• ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
  • 0k نظر «نمایش»

جزئیات تغییرات کمیسیون برنامه مجلس در لایحه افزایش حقوق

جزئیات تغییرات کمیسیون برنامه مجلس در لایحه افزایش حقوق

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۰ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

منابع مالی مورد نیاز افزایش حقوق 50 هزار میلیارد تومان است

به گزارش ایران استخدام و به نقل از خبرگزاری ایرنا، تغییرات اعمال شده در لایحه افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان توسط کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی طرح‌های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه های عمومی می انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه های جدید نیز معلوم شده باشد.

زمانی که دولت لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان را به مجلس فرستاد، اعلام کرد که منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این لایحه رقمی در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است که دولت از منابع پایدار تامین کرده تا موجب افزایش پایه پولی و به دنبال آن ایجاد تورم نشود. اما امروز - یکشنبه - در جریان رسیدگی به این لایحه مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه که به عنوان نماینده دولت در جلسه علنی مجلس حضور یافته بود، نسبت به تغییرات اعمال شده در لایحه ایراد گرفت و گفت که این تغییرات ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان بار مالی جدید برای دولت ایجاد می کند.

همین امر سبب شد تا رییس مجلس شورای اسلامی نظر دولت را وارد بداند و لایحه را برای بررسی بیشتر جزئیات به کمیسیون برنامه و بودجه بازگرداند. بررسی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که علاوه بر تغییر برخی ردیف های لایحه، سه بند جدید به لایحه دولت افزوده شده است.

۹ تغییر عمده که لایحه افزایش حقوق را به کمیسیون بازگرداند

نخستین تغییر اعمال شده در لایحه دولت به زمان اجرای آن باز می گردد؛ دولت زمان اجرا را از اول شهریور ماه امسال تعیین کرده بود اما در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه این زمان به ابتدای مهرماه تغییر کرده است.

مورد بعدی به ردیف یک لایحه دولت باز می گردد که ۳۰۰۰ امتیاز برای کارمندان و ۲۱۰ امتیاز برای اعضای هیات علمی و قضات به صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج می شود که مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی است.

در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس علاوه بر در نظر گرفتن این امتیازات این ردیف چنین آمده است: امتیاز مذکور به افرادی که پس از تصویب این قانون در دستگاههای موضوع این بند بکارگیری می شوند، قابل پرداخت است.

ردیف دوم لایحه دولت به افزایش حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوقهای بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرایی اختصاص دارد که در آن مقرر شده مبلغ  ۹ میلیون ریال افزایش یابد و افرادی که تا پایان شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ بازنشسته می شوند، در صورتی که در محاسبه حقوق بازنشستگی آنان، میزان ریالی افزایش مذکور در بند ۱ قانون قانون کمتر از مبلغ ۹ میلیون ریال شود تا سقف مذکور متناسب سازی دریافت می نمایند.

با این حال در کمیسیون برنامه و بودجه این بخش به لایحه اضافه شده است: علاوه بر این مبلغ، ۵ درصد از محل مبلغ هفتاد هزار میلیارد ریال ناشی از تغییر زمان اجرای این قانون و از ۵ درصد تا ۱۰ درصد از محل سهام، سهم الشرکه و اموال و اولویت اختصاص سایر منابع قابل تامین به بند(ی) تبصره(۲)، به حقوق و مستمری مشمولان این بند اضافه می شود و در سالهای بعد نیز مشمول افزایش سنواتی می گردد.
افرادی که پس از اجرای این قانون بازنشسته می‌شوند، در صورتی که در محاسبه حقوق بازنشستگی آنان، میزان ریالی افزایش مذکور در بند (۱) این قانون کمتر از افزایش ناشی از این بند برای بازنشسته هم طبقه و دستگاه مشابه به علاوه افزایش سنواتی گردد، تا سقف مذکور متناسب‌سازی دریافت می‌نمایند.

ردیف سوم لایحه دولت به نحوه اجرای ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اختصاص دارد که در آن کمک هزینه اولاد و حق عائله مندی تمامی گروههای مختلف حقوق بگیر در دستگاههای مذکور در ماده ۲۹ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی ایران (به استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزشعالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوقهای بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرایی، به ترتیب به میزان ۱۰۰ درصد و ۵۰ درصد افزایش می یابد.

این ردیف از لایحه دولت در کمیسیون برنامه و بودجه بدون تغییر تصویب شده است.

