استخدام دولتیکارجو

حداقل معدل برای استخدام آموزش و پرورش

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بررسی شرط معدل در استخدام اموزش و پرورش

در سال‌های گذشته یکی از شروط ثبت نام در آزمون‌های استخدامی مراکز دولتی از جمله آزمون استخدامی آموزش و پرورش، شرط معدل بود. شرط حداقل معدل برای استخدام آموزش و پرورش یکی از سوالات متداول داوطلبان می‌باشد. در این مطلب از ایران استخدام به بررسی آخرین تغییرات شرط معدل آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی به ویژه شرط معدل در استخدام اموزش و پرورش می‌پردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرط معدل کارشناسی برای استخدام آموزش و پرورش

در سال‌های گذشته یکی از شروط ثبت نام در آزمون‌های استخدامی نهادهای دولتی، شرط معدل بود. برای مثال شرط معدل آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی در سال‌های گذشنه حداقل 14 بوده‌ است. با این توصیف، معدل زیر 14 برای استخدام اموزش و پرورش قابل قبول نبود. اما در سال 1400 رایی مبنی بر اینکه درج شرط معدل در آزمون‌های استخدامی غیرقانونی است، از سمت دیوان عدالت اداری صادر شد.

مطلب مرتبط: چگونه معلم شویم؟ (تمام راه‌های استخدام در آموزش و پرورش)

شرط <yoastmark class=

حذف شرط معدل در استخدام آموزش و پرورش

در سال 1400 به دلیل شکایتی که از نهادهای دولتی در دیوان عدالت اداری شده بود. در متن این شکایت با استناد بر اصل 28 و بند 2 اصل 44 قانون اساسی کشور، تعیین شرط معدل در آزمون استخدامی آموزش و پرورش و سایر نهادها و وزارت‌خانه‌های دولتی خلاف قانون بوده و موجب تضییع حقوق متقاضیان استخدام در نهادهای دولتی می‌باشد.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از بررسی، نظر بر این داشت که شرط معدل در ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری (شرایط عمومی استخدام دستگاه‌های اجرائی) درج نشده است و به جای آن، تحصیلات دانشگاهی و یا همتراز آن، جزو شرایط می‌باشد. بنابراین درج شرط معدل از سوی سازمان‌ها غیر قانونی است.

همچنین بر اساس رای سابق هیات عمومی دیوان اداری (دادنامه‌های 64 و 735 به ترتیب در تاریخ‌های 1400/01/21 و 1400/03/22) شرط معدل باعث تبعیض میان داوطلبانی است که بر اساس ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مدرک تحصیلی خود را اخذ نموده اند.

از طرفی با توجه به این که در آزمون استخدامی صلاحیت افراد با آزمون سنجیده می‌شود، نیازی به شرط اضافی معدل نیست. شرط معدل سازمان‌ها را از شایسته گزینی افراد محروم می‌کند.

آیا معدل در آزمون استخدامی آموزش و پرورش تاثیر دارد؟

در نتیجه آخرین رای دیوان عدالت اداری وجود شرط معدل در آزمون‌های استخدامی دولتی قانونی نیست. با این اوصاف در رابطه با تاثیر معدل در آزمون آستخدامی آموزش و پرورش و پاسخ به این سوال که آیا معدل در آزمون استخدامی آموزش و پرورش تاثیر دارد یا نه؟ باید بگوییم خیر. ملاک قبولی در آزمون استخدامی، عملکرد افراد در آزمون کتبی و مصاحبه است.

  • توجه: البته قابل ذکر است که وجود شرط معدل فقط در آزمون‌های استخدامی سازمان ها و شرکت های دولتی غیر قانونی می باشد. بنابراین مراکز غیر خصوصی مانند برخی از بامک ها و شرکا های پتروشیمی و فولاد و… که قاونا غیردولتی محسوب میشوند در صورت نیاز می توانند شرط معدل را در آگهی استخدامی خود لحاظ نمایند.

تاثیر مشروطی در استخدام

با توجه به مصوبات نه تنها شرط معدل آزمون استخدامی آموزش و پرورش و سایر سازمان‌های دولتی از دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون حذف شد، بلكه دانشگاه محل فارغ التحصيلی افراد نیز اهمیت و تفاوتی ندارد. اما برای شرکت در آزمون استخدامی حتما باید مدرک تحصیلی خواسته شده در شرایط احراز اگهی با موفقیت اخذ شده باشد. افرادی که واحدهای مشروطی داشته باشند و فراغت تحصیلشان تا موعد مقرر شده در دفترچه راهنمای ثبت نام نباشد، نمی‌توانند در آزمون استخدام شرکت نمایند.

تاثیر مشروطی در استخدام
بررسی تاثیر مشروطی در استخدام های دولتی

راهنمای اطلاع از آخرین اخبار استخدام آموزش و پرورش

قوانین و مصوبات مربوط به استخدام وزارت آموزش و پرورش از جمله روند برگزاری آزمون‌های استخدامی و… سالانه دستخوش تغییراتی است. اگر جزو متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش می‌باشید، با مراجعه به صفحه اخبار استخدام آموزش و پرورش، می‌توانید از آخرین اخبار مربوط به استخدام آموزش و پرورش، روند برگزاری آزمون جذب معلم و… مطلع شوید.

جهت اطلاع از آخرین خبر استخدام آموزش و پرورش در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

همچنین با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام می‌توانید از فرصت‌های شغلی متناسب با شغل و رشته‌ تحصیلی خود آگاه شوید.

جهت عضویت در پنل کارجویی ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

با حذف شرط حداقل معدل برای استخدام معلمان در آموزش و پرورش، فرصت‌های شغلی برای داوطلبان افزایش یافته است. با این حال، داوطلبان باید توجه داشته باشند که معدل تحصیلی همچنان می‌تواند در فرایند گزینش و مصاحبه استخدامی برخی مراکز موثر باشد.

جهت مشاهده جدیدترین اطلاعیه‌های آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. با سلام
    کسانی که مشروطی داشته باشند اما مدرک تحصیلی رو گرفته باشند و فارغ التحصیل شده باشند امکان ثبت نام در آزمون استخدامی آموزش و پرورش دارند؟

    1. درود دوست عزیز،
      از آنجایی که شرط معدل لحاظ نشده امکان ثبت نام رو دارید.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا