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر وارد آموزش‌وپرورش می‌شوند.

قشمی در پایان گفت: خدا می‌داند به کارگیری نیروهای فاقد صلاحیت‌های معلمی بدون اینکه دوره‌های تخصصی در این زمینه را گذرانده باشند، چه بر سر دانش‌آموزان و آموزش‌وپرورش این کشور خواهد آورد بنابراین ضروری است با برنامه ریزی دقیق و حساب شده در انتخاب و نحوه آموزش معلمان، تجدیدنظر کرد و با ایجاد و توسعه رشته‌های تربیت معلم و دبیر در بیشتر دانشگاه‌های کشور، زمینه جذب بهترین استعدادهای کشور را به سوی معلمی فراهم آورد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=2639270
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد