۸ سال پیش

عدم تامین معیشت قضات در قوه قضاییه


منقضی شده
اطلاعات بیشتر

یکی از مشکلات قوه قضاییه، عدم تامین معیشت قضات است

جهت ورود به صفحه اصلی اخبار استخدام قوه قضائیه اینجا کلیک کنید


یک حقوقدان گفت: برخی از مشکلات دستگاه قضایی مربوط به دولت و برخی مربوط به سایر دستگاه‌هاست که یکی از این مشکلات، عدم تامین بودجه کافی و عدم تامین معیشت قضات است.
حسین میرمحمدصادقی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: آنچه که از آموزه‌های دینی بدست می‌آید و در فرمان حضرت علی (ع) به مالک اشتر هم مشاهده می‌شود، این است که قضات جزو طبقاتی هستند که حاکمیت باید از لحاظ تامین معیشت آنها حداکثر تلاش خود را به عمل آورد تا کمترین دغدغه معیشتی را داشته باشند.
وی ادامه داد: متاسفانه طی این سال‌ها مشاهده می‌شود که این مساله به خوبی انجام نمی‌شود و معمولا قضات درگیر مسایل معیشتی متعددی هستند. در حالی که شغل قضا و قضاوت به هیچ وجه قابل مقایسه با مشاغل دیگر نیست و یک شغل کاملا تمام وقت است که استرس و فشارهای زیادی بر روی قاضی وجود دارد و طبعا باید جزو طبقاتی باشند که بهترین پرداخت‌ها به آنها انجام شود.
وی یادآور شد: بعضی از افراد در چندین هیات مدیره حضور دارند و به عناوین مختلف پرداخت‌های میلیونی و میلیاردی دارند، در حالی که این امکانات در اختیار قضات قرار ندارد؛ لذا این مساله که باید وضعیت معیشت قضات بهبود پیدا کند موضوعی است که هم عقل سلیم و هم تجربه سایر کشورها و هم آموزه‌های دینی آن را تایید می‌کنند.
معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: به هر حال قوه قضاییه از مشکلات مختلفی رنج می‌برد که برخی از آن مربوط به دولت و برخی مربوط به سایر دستگاه‌هاست که یکی از این مشکلات عدم تامین بودجه کافی و عدم تامین معیشت قضات است؛ اما بخش دیگر آن ناشی از مسایلی است که باید در خود قوه قضاییه حل شود.
میرمحمدصادقی در ادامه چنین ابراز عقیده کرد: اکنون وضعیت قوه قضاییه در حدی است که مورد انتظار یک نظام اسلامی نیست و برای اینکه ما به دستگاه قضایی مورد اعتماد مردم برسیم، باید یکسری از کارها را انجام دهیم که بخشی از آن مربوط به مسایل مالی و بودجه قوه قضاییه است.
وی یادآور شد: در بعضی کشورها قوه قضاییه تعطیلات قابل توجهی دارد؛ زیرا پرونده‌ها آنقدر زیاد نیست که قضات هر روز بخواهند در محل کار خود حضور داشته باشند، در حالی که گاهی اوقات قضات در ایران در یک روز حدود 15 پرونده را رسیدگی و تعیین تکلیف می‌کنند؛ بنابراین به طور طبیعی دقت، استدلال و حوصله قضات هم کم می‌شود.
میرمحمدصادقی افزود: یکی از توصیه‌های حضرت علی(ع) به مالک اشتر هم این است که کسانی که قاضی می‌شوند باید حوصله کافی برای استماع نظرات افراد داشته باشند، در حالی که زمانی که کار زیاد می‌شود دقت و حوصله قضات هم کم می‌شود و اطاله دادرسی پیش می‌آید.
میرمحمدصادقی افزود: زمانی که تعداد قضات کم باشد، از آن جهت هم نمی‌توانیم به نتیجه مطلوب برسیم، البته این موضوع که همه مشکلات را با افزایش قضات حل کنیم هم درست نیست؛ چرا که دلایل متعددی وجود دارد که بخشی از آن در داخل و بخشی در خارج قوه قضاییه است که باعث می‌شود رسیدگی به دعاوی طولانی شود. از طرف دیگر قاضی زیاد هم باعث می شود که پرونده ها زیاد شود و باز ما به نتیجه مورد نظر نرسیم؛ گزینش در قوه قضاییه موضوع خاصی است و باید به گزینش توجه شود و واقعا افرادی که شایستگی دارند در سمت‌های مختلف در قوه قضاییه فعالیت کنند.
وی در پایان گفت: بهتر این است که اختلافات مردم از بین برود و همه پرونده‌ها منتهی به قوه قضاییه و حکم قاضی نشود. باید تلاش شود که هر چه بیشتر به ایده‌آلی که از دستگاه قضایی در اذهان مردم وجود دارد، برسیم.

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=580414
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد
× iranestekhdam logo

دریافت آگهی در اپلیکیشن

دانلود برنامه