تغییر بعدی مربوط به ردیف ۴ لایحه دولت است که مقرر می دارد: افزایش فوق العاده ویژه موضوع بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری صرفاً در مورد دستگاههای مشمول قانون مذکور که به موجب مصوبات قبلی کمتر از میزان ۳۵ درصد بوده، حداکثر تا میزان ۳۵ درصد مجموع حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر منوط به رعایت ترتیبات ۵ مقرر در ماده ۷۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و پس از تأیید شورای حقوق و دستمزد و در سقف اعتبارات ابلاغی با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور قابل اجرا است.

اما در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه این بند چنین خلاصه شده است: فوق العاده ویژه موضوع بند(۱۰) ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری مشمول جزء(۳) بند(الف) تبصره(۱۲) قانون بودجه ۱۴۰۱ نمی باشد. ‌

ردیف ۵ لایحه دولت به بهبود دریافتی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی ورود کرده و با لحاظ کردن افزایش پلکانی آورده است: مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به میزان ۱۰ درصد و مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور که در دهکهای درآمدی (۱)، (۲) و (۳) هستند، به میزان پنج درصد بیشتر افزایش می یابد.

با این حال در گزارش مجلس همه مددجویان مشمول افزایش ۳۰ درصدی شده اند و در این زمینه چنین نگاشته شده است: مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور به میزان ۳۰ درصد سی درصد(۳۰%) افزایش می یابد.

در ردیف ۶ دولت چنین آورده است: به دولت (سازمان برنامه و بودجه کشور) اجازه داده می شود اعتبارات هزینهای دستگاههای اجرایی را تا ۲۰ درصد و در سقف مصارف بودجه عمومی سال ۱۴۰۱ دولت بابت اجرای این قانون افزایش دهد. که کمیسیون برنامه و بودجه در گزارش خود پیش بینی کرده که این افزایش در سال های بعد نیز در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی شود.

تفاوت دیگر به ردیف ۷ باز می گردد که مربوط به حداقل حقوق کارکنان دولت است؛ بر اساس لایحه دولت حداقل حکم کارگزینی و هرگونه تغییر در ضرایب، جداول حقوقی و طبقه بندی مشاغل و افزایش مبنای حقوقی تمامی گروههای مختلف حقوق بگیر در دستگاههای مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انژی اتمی ایران (به استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزشعالی و پژوهشی و قضات و حداقل حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوقهای بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرایی با پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر تأمین بارمالی، صرفاً توسط شورای حقوق و دستمزد تعیین می گردد.

با این حال کمیسیون برنامه و بودجه این ردیف را چنین نگاشته است: حداقل مبلغ حکم کارگزینی کارکنان دولت موضوع جزء(۱) بند(الف) تبصره(۱۲) قانون بودجه مبلغ ۶۶ میلیون ریال و برای مشمولان جزء(۲) بند یاد شده مبلغ ۶۱ میلیون و پانصد هزار ریال تعیین می شود و سقف موضوع جزء(۸) بند(الف) تبصره(۱۲) به میزان افزایش های موضوع این قانون اضافه می شود.

بندهای اضافه شده به لایحه دولت

علاوه بر تغییرات ایجاد شده در بندهای لایحه دولت، کمیسیون برنامه و بودجه مجلس سه ردیف دیگر به لایحه افزوده است تا تعداد آن به ۱۰ ردیف افزایش یابد:

- کمک معیشت جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و مشمولین ماده ۳۸ قانون جامع ایثارگران حداقل به پنجاه و شش میلیون(۵۶/۰۰۰/۰۰۰) ریال و کمک معیشت جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان معسر به چهل و پنج میلیون(۴۵/۰۰۰/۰۰۰)ریال افزایش می یابد.

- معافیت مالیاتی و بیمه بازنشستگی و درمان ایثارگران موضوع مواد (۳۷)، (۵۶) و (۱۳) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران با اصلاحات و الحاقات بعدی آن از شمول سقف حقوق و مزایای مستمر و خالص دریافتی و نیز در سالجاری از سقف مقرر در جزء(۸) بند(الف) تبصره(۱۲) مستثنی است.

- کلیه معلمین طرح مهرآفرین مشمول قانون رتبه بندی معلمان بوده و باید به آنان بدون نیاز به آزمون کدشناسه و مستخدم اختصاص داده شود. 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=2645713
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی