• بروزرسانی ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
  • 0k نظر «نمایش»

معرفی شغل کارشناس تولید محتوا

معرفی شغل کارشناس تولید محتوا

  • بروزرسانی:
جزئیات بیشتر در مورد خبر

آشنایی با شغل کارشناس تولید محتوا

فهرست مطالب مهم

جهت مشاهده مطالب روی لینک های زیر کلیک کنید

کارشناس تولید محتوا از ویژگی‌ها تا وظایف

احتمالا تا به حال اصطلاح تولید محتوا و یا کارشناس تولید محتوا بارها به گوشتان رسیده است. به خصوص آنکه این روزها به لطف گسترش دنیای دیجیتال و لزوم گسترش فعالیت‌های دیجیتالی از جمله سایت‌ها، این اصطلاح بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاده است. از این رو ممکن است برای دانستن این مفهوم تحقیقات و یا جستجوهای اینترنتی زیادی هم داشته‌ و با تعاریف متفاوت و متعددی روبرو بوده‌اید. همین موضوع هم دست آخر باعث شده تا به یک تعریف واحد و درست از این مفهوم دست نیابید. اما ما در این نوشته سعی کرده‌ایم تا یک تعریف جامع از این مفهوم ارائه دهیم و به هر آنچه که به کارشناس تولید محتوا مربوط است، اشاره کنیم. بنابراین در ابتدا به تعریف تولید محتوا در مفهوم عام و خاص پرداخته می‌شود، سپس مهارت‌هایی که یک کارشناس تولید محتوا باید واجد آنها باشد را بررسی می‌کنیم.

تولید محتوا به چه معناست؟

اگر کمی در این مفهوم دقت کنید متوجه می‌شوید که تولید محتوا به فرآیند ایجاد و یا تولید یک محتوا اعم از متن، عکس و یا حتی یک فیلم دلالت دارد. یعنی هر آنچه که در پس خود حاوی پیام و مفهومی باشد می‌تواند یک محتوای تولید شده باشد. بنابراین فارغ از زمینه محتوا و سطح آن، می‌توان یک مقاله دانشگاهی را نیز تولید محتوا دانست.
اما در اصطلاح خاص به خصوص در حوزه دیجیتال این مفهوم کمی متفاوت است و گرچه به مانند مفهوم عام آن ناظر بر تولید یک نوشته، فیلم یا عکس است؛ اما معمولا بر محتواهایی که بر طراحی و توسعه انواع  دیجیتالی از جمله تبلیغات وب، ویدئوها متمرکز است، دلالت دارد. در سطح وسیع‌تر، کارشناس تولید محتوا ممکن است بر متن نهایی از طریق ویرایش، اصلاح و سایر امور نیز نظارت داشته باشد. 

کارشناس تولید محتوا کیست؟

در پاسخ به این سوال در وهله اول باید گفت همانطور که برای بسیاری از موقعیت‌های جدید ایجاد شده در زمینه بازاریابی دیجیتال تعریف مشخصی وجود ندارد، برای تولیدکنندگان محتوای دیجیتال نیز تعریف مشخصی ارائه نشده است. با این حال با توجه به تعاریفی که از تولید محتوا گفته شد، می‌توان گفت یک کارشناس تولید محتوا کسی است که مقالات، توضیحات، بایوس، فهرست‌ها، عکاسی، ویدیوها، کلیپ‌های صوتی، موسیقی و موارد دیگر را تولید می‌کند.

فعالیت و وظیفه اصلی کارشناس تولید محتوا چیست؟

حیطه فعالیت کارشناسان محتوا بسته با سازمان، شرکت، رسانه و حتی کشورها ممکن است متفاوت باشد. چنانچه برخی از کارشناسان فقط می‌نویسند یا مقالات، فهرست‌ها، نظرسنجی‌ها و موارد دیگر را با دستورالعمل‌های خاص تولید و منتشر می‌کنند. برخی هم ممکن است علاوه بر نوشتن متن، با تصاویر، ویدیوها، فایل‌های GIF، موسیقی و رسانه‌های جدید مانند پخش زنده یا VR نیز کار کنند.
در حالی که برخی از تولیدکنندگان محتوا، محتوای دیداری یا شنیداری خود را ایجاد می‌کنند، برخی دیگر به سادگی مدیریت می‌کنند و از طیف گسترده‌ای از منابع استخراج می‌کنند و آن‌ها را به گونه‌ای ترکیب می‌کنند که به نظر جاری، جذاب و گویا باشد. علاوه بر این، گاهی هم از آنها خواسته می‌شود که برای کانال‌های یا صفحات رسانه‌های اجتماعی محتوا ایجاد کنند. 

به طور کلی می‌توان کارشناسان تولید محتوا را شامل چند گروه دانست:

کارشناس تولید محتوا در حیطه متن

برخی از تولیدکنندگان محتوا اطلاعاتی را ایجاد می‌کنند که در صفحه وب سایت به صورت متن نمایش داده می‌شود. معمولاً به نویسندگان دستورالعمل‌هایی برای شمارش کلمات داده می‌شود که صاحبان وب‌سایت آن‌ها را برای ماندن بازدیدکنندگان در صفحات خود ترغیب می‌کنند. این نویسندگان اغلب باید کلمات کلیدی را در مقالات خود بگنجانند تا به افزایش رتبه موتورهای جستجو کمک کنند. نویسندگان اغلب باید از دستورالعمل‌های ویرایشی پیروی کنند که ممکن است توسط کارفرما تعیین شود.

کارشناس تولید محتوا از طریق نمایش اسلاید

برخی از تولیدکنندگان محتوا آثاری را طراحی می‌کنند تا در نمایش‌های اسلاید چند صفحه‌ای به نمایش گذاشته شوند. به عنوان مثال، ممکن است به یک نویسنده نمایش اسلاید عنوان با موضوع «10 شغل برتر برای دوستداران حیوانات» داده شود. نویسنده تحقیقاتی را انجام می‌دهد، 10 شغل برای دوستداران حیوانات پیدا می‌کند و در مورد هر کدام یک توضیح کوتاه ایجاد می‌کند. هر کپشن تقریباً 100 کلمه‌ای در کنار یک عکس ظاهر می‌شود و خوانندگان باید روی دکمه کلیک کنند تا به صفحه بعدی یا اسلاید بعدی منتقل شوند و در نهایت برای تکمیل مقاله 10 اسلاید را مشاهده کنند.

کارشناس تولید محتوا بر پایه تولید فیلم و ویدئو

حجم قابل توجهی از مطالب در اینترنت به صورت ویدئو نمایش داده می‌شود. تولید کننده محتوا معمولاً فرد حرفه‌ای است که از سوژه مورد نظر فیلمی را تهیه می‌کند، ویرایش می‌کند و موسیقی و گرافیک را به ویدیوی نهایی اضافه می‌کند.

کارشناس تولید محتوا و ویرایشگرهای محتوا

برخی از افراد تنها به ویرایش محتواهای تولید شده می‌پردازند. درواقع ویراستاران محتوا موظفند اطمینان حاصل کنند که اطلاعاتی که ویرایش می‌کنند از نظر واقعیات صحیح و به خوبی نوشته شده است و مطابق با دستورالعمل مورد نظر وب سایت بوده است. ویراستاران محتوا ممکن است مقالاتی را با پیشنهاداتی برای اصلاح یا بهبود یا سوالاتی در مورد دقت محتوا برای نویسندگان ارسال کنند. آنها اغلب مسئول بررسی نهایی محتوا قبل از انتشار آن هستند.

کارشناسان تولید محتوا در چه جاهایی می‌توانند کار کنند؟

برای پاسخ به این سوال هم ابتدا لازم است بدانید یک کارشناس تولید محتوا به دو شکل حضوری و یا آنلاین ممکن است فعالیت داشته باشد. شکل آنلاین یا دورکاری را می‌توان از جمله اشکال جدید و توسعه یافته فعالیت در زمینه تولید محتوا دانست.

شکل دورکاری تولید محتوا

در شکل استخدام به صورت دورکاری که شکل رایج در زمینه تولید محتوا است، کارشناس تمام روند کار را به دور از شرکت یا سازمان خاص انجام داده و بدون تماس استخدام به صورت حضوری با محل کار، محتوای تولید شده را به دست کارفرما می‌رساند. در این شکل از کار، کارشناس حتی حقوق خود را با روش‌های پرداخت آنلاین دریافت می‌کند. در روش دورکاری معمولا قرارداد رسمی بین طرفین امضا نمی‌شود، بلکه توافقات به شکل ضمنی و رضایت دو طرف است.

روش دورکاری مزایای خاص خود را دارد. از اولین مزیت‌ها می‌توان به حذف برخی از هزینه‌های اضافی همچون هزینه رفت و آمد اشاره کرد. همچنین در این روش، کارشناس خود می‌تواند برای وقت خود برنامه‌ریزی کند و تحت فوانین و مقررات سازمان نیست. علاوه بر همه اینها به نظر می‌رسد خستگی ناشی از کار در سازمان یا شرکت خیلی کمتر از خستگی در خانه است. این روش برای سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز مقرون به صرفه است. هر چند در روش دورکاری کارشناس از برخی مزایا همچون بیمه محروم است.

شکل حضوری تولید محتوا

روش حضوری که بسیاری از ما با آن آشنا هستیم تقریبا روش مقابل استخدام به صورت دورکاری است. در این روش کارشناس موظف است در ساعات و روزهای مقرر، در شرکت یا سازمان حضور یابد و فعالیت‌های تعیین شده‌ای را به انجام برساند. در روش حضوری، کارشناس از مزایایی چون بیمه بهره‌مند است و در مقابل مجبور است تابع مقررات سازمان باشد.
علاوه بر این تولید محتوا می‌تواند شامل فعالیت برای سایت‌ها، بلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی، فروشندگان محصولات خاص که به تبلیغ کالا یا محصولات خود می‌پردازند و حتی شرکت‌هایی که محصولات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری ایجاد می‌کنند، باشد. موقعیت‌ها را می‌توان به طور کلی در وب سایت‌های لیست مشاغل مانند ایران استخدام پیدا کرد. با این حال در میان، حیطه‌هایی که اشاره شد تولید محتوا برای سایت‌ها، بلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی مهمترین اشکال تولید محتوا هستند.

تولید محتوا برای سایت

تولید محتوا برای سایت بیشتر به جنبه معرفی کسب و کار و مشاغل و یا تبلیغ محصولاتی خاص دلالت دارد که طبق آن کارشناس تولید محتوا موظف است در چارچوب خاصی که کارفرما تعیین کرده، به تولید محتوا و تبلیغ آن محصول بپردازد. بر این اساس وقتی تولید محتوا بر پایه معرفی و تبلیغ محصول قرار دارد، عنوان رپورتاژ به خود می‌گیرد. فرقی هم نمی‌کند این تبلیغ برای سایت باشد یا بلاگ و...

تولید محتوا برای بلاگ

تولید محتوا در بخش بلاگ، ناظر بر متن‌های کسب و کار، تبلیغی و یا داستان‌ها و متون تخصصی است که در بخش بلاگ برای بالا بردن مخاطبان، منتشر می‌شود.

تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی نیز معمولا شامل متون کوتاهی هستند که عمدتا برای تبلیغات تهیه می‌شوند. این متون معمولا برای اینفلوئنسرها تهیه می‌شود.

کارشناس تولید محتوا باید واجد چه ویژگی‌هایی باشند؟

کارشناسان تولید محتوا باید دارای برخی از مهارت‌ها باشند. این مهارت‌ها را می‌توان تحت عنوان مهارت‌های کلی و مهارت‌های تخصصی در نظر گرفت. مهارت‌های تخصصی شامل مهارت در روش‌های جستجو در اینترنت، زبان انگلیسی، مهارت در مجموعه مایکروسافت آفیس و روش‌های تهیه فیلم و اسلاید عکس است مهارت‌های عمومی هم عبارتند از: توانایی قدرت نویسندگی، تجربه، مهارت‌های ارتباطی و خلاقیت. دانستن و توانایی هر یک از این موارد به شما کمک می‌کند تا بهترین فردی را که برای انجام این شغل مناسب است پیدا کنید.

شخصیت شناسی کارشناس تولید محتوا

کارشناس تولید محتوا باید واجد برخی از ویژگی‌های شخصیتی باشد تا بتواند به راحتی از پس این شغ برآید. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به ویژگی‌هایی چوت آرام، باملاحظه و خلاق بودن و اراده بالا آنها است. این افراد که از آنها با عنوان تیپ شخصیتی  INFJ یاد می‌شود، بعضا افراد درونگرا نیز محسوب می‌شوند. در تعریف این تیپ شخصیتی گفته شده است که شخصیت INFJ فردی است که دارای ویژگی‌های شخصیتی درونگرا، شهودی و احساسی است. آنها تمایل دارند با تفکر عمیق به زندگی نزدیک شوند. بینش درونی، ارزش‌های شخصی و نسخه‌ای آرام و اصولی از اومانیسم آنها را در همه چیز راهنمایی می‌کند. با این حال در مواقعی حس شوخ طبعی خوب نیز یک مزیت است، به خصوص برای کارشناسانی که به صورت حضوری کار می‌کنند زیرا تولیدکنندگان محتوا به عنوان افرادی برون‌گرا دیده می‌شوند.

حقوق و مزایایی کارشناس تولید محتوا

حقوق و مزایای کارشناس تولید محتوا بسته به نوع کار آن یعنی حضوری یا دورکاری متفاوت است. کارشناسان دورکار معمولا به صورت توافقی دستمزد خود را تعیین می‌کنند. این دستمزد ممکن است بر حسب تعداد کلمات و یا به صورت پروژه‌ای تعیین شود. با این حال حداقل دستمزد یا ق‌التحریر در نظر گرفته شده ممکن است برای هر کلمه از 30 تومان آغاز شود و بر حسب تخصصی بودن آن تا 150 تومان هم برسد. البته در روند پروژه‌ای به دلیل ماهیت کار این رقم متفاوت است.
در زمینه کار حضوری نیز دستمزد تعیین شده بر اساس نوع شرکت و میزان فعالیت آن متفاوت است. با این حال در شکا حضوری، کارشناس تولید محتوا از برخی از مزایا همچون بیمه، عیدی و برخی از مزایای مناسبتی هم برخوردار می‌شود.

مهارت‌های تخصصی کارشناس تولید محتوا

روش‌های جستجو در اینترنت:

در میان مهارت‌های تخصصی، آشنا بودن با روش‌های جستجو در اینترنت مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین مهارت محسوب می‌شود. شما هر چقدر هم که باسواد باشید، باز باید با روش‌های متعدد جستجو آشنا باشید تا بتوانید به مطالب مورد نیاز خود دست یابید. به طور کلی آشنایی با ضروریات کامپیوتر و اینترنت، الزامی و کاربردی است. به خصوص  آنکه در شیوه تولید محتوا به شکل آنلاین، صفر تا صد کارها به شکل مجازی و از طریق اینترنت انجام می‌شود.

آشنایی با زبان انگلیس:

زبان انگلیسی دریچه‌ای از اطلاعات و مطالب مهم را به روی شما باز می‌کند. کسی که با زبان انگلیسی آشنا است می‌تواند اطلاعات مربوط به سوژه محتوا را در سایت‌های خارجی نیز مشاهده کند و از آنان در تولید محتوا استفاده نماید.

مهارت در مجموعه مایکروسافت آفیس:

یک کارشناس تولید محتوا، باید با حداقل مهارت‌های آفیس از جمله word آشنا باشد تا بتواند مطالب خود را به راحتی و به درست‌ترین شیوه ممکن تایپ کند. در واقع آشنایی با این مهارت در دنیایی که بسیاری از اطلاعات به صورت آنلاین رد و بدل می‌شود، حکم ضروری‌ترین مهارت را دارد.

روش‌های تهیه فیلم و اسلاید عکس:

آشنایی با روش‌ها و اپ‌های مختص تهیه فیلم و اسلایدهای عکس نیز از جمله مهارت‌هایی است که آشنایی با می‌تواند برای یک کارشناس تولید محتوا از ضروریات باشد. البته باید به این نکته هم اشاره شود که ممکن است برخی از کارشناسان تولید محتوا فاقد برخی از این مهارت‌ها باشند یا اصلا این مهارت‌ها در زمان استخدام جز شروط به کارگیری افراد نباشد؛ اما هر چقدر شما به این مهارت‌ها تسلط بیشتری داشته باشید به همان اندازه کیفیت کارتان بالا می‌رود و از سویی شانس شما برای استخدام نیز بالاتر می‌رود.

مهارت‌های عمومی کارشناس تولید محتوا

قدرت نویسندگی:

 قدرت نویسندگی مهمترین ویژگی برای هر کارشناس تولید محتوا است. یک کارشناس تولید محتوا، فارغ از مدرک و سطح تحصیلات خود باید قادر به نوشتن مطالب جذاب، با رعایت تمام نکات ویرایشی و نگارشی باشد. به طور کلی مدرک دانشگاهی می‌تواند امتیاز خوبی برای نویسندگی باشد، به خصوص برای محتواهایی که جنبه تخصصی دارد. در میان تحصیل‌کردگان دانشگاهی، رشته‌های ارتباطات، روزنامه‌نگاری، روابط عمومی، ادبیات فارسی، تبلیغات و بازاریابی و مترجمی زبان انگلیسی نسبت به سایر رشته‌ها ممکن است سررشته بیشتری در تولید محتوا داشته باشند.
با این حال جالب است بدانید بسیاری از تولیدکنندگان محتوا فاقد مدرک دانشگاهی هستند و حتی برخی از شرکت‌ها، افرادی را ترجیح می‌دهند که دارای مدرک دبیرستان یا نوعی تجربه معادل با آن هستند. در کل آنچه که مهم است قدرت نویسندگی است و برخی از افراد بدون مدرک دانشگاهی نیز گویی برای نویسندگی متولد شده‌اند، بنابراین اگر مدرک ندارید، این موضوع به معنای عدم مجوز برای فعالیت در این حیطه نیست؛ زیرا بخش مهمی از کار مربوط به تجربه و استعداد شماست. از طرفی بسیاری از تولیدکنندگان محتوا به عنوان کارآموز یا کارآموز از راه دور شروع به کار می‌کنند، بنابراین برای کسب مدرک یا طی کردن دوره‌های آموزشی هیچ وقت دیر نیست.  

تجربه:

 گذشته از قدرت نویسندگی، تجربه کار نیز امتیاز خوبی است. تجربه هم متاثر از فعالیت‌های مستمر شما در این زمینه است و هم مربوط به فعالیت شما در محیط کار و تولیدکنندگان محتوا معمولاً با تیمی از نویسندگان برای تولید محتوای سرمقاله برای وب سایت‌ها، روزنامه‌ها، مجلات یا محتوای وب کار می‌کنند. برخی در اتاق‌های خبر کار می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بر ویژگی‌هایی مانند مقاله‌های ویدئویی یا عکس تمرکز کنند. مهم نیست کجا کار می‌کنید، تجربه ضروری است. بسیاری از مشاغل به تجربه نویسندگی گسترده یا حداقل یک یا دو سال کار در این زمینه نیاز دارند. مدرک دانشگاهی ممکن است برای مشاغل اتاق خبر ضروری باشد، اما مشاغل تولید محتوا اغلب نیازی به آموزش رسمی روزنامه نگاری ندارند.

مهارت‌های ارتباطی:

 یک تولیدکننده خوب می‌داند که ایجاد و ویرایش محتوا مستلزم داشتن مهارت‌های ارتباط کلامی و غیرکلامی است. درک سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) نوشته‌ها و پست‌های رسانه‌های اجتماعی، احتمال رسیدن به شغل را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. در فرآیند ویرایش، تسلط عالی به گرامر، علائم نگارشی، املا و استفاده از محتوا، شرح شغل شما را بهبود می‌بخشد.

خلاقیت:

اکثر تولیدکنندگان محتوا باید مبتکر و خلاق باشند، آنها باید بتوانند از هر خلاقیت و ایده‌ای برای جذب مخاطب استفاده کنند. این خلاقیت ممکن است خود را در نوشتن نشان دهد، ممکن است در ایجاد یک اسلاید فیلم محقق شود و یا ممکن است در ایجاد فیلم تجلی یابد. کارشناسی که خلاق باشد، معمولا سعی می‌کند روش منحصری داشته باشد و از روش‌های تکراری و خسته کننده دوری کند. او نحوه ارتباط با مخاطب را به خوبی می‌داند و از این رو به هر نحوی خلاقیت خود را در تولید محتوا به کار می‌گیرد.

سخن نهایی

تولید کننده محتوا بخش مهمی از نیروی حضوری یا آنلاین یک سازمان است که محتوا را برای سایت‌ها، شرکت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و یا بلاگ‌ها تولید می‌کند. مسئولیت‌های آن‌ها حول محور شناسایی نیازهای مشتریان، تحقق آن نیازها، برآوردن نیازهای آنها، مدیریت فرآیندهای خلاقانه و تولید و در برخی از موارد همکاری با بخش‌ها و تیم‌های دیگر برای اطمینان از جریان کار و کیفیت بهینه تولید و انتشار است.

سوالات متدوال

برای مشاهده جدیدترین فرصتهای شغلی کارشناس تولید محتوا  در سایت ایران استخدام کلیک کنید.

برای مشاهده جدیدترین فرصتهای شغلی کارشناس تولید محتوا به صورت دورکار در سایت ایران استخدام کلیک کنید.

برای مشاهده جدیدترین فرصتهای شغلی کارشناس تولید محتوا در تهران و سایر استانها کلیک کنید.

منبع: مجله ایران استخدام
دسته‌بندی آگهی‌های استخدام

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

🙂
  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی