۸ سال پیش

علل شكست كارآفرينان و راه‌هاي پیشگیری با آن

منقضی شده
اطلاعات بیشتر
بروزرسانی

دلایل شكست کارآفرينان و راه‌هاي پیشگیری با آن

استادیار دانشگاه تهران «کم تجربگی یا بی‌تجربگی در ایجاد و اداره کسب و کار» را مهم‌ترین دلیل شکست کارآفرینان ایرانی عنوان کرد.از دیگر دلایل شکست کارآفرینان در ایران چالش بازاریابی و فروش است. بسیاری از کارآفرینان ایرانی نیازهای بازار را نمی‌شناسند و پژوهش‌های مربوط به بازار را به درستی انجام نمی‌دهند.
استادیار دانشگاه تهران «کم تجربگی یا بیتجربگی در ایجاد و اداره کسب و کار» را مهمترین دلیل شکست کارآفرینان ایرانی عنوان کرد.

دکتر قنبر محمدی الیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار بازارکار، با اعلام این مطلب افزود: از دیگر دلایل شکست کارآفرینان در ایران چالش بازاریابی و فروش است. بسیاری از کارآفرینان ایرانی نیازهای بازار را نمی‌شناسند و پژوهش‌های مربوط به بازار را به درستی انجام نمی‌دهند. همچنین پیش‌بینی درستی از رفتار رقبا ندارند و شبکه‌های توزیع را به شکل صحیح آن نمی‌شناسند. بسیاری از کارآفرینان ایرانی اقدام به نوآوری‌های افراطی و نامتناسب با بازار می‌كنند كه در نهايت موجب شكست كسب و كار آنان مي‌شود.

 

شراکت نامناسب

 استادیار دانشگاه تهران، شراکت نامناسب را از دلایل شکست کارآفرینانی ایرانی عنوان کرد و افزود: نداشتن دقت مناسب در انتخاب شرکاء؛ یکسان بودن تخصص شرکاء؛ داشتن تعارف زیاد و ابراز نکردن مخالفت‌ها و دخالت دوستی‌ها در شراکت از مشخصات یک شراکت نامناسب است.

 انعطاف‌ناپذیری در روش و مشکلات مالی

محمدی الیاسی انعطاف‌ناپذيري در روش را از دیگر دلایل شکست کارآفرینان ایرانی عنوان کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از کارآفرینان ایرانی در تغییر روش‌ها و شیوه‌های انجام کار یا جایگزین کردن راهکارهای مناسب به جای شــیوه‌های متداول با توجه به تغییرها و تحول‌ها در موقعیت، ناتوانند.

وی ضغف و توجه نکردن به تامین مالی مناسب و مدیریت نقدینگی برای بقاء و گسترش کسب و کار را از دیگر دلایل شکست کارآفرینان ایرانی عنوان کرد.

وابستگی به مسیر خطا

الیاسی وابستگی به مسیر خطا را یکی دیگر از عوامل شکست کارآفرینان ایرانی عنوان کرد و تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌ها در تصمیم‌ها و فعالیت‌های مرتبط با ایجاد کسب و کار یا تعریف پروژه‌ها، دچار شیفتگی شده و پس از بروز و آشکار شدن نشانه‌های اولیه مشـکل و خطا، تمــایلی به پذیرش آن ندارند. در نتیجه تا جایی ادامه می‌دهند که مشکل به یک بحران تبدیل شده و گاهی به تعطیلی و انحلال کسب و کار منجر می‌شود.

وی افزود: پایبندی مستمر به یک تصمیم تاریخی و دانشي مربوط به ایجاد و اداره کسب و کار در مواجهه با موقعیت‌ها و پروژه‌های کاری بعضاً متفاوت، از نشانه‌های مشهود وابستگی به مسیر خطاست.

 نامساعد بودن فضای کسب و کار

این استادیار دانشگاه تهران در ادامه، به نامســاعد بودن فضای کسب و کار به عنوان يكي دیگر از عوامل شکست کارآفرینان ایران اشاره کرد و گفت: تغییر سیاست‌های دولت و به‌کارگیری سیاست‌های سلیقه‌ای؛ ناسالم بودن محیط کسب و کار؛ بی‌ثباتی مدیران و کارفرمایان دولتی؛ وجود قوانین نامناسب و غیرحمایتی؛ نبود اطمینان محیطی؛ نامناسب بودن بازار؛ بهره بالای وام‌های بانکی و... از مهم‌ترین عوامل نامساعد شدن محیط کسب و کار در ایران هستند.

وی تاکید کرد: برای اینکه یک محیط کسب و کار مساعد باشد ضرورت دارد که قوانین حاکم بر این حوزه مناسب‌سازی شوند و در راستای حمایت از کارآفرینان تنظیم و تدوين شوند. کارآفرینان نیاز دارند قواعد حاکم بر فعالیت‌هاي اشتغالي و اقتصادي كشور از ثبات و پایداری لازم برخوردار باشند و دسترسی آنان به منابع و امکانات مورد نیاز فراهم باشد.

دلایل شکست کارآفرینان خارجی

الیاسی سپس به دلایل شکست کارآفرینان خارجی نیز اشاره کرد و گفت: نتایج یک تحقیق که درباره 250 شرکت مستقر در دوره «سیلیکون» انجام شد، نشان دادکه 50 درصد شرکت‌های مطالعه شده با شکست مواجه شده، 32 درصد از این شرکت‌ها ادغام یا فروخته شده و تنها 18 درصد از آنان رشد کرده و فعالیت‌ خود را گسترش داده‌اند.

وی ادامـــه داد: «برونو» از پژوهشـگران و صاحب‌نظران حوزه کارآفرینی در مطالعه‌ای که در زمینه دلایل شکست کارآفرینان انجام داده دلایل مختلفی را برای ناکامی این افراد در دسترس به اهداف خود برشمرده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مشکلات محصول، بازاریابی، مالی، مدیریت و پرسنلی نام برد.

الیاسی تصریح کرد: براساس تحقیق «برونو» مشکلات و ضعف‌های گروه مدیریتی مهم‌ترین دلیل شکست کارآفرینان شناخت شده است. 90 درصد کسانی که در نظرسنجی «برونو» شرکت کرده‌اند این عامل را به عنوان عامل شکست كسب و كار خود معرفی کرده‌اند.

این استادیار دانشگاه تهران با اعلام اینکه برخی از اندیشمندان نحوه تصمیم‌گیری کارآفرینان را به عنوان یکی از دلایل شکست آنان قلمداد می‌کنند، گفت: علت این است که کارآفرینان در تصمیم‌گیری‌ها از میانبرهای شناختی یا همان روش شهـودی بهره می‌گیرند.

نقش عوامل بیرونی و درونی در شکست کارآفرینان

الیاسی سپس به نتیجه تحقیق «زاکاراکیس و همکارانش» در ارتباط با دلایل شکست کارآفرینان اشاره کرد و گفت: «زاکاراکیس و همکارانش» در پژوهش‌های خود به بررسی شکست کارآفرینان پرداخـته‌اند. آنان در مطالعه‌هـــای خــود 8 شركت شکست خورده که از جمله شرکت‌های تولیدي فعال در عرصه فناوری‌های برتر بودند، بررسی کردند. براساس نتایج بررسی‌های آنان، 58 درصـد از کارآفرینان علـت شـکسـت کسب و کار خود را به عوامل درونی مانند راهبرد مدیریتی ضعیف و کمبود سرمایه نسبت داده‌اند.

وی افزود: این در حالی است که 75 درصد سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر علت شکست همان شرکت‌ها را به عوامل بیرونی و خارج از کنترل کارآفرینان مربوط دانسته‌اند. آنان عامل‌هایی همچون: رقابت شدید؛ نرخ رشد کم بازار و کوچک بودن اندازه بازار را به عنوان علل شکست خود برشمرده‌اند.

تعابیر مختلف از شکست کسب و کار

استادیار دانشگاه تهران در ادامه به تعابیر مختلفی که از شکست در کسب و کارهاي مختلف وجود دارد اشاره کرد و گفت: در این زمینه 3 دیدگاه مختلف وجود دارد. دیدگاه اول شکست را معادل تعطیل شدن و انحلال کسب و کارمطرح می‌کند. در دیدگاه دوم، شکست معادل شکست تجاری و یا به کسب و کاری اشاره دارد که با مشکلات و چالش‌های اساسی مواجهه می‌شود و ورشکست می‌شود. کاهش شدید درآمدهای سازمان و یا افزایش شدید هزینه‌ها و همچنین از دست دادن یا نرسیدن به سهم بازار از مهم‌ترین دلایل شکست کسب و کار در این دیدگاه است. در دیدگاه سوم شکست به عنوان دست نیافتن کارآفرینان به اهداف تعیین شده در زمان تاسیس یا مدیریت کسب و کار خود، معرفي شده است.

پیامدهای شکست کارآفرینان

الیاسی در ادامه به پیامدهای شکست کارآفرینان اشاره کــرد و خاطر نشـان کرد: شکسـت کارآفرینان پیامـدهـــای مختلفی به همراه دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فیزیوژیک، روحی و روانی و همچنین هزینه فرصت از دست رفته اشاره کرد.

نحوه مقابله با شکست

این استادیار دانشگاه تهران سپس به نحوه مقابله با شکست‌ها و اشتباهات کاری کارآفرینان ایرانی اشاره کرد و گفت: برای این منظور ضرورت دارد که مشکل تشخیص و پذیرفته شود و دلایل و ريشه‌های این مشکل شناخته شوند. پس از آن باید خطاها اصلاح و از شکست جلوگیری شود. همچنین نباید اجازه دادکه شکست تبدیل به بحران شود. در نهايت اینکه باید تلاش شود که در آینده خطاهای صورت گرفته، تکرار نشوند. بسیاری از کارآفرینان موفق ایرانی اقدامات مذکور را در جهت رفع مشکلات و خطاهای کسب و کار خویش برگزیده‌اند.

استفاده از آموخته‌های حاصل از تجربه اشتباهات

الیاسی همچنین به آموخته‌های حاصل از تجربه اشتباهات و شکست‌های کاری کارآفرینان ایرانی اشاره کرد و گفت: احتیاط و دقت بیشتر؛ فراگرفتن اصول شراکت؛ کسب دانش، تجربه و ارتباطات جدید؛ افزایش مهارت کارآفرینانه؛ پیش‌بینی راه‌های جایگزین؛ تغییر روش و یادگیری تیمی مهم‌ترین آموخته‌های کارآفرینان موفق ایرانی از تجربه اشتباهات خود است.

استادیار دانشگاه تهران، در پایان یادگیری کارآفرینان از خطاها، اشتباهات و شکست‌ها را مهم‌ترین روش یادگیری آنان اشاره کرد و تصریح کرد: 60 تا 70 درصد مهارت‌های کارآفرینی از طریق یادگیری غیررسمی صورت می‌گیرد که یادگیری از خطاها، اشتباهات و شکست‌ها مهم‌ترین روش در این نوع از یادگیری است.

گفت وگو: حجت سوري

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=569336
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد