• ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
  • 0k نظر «نمایش»

طرح ساماندهی کارکنان دولت و بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟

طرح ساماندهی کارکنان دولت و بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۰ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

بیمه کارگران ساختمانی و طرح ساماندهی کارکنان پیگیری شود

به گزارش ایران استخدام و به نقل از خبرگزاری ایلنا، پیگیری های بسیاری در خصوص طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت و بیمه کارگران ساختمانی پیگیری های لازم انجام شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی» و «ساماندهی استخدام کارکنان دولت» دو طرح مهم و سرنوشت‌ساز برای کارگران هستند که علی‌رغم تبلیغاتِ بسیاری که از سوی مجلسی‌ها در مورد پیگیری این دو طرح انجام شده و همچنین علی‌رغمِ اهمیتِ بسیاری که این دو طرح برای کارگران دارند، هنوز به نتیجه نرسیده‌اند. 

طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

نگرانی بابت حذف از طرح

طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت از شهریور ماه سال ۱۴۰۰ وارد کمیسیون اجتماعی مجلس شده است. طبق طرح اولیه، قرار بود کارگران شاغل در نهادهای دولتی، نیمه‌دولتی، خصولتی و عمومی تبدیل وضعیت شوند و همچنین با حذف شرکت‌های پیمانکاری کارگران این بخش‌ها بدون واسطه با کارفرمای اصلی قرارداد ببندند. 

از زمانی که طرح در کمیسیون اجتماعی مطرح شد تا همین امروز مخالفتهای بسیاری با آن شده است. سازمان امور استخدامی کشور به عنوان مهم‌ترین مخالف طرح، معتقد است این طرح برای دولت بار مالی دارد و اجرای آن به ضرر دولت و به دور از سیاستهای کوچک‌سازیِ دولت است. موضوعی که البته هم فعالان کارگری و هم کمیسیون اجتماعی مجلس آن را رد کرده‌اند. پیشتر کمیسیون اجتماعی مجلس از کاهش ۳۰هزار میلیارد تومانی هزینه‌های دولت بر اثر تصویب این طرح خبر داده بود. 

با تمام کشمکش‌ها و مخالفتها، طرح ساماندهی، پنجم تیرماه سال جاری بالاخره به صحن علنی مجلس رسید و باز هم امیدی تازه در دل کارگران ایجاد شد. این امید البته همراه با نگرانی بود؛ چراکه مجلس ضمن تصویب کلیات طرح اعلام کرد طرح ساماندهی دوشوری شده و باید برای بررسی جزئیات به کمیسیون اجتماعی برگردد. 

حالا سه ماه از تصویب کلیات طرح ساماندهی کارکنان دولت می‌گذرد؛ نه تنها فعلا صحبتی از ورود این طرح به صحن علنی مجلس نیست، بلکه کیومرث سرمدی واله، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در مصاحبه‌ای که با «ایلنا» داشته از تغییر بخشی از طرح اولیه خبر داده است. به گفته‌ی او؛ بحث تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و پیمانی نهادها به دلیل مخالفت دولت و بار مالیِ اجرای آن از طرح خارج شده است و قرار است بعدا برای تعیین تکلیف این نیروها دولت لایحه ارائه بدهد! 

تا اینجای کار نیروهای قراردادی از طرح ساماندهی حذف شده‌اند. حذف شدن از طرح ساماندهی کارکنان دولت، دغدغه‌ی این روزهای بسیاری از نیروهاست. بخشی از نیروی کار، از پرستاران گرفته تا نیروهای مخابرات و صدا و سیما و معلمان نهضتی و دیگران با ما تماس می‌گیرند و نگران حذف از طرح ساماندهی هستند. البته تا زمانی که این طرح به صحن علنی مجلس نرسد مشخص نمی‌شود چه گروه‌هایی مشمول آن خواهند شد و کدام کارفرمایان می‌توانند از زیر بار اجرای آن شانه خالی کنند. 

طرح اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی

ضعیف‌ترین کارگران، محروم از ابتدایی‌ترین حقوق 

بسیاری از کارگران ساختمانی یا بیمه ندارند، یا به دلیلِ بازرسی‌های سختگیرانه و گاهی مغرضانه‌ی سازمان تامین اجتماعی از شمولیت بیمه خارج می‌شوند، و البته برخی هم سالهاست در نوبت بیمه هستند. اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی طرحی است در راستای حذف این دغدغه‎‌ی کارگران ساختمانی و برخورداری آن‌ها از ابتدایی‌ترین حق یک کارگر. 

این اصلاحیه اواخر سال ۹۹ به منظور اصلاح منابع درآمدی ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی در مجلس مطرح شد. براساس این طرح «کارفرما موظف است ۸ درصد از مزد هر کارگر به ازای ساخت هر متر از ساختمان با ضریب بین نیم تا ۱۴ درصد را به عنوان سهم خود برای پرداخت حق بیمه کارگر ساختمانی پرداخت کند. ضریب تعیین شده برای پرداخت حق بیمه در مناطق مختلف با توجه به قیمت زمین و شرایط محیطی از ۰.۵ تا ۱۴ درصد متغیر خواهد بود.» 

این طرح اوایل خرداد ۱۴۰۰ وارد صحن علنی مجلس شد اما به بهانه‌ی حساس دانستنِ طرح، بررسی آن به زمانِ دیگری موکول شد. اگرچه آن زمان نمایندگان مجلس قول بررسی یکی دو ماهه‌ی طرح را داده بودند اما در سال ۱۴۰۰ از این طرح خبری نشد و در نهایت اوایل فروردی نسال جاری طرح به صحن علنی مجلس رسید. 

آن زمان قرار شد کمیسیون اجتماعی ظرف یک هفته طرح را اصلاح و برای بازگشت به صحن آماده کند. اگرچه کمیسیون اجتماعی وظیفه‌ی خود را انجام داد اما بعد از گذشت سه ماه اصلاحیه‌ی ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده و به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس همسو با کارفرمایان بخش ساختمانی مانع از ورود این طرح به صحن علنی مجلس می‌شوند و تا جایی که می‌توانند آن را به تاخیر می‌اندازند. وگرنه چه دلیلی دارد طرحی که بیش از یک سال مورد بررسی قرار گرفته و قرار است ضعیفترین کارگران را به ابتدایی‌ترین حقوق خود برساند، این چنین به تاخیر بیفتد؟

سرنوشتِ یکسانِ هر دو طرحِ کارگری

برای هر دو طرح کارگری مذکور، یک اتفاق مشابه افتاد؛ هر دو طرح، با وجود اهمیتشان برای کارگران، بعد از مدتِ طولانی به صحن علنیِ مجلس رسیدند، کلیاتشان تصویب شد اما به بهانه‌ی اصلاح و بررسی بیشتر مجددا به کمیسیون مربوطه برگشتند. طرح ساماندهی فعلا یکبار و طرح اصلاحیه‌ی ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی دو بار به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شده است. رویه‌ای که به گفته‌ی بسیاری از فعالان کارگری صرفا برای به تاخیر انداختنِ طرح است و دلیل دیگری نمی‌تواند داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=2637967
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد