۸ سال پیش

جذب زنان سرپرست خانوار در مراکز توانمند سازی
اطلاعات بیشتر

 

اعتیاد و کارتن خوابی یک روی سکه محله هرندی در منطقه ۱۲ تهران است اما در این محله، هستند زنانی که برای به دست آوردن روزی حلال برای فرزندان خود روز و شب تلاش می کنند.

جهت ورود به صفحه اصلی اخبار اشتغال بانوان اینجا کلیک کنید


جذب زنان سرپرست خانوار در مراکز توانمند سازی/ به زنان در معرض آسیب وام پرداخت می شودبه گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، با هدف اجرای طرح های بنیادین برای تحکیم خانواده و اصلاح الگوی رفتاری زنان آسیب دیده و در معرض آسیب، مراکز مداخله در بحران در سراسر شهر تهران راه اندازی شدند.
در این مراکز پس از رسیدگی به مشکلات خانوادگی زنان و همچنین ارائه خدمات مشاوره ای به آنها، شرایط برای حرفه آموزی و اشتغال آنها فراهم می شود.
زنان سرپرست خانوار که با مشکلات مالی مواجه بوده و به دنبال کار هستند می توانند با مراجعه به این مراکز، نسبت به یادگیری یک حرفه و پس از آن فعالیت در رشته خود اقدام کنند.
در این مراکز حرفه آموزی، زنان سرپرست خانوار به مرحله توانمندی رسیده و شرایطی برای آنها فراهم می شود که بتوانند پس از آموزش در زمینه های مختلف از جمله خیاطی، دوخت کیف و کفش و … کالای تولیدی خود را به فروش برسانند.
یکی از مراکز مداخله در بحران شهر تهران که اکنون ۱۵۰۰ نفر از زنان در معرض آسیب محلات جنوبی شهر تهران در آن عضویت دارند، مرکزی در محله هرندی واقع در منطقه ۱۲ است. در این مرکز زنانی حضور دارند که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده و حال با دریافت آموزش های مختلف توانسته اند به درآمد زایی برسند.
فاطمه حاج سید جوادی، مدیر مرکز توانمندسازی و مداخله در بحران محله هرندی تهران است. وی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان چگونگی نحوه حضور زنان سرپرست خانوار در مراکز مداخله در بحران و نحوه آموزش ها به این زنان را تشریح کرده است. چکیده این گفت و گو در زیر می آید.

نحوه حضور زنان در مراکز مداخله در بحران به چه صورتی است و افراد از چه طریقی می توانند به این مراکز مراجعه کنند؟
جامعه هدف ما زنان و دختران در معرض آسیب است و برای توانمند کردن آنها محدودیتی را قائل نیستیم. افراد برای حضور در این مراکز یا از طرف نهادهای حمایتی از جمله سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد معرفی می شوند یا به صورت خود معرف به مراکز مراجعه می کنند. برخی از این زنان نیز از سوی اعضای شورای شهر تهران معرفی شده اند اما در کل محدودیتی برای حضور بانوان نداریم. اگر فردی خودش به صورت شخصی نیز برای حضور در مراکز مداخله در بحران و حرفه آموزی اقدام کند می تواند در این مراکز ثبت نام کرده و پرونده او مورد بررسی قرار می گیرد.

فرآیند اقدامات و نحوه حرفه آموزی به زنان سرپرست خانوار در مراکز مداخله در بحران به چه صورتی است؟
در ابتدا و پس از مراجعه زنان به این مراکز، برای آنها پرنده ای تشکیل می شود. پس از مراجعه مددکاران مرکز به محل زندگی افراد و مشخص شدن شرایط نامساعد آنها، خدمات مشاوره و مددکاری به افراد ارائه می شود. افراد بعد از گذراندن این مرحله، وارد مرحله مهارت آموزی و اشتغال می شوند و یک حرفه را آموزش می بینند.
نوع آموزش های ارائه شده به زنان بستگی به علاقه آنها دارد اما تلاش شده حرفه ای به افراد آموزش داده شود که در نهایت آنها بتوانند پس از آن به درآمد دست پیدا کنند.

به این خاطر که بخشی از زنان سرپرست خانوار را افرادی تشکیل می دهند که یا طلاق گرفته  یا در شرف جدایی هستند، آیا در این مراکز به زنان مشاوره حقوقی نیز ارائه می شود؟
در مراکز مداخله در بحران، وکلایی نیز حضور دارند که به مشکلات حقوقی زنان رسیدگی کنند. اگر فردی برای طلاق، حضانت فرزند، دریافت مهریه یا سایر مشکلات حقوقی نیازمند دریافت کمک باشد، مشاوران و وکلای ما این خدمات را به فرد آسیب دیده ارائه می کنند.

آیا زنان معتاد بهبود یافته و یا کارتن خوابی که درگیر معضل اعتیاد نباشند می توانند به مراکز مداخله در بحران و حرفه آموزی مراجعه کنند؟
در این مراکز به زنان و دخترانی که با مشکلات این چنینی مواجه باشند نیز خدمات ارائه می شود. تا کنون زنانی بوده اند که پس از جدایی از همسر خانه ای برای زندگی نداشته اند که پس از بررسی مشکلات آنها، شرایط برای اجاره منزل آنها فراهم شده است. اعتقاد داریم نداشتن سرپناه، آسیب بسیار جدی برای زنان است و می تواند آسیب های دیگر را نیز به دنبال داشته باشد. به همین خاطر نیز شرایطی فراهم می شود که از طرف مرکز یک منزل مسکونی هرچند کوچک برای یک فرد آسیب دیده اجاره شود.

آیا فرزندان زنان سرپرست خانوار نیز مشمول دریافت خدمات مراکز مداخله در بحران و حرفه آموزی شهرداری تهران می شوند؟
در کنار خدماتی که زنان سرپرست خانوار دریافت می کنند، فرزندان آنها نیز می توانند در مراکز حضور پیدا کنند. اگر آنها در مرحله ای باشند که بتوانند نسبت به آموزش یک حرفه اقدام کنند، شرایط برای حرفه آموزی آنها فراهم شده و فرزندان زنان سرپرست خانوار نیز می توانند نسبت به توانمند شدن و دریافت آموزش ها اقدام کنند.

در این مراکز آیا به زنانی که از وضعیت مالی بدی برخوردار باشند کمک های نقدی موردی نیز صورت می گیرد؟
اگر مددکاران مرکز تشخیص دهند که وضعیت مالی یک خانواده بسیار وخیم است رقمی در حدود ۳ تا ۵ میلیون تومان در قالب هدیه زندگی به افراد داده می شود. ضمن اینکه پس از رسیدگی به وضعیت زندگی افراد، اگر مشخص شود که آنها از داشتن وسایل ابتدایی زندگی برخوردار نیستند، وسایل اولیه از جمله گاز و یخچال به آنها داده می شود.

زنان پس از حرفه آموزی به چه طریقی وارد بازار کار می شوند؟
افرادی که در کارگاه ما آموزش دیده اند یا در همان کارگاه فعالیت کرده  یا به سایر مراکز معرفی می شوند. برای فروش کالای تولیدی زنان نیز برنامه ریزی شده و در قالب برپایی نمایشگاه های فصلی و موردی  یا عقد قرارداد با برخی فروشگاه ها، کالاهای تولیدی زنان به فروش می رسد.

با توجه به اینکه محله هرندی یکی از آسیب خیز ترین محلات تهران به شمار می آید، هم اکنون چه تعداد زن سرپرست خانوار در مرکز مداخله در بحران این منطقه مشغول به آموزش و دریافت خدمات مشاوره ای هستند؟
بیش از ۱۵۰۰ نفر از زنان آسیب دیده و در معرض آسیب تهران در این مرکز ثبت نام کرده و برای آنها پرونده تشکیل شده است. زنان این مرکز پس از دریافت خدمات مشاوره ای، در قالب گروه های ۲۰ و ۳۰ نفره برای آموزش یک حرفه مشخص آماده می شوند و در نهایت نیز با کمک مرکز، کالای تولید شده فروخته می شود و آنها می توانند از این طریق کسب درآمد کنند.

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=578654
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